Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-01, 10:31
Medlem
pojkpingiss avatar
Jag tycker merparten av CA-anhängare gör lite samma sak som många SE-troende gör, nämligen att dra allt för stora växlar på minsta lilla, gällande sin gärningsman. Jag kan förstå att man får mental erektion av CA, men han är ju inte mer trolig än SE om man verkligen ska vara seriös. Ingen av dessa seriefigurer tror jag utförde mordet. Möjligen att SE ingick i en mindre konspiration, där hans roll var att förvirra, störa och desinformera.
Citera
2024-06-01, 10:44
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag tycker merparten av CA-anhängare gör lite samma sak som många SE-troende gör, nämligen att dra allt för stora växlar på minsta lilla, gällande sin gärningsman. Jag kan förstå att man får mental erektion av CA, men han är ju inte mer trolig än SE om man verkligen ska vara seriös. Ingen av dessa seriefigurer tror jag utförde mordet. Möjligen att SE ingick i en mindre konspiration, där hans roll var att förvirra, störa och desinformera.

Att vi har olika uppfattningar i tråden är naturligt.
Om/när CA-spåret blir lika känt bland allmänheten som SE-spåret blir det intressant vad som händer. Så att folk som är mer utomstående kan bedöma och inte bara vi som snöat in.
För sanningen är ju den att SE-spåret blev känt via staten och alla medier - men utan att någon utomstående blev särskilt övertygad, medan CA-spåret fortfarande väntar på att bli känt.
Citera
2024-06-01, 10:50
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Om/när CA-spåret blir lika känt bland allmänheten som SE-spåret blir det intressant vad som händer. Så att folk som är mer utomstående kan bedöma och inte bara vi som snöat in.
För sanningen är ju den att SE-spåret blev känt via staten och alla medier - men utan att någon utomstående blev särskilt övertygad, medan CA-spåret fortfarande väntar på att bli känt.

Jag håller med dig. SE och CP har ju varit figurer som valsat runt bland pöbeln, det har inte CA på det viset. CA tillhör ju (än så länge) MOP-konnässörerna. Lite märkligt (och synd) att ingen svensk skrivit en seriös bok om CA, eller att Wall eller Borgnäs vädrat honom i dagsljus. Även om jag inte direkt tror han är skurken, så förstår jag som sagt att många gör det. Jag tror som sagt mer på en mindre konspiration.
Citera
2024-06-01, 11:04
Citat:

Nej, Melander pratade kort om andra uppslag, spår också på presskonferensen 10 juni 2020. Men finns inget mot CA- han hade inget med Palmemordet att göra alls. SE är skäligen misstänkt- inte CA, CP eller någon annan. https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&ab_channel=Polisen
Citera
2024-06-03, 18:18
Medlem
Varför så förhållandevis få personer aldrig hört talas om Christer A beror huvudsakligen på Åklagares samt Polisagerandet.

Det ligger naturligtvis till så att om Christer hade häktats i samband med sitt erkännande av grovt vapenbrott så hade han i nutid varit mycket allmänt välkänd.
Vid häktning så hade pressen fått nys om hela saken..och Christers historia är som vi alla vet av stort intresse gällande mordet på Olof Palme.
Hypotesen är ju i alla väsentliga sammanhang fortfarande helt okritiserad,så ovanstående scenario hade renderat Christer Andersson till absolut huvudroll i debatten om eventuell gärningsman till Palmedådet under senare delen av nittiotalet och framåt.

Det var ett helt avgörande misstag att inte häkta honom.
Ibland måste äppelkorgen skakas om lite så att karten kan falla ut.
Svårare än så här är det nog inte,som jag ser det.
Själva sakfrågan,dvs grova vapenbrottet,är naturligtvis inte det som räknas i sammanhanget.
Det väsentliga hade varit att få fram hypotes Christer Andersson i fullt dagsljus så tidigt som möjligt.
1995 hade det blivit ett sjujävla medialt liv och intresse.

Vad det skulle ha kunnat producera rent juridiskt får vi nu aldrig veta.
Att Christer,i allmänhetens ögon,varit den huvudmisstänkte till mordet på Olof Palme hade dock varit säkert.

Inte ens Aschberg och Fylking hade kunnat spinna Chrille P såsom de nu kunde göra i en direkt jämförelse med Christer Andersson.

En häktning av CA 1995 hade helt ändrat på spelplanen.
Att detta inte gjordes var ett potentiellt helt avgörande misstag.
Citera
2024-06-03, 18:32
Medlem
Analyserar man Polisens arbete i samband med Christer Anderssons lögner i de två första förhören med honom,och ser den vidare utvecklingen av dessa..som Polisen aldrig brydde sig om att göra..så är det rent förfärligt.

Lögn nummer 1 är den om att Christer legat sjuk länge innan,under och efter mordet på Olof Palme.
När Polisen får vetskap om att broder Kurt spräckt lögnen från Christer så är det faktiskt absolut minimumnivå att förvänta sig av polisiärt arbete att dessa försöker nå ökad klarhet här.

Visst är det komplett undermåligt att Christer aldrig får en enda fråga om varför han påstått att han legat sjuk,när han nu inte gjorde det?
Visst är det förunderligt inkompetent att naturliga följdfrågor såsom var någonstans Christer hyrde flyttbilen,när denna återlämnades,vad Christer gjorde sedan han återlämnade den mm mm inte överhuvudtaget ställs till Christer?

Jag menar,hur kan det vara ett fullgott polisiärt arbete?

Bara vetskapen om var någonstans Christer hyrde flyttbilen hade ju potentiellt kunnat vara viktig information.

Jag kommer aldrig att begripa,om jag så blir 125 bast,varför Polisen inte ställde en mängd helt naturliga frågor till Christer.

Ovanstående är endast ett litet urval.

Jag är tacksam om någon kan förklara detta..men jag inser att den enda rimliga förklaringen måste vara inkompetent Polisarbete.

Otroligt märkligt agerande är det..jag kommer aldrig att begripa mig på det..som väl är..:-)
Citera
2024-06-03, 21:59
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Analyserar man Polisens arbete i samband med Christer Anderssons lögner i de två första förhören med honom,och ser den vidare utvecklingen av dessa..som Polisen aldrig brydde sig om att göra..så är det rent förfärligt.

Lögn nummer 1 är den om att Christer legat sjuk länge innan,under och efter mordet på Olof Palme.
När Polisen får vetskap om att broder Kurt spräckt lögnen från Christer så är det faktiskt absolut minimumnivå att förvänta sig av polisiärt arbete att dessa försöker nå ökad klarhet här.

Visst är det komplett undermåligt att Christer aldrig får en enda fråga om varför han påstått att han legat sjuk,när han nu inte gjorde det?
Visst är det förunderligt inkompetent att naturliga följdfrågor såsom var någonstans Christer hyrde flyttbilen,när denna återlämnades,vad Christer gjorde sedan han återlämnade den mm mm inte överhuvudtaget ställs till Christer?

Jag menar,hur kan det vara ett fullgott polisiärt arbete?

Bara vetskapen om var någonstans Christer hyrde flyttbilen hade ju potentiellt kunnat vara viktig information.

Jag kommer aldrig att begripa,om jag så blir 125 bast,varför Polisen inte ställde en mängd helt naturliga frågor till Christer.

Ovanstående är endast ett litet urval.

Jag är tacksam om någon kan förklara detta..men jag inser att den enda rimliga förklaringen måste vara inkompetent Polisarbete.

Otroligt märkligt agerande är det..jag kommer aldrig att begripa mig på det..som väl är..:-)

Å ena sidan håller jag med dig 100% om att dessa frågor saknas - förstås.
Frånvaron av grävande gällande bankfack och hyrbil är minst sagt beklaglig.
Gällande frågan om sjukdom - jag saknar frågan men tänker mig att CA kanske då bara svarar att han inte minns längre? Det var ju trots länge sedan år 2007?

Man kan också vända på steken och säga att en liten grupp poliser driver CA-spåret framåt trots åklagarnas/chefernas monumentala ointresse. Då kanske några skönhetsfläckar/missar är okej.

Den riktigt stora missen är väl att ingen kommer på tanken att lägga resurserna på de revolverägare som inte svarar på kallelser istället för de som svarar. Det är ändå en rätt närliggande tanke som lyser med sin frånvaro.
Citera
2024-06-03, 22:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det ligger naturligtvis till så att om Christer hade häktats i samband med sitt erkännande av grovt vapenbrott så hade han i nutid varit mycket allmänt välkänd.
Du kan väl inte begära någon häktad för ett brott du inte misstänker att han har begått.
Citera
2024-06-04, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du kan väl inte begära någon häktad för ett brott du inte misstänker att han har begått.

Det åligger ingen utanför juridiken att i utgångsläget göra denna personliga bedömning.
Att Christer skulle ha häktats utifrån sitt egna erkännande är självklart.
Det är rätt både från moralisk som taktiskt synvinkel.
Det grova vapenbrottet är inte det intressanta i sammanhanget,som jag redan har förklarat.
Citera
2024-06-04, 06:52
Medlem
Citat:
Å ena sidan håller jag med dig 100% om att dessa frågor saknas - förstås.
Frånvaron av grävande gällande bankfack och hyrbil är minst sagt beklaglig.
Gällande frågan om sjukdom - jag saknar frågan men tänker mig att CA kanske då bara svarar att han inte minns längre? Det var ju trots länge sedan år 2007?

Man kan också vända på steken och säga att en liten grupp poliser driver CA-spåret framåt trots åklagarnas/chefernas monumentala ointresse. Då kanske några skönhetsfläckar/missar är okej.

Den riktigt stora missen är väl att ingen kommer på tanken att lägga resurserna på de revolverägare som inte svarar på kallelser istället för de som svarar. Det är ändå en rätt närliggande tanke som lyser med sin frånvaro.

Christer skulle naturligtvis ha frågats ut om lögnen gällande sjukdomen.Detta skulle ha skett redan 1995 och ytterligare frågor gällande hyrbilen skulle ingått i det utfrågningsmaterialet.
Vad Christer skulle ha svarat på frågor gällande exempelvis detta får vi aldrig veta därför att Polisen inte ställde dessa frågor.
Ingen vet varför de inte gjorde det.
Det kan bara konstateras att möjligheten att komma vidare förefaller god.
Christer hyr en flyttbil i samband med broders flytt en enda gång i sitt liv.
Han borde sålunda komma ihåg tillfället.
Brodern Kurt borde dessutom ha frågats ut ytterligare angående detta.Polisen gjorde inte detta heller.
Det är troligt att Kurt kunde haft info om var någonstans flyttbilen hade hyrts exempelvis.

Att PU inte resursfördelar optimalt genom åren är en sak.
En annan är att de Poliser som de facto jobbar relativt kontinuerligt med Christer Andersson inte utför ett optimalt arbete direkt.
Jag tycker sammantaget inte att LG gjort ett gott jobb exempelvis.
Citera
2024-06-04, 08:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det åligger ingen utanför juridiken att i utgångsläget göra denna personliga bedömning.
Att Christer skulle ha häktats utifrån sitt egna erkännande är självklart.
Det är rätt både från moralisk som taktiskt synvinkel.
Det grova vapenbrottet är inte det intressanta i sammanhanget,som jag redan har förklarat.
Att begära en person häktad för ett brott man inte tror att han har begått? Jag har svårt att se det moraliskt riktiga i det. Taktiskt vore det väl också ganska kontraproduktivt, eftersom det vore att officiellt medge att man tror att han sålde sin revolver. Och då faller ju ett av de viktigaste "indicierna" för att han har mördat Palme (dvs. lögnen om att han hade sålt vapnet). Nä, det blev väl 1-0 till CA här.
Senast redigerad av Draifos 2024-06-04 kl. 09:06.
Citera
2024-06-04, 11:58
Medlem
Roerligs avatar
Det fanns med säkerhet inte grund för att häkta CA för det självdeklarerade vapenbrottet, även om man trodde på hans historia.

Det framstår dessutom som en uppenbart oproportionerlig åtgärd.

Därtill inträdde preskription för det påstådda brottet förmodligen redan 1/1 1994 (brottsdatum angavs till 1/1 1992).

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in