2024-06-04, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Precis. Jag vill inte att det ska gå ned så mycket men har inget emot att ha något " risk" bolag men har majoriteten av " stabila" bolag o fonder men blir frustrerad när jag förlorar tusentals kronor, vecka för vecka.
Tror du har dålig koll på vad "stabila" bolag är, och kanske ser kursutvecklingen på för kort tid.

Köp fonder som speglar index, typ OMXS30 istället.
Citera
2024-06-04, 19:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Fånerier. Man blir generellt inte fattig av att investera i värdepapper, snarare tvärt om. Och vill man ha chans till kortsiktig jackpot så är det spel man ska satsa på.
Du kanske inte har en tillräckligt bra mix?

Sedan är det såklart inte alltid så att när en aktie går upp, så går en annan ner och vice versa, trots olika branscher.

Det finns händelser som påverkar börsen generellt. Och se det på lång sikt.
Fick detta bekräftat förra veckan, träffa en gammal arbetskompis som nu är pensionär.

Vi börja snacka aktier, berätta jag kör ganska hårt, han plocka sedan upp sin portfölj, mycket riktigt han hade varit med länge, mycket länge.

Han hade Ericsson köpt för 160 kr, han hade Norwegian, samt några till. Hur som helst, han har hållit kvar Ericsson sedan innan 2000, dvs varit upp på toppen, följt ned till 5-10 kr när den var som lägst, haft dessa i 25 år, han väntar ännu på en ny topp, han ångra han inte sålde när den låg på 700kr
Likande med Norwegian, enbart 48 st, men köpta när kursen var i 3-6000 kr klassen idag värd 14kr st.
Men hursomhelst hade inget stigit enormt, han låg massor back.

Det är detta jag inte förstår bland aktie sparare, men kan inte se topppen, man tror det ska bli mer, av ren girighet när han såg det var över miljonen på ericsson, trodde han det skulle bli ännu mer, sedan när den gick ner hoppas han på en vändning, den vändning har aldrig kommit på 24 år.

Likande är det med dom flesta aktier, oftast bara en peak, sitta o vänta på en ny som ev aldrig kommer är rent vansinne.

Jag går bara in på 2-3 styck, följer kurvor, följer marknaden, när dom flesta sitter o skriver skit aktie osv brukar jag gå in, inom 1-2 månader har den hunnit vända och hunnit resa sig upp lite, ser man japp det är hyfsat plus, sälj.
Nu sista året har man kunnat göra det några gånger, den far upp, man säljer vänta några veckor och den sjunker igen, man köper igen, medans många sitter o tjoar när den börjar närma sig deras köp kurs, säljer jag, och kursen brukar vända ner igen kort efter.

Vi alla kan se när det är läge att låta ligga en stund, men just nu är vi inte där, samt har aktien haft en peak lär den sällan komma tillbaka, som Ericsson, HM, Sinch, Norwegian osv, den kommer bara gå upp till en hyfsad nivå för att sedan vända ner igen. lika o köpa o sälja, lära sig att en aktie är ingen långsiktig besparing, välj då fonder istället.
Citera
2024-06-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vi alla kan se när det är läge att låta ligga en stund, men just nu är vi inte där, samt har aktien haft en peak lär den sällan komma tillbaka, som Ericsson, HM, Sinch, Norwegian osv, den kommer bara gå upp till en hyfsad nivå för att sedan vända ner igen. lika o köpa o sälja, lära sig att en aktie är ingen långsiktig besparing, välj då fonder istället.
Men köp för fan inte aktier som det stormar kring.
Citera
2024-06-04, 19:32
Avstängd
Citat:
Men köp för fan inte aktier som det stormar kring.
Skit bra aktier, dessa som far upp och ner, man följer kurvan, eller ta bara när vissa har nyemission, ex viaplay, mycket riktigt aktien blev övertecknad, man förstod den skulle dyka, folk fyllde febrilt på vid teckning 1 kr, kunde sedan gå in köpa den för 0.62kr styck, dom flesta förstå att någonstans kommer uppstudsen, och det gjorde den men den nådde aldrig 1 kr, jag hade redan sålt. gav en fin vinst medans folk ännu sitter o vänta på den ska över kronan, ev hinner jag köpa den igen, runt 0.75-0.8 kr dvs jag har då haft en större marginal än dessa som sitter o väntar.

Likande med många aktier idag, kurvan åker upp o ner, folk förstår inte varför, man läster inte marknaden varför kursen åker upp o ner, man fyller bara på o hoppas en dag kommer en peak.

När i själva verket peaken kommer när man gått in vid låg kurs bruka vissa flyga upp 2 kr bara över natten, ibland 3-5 kr på en två veckor, som volvo cars osv, lika o sälja vid 35,40kr, köpt för 32,70kr, den ska ev ner igen. jag sitter bara hoppar runt, titta vilka jag vågar satsa på, åker med en en stund, hoppar ofta på igen vid en lägre kurs. Tid för längre placeringar kommer när marknaden tillåter, men vi är inte där ännu, ev sen hösten/nästa år.
Senast redigerad av hjorten16 2024-06-04 kl. 19:36.
Citera
2024-06-04, 19:36
Medlem
Citat:
Skit bra aktier, dessa som far upp och ner, man följer kurvan, eller ta bara när vissa har nyemission, ex viaplay, mycket riktigt aktien blev övertecknad, man förstod den skulle dyka, folk fyllde febrilt på vid teckning 1 kr, kunde sedan gå in köpa den för 0.62kr styck, dom flesta förstå att någonstans kommer uppstudsen, och det gjorde den men den nådde aldrig 1 kr, jag hade redan sålt. gav en fin vinst medans folk ännu sitter o vänta på den ska över kronan, ev hinner jag köpa den igen, runt 0.75-0.8 kr dvs jag har då haft en större marginal än dessa som sitter o väntar.

Likande med många aktier idag, kurvan åker upp o ner, folk förstår inte varför, man läster inte marknaden varför kursen åker upp o ner, man fyller bara på o hoppas en dag kommer en peak.

När i själva verket peaken kommer när man gått in vid låg kurs bruka vissa flyga upp 2 kr bara över natten, ibland 3-5 kr på en två veckor, som volvo cars osv, lika o sälja vid 35,40kr, köpt för 32,70kr, den ska ev ner igen. jag sitter bara hoppar runt, titta vilka jag vågar satsa på, åker med en en stund, hoppar ofta på igen vid en lägre kurs.
Att du räknar upp- och nedgång i kronor istället för i procent, tyder väl mer än väl på att du inte har riktig koll.
Citera
2024-06-04, 19:41
Avstängd
Citat:
Att du räknar upp- och nedgång i kronor istället för i procent, tyder väl mer än väl på att du inte har riktig koll.
Tyvärr är det vi som har koll, likande gör Walleberg osv, man köper inte på måfå och till viken kurs som helst o hoppas på mer, man siktar in sig på dessa som föll och ser ut o ha en bra framtid.

Ta ex sinch, köpte du nov 2023, till jan hade den mer än dubbla sig, givetvis sälj, nu har den gått ner i 5 månader snart, vem sitter kvar o gör såna förluster? när det finns andra som ev är i startgroparna upp.
Citera
2024-06-04, 19:43
Medlem
Citat:
Tyvärr är det vi som har koll, likande gör Walleberg osv, man köper inte på måfå och till viken kurs som helst o hoppas på mer, man siktar in sig på dessa som föll och ser ut o ha en bra framtid.

Ta ex sinch, köpte du nov 2023, till jan hade den mer än dubbla sig, givetvis sälj, nu har den gått ner i 5 månader snart, vem sitter kvar o gör såna förluster? när det finns andra som ev är i startgroparna upp.
Får intrycket att du har precis noll koll.
Citera
2024-06-04, 19:49
Avstängd
Citat:
Får intrycket att du har precis noll koll.
Det för du inte klarar av det, finns ingen annan förklaring, det tar tid o lära sig hur marknaden fungera och varför. ex varför underliggande aktier inte kan rusa hur mycket som helst.
Många tror blankare styr marknaden, det gör dom absolut inte, ska aktien upp får blankare gör precis vad dom vill, dom rår inte på kursen.
Citera
2024-06-04, 19:54
Avstängd
Citat:
Procent har du uträknat redan på avanzas sida, förra månaden plus 27% osv, Månad sedan årsskiftet och sedan start.
Citera
2024-06-04, 19:55
Medlem
Citat:
Det för du inte klarar av det, finns ingen annan förklaring, det tar tid o lära sig hur marknaden fungera och varför. ex varför underliggande aktier inte kan rusa hur mycket som helst.
Många tror blankare styr marknaden, det gör dom absolut inte, ska aktien upp får blankare gör precis vad dom vill, dom rår inte på kursen.
Vet du, jag förstår fortfarande inte ett skit av vad du försöker få fram.

Ts pratar om att det är svårt att diversifiera så vissa aktier går plus när andra går minus, och jag förklarar att man får se det över tid. Inte titta på vad som händer en specifik dag.

Sedan tipsar jag om fonder, kanske någon som följer OMXS30.

Vad i det jag skriver är det som du anser är tokigt?

Citat:
Procent har du uträknat redan på avanzas sida, förra månaden plus 27% osv, Månad sedan årsskiftet och sedan start.
Och vad fan tittar du på kronor för? Det är totalt ointressant när det gäller aktiers utveckling.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-04 kl. 19:57.
Citera
2024-06-04, 20:02
Avstängd
Citat:
Vet du, jag förstår fortfarande inte ett skit av vad du försöker få fram.

Ts pratar om att det är svårt att diversifiera så vissa aktier går plus när andra går minus, och jag förklarar att man får se det över tid. Inte titta på vad som händer en specifik dag.

Sedan tipsar jag om fonder, kanske någon som följer OMXS30.

Vad i det jag skriver är det som du anser är tokigt?
Lite det jag försöker berätta, släng inte ut pengar på en massa, oftast har man inte dessa belopp o gå in med, tar du ex en halv mille, läger dessa en som man ser gått ner hårt, man ser den ev börjar vända, varje krona aktien går upp ger 10-20000kr.

Dessvärre går den ner lika snabbt om man inte bevakar, varav man måste ha koll, även fast man har koll kan den fortsätta ner, men man behöver inte vänta lika länge innan den är hemma igen.

Jag förstår du inte går in med några större belopp, det spelar ingen roll om kursen dyker 10-20%, för mig handlar det om -40 tusen, varav jag är mycket försiktig vad jag placera i.
Citera
2024-06-04, 20:14
Medlem
Citat:
Lite det jag försöker berätta, släng inte ut pengar på en massa, oftast har man inte dessa belopp o gå in med, tar du ex en halv mille, läger dessa en som man ser gått ner hårt, man ser den ev börjar vända, varje krona aktien går upp ger 10-20000kr.

Dessvärre går den ner lika snabbt om man inte bevakar, varav man måste ha koll, även fast man har koll kan den fortsätta ner, men man behöver inte vänta lika länge innan den är hemma igen.

Jag förstår du inte går in med några större belopp, det spelar ingen roll om kursen dyker 10-20%, för mig handlar det om -40 tusen, varav jag är mycket försiktig vad jag placera i.
Vad fan handlar du i för aktier där volatilitet är så dramatisk?

Tråden handlar om att inte lägga alla ägg i samma korg, alltså att inte handla som du gör. Ts undrar hur hen ska göra, och jag föreslår fonder, gärna som följer OMXS30. Inte lika kul som att köpa enskilda aktier, men betydligt tryggare då dessa fonder per automatik är skapligt diversifierade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in