2024-06-04, 10:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Okej, så när du kritiserar Andrew Tates värderingar framöver så kritiserar du också islam och ägnar dig därför åt rasism.
Nej, att kritisera någons värderingar är inte rasism, att däremot tillskriva människor negativa egenskaper på grund av etnicitet, religion eller kultur är ofta uttryck för rasism.
Citera
2024-06-04, 11:02
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och det problemet skulle du alltså inte ha med flickor?
Kontentan av hur du vill agera för jag hoppas verkligen inte du begränsar någon ev. dotter men inte son) är att du är fine med att din son ev. begår brott, eller utsätts för brott, men inte fine med att din dotter ev utsätts för brott.

Farliga män existerar därute så länge inte alla (i alla länder och kulturer) lyckas uppfostra pojkar på något magiskt vis att bli hemmakatter i typ 50 år, och därutöver hoppas att de fortsätter vara det när de får sin frihet (finns ingen anledning att tro det). Därmed en koordinationsproblem.

Jag är inte fine med att min son utsätts för brott, bara beredd att han får ta något större risker än henne vid för-pubertetsåldern. Tar han inga risker i livet riskerar han exempelvis att bli en incel. Som pojke är hans främsta riskfaktorer porr och dataspel, allt som får honom att ta sig bort från sådana risker är värt det för min del.

Citat:
nr2:

Nej jag tänker att har man problemet: några begår brott i samhället, så är inte lösningen lås in alla potentiella offer....

Det finns ingen lösning givetvis. Men du är fine med att rapa ut saker som lås in alla män, eller lås in alla pojkar. När Bukele låste in alla misstänkta kriminella män utan rättegång i små burar och minskade antalet mord i El Salvador med över 90% så blev du säkert inte helt glad över hans fascistiska metoder.

Men där har du en lösning. Grejen är ju att du behöver män för att låsa in män, så du kan inte låsa in precis alla...

Citat:
Vet inte hur psykopater formas...men skulle gissa en mix av biologi och miljö, där alltså "miljö" både är
indirekta = samhälle och direkta = familj.

Varför tycker du att det skulle vara fullt möjligt och "lätt" att begränsa en vild 11-åring om det handlar om en HON men plötsligt helt omöjligt om det handlar om en HAN?
Jag fattar inte...du säger ju att du glatt skulle begränsa dottern...och jag frågar då, varför inte sonen?

Jag skulle faktiskt försöka begränsa just denna sonen. Skulle jag ha en sådan son så skulle jag försöka begränsa honom på alla sätt, speciellt så att den yngre bra sonen får andrum. Jag tror att jag skulle misslyckas lika mycket med honom som en psykopatdotter förövrigt.

I detta fallet skulle jag dock antagligen försöka begränsa den vilda sonen betydligt mer än en vild flicka.

Vilda män är farligare än vilda kvinnor, eller hur?

Citat:
Snälla du, jag vill ingenting, jag ställde en fråga.

Har jag en son som tycks vara de 1% av män som står för 60% av brott så skulle jag försöka göra allt möjligt för att skydda samhället ifrån honom. Kanske inte just fängsla honom med koppel hemma, men definitivt inte tillåta honom att vara utanför min radar någon gång. I de fallen skulle hans syster säkert få vara mer självständig än honom.

Citat:
Bevisligen inte, eftersom män lever betydligt "farligare" än kvinnor. Betydligt fler män än kvinnor är utsatta för våld, riskerar olyckor, död, utanförskap, fängelse etc etc.
Din son löper alltså större risk att skadas på olika sätt än din dotter.

Det farligaste för en pojke just nu är att växa upp till att bli en incel, och det blir man ifall man fastnar i virtuella bubblor med porr och dataspel och aldrig går ut och tar risker. Det är mer fundamentalt för hans manliga vitalitet, lycka, framgång och livslust än någonsin att han är ute och gör vad som helst.

Det farligaste som finns för pojkar är en barndom utan risker.

Citat:
Och jag tror både Jenny och jag har gett dig svar på tal där...det är en gravt misogyn åsikt att kvinnor inte skulle behöva mod och självständighet i sina liv, fullständigt trams faktiskt.

Jag struntar ifall du anser det vara misogynt. Mod är en fundamental aspekt inom maskulinitet, så pass att en man utan mod knappt kan delta i flera aktiviteter som tillåter honom att vara del av ett gemenskap. Kan en man inte gå fram till en kvinna och fråga henne ut på date så kommer han att leva hela sitt liv i ensamhet. Till och med flera av de jobben som finns tillgänglig för speciellt män utan utbildning kommer att baseras på att vara modig (som exempelvis flygpilot eller byggare som jobbar 40 meter över marken). En kultur vars män upphör ha mod förintas dessutom, vilket skulle ha hänt i Ukraina för längesedan utan att hundratusentals unga män offrat sig för ett större syfte.

För en kvinna är väl mod inte ett fundamental bit som definierar hennes kvinnlighet. Det är inte huvudattributen i alla fall. Troligen så är hennes emotionella intelligens och empati är exempelvis av större vikt.

Citat:
Det är samhället som började "låsa" in kvinnor en gång i tiden och fortsatt gör det på olika sätt.
Och den allmänna synen på varför detta började ske en gång i tiden, handlar om människans övergång till ägande...och därmed större behov av att kontrollera arv och därmed reproduktion.
Varför man då inte gjorde det geniala valet att låga arvet gå på det säkra mödernet istället för enkom på den betydligt mer osäkra svärdssidan är däremot obegripligt.

Men kontentan är att X tusen år senare...med delat arv, preventivmedel och med faderskapstester så resonerar och agerar människor som du i samma spår... att döttrar kan ni begränsa...det är ok, men absolut inte söner. Döttrars sexualitet ska klämmas åt, men absolut inte söners etc etc av allt befängda inlärda mönster.

Det är ett utmärkt exempel på varför konservatism är så erbarmligt enfaldigt.

Världen är farligare för kvinnor för att de kan våldtas av män medan det är mycket svårt för män att våldtas av andra män (och väldigt få våldtäktsmän har den inklinationen). Vi håller ju med om att främmande män är en potentiell fara, även ifall vi är något oense om magnituden (farligare än en björn eller inte?).

Sedan så finns det många fler män som sagt därute för en kvinna att möta än björnar.

Citat:
nej jag skrev:

"Vad ska du säga till din dotter den där dagen någon man väljer att våldta henne i sitt tält...att det var hennes fel för att hon valt att tälta? Det är ju vad du lärt henne som 11 åring"

och avsåg då din dotter som vuxen, då hon alltså lärt sig att inte vara modig eller självständig samt att hon får skylla sig själv om hon blir våldtagen, eftersom du har lärt henne att det är hennes uppgift och ansvar, och inte någon gärningsmans. Om sex sker mot hennes vilja, dvs våldtäkt så beror det på att HON gjort fel, ex tältat själv.

Varje gång en människa (kvinna eller man) gör en felaktig riskbedömning så gör hon en logisk fel, varje gång en människa våldtar eller mördar någon så gör denna människa en moralisk fel.

Problemet är att vi använder ord som ofta betyder olika saker. Logisk fel och moralisk fel borde kanske vara två olika ord.

Citat:
Det är ju "moralen" du lär ut när du säger åt din dotter att hon får inte tälta för hon kan bli våldtagen, ( av någon annans son nånstans, som lärt sig att han får lov göra vad han vill i livet och att det är kvinnors ansvar se till att han inte kommer åt dem...inte hans.)

Det är givetvis kvinnors ansvar att se till att de inte blir offer för farliga män, det är OCKSÅ samhällets ansvar. Ifall kvinnor dock bara förlitar sig på samhället att skydda dem så kommer de att oftare råka illa ut då samhället på alla sätt aldrig kommer vara tillräckligt (och speciellt inte i mjäkiga Sverige som snabbt blir allt farligare), de måste vara smarta ungefär som rävar i att vara försiktiga med alla större rovdjur som vargar och björnar ute i naturen.

Ifall jag bodde i en ultra-våldsamt land som Mexiko, Afghanistan eller Sydafrika skulle jag nog även anse att min pojke inte lära sig att vara modig ensam, då en ensam modig man råkar riktigt jävla illa ut. Du måste då ansluta dig till större stammar som kan skydda sig mot alla hot.

Citat:
Frågar du mig så ska båda få tälta med nån form av uppsyn.
Och båda ska lära sig mod, självständighet och ansvar för sin egna handlingar och respekt för andra, oavsett kön.

Jo, det förstår ju jag. Du anser att pojkar och flickor ska uppfostras exakt lika som om de står för exakt samma risker då de måste navigera sig genom livet som vuxna. Jag anser att det inte är fallet. Man måste uppfostra pojkar och flickor för att navigera sig genom specifikt könsbundna risker som de kommer behöva hantera.
Citera
2024-06-04, 11:02
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Nja, vi pratar "björnskog"...alltså skog där björnar vistas och bor...nog för att björnar då och då kan luffsa in i områden där människor bor men det brukar inte tillhöra det vanliga.

men jag håller med, nej vi har inte korrekt data för att räkna ut detta.
men vi har nån form av sannolikhetskänsla...

Och den känslan säger åt kvinnor att män är betydligt farligare än björnar.

Och har då "känt in" alla faktorer.

Björnar är definitivt farligare än alla människor under vissa rätt ovanliga premisser...ex råkat hamna mellan morgonsur björnhona och hennes ungar och fattar inte detta förrän det är för sent och agerar helt "fel" enligt morgonsur björnhonas uppfattning. Då ligger alla homo sapiens pyrt till.

Men "män" som grupp eller individer är alltså på totalen farligare. Där finns det många fler "premisser" som kan leda åt det skadliga hållet för just en kvinna ensam i en skog.

Jag tror att du kan möjligen ha rätt (är alltså inte säker), så jag har ingen anledning att fortsätta argumentera emot här alltså.

Citat:
Men livrädda kvinnor skulle alltså vara en vettig skyddsfaktor?

Nej, för livrädd är antagligen dåligt. En balanserad aktsam hållning där man navigerar genom faror på ett annat sätt. Någon gång måste kvinnan givetvis ha emotionell intelligens att välja rätt man som även ska kunna skydda henne när de är i farliga situationer tillsammans, bara det kräver ett visst mod. För mannen ska både kunna vara farlig åt fel typ av män, men inte farlig åt henne och hennes barn. Det är en ytterst svår balansgång.

Citat:
Ingen man kan skydda sig från en annan människa med vapen. Ingen liten man kan heller skydda sig från en större man, eller flera, ingen man som blir överraskad bakifrån av ett slag i huvudet ex. kan skydda sig...etc etc..
Den där fokuseringen på individuell fysisk styrka är ganska ointressant faktiskt.

Jo, jag har gått igenom det där tidigare. Men då män även kan springa snabbare än kvinnor så kan i alla fall en man springa så snabbt som han kan och åtminstone hoppas att hans förövare med vapen inte kan skjuta så väl från distans samt inte kan springa ikapp honom.

Men ifall inte bra män vågar stå upp mot farliga mentalt störda män eller kriminella gäng så är ju vi ganska illa ute, vi har inget val förutom att offra några "Mikael" eller ukrainska unga män för att samhället inte ska kollapsa.

Citat:
Samma med idén om att det enkom skulle vara män som "skyddar" andra. Det är det ju inte, det är samhället / gruppen som "skyddar" alla.
eller idén att män måste fostras till att bli våldsbenägna...för att skydda andra från våldsbenägna män

Män ska inte fostras att bli våldsbenägna, utan att vara beredda att ta till våld enbart när det krävs.

Det är stor skillnad på ukrainska män som tränades till våld för att försvara Ukrainas gränser och ryska män som tränades militärt för att marschera in i andras territorier.
Citera
2024-06-04, 12:01
Medlem
Citat:
Nej jag tror på vetenskapen, och enligt forskning på kriminalitet så hjälper inte hårdare straff ett skit.

Jo men det hjälper för brottsoffer om en person sitter inlåst.

Troligtvis blir inte personer bättre av fängelser ,men det finns en annan faktor att när personer blir äldre tröttnar de på att begå brott. Det är faktiskt jobbigt vara kriminell. Vara narkoman är också jobbigt och antagligen är det inte alla som klarar det och de lägger av av anledningen det är för jobbigt skaffa pengar genom brott.

Det är heller inte roligt vara impopulär som en brottsling är.

Samhället ska alltså premiera de hederliga och ge dem beröm och de som bryter mot lagen ska inte få beröm utan klander.

Det är något kvinnor borde praktisera att ge bra män uppmuntran och dåliga män klander.

Om man ska gissa något så är kvinnorna säkrare från äldre män eftersom de har helt enkelt tröttnat på skada kvinnor och de som är farligare är vissa yngre män som har massa negativ energi som de kan kanalisera mot kvinnor. Det finns troligtvis om man studerar detta vetenskapligt en större sannolikhet att män som attackerar kvinnor dör i förtid. Det är alltså inget framgångsrecept för en man att vara elak mot kvinnor.

Det finns säkert någon klok filosof som säger något om att om du skadar andra så skadar du dig själv eller något åt det hållet.

Detta skulle man kunna lära barnen.
Citera
2024-06-04, 12:37
Medlem
Citat:
Nu har jag skrivit detta kanske 50 ggr redan.

men!

Människa möter björn betydligt oftare än vad hon vet om. Björnar har nämligen betydligt bättre förmåga än människa att upptäcka oss på långt håll, deras luktsinne och hörsel är betydligt bättre än våra, rejält bättre tom. Och när björnar gör detta, noterar oss, så viker de undan, de vill alltså inte stöta på oss.
Det har tom forskats på detta:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/ny-forskning-bjornar-undviker-kontakt-med-manniskor

så hur många ggr människa faktiskt möter björn är inget vi vet om.
Ja fast jag trodde vi pratade om möten där man verkligen stötte på en björn tillräckligt nära för att mötas öga mot öga.
Citera
2024-06-04, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det finns björn i Mellansverige också t ex Värmland, Närke, Uppland och Västmanland.
Ok björnmöten sker i alla fall väldigt sällan i södra Sverige
Citera
2024-06-04, 14:33
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nu har jag skrivit detta kanske 50 ggr redan.

men!

Människa möter björn betydligt oftare än vad hon vet om. Björnar har nämligen betydligt bättre förmåga än människa att upptäcka oss på långt håll, deras luktsinne och hörsel är betydligt bättre än våra, rejält bättre tom. Och när björnar gör detta, noterar oss, så viker de undan, de vill alltså inte stöta på oss.
Det har tom forskats på detta:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/ny-forskning-bjornar-undviker-kontakt-med-manniskor

så hur många ggr människa faktiskt möter björn är inget vi vet om.
Fast den här diskussionen hade du och jag för någon dag sen, och då fick du svart på vitt att det inte räknas som ett "möte" att en björn ser någon på avstånd och viker av.

Och oavsett vilket så vet du mycket väl att det inte är så de flesta tolkar frågan.
Citera
2024-06-04, 14:36
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Ja fast jag trodde vi pratade om möten där man verkligen stötte på en björn tillräckligt nära för att mötas öga mot öga.

Givetvis är det så frågan är ställd, vilket ökar oddsen för våldsam utgång betydligt.
Citera
2024-06-04, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, att kritisera någons värderingar är inte rasism, att däremot tillskriva människor negativa egenskaper på grund av etnicitet, religion eller kultur är ofta uttryck för rasism.

Jo, om personens värderingar som du kritiserar ligger i linje med den religion som personen tillhör så är det också en kritik av den religionen. Många tillskriver t ex muslimen Andrew Tate negativa egenskaper så som usel kvinnosyn, en kvinnosyn som ligger helt i linje med kvinnosynen inom Islam, därav hans val att konvertera till den religionen. Kritiserar du Andrew Tates kvinnosyn kritiserar du också Islam, och då är det (enligt din logik) rasism.

Jag förväntar mig att alla feminister som kritiserat Tate de senaste åren tar tillbaka sin kritik och börjar försvara honom, ELLER nu också börjar kritisera Islam. Att vara mot Tate men inte mot Islam går inte ihop.
Citera
2024-06-04, 14:53
Medlem
Citat:
Tänkte att denna diskussion från div. sociala medier även kunde få en tråd på flashback.

På frågan: Vad vill du helst möta i skogen, en främmande man eller en björn? så svarar en majoritet av kvinnor att de alla gånger heller vill möta en björn i skogen än en främmande man.

Svaren blottar hur hotade många kvinnor känner sig av män.

Vad säger ni om detta?

Det kanske blottar kvinnors kunskap om björnar? Och viss rädsla för främmande män?

Björnar är i regel inte så farliga, de är mer "rädda" för oss människor än vad vi är för dem. Men kommer man nära en björnhonas ungar, så kan björnmamman bli mycket farlig för oss människor.

Så. Jag tror många hellre träffar på en främmande ensam gammal 95-årig man i skogen, än hamnar mellan en björnhona och hennes ungar.

Och jag tror att många hellre råkar på en björn (som viker av när den får vittring av människa) i skogen, än möter en främmande 22-årig muskulös man med tillsynes lynnigt humör. Och med något som ser ut som ett vapen under addidas-jackan. I skogen.

Allt handlar alltså om vad kvinnorna ser framför sig i sin fantasi, när de får frågan. Vilka scenarion de ser.

Och jag är rätt säker på att många män också hellre möter på en björn (som viker av när den får vittring av människa) i skogen, än möter en främmande 22-årig muskulös man med tillsynes lynnigt humör. Och med något som ser ut som ett vapen under addidas-jackan. I skogen.

Men att hamna mellan en björnhona och hennes ungar... Nej tack.
Citera
2024-06-04, 14:59
Medlem
Feminister allierar sig mer med Islams än med svenska män.

En kvinna som är från Solna och med på SD lista till EU-valet ,tycker kvinnor gör fel.

Också blir det att kvinnor som har en relation med en man blir inte rädd på samma sätt ,eftersom hon märker att mannen gillar henne och vill henne väl.

https://www.youtube.com/watch?v=9fkjSNS9jHE&t=44s
Citera
2024-06-04, 15:47
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Läs in dig på hur "regelverket" för äktenskapet såg ut för ca 100 år sen...
du kan speciellt kolla upp vad som ansågs som den "kvinnliga plikten" och "manliga rättigheten".

Där har du utgångspunkten för det synsätt som alltså fortsatt idag finns i hur många tänker.

De som var gifta för hundra år sedan är döda nu. Om man vill veta hur folk tänker idag så kan man fråga dem. Jag vet ingen som anser att män har rätt till kvinnors kroppar, det finns säkert en del Talibaner som tycker så men det är ungefär så långt ifrån en norm man kan komma i Sverige år 2024.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in