Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Det är inte alltid det finns ett så glasklart motiv alltid när just gäller ett sådant här plötsligt påkommet brott händer. Jag har tidigare arbetat utifrån denna ände : motiv, bakgrund och profil på GM, men det slutar alltid med pannkaka, för sedan skall detta appliceras in i de uppgifter som är kända och som vi vet. I det läget blir det nästan alltid krystat, galet och väl fantasifullt osannolikt. Detta är fel arbetsmetod, utan vi skall utgå ifrån de uppgifter och omständigheter vi har tillgång till för att lägga pusslet med. Utgå ifrån brottsplatsen, vittnen och av polisen publicerade uppgifter sedan kan vi fundera över motiv.
Men vi vet ju från tråden i alla fall att PN skall ha arbetat tätt ihop med KMs yngre systrar på bandet på E-lux. Jag har också läst att KM kanske har kunnat arbeta där också som elektriker vid denna tid , men jag vet inte detta. Helt klart är det att någon vet vart han jobbade under 1992 i alla fall.
JohLa säger till bl a Aftonbladet i samband kompisen ErAns häktning den 18 juli 1992, att han samtalat med Helena tidigare under kvällen på Stadt. Han bör alltså tidigare vetat vem Helena var enligt vad säger själv. När han säger detta till tidningen bör man anta också att han tror att folk som läser detta kommer att tycka det är troligt att han vet vem Helena är och att just han skulle haft anledning att prata med henne. En rimlig tanke.
Du skriver att du har arbetat utifrån att starta med motivet, men gett upp den metoden. Sedan skriver du: ”det slutar alltid med pannkaka, för sedan skall detta appliceras in i de uppgifter som är kända och som vi vet”
Det är ju full troligt, ja förmodligen helt säkert att vi här på FB inte vet allt, såvida du inte har andra källor. Har du det?
Förstår jag dig rätt nu om jag säger att du menar så här:
Tre danskar åker förbi H och KM, kanske ropandes ”hej, tjejen kom med oss och ha lite kul”.
De ser paret vika av in mot stigen efter bron.
De säger till varandra ”Den tjejen ska vi ha lite kul med”.
De förstår vart paret är på väg och åker upp dit för att genskjuta.
De står där när H och KM kommer gåendes.
Lite ”kul” slutar i tragedi när Helena gör mer motstånd än vad de väntat sig.
KM skrämmer de till tystnad med att de har en mycket stark hållhake på honom.
De lastar in Helena i bilen och drar iväg.
Utifrån min synvinkel är svagheterna i detta:
Danskarna har rykte om sig att inte respektera gränser gentemot andra, därför är det troligt att de gör detta.
De har inget motiv; allt sker på impuls.
De väljer att ge sig på Helena, fastän hon har KM som vittne.
Danskarna kan inte till 100% veta att H och KM kommer dit.
Den största svagheten är denna:
Det är okänt hur och varför de får KM att vara tyst och fortfarande vara det.