2024-06-03, 21:16
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Intressant fråga, drack Helena ngt på Stadt den kvällen, en mkt relevant fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja vatten och det kan kanske förklaras av att hon saknade sin plånbok.

Citat:
Nej ytterst osannolikt, ingen skulle låta bli att ta en drink eller ngt bara för att plånboken saknades, man hade blivit bjuden av kompisar alt lånat, sedan som tjej hade man garanterat blivit bjuden på ngt av ngn uppvaktande kille. OM nu Helena inte drack annat än vatten den sommarkvällen så lär svaret till 99% varit att hon verkligen var gravid.

Nej, alltså man drack ju gratis isvatten alltid vid stängning i baren typ vid 1.50 alltså det sista, då delade ju alltid bartendern ut vatten till alla, så var det ju. Detta gjorde man ju alltid skulle jag vilja säga helt oavsett grad av berusning. Var man då drängfull så fick man ändå inte beställa mer hot shot, sprit eller öl, man hade ju i bakhuvudet att man drack isvatten i slutet, den självbevarelsedriften fanns ju.

Alltså absolut inget konstigt att Helena med vänner drack isvatten i slutet, mycket vettigt. Lyssnar man på P4-dok så säger ju PW att Helena och vänner stod på övervåningen och ropa och skåla. Det e klart att hon drack.
Citera
2024-06-03, 21:27
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det var i så fall en väldigt snabb slutsats då Helena precis hade kommit hem efter tre veckors båtluffande i det grekiska öhavet.

Bra, du ligger helt rätt i dina senaste inlägg här. Ibland är det inte så komplicerat alltid, faktiskt oftare det motsatta som vi vet av det dagliga livet, så också med denna vanliga och snälla tjej Helena.
Citera
2024-06-03, 21:52
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
PU gillar du ju att vi diskuterar, men han fungerar utmärkt! Så faktiskt också BW.

Men det jag vill invända mot i ditt resonemang är att du glömmer den möjlighet som MissPeeRat tog upp, att mannen med pilotglasögon (högst sannolikt KM), skulle ha kunnat vända tillbaka till stan strax efter det att han och Helena hade nått Marieholmsbrons västra brofäste. Jag tycker att vi borde diskutera det här. Om mannen med pilotglasögon vände tillbaka till stan, varför gjorde han det? Och vem skulle han ha kunnat träffa på som han kände och som hade bil? Om KM kände till exempel PU och BW vet vi väl inte (?), men de hade ju tillgång till bil i alla fall. Och så har vi då denne J*ohan F som skulle ha hämtat PK men som inte kom - och som PK hävdar var helt stirrig, apatisk och okontaktbar efter försvinnandet. Varför var JF så totalt nere efter försvinnandet? Var det hans bil som användes i "första rundan"?

Jag kan och vill inte diskvalificera "danskspåret" (det är intressant), men jag känner för egen del att gänget KM, PU, BW och JF i första hand är intressantare. Men, vi kan självklart inte utesluta "korskänningar" mellan de här två alternativen. Dock är jag ganska övertygad om att om KM kände några av de uppräknade, tror jag att sannolikheten är bra mycket större att han kände just PU, BW och JF än att han skulle ha känt "danskarna". Men osvuret är bäst.

Njae, det är så du vill att det skall vara att jag vill fortsätta att diskutera PU... Jag är rättare sagt fullständigt urless på att diskutera PU. Jag förstod allt att du skulle se en anledning att försöka väva in PU i detta fullständigt osannolika scenario som MPR framför. Detta visar hur du är beredd att tänka eller inte tänka, för att få in PU i handlingen...hm. MPR kan ju skylla på AI roboten, som jag förstått har gjort detta scenario. Man får väl det utfall i de värden man matar in antar jag.

Alltså KM och Helena går på Marieholmsbron och sedan viker av höger ner på stigen emellan fängelset och ån. Här skall alltså de börja bråka. Helena fortsätter mot Ekuddenvägen cirka 850 meter kvar att gå. KM går rasande med raska steg tillbaka österut i motsatt riktning över bron på jakt efter någon han känner som kan köra tillbaka honom upp till Ekuddenvägen och skogsstigen!? Och denna ide måste han komma på fort innan Helena når hemmet. Han bör också få tag i vänner med bil som också i denna stund skall av någon anledning vara arga på Helena just denna natt...

Alltihop är FULLSTÄNDIGT uteslutet att tänka sig, detta åker omedelbart i dokumentförstöraren utan att blinka. Så, nu var denna ide likviderad.
Citera
2024-06-03, 22:23
Medlem
ThordOlavssons avatar
Jag vill följa upp mitt inlägg från i morse med lite länkar till inlägg i tråden.

1. Freija21 säger att TS varit starkt misstänkt av Helenas vänner.
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
---Nu till det viktigaste som dom sa var att TS tydligen alltid hade varit den huvudmisstänkte i Helenas närmaste kompisgäng !! --- Det är också tydligen några vänner som inte vill släppa TS helt ännu..

Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
---Jag skrev att enligt dem så kan en del vänner till Helena inte riktigt släppa TS helt ändå.

2. Prinzezzan är den som först uppger att TS har alibi
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har samma information, från två olika källor, dvs att TS var på Stadt den aktuella kvällen/natten. Han ska ha ett starkt alibi, då han, enligt uppgift, efteråt ska ha varit på efterfest med flera andra personer.

Prinzezzan upger PaRu som källa till vem hundvittnet är men att han behövde se en bild på TS för att veta vem det var:
Citat:
Jag tror det var såhär, att hundkompisen var just TS. PR sa att han "små-retat" Helena lite för denne "hundkompis", då hon verkade lite förtjust i honom. Han sa att hundkompisen var sjukgymnast, lång och mörk. När han fick se en bild på TS, så sa han att det var denne som var hundkompisen.

3. Prinzezzan uppger att PR misstänkt TS men fått veta att han hade alibi.
Citat:
---Han ville som sagt inget hellre än att sanningen skulle komma fram, så att dels familjen fick svar, men också att han själv skulle slippa all "förföljelse". Han hade allt att vinna på att berätta om han hade vetat. Han visste inget, men om han omedvetet kände till något, det vet ju ingen - inte ens han själv. Han själv trodde - vilket han också ska ha sagt till polisen - att flyktingar var inblandade, eller "hundkompisen". Han fick senare uppgiften att "hundkompisen" (TS) hade ett starkt alibi och inte var misstänkt.---
(min fetning)

4. Divadnil ifrågasätter Prinzezzans uppgifter eftersom hon själv talat med PaRu om TS:
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Det innebär att antingen ljög han för dig eller så ljög han för mig. Han skrev uttryckligen att han ALDRIG sett Helena med TS och om de varit ett par så måste det ha varit innan han blev tillsammans med UA. Och du verkar till att känna honom så troligtvis ljög han då för mig.. Det innebär att det andra jag fått info om från honom faller och då undrar man varför han ljög om en sån sak? Hans bror blev ifrågasatt här på slutet i pm och han blev inte glad över det. Försvarsställning direkt. Hans bror "var sin egna värsta fiende" angående att brodern pratade mycket om HA på fyllan. Märkligt va?

5. Prinzezzan svarar:
Citat:
Jag tror absolut inte att han ljög. PR var riktigt dålig på namn. Om jag frågade honom i PM om han t ex kände till någon med ett visst namn, så nekade han. När jag sedan mailade en bild på samme kille, så kunde han skriva: "Jaså, han! Jag är skitkass på namn."

Jag frågade honom också om TS. Nej, hade aldrig hört om honom. Men när han fick en bild på TS skickad till sig, då kände han igenom honom. "Det var han! Hette han ?"---

Jag har lite svårt att förstå att om PaRu misstänker en person som han inte vet vad den heter, hur kan han få veta att denne namnlöse person har alibi och hur kommer det sig att detta alibi inte är känt för Helenas vänner?

Jag tror att Prinzezzan har källor hon inte vill berätta om och att avliden PaRu använts som ersättning.

Men frågan till tråden är: kan någon vidimera att ThSt har alibi för natten och vet någon om han hade tillgång till en liten vit bil, kanske via ASP?
Citera
2024-06-03, 22:43
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
En fullständig korrekt analys vilket många här i tråden missar, hade man däremot funnit åtminstone lite blodspår vid fyndplaten hade läget varit annorlunda. Så än fast fyndplats och brottsplats mest troligt är den samma kan man INTE utesluta motsatsen dvs att saker har planterats.
Ja, Fyndplats är ett korrekt ord att använda då vi inte vet mera.
Citera
2024-06-03, 23:02
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Men frågan till tråden är: kan någon vidimera att ThSt har alibi för natten och vet någon om han hade tillgång till en liten vit bil, kanske via ASP?

Den sista delen om bilen är av yttersta vikt, ett alibi det kan man alltid hitta på, medans om ASP ägde en liten (vit) bil 14e juni 1992 så är det fakta hugget i sten!
Citera
2024-06-03, 23:22
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Vad motiverade Ulrikas vän (X?)PaRu att insinuera om att vara gärningsman för polisen? Vilseledning?
Vad motiverade BW att redan tidigt gå ut i TSL o kritisera polisen för att de inte gör någonting? -Jag tycker att det är bedrövligt att polisen inte fortsätter sitt spaningsarbete. Vilseledning? Polisen har ju inte kunnat arbeta utan stora krav från omgivningen att ödsla resurser åt alla olika håll!
På måndagen fanns inte tid till någon tankeverksamhet eller att göra som poliser brukar vid försvinnanden? Kolla hemmet. Kolla nära vänner o höra vad de vet.
Citera
2024-06-04, 00:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Njae, det är så du vill att det skall vara att jag vill fortsätta att diskutera PU... Jag är rättare sagt fullständigt urless på att diskutera PU. Jag förstod allt att du skulle se en anledning att försöka väva in PU i detta fullständigt osannolika scenario som MPR framför. Detta visar hur du är beredd att tänka eller inte tänka, för att få in PU i handlingen...hm. MPR kan ju skylla på AI roboten, som jag förstått har gjort detta scenario. Man får väl det utfall i de värden man matar in antar jag.

Alltså KM och Helena går på Marieholmsbron och sedan viker av höger ner på stigen emellan fängelset och ån. Här skall alltså de börja bråka. Helena fortsätter mot Ekuddenvägen cirka 850 meter kvar att gå. KM går rasande med raska steg tillbaka österut i motsatt riktning över bron på jakt efter någon han känner som kan köra tillbaka honom upp till Ekuddenvägen och skogsstigen!? Och denna ide måste han komma på fort innan Helena når hemmet. Han bör också få tag i vänner med bil som också i denna stund skall av någon anledning vara arga på Helena just denna natt...

Alltihop är FULLSTÄNDIGT uteslutet att tänka sig, detta åker omedelbart i dokumentförstöraren utan att blinka. Så, nu var denna ide likviderad.

Varför är du urless på att diskutera PU? Bara för att han har sagt helt utan stöd från någon annan att han åkte taxi hem? Åkte han taxi? Men kanske åkte han taxi hem, men fick sina rivsår EFTERÅT. Och vad PU gjorde efter det att han skulle ha kommit hem efter den påstådda taxiresan har vi aldrig fått veta. Glöm UK. Någonstans mellan 05:30 och 06:00 kom PU upp skogstokig, skitig och riven hos PK, för att sedan i första vändan säga att han gick hem och lade sig, och för att i andra vändan säga att han gick på en förfest hemma hos SB - som om det skulle ha varit en efterfest hos SB framåt typ 06:30/07:00 ... Hehe ... Nej du, vill inte diskutera PU därför att du vill hjälpa honom. Den agendan har varit tydlig från första stund.

Det är inte alls "fullständigt uteslutet" att tänka sig att mannen med pilotglasögon vände tillbaka mot stan. Du har bara fastnat för några felaktiga utgångspunkter. Helena kan helt enkelt ha sagt till mannen med pilotglasögon typ att "hit men inte längre, nu går du hem". Ok, han gav upp och vände tillbaka - utan att behöva vara arg, men kanske besviken. Därefter behöver han inte ha "fått tag i vänner med bil", slumpen kan ha spelat in. Och glöm INTE (!) att "dina danskar" skulle ha kunnat vara dem som mannen med pilotglasögon träffade på - som skulle ha kunnat vara sura på Helena eftersom hon kanske skulle ha kunnat nobba deras erbjudande om skjuts. Blev det intressantare nu när "dina danskar" fick plats? Du får nog allt vara lite mer differentierad när du tänker.

Men en person ska vi alla ha i åtanke: Denne J*ohan F, som skulle ha hämtat PK men som inte kom - och som PK hävdar var helt stirrig, apatisk och okontaktbar efter försvinnandet. Varför var JF så totalt nere efter försvinnandet? Var det hans bil som användes i "första rundan"? Inte heller glömma BW.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-04 kl. 00:28.
Citera
2024-06-04, 23:36
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Varför är du urless på att diskutera PU?

Varför är du helt ointresserad av att diskutera att Helena ev kan ha kommit hem och ngt hänt därefter?

För att använda dina egna ord förutom de orden i parentesen:
- Det är inte alls "fullständigt uteslutet" att tänka sig att (Helena kom hem). Du har bara fastnat för några felaktiga utgångspunkter.
Citera
2024-06-05, 01:50
Medlem
Det har var ju pa TV for nagra ar sedan. Kanske nagon som inte sett ? Han verkar ju anda ratt saker, den gode professorn.

https://www.youtube.com/watch?v=gq4l1r0NQ2k
Citera
2024-06-05, 05:10
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Varför är du helt ointresserad av att diskutera att Helena ev kan ha kommit hem och ngt hänt därefter?

För att använda dina egna ord förutom de orden i parentesen:
- Det är inte alls "fullständigt uteslutet" att tänka sig att (Helena kom hem). Du har bara fastnat för några felaktiga utgångspunkter.

Det står vem som helst fritt att diskutera att Helena kommit hem. Problemet med det scenariot är att antalet möjliga lösningar plötsligt ökar rejält vilket drar ned sannolikheten för varje enskild lösning.

Dessutom är det lite märkligt att några på ett diskussionsforum vill styra över andra från att diskutera lösningar som har högre sannolikhet. Varför utvecklar inte du Banankontrakt, Joe Blow och Pepparkakemannen detta tillsammans eller var och en på egen hand. IB03 kör ju nu till exempel en teori som han inte får någon annan med sig på, inte sitter han och gnäller för det...
Citera
2024-06-05, 06:33
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Det har var ju pa TV for nagra ar sedan. Kanske nagon som inte sett ? Han verkar ju anda ratt saker, den gode professorn.

https://www.youtube.com/watch?v=gq4l1r0NQ2k

Ja, han är säker därför att han åtgår från bevis. Bilspår i direkt anslutning till Helenas tillhörigheter vid en lega talar starkt för att hon burits in i en bil på platsen. Vittnesuppgifter om en vit bil som vänt i området under natten, uppgifter som snart blivit kända i pressen utan att någon hörde av sig och förklarat bilen på annat sätt, talar för att just denna bil är inblandad. Att saker trillat ur hennes ryggsäck mellan legan och bilen talar starkt för att hon burits på ett sådant sätt att ryggsäcken kommit att luta åt fel håll, alltså så att saker rullat mot de mycket otäta "locken" på ryggsäcken varvid småsaker letat sig ut. Den enklaste förklaringen till ett sådant bärsätt är att en person hållit i Helenas ben och en i hennes armar, vilket ger oss två gärningsmän.

En ensam gående pilot (alltså en ensam man med Helena) passar sämre in i denna bild eftersom pilot uppenbarligen saknar bil och är ensam som gärningsman, därav GW:s uppgift att alla hittills anhållna är oskyldiga.

Om Pilot å andra sidan är relevant så är MissPeeRat Pilots värsta fiende eftersom en ensam Pilot återvändande från västra brofästet eliminerar GW:s avfärdande av Pilot. Samtidigt dödar en återvändande Pilot alla alibin som en konsekvent västgående Pilot skapat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in