2024-06-04, 16:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jo, om personens värderingar som du kritiserar ligger i linje med den religion som personen tillhör så är det också en kritik av den religionen.
Du missade nog helt vad jag sa.
Det är okej att kritisera en religion, det är okej att kritisera en persons värderingar - det är inte okej att tillskriva människor negativa egenskaper utifrån etnicitet, religion, färg osv.

Citat:
Många tillskriver t ex muslimen Andrew Tate negativa egenskaper så som usel kvinnosyn, en kvinnosyn som ligger helt i linje med kvinnosynen inom Islam, därav hans val att konvertera till den religionen. Kritiserar du Andrew Tates kvinnosyn kritiserar du också Islam, och då är det (enligt din logik) rasism.
Nej, det är ingen som tillskriver honom det -det är han ger uttryck för.
Inte för att han är muslim, utan för att han är styv i korken och har de värderingar han har.
Han kritiseras alltså för den han här och det han uttrycker.

Citat:
Jag förväntar mig att alla feminister som kritiserat Tate de senaste åren tar tillbaka sin kritik och börjar försvara honom, ELLER nu också börjar kritisera Islam. Att vara mot Tate men inte mot Islam går inte ihop.
Det är klart att du gör - men det beror på att du inte förstår skillnaden mellan kritik mot person/religion/grupp och att uttrycka rasism.

Du får alltid kritisera en religion - men det betyder inte att du kan påstå att utövarna har olika negativa egenskaper för att de tror på religionen.

Du får kritisera individer för deras beteende/handlingar och värderingar.

Du får inte tillskriva en individ eller grupper negativa saker för att de har en viss religion, etnicitet eller färg.
Citera
2024-06-04, 16:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
De som var gifta för hundra år sedan är döda nu. Om man vill veta hur folk tänker idag så kan man fråga dem. Jag vet ingen som anser att män har rätt till kvinnors kroppar, det finns säkert en del Talibaner som tycker så men det är ungefär så långt ifrån en norm man kan komma i Sverige år 2024.
Då har du missat ganska många trådar här på forumet....
Citera
2024-06-04, 16:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Ja fast jag trodde vi pratade om möten där man verkligen stötte på en björn tillräckligt nära för att mötas öga mot öga.
Fast ingen har pratat om "öga mot öga" vare sig med den främmande mannen eller björnen.
Citera
2024-06-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast ingen har pratat om "öga mot öga" vare sig med den främmande mannen eller björnen.

Du har inte besvarat frågan än.

Låt oss säga att vi har två grupper av män med 10 män vardera. Du måste välja en grupp och möta en av männen i den gruppen ensam ute i skogen. Vilken man i gruppen du får möta är helt slumpmässigt utvalt. I den ena gruppen är 9 av 10 män våldtäktsmän och kvinnomördare. I den andra gruppen är 1 av 10 män en sådan.

Vilken grupp väljer du?
Citera
2024-06-04, 19:10
Medlem
[quote=Naknekejsaren|88466344]
Citat:
Farliga män existerar därute så länge inte alla (i alla länder och kulturer) lyckas uppfostra pojkar på något magiskt vis att bli hemmakatter i typ 50 år, och därutöver hoppas att de fortsätter vara det när de får sin frihet (finns ingen anledning att tro det). Därmed en koordinationsproblem.

Trams, nu tänker du binärt, frågan står inte mellan "hemmakatt i 50 år" eller grovt kriminell.

Citat:
Jag är inte fine med att min son utsätts för brott, bara beredd att han får ta något större risker än henne vid för-pubertetsåldern. Tar han inga risker i livet riskerar han exempelvis att bli en incel. Som pojke är hans främsta riskfaktorer porr och dataspel, allt som får honom att ta sig bort från sådana risker är värt det för min del.

Fast det är du ju, du förde ett långt resonemang om att pojkar i 11 års åldern förmodligen är lika utsatta för risken att våldtas av nån pedofil som flickor i samma ålder. Men! den risken var tydligen värd att ta då det gällde din son men inte då det gällde din dotter.

Försöker du hävda att kvinnor inte "tar några risker" då det kommer till sex? ett risktagande som alltså också skulle behöva "tränas".
Du resonerar hela tiden totalt blind på ena ögat.
Är det något av könen som verkligen ständigt tar risker då det kommer till sex och umgänge med det andra könet så är det ju kvinnor...men...de ska tydligen låsas in och inte tränas för dessa risktagningar...för låt mig gissa....vara incel för en kvinna är ju inget problem?

Citat:
Det finns ingen lösning givetvis. Men du är fine med att rapa ut saker som lås in alla män, eller lås in alla pojkar. När Bukele låste in alla misstänkta kriminella män utan rättegång i små burar och minskade antalet mord i El Salvador med över 90% så blev du säkert inte helt glad över hans fascistiska metoder.

Men där har du en lösning. Grejen är ju att du behöver män för att låsa in män, så du kan inte låsa in precis alla...

Mera trams. Jag ställde en fråga och vände i den frågan på ditt resonemang.
Är inte jag här som vill låsa in ett kön av helt sjuka skäl, utan du.

Citat:
Jag skulle faktiskt försöka begränsa just denna sonen. Skulle jag ha en sådan son så skulle jag försöka begränsa honom på alla sätt, speciellt så att den yngre bra sonen får andrum. Jag tror att jag skulle misslyckas lika mycket med honom som en psykopatdotter förövrigt.

I detta fallet skulle jag dock antagligen försöka begränsa den vilda sonen betydligt mer än en vild flicka.

Vilda män är farligare än vilda kvinnor, eller hur?

Beror på vad man lägger i ordet "vild".

Citat:
Det farligaste för en pojke just nu är att växa upp till att bli en incel, och det blir man ifall man fastnar i virtuella bubblor med porr och dataspel och aldrig går ut och tar risker. Det är mer fundamentalt för hans manliga vitalitet, lycka, framgång och livslust än någonsin att han är ute och gör vad som helst.

Det farligaste som finns för pojkar är en barndom utan risker.

Finns väl massa mer farliga/ dåliga saker för en människa än att vara utan sexuell partner.
Bli slav, mördas, dödas i nån olycka, sjukdom etc etc.

Citat:
Jag struntar ifall du anser det vara misogynt. Mod är en fundamental aspekt inom maskulinitet, så pass att en man utan mod knappt kan delta i flera aktiviteter som tillåter honom att vara del av ett gemenskap. Kan en man inte gå fram till en kvinna och fråga henne ut på date så kommer han att leva hela sitt liv i ensamhet. Till och med flera av de jobben som finns tillgänglig för speciellt män utan utbildning kommer att baseras på att vara modig (som exempelvis flygpilot eller byggare som jobbar 40 meter över marken). En kultur vars män upphör ha mod förintas dessutom, vilket skulle ha hänt i Ukraina för längesedan utan att hundratusentals unga män offrat sig för ett större syfte.

Det är en fundamental aspekt i allas liv snälla du, inte enkom mäns.

Citat:
För en kvinna är väl mod inte ett fundamental bit som definierar hennes kvinnlighet. Det är inte huvudattributen i alla fall. Troligen så är hennes emotionella intelligens och empati är exempelvis av större vikt.

Inte? Vad tror du krävs för att våga gå hem med en man? våga föda barn, etc finns gott om tillfällen i just kvinnors liv som kräver mod och risktagning. Bara det att du verkar sakna inlevelseförmåga för att greppa den sidan av saken.

Citat:
Världen är farligare för kvinnor för att de kan våldtas av män medan det är mycket svårt för män att våldtas av andra män (och väldigt få våldtäktsmän har den inklinationen). Vi håller ju med om att främmande män är en potentiell fara, även ifall vi är något oense om magnituden (farligare än en björn eller inte?).

Sedan så finns det många fler män som sagt därute för en kvinna att möta än björnar.

Världen är generellt farligare för män om vi med farlighet alltså avser risken att gå under.

Citat:
Varje gång en människa (kvinna eller man) gör en felaktig riskbedömning så gör hon en logisk fel, varje gång en människa våldtar eller mördar någon så gör denna människa en moralisk fel.

Problemet är att vi använder ord som ofta betyder olika saker. Logisk fel och moralisk fel borde kanske vara två olika ord.

Logik är att dra korrekt slutsats av div. kända faktorer. Är inte faktorerna kända för människan i fråga så kan du inte klaga på hennes logik om hon väljer fel.

Citat:
Det är givetvis kvinnors ansvar att se till att de inte blir offer för farliga män, det är OCKSÅ samhällets ansvar. Ifall kvinnor dock bara förlitar sig på samhället att skydda dem så kommer de att oftare råka illa ut då samhället på alla sätt aldrig kommer vara tillräckligt (och speciellt inte i mjäkiga Sverige som snabbt blir allt farligare), de måste vara smarta ungefär som rävar i att vara försiktiga med alla större rovdjur som vargar och björnar ute i naturen.

Ifall jag bodde i en ultra-våldsamt land som Mexiko, Afghanistan eller Sydafrika skulle jag nog även anse att min pojke inte lära sig att vara modig ensam, då en ensam modig man råkar riktigt jävla illa ut. Du måste då ansluta dig till större stammar som kan skydda sig mot alla hot.

Nej kriminella av olika slag är ensamt ansvariga för sina handlingar. Begår någon en våldtäkt, en stöld, eller mord etc... så kan personen i fråga inte skylla på offret och det ska heller inte samhället göra.

Citat:
Jo, det förstår ju jag. Du anser att pojkar och flickor ska uppfostras exakt lika som om de står för exakt samma risker då de måste navigera sig genom livet som vuxna. Jag anser att det inte är fallet. Man måste uppfostra pojkar och flickor för att navigera sig genom specifikt könsbundna risker som de kommer behöva hantera.

japp jag anser att pojkar och flickor ska fostras till att förstå att de har samma värde, samma ansvar och samma krav om att respektera andra och samma behov av saker som mod, självständighet, självkänsla etc.

men det tycker inte du, du tycker man ska satsa på pojkarna och låsa in flickorna, så pojkar får fritt spelrum.
Citera
2024-06-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ja men annars skulle jag inte kalla det ett möte om en björn känner lukten av en människa på 100-300 meter i tät skog och avviker då skulle inte jag kalla det ett möte.

Jag antar att när de här kvinnnorna diskuterar detta så menar de att man träffar på (och ser) en Björn på nära håll. Sedan antar jag att du menar random man i skogen och inte bara farliiga män?
Citera
2024-06-04, 20:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja men annars skulle jag inte kalla det ett möte om en björn känner lukten av en människa på 100-300 meter i tät skog och avviker då skulle inte jag kalla det ett möte.
Kan ni se varandra så är det ett möte.

Citat:
Jag antar att när de här kvinnnorna diskuterar detta så menar de att man träffar på (och ser) en Björn på nära håll. Sedan antar jag att du menar random man i skogen och inte bara farliiga män?
Nej, avståndet är lite oväsentligt egentligen.
Ja, jag menar random främmande man i skogen eller björn.
En björn är en björn.
En främmande man kan vara världens snällaste eller sadisten som styckar dig levande.
Jag har inget emot snälla främmande män - men eftersom jag inte vet vilka som är snälla och vilka som inte är det, så föredrar jag att slippa möta främmande män i skogen.
Samma gäller i gränder, på mörka gator, i olika andra sammanhang där jag inte har backup av andra.
Citera
2024-06-04, 21:36
Medlem
Kvinnor borde tänka om för att öka tryggheten prioritera det:

1. Ska Sverige bli tryggare måste färre män finnas i Sverige ökar man andelen blir Sverige otryggare ,

2. De som skapar otrygghet måste sitta inlåsta längre för att inte skapa mer otrygghet. 94% män i fängelser,6% kvinnor. Kvinnor upplevs inte skapa otrygghet.

3. Kvinnor borde sluta belöna de män som skapar otrygghet ,det ger inget incitament för att sluta skapa otrygghet.

Kvinnor måste alltså se att de har ett ansvar för att de upplever att björnar är mer trygga en okända män. Kvinnor kan göra saker som ökar tryggheten.

Men frågan är finns viljan att skapa trygghet ?
Citera
2024-06-04, 21:41
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Kan ni se varandra så är det ett möte.
Nej, det är det inte. Det där gick jag igenom tidigare i tråden. Såhär definieras "möte":

Skrev ursprungligen om det för ett par dagar sen här:
(FB) Hellre möta en björn i skogen än en främmande man-debatten
Citera
2024-06-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
De som var gifta för hundra år sedan är döda nu. Om man vill veta hur folk tänker idag så kan man fråga dem. Jag vet ingen som anser att män har rätt till kvinnors kroppar, det finns säkert en del Talibaner som tycker så men det är ungefär så långt ifrån en norm man kan komma i Sverige år 2024.

japp men normerna sitter kvar, sånt tar betydligt längre tid att försvinna från ett samhälle än en generation människor. Och som sagt, du ser just konsekvenserna av dessa normer i saker som sexuellt våld och sexhandel ex.
Citera
2024-06-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ja fast jag trodde vi pratade om möten där man verkligen stötte på en björn tillräckligt nära för att mötas öga mot öga.
Varför trodde du det?
Citera
2024-06-04, 21:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Kvinnor borde tänka om för att öka tryggheten prioritera det:

1. Ska Sverige bli tryggare måste färre män finnas i Sverige ökar man andelen blir Sverige otryggare ,

2. De som skapar otrygghet måste sitta inlåsta längre för att inte skapa mer otrygghet. 94% män i fängelser,6% kvinnor. Kvinnor upplevs inte skapa otrygghet.

3. Kvinnor borde sluta belöna de män som skapar otrygghet ,det ger inget incitament för att sluta skapa otrygghet.

Citat:
Kvinnor måste alltså se att de har ett ansvar för att de upplever att björnar är mer trygga en okända män. Kvinnor kan göra saker som ökar tryggheten.

Men frågan är finns viljan att skapa trygghet ?
Varför skall kvinnor ta på sig det ansvaret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in