2024-06-03, 14:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det ligger nog i sakens natur att om ThSt gjort Helena gravid i samband med en otrohetsaffär så är det ytterst få som vet om det... Det kan vara så att någon vän till Helena bara anat...

Vet någon om Helena drack alkohol? Brukar ju vara ett tecken när tjejer slutar....

Citat:
Citatet "Ni kan få mitt vatten" kanske är en ledtråd...

Vi har försökt att nysta i det tidigare i tråden, men utan att lyckas särskilt bra. Det där om Helenas vatten säger inte så mycket eftersom baren precis hade stängt 02:00, och vatten var allt som de fick servera. Helena hade ju kunnat vilja köpa en Cola, men fick nöja sig med bara vatten. Det känns inte så sannolikt att Helena skulle ha velat beställa en stor stark och tippa i sig precis innan hon skulle gå hem. Drack Helena på inflyttningsfesten i Töreboda? Det är nog enklast att börja där. Och sist men inte minst: Drack Helena alkohol överhuvudtaget?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-03 kl. 14:50.
Citera
2024-06-03, 14:40
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Vilken tydligen isf var upptagen i ett annat förhållande men var GRÄSÄNKLING dagen till ära..

Min spekulation fortsätter:
Tänk om de pratade om detta inne på Statt.
Tänk om hon nämnde detta i telesamtalet med U.
Tänk om hon höll masken när hon lämnade stället.
Tänk om han körde ifatt henne.
Tänk om de stannade just där, nära hennes hem i ett försök att prata ut.
Tänk om… ja ni förstår vart jag vill komma.

OM han var på Statt, vilket det tydligen finns uppgifter om…
och…
OM hon var gravid med honom, då har vi möjligen en orsak till händelsen; och motivet var förmodligen att ”prata henne tillrätta”.

Jag gör absolut inga anspråk på att säga att denna händelsekedja är sannolik; se den som en spekulation.
Senast redigerad av RFT 2024-06-03 kl. 14:48.
Citera
2024-06-03, 14:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Polisen är ju inte helt bakom flötet och det måste ju ha en viss vana och kunnande att få puls och samla indicier mot de , de anser vara misstänkta. KM har mycket besvärande omständigheter mot sig och man behöver inte var ett geni för att förstå detta varför polisen aldrig kunnat släppa honom i tanken.

Varför de till slut måste släppa KM från denna brottsrubricering: skäligen misstänkt för mord är att hans DNA ej fanns på Helenas skor. Det är också så att om han måste kunna vara GM så måste han ha tillgång till B I L och detta också inom rimlig tid, alltså direkt när han och Helena når Kohagen.

DET GÅR ALLTSÅ INTE HA BÅDE OCH. Om polisen säger att han gick med Helena på bron och sedan vek av höger ner på stigen emellan fängelset och ån. HUR skall hans bil helt plötsligt stå där parkerad när det kommer upp på Ekuddenvägen ? Att han skall få tag i en bil snabbt /överhuvudtaget inom i detta tidsfönster är helt uteslutet.

Det är väl ändå så att vi bör se polisens perspektiv här för att förstå detta. Det är för det första ett mycket annorlunda brott detta och för polisen så är det mycket märkligt för dem att ta till sig detta koncept med flera inblandade GM. Det brukar alltid vara en GM när det handlar om något sådant här och en närstående. Det är också juridiken som blir mycket besvärlig om de är flera, att reda ut VEM SOM GJORT VAD. Det är också så att polisen får väl också ta i med brottsrubriceringen också för att brott som inte gäller mord är preskriberat. Annars kan han ju inte förhöras, häktas eller åtalas. Medhjälp till mord kanske inte är det, men då bygger det på fler GM.

Polisen har inte KM misstänkt i alla år samt plöjt ner mycket resurser i detta utan att de sett en röd tråd med allt vad gäller KM. Den röda tråden kan alla se men det är hans ROLL på brottsplatsen som ej stämmer, för han KAN INTE varit ensam GM för detta är HELT OMÖJLIGT.

PU gillar du ju att vi diskuterar, men han fungerar utmärkt! Så faktiskt också BW.

Men det jag vill invända mot i ditt resonemang är att du glömmer den möjlighet som MissPeeRat tog upp, att mannen med pilotglasögon (högst sannolikt KM), skulle ha kunnat vända tillbaka till stan strax efter det att han och Helena hade nått Marieholmsbrons västra brofäste. Jag tycker att vi borde diskutera det här. Om mannen med pilotglasögon vände tillbaka till stan, varför gjorde han det? Och vem skulle han ha kunnat träffa på som han kände och som hade bil? Om KM kände till exempel PU och BW vet vi väl inte (?), men de hade ju tillgång till bil i alla fall. Och så har vi då denne J*ohan F som skulle ha hämtat PK men som inte kom - och som PK hävdar var helt stirrig, apatisk och okontaktbar efter försvinnandet. Varför var JF så totalt nere efter försvinnandet? Var det hans bil som användes i "första rundan"?

Jag kan och vill inte diskvalificera "danskspåret" (det är intressant), men jag känner för egen del att gänget KM, PU, BW och JF i första hand är intressantare. Men, vi kan självklart inte utesluta "korskänningar" mellan de här två alternativen. Dock är jag ganska övertygad om att om KM kände några av de uppräknade, tror jag att sannolikheten är bra mycket större att han kände just PU, BW och JF än att han skulle ha känt "danskarna". Men osvuret är bäst.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-03 kl. 15:06.
Citera
2024-06-03, 16:01
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Min spekulation fortsätter:
Tänk om de pratade om detta inne på Statt.
Tänk om hon nämnde detta i telesamtalet med U.
Tänk om hon höll masken när hon lämnade stället.
Tänk om han körde ifatt henne.
Tänk om de stannade just där, nära hennes hem i ett försök att prata ut.
Tänk om… ja ni förstår vart jag vill komma.

OM han var på Statt, vilket det tydligen finns uppgifter om…
och…
OM hon var gravid med honom, då har vi möjligen en orsak till händelsen; och motivet var förmodligen att ”prata henne tillrätta”.

Jag gör absolut inga anspråk på att säga att denna händelsekedja är sannolik; se den som en spekulation.

Ditt scenario ovan är ju vida mer troligt än vad som senaste tiden ältats in i absurdum. Det har även tidigare i tråden frågats om vilken bil sambon till Gräsänklingen hade om hon nu hade en bil, vet inte om ngt svar kommit fram i tråden om just det? För tänk om det råkade vara en mindre vit bil..
Citera
2024-06-03, 16:33
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ditt scenario ovan är ju vida mer troligt än vad som senaste tiden ältats in i absurdum. Det har även tidigare i tråden frågats om vilken bil sambon till Gräsänklingen hade om hon nu hade en bil, vet inte om ngt svar kommit fram i tråden om just det? För tänk om det råkade vara en mindre vit bil..

Och som ni förstår utgår min spekulation från att de upprörda mansröster som hördes och den kvinnoröst som hördes där och då (?), inte har med Helena att göra. Det är ju inte 100% bevisat att sakerna har med henne att göra.
Vi har att göra med en varm och fin sommarnatt. Skulle killarna i bilen och Hanna vara de enda som var ute där och då? Folk är vakna och ute på sommarnätterna så är det ju, det vet vi ju alla. Här kommer några exempel på vad som händer en helt vanlig sommarnatt innan söndagsmorgonens sol står högt på himlen, några av dessa saker kan säkert ha tilldragit sig där och då:
En kvinna är ute med sin hund, ett par killar sitter i en bil och snackar om tjejer, bilar och livet, i skydd av en buske har ett par sex med varandra, i en grässlänt sitter ett tonårspar och pussas, i hammocken i trädgården idkas det sex, några karlar sitter på en veranda och drar ett parti poker, några överförfriskade tar sig under stoj och glam hem genom en skog, en bil kör där den inte ska köra för att någon behöver uträtta sina behov på en lite skymd plats, några blir osams med varandra om någon skitsak, röster höjs och smockan hänger i luften, regelrätta slagsmål utbryter, genom en öppen altandörr hörs en telefon ringa, ett par poliser och en person från socialjouren ringer på hos ett par som högljutt bråkar med varandra, o s v.
Senast redigerad av RFT 2024-06-03 kl. 17:08.
Citera
2024-06-03, 18:01
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Nej ytterst osannolikt, ingen skulle låta bli att ta en drink eller ngt bara för att plånboken saknades, man hade blivit bjuden av kompisar alt lånat, sedan som tjej hade man garanterat blivit bjuden på ngt av ngn uppvaktande kille. OM nu Helena inte drack annat än vatten den sommarkvällen så lär svaret till 99% varit att hon verkligen var gravid.

Jag har haft tjejkompisar som bara drack isvatten på uteställen och dom var inte gravida.
Citera
2024-06-03, 18:56
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag har haft tjejkompisar som bara drack isvatten på uteställen och dom var inte gravida.

Du har mitt medhåll.
Att dricka vatten och veta att man har kul, är roligare än att dricka alkohol och vakna upp i en främmande säng på morgonen.
Citera
2024-06-03, 18:59
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:

Not en fin sommarkväll 1992 in Mariestad.
Citera
2024-06-03, 19:00
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Du har mitt medhåll.
Att dricka vatten och veta att man har kul, är roligare än att dricka alkohol och vakna upp i en främmande säng på morgonen.

Måste man hamna i fel säng för ett glas vin eller en drink så sök hjälp 😉.
Citera
2024-06-03, 19:04
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Givetvis förekommer detta också.

Vad jag far efter är att om Helena ändrat sin relation till alkohol så kan någon därav dra slutsatsen att hon är gravid. Hon behöver inte alls vara gravid, men det skulle i så fall kunna fungera som upphovet till ryktet.
Citera
2024-06-03, 19:49
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Givetvis förekommer detta också.

Vad jag far efter är att om Helena ändrat sin relation till alkohol så kan någon därav dra slutsatsen att hon är gravid. Hon behöver inte alls vara gravid, men det skulle i så fall kunna fungera som upphovet till ryktet.

Det var i så fall en väldigt snabb slutsats då Helena precis hade kommit hem efter tre veckors båtluffande i det grekiska öhavet.
Citera
2024-06-03, 19:54
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Det var i så fall en väldigt snabb slutsats då Helena precis hade kommit hem efter tre veckors båtluffande i det grekiska öhavet.

Absolut. Jag är helt öppen för att ryktet om Helenas graviditet är ett hugskott utan någon tyngre förankring i verkligheten.

Det enda vi vet är att ryktet finns. Det är ett rykte som verkar ha utvecklats i två riktningar:
a) läraren som gjort Helena gravid
b) läkaren som gjort Helena gravid

Som sjukgymnast och lärare och tidigare partner till Helena (enligt Propparn, som jag ser som 110% trovärdig) blir det rimligt att tro att ryktet börjat som en misstanke mot TS och sedan utvecklats enligt ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in