2024-06-04, 09:29
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad har du för bevis på att majoriteten av befolkningarna inte gillar demokrati?

Nu pratar vi inte om mellanöstern utan om de tidigare sovjetstaterna.

Se bara på baltländerna. Deras utveckling har varit enorm sedan de lämnade den ryska sfären och ekonomin och levnadsstandarden, speciellt i Estland har det ökat enormt.

Baltikum har en helt annan tradition och historia än Ryssland. De har ju varit svenska och har liksom Västukraina en västerländsk tradition. Det förklarar deras starka frihetslängtan från Ryssland.
Citera
2024-06-04, 09:39
Medlem
TheKhurgans avatar
Eftersom Rysslands krig inte verkar avta och några planer på seriösa fredsförhandlingar inte finns från Rysslands sida, så måste vi ju tillslut välja sida.
Att vi då väljer Ukrainas sida är väl en självklarhet.

Det bästa ur en säkerhetspolitisk synvinkel borde väl vara att skicka ännu mer vapen, pengar och militära resurser till Ukraina.

Kreml går in med militär och med påverkanskampanjer i Europa. Detta borde väl du också vilja stoppa?

Deras hot om kärnvapen har man ju slutat ta på allvar för längesedan.
Citera
2024-06-04, 09:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Baltikum har en helt annan tradition och historia än Ryssland. De har ju varit svenska och har liksom Västukraina en västerländsk tradition. Det förklarar deras starka frihetslängtan från Ryssland.
Men undersökningar i östra Ukraina har ju visat tydligt att även majoriteten där vill närma sig väst?
Citera
2024-06-04, 09:47
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Eftersom Rysslands krig inte verkar avta och några planer på seriösa fredsförhandlingar inte finns från Rysslands sida, så måste vi ju tillslut välja sida.
Att vi då väljer Ukrainas sida är väl en självklarhet.

Det bästa ur en säkerhetspolitisk synvinkel borde väl vara att skicka ännu mer vapen, pengar och militära resurser till Ukraina.

Kreml går in med militär och med påverkanskampanjer i Europa. Detta borde väl du också vilja stoppa?

Deras hot om kärnvapen har man ju slutat ta på allvar för längesedan.

Ärligt, vad har vi i Norden mer än Schweiz med en konflikt mellan två korrumperade fd Sovjet-stater vid Svarta Havet att göra. Om inte väst hade blandat sig i kunde Ukraina blivit en brygga mellan öst och väst. Det hade tagit ett sekel men nu reskerar vi istället WW3 med Sverige med från start.
Citera
2024-06-04, 09:53
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ärligt, vad har vi i Norden mer än Schweiz med en konflikt mellan två korrumperade fd Sovjet-stater vid Svarta Havet att göra. Om inte väst hade blandat sig i kunde Ukraina blivit en brygga mellan öst och väst. Det hade tagit ett sekel men nu reskerar vi istället WW3 med Sverige med från start.

Fast om 4 år hade Ryssland börjat anklaga polska gränsregioner för förföljelse osv och gått in där också? Det är väl det vi har insett?

Ukraina har ju länge fungerat som en brygga, men det visade ju sig inte fungera. De vill inte tillhöra Ryssland och ska således inte behöva göra det.

Dessutom har i alla fall jag, inget intresse av att ha goda grannrelationer med ett land som öppet hotat oss med kärnvapen (även om det är tomma hot).

Ryssarna kan inte få grönt ljus att gå in i Europa, det är en viktig markering.
Citera
2024-06-04, 09:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Fast nu har ju Ryssland hotat Baltikum militärt och hybridkrigar mot oss i Sverige sedan länge. Spionage har pågått väldigt väldigt länge.

Schweiz är inte alls lika utsatt av Ryssland. Dock har de mycket spionage inom landet från både kineser och ryssar.
https://www.admin.ch/gov/en/start/documentation/media-releases.msg-id-95984.html
Citera
2024-06-04, 10:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Förutom att Ukraina har bett oss om hjälp, så kan vi givetvis inte ha ett land som bedriver erövringskrig i Europa. Ett sådant beteende får inte vara framgångsrikt
Citera
2024-06-04, 10:51
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Förutom att Ukraina har bett oss om hjälp, så kan vi givetvis inte ha ett land som bedriver erövringskrig i Europa. Ett sådant beteende får inte vara framgångsrikt

Men varför görs inte mer då? Jag förstår det inte..

Vi säger skarpt nej, vi samarbetar som aldrig förr, har aldrig mer varit mer överens om något annat över gränserna - men ändå tillåts det... något är skumt!

Lite som att säga ajja-bajja till ett barn medans den fortsätter.. ajja-bajja igen! ajja-bajja sa jag! lyssnar du inte på mig lilla oskar, jag säger ju ajja-bajja... hör du inte, ajja-ajja-bajja! Medans lille oskar fortsätter slå lillasyster

Är väst så jävla tandlösa? Det trodde inte jag efter allt snack..

Nu är det två år senare kommer alla på att "godkänna" anfall inne i Ryssland vadfan liksom? Dag 1 ALL-IN eftersom det är det viktigare kriget i världshistorien, men icke! Två år!
Citera
2024-06-04, 10:58
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Men varför görs inte mer då? Jag förstår det inte..

Vi säger skarpt nej, vi samarbetar som aldrig förr, har aldrig mer varit mer överens om något annat över gränserna - men ändå tillåts det... något är skumt!

Lite som att säga ajja-bajja till ett barn medans den fortsätter.. ajja-bajja igen! ajja-bajja sa jag! lyssnar du inte på mig lilla oskar, jag säger ju ajja-bajja... hör du inte, ajja-ajja-bajja! Medans lille oskar fortsätter slå lillasyster

Är väst så jävla tandlösa? Det trodde inte jag efter allt snack..

Nu är det två år senare kommer alla på att "godkänna" anfall inne i Ryssland vadfan liksom? Dag 1 ALL-IN eftersom det är det viktigare kriget i världshistorien, men icke! Två år!

Visserligen kan man tycka att Putin & Ryssland resonerar på ett barns nivå, men att fostra barn och bedriva internationell politik är inte riktigt samma sak, tror jag.
Vad tror du?
Citera
2024-06-04, 10:59
Medlem
Area55s avatar
Citat:

Ärligt, varför ska vi tillåta Ryssland agera som de gör?
När tycker du att vi ska säga stopp.
Helt ärligt alltså.
Citera
2024-06-04, 11:01
Medlem
Area55s avatar
Citat:

Vad vet du om hur mycket mer, frihetslängtan det är i ett land vs i ett annat land?
Har du gjort opinionsundersökningar?

Vid vilken nivå på frihetslängtan, är det ok eller inte ok att slippa Ryssland?
Har du någon termometer till det?
Citera
2024-06-04, 11:44
Medlem
Citat:

Du har inget att göra med personer som behöver hjälp efter en olycka heller.
Men man hjälper till efter bästa förmåga, det kallas anständighet. (förmodligen finns inte det ordet i det ryska språket)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in