2022-05-23, 20:34
Medlem
Headshrinkers avatar
WV Passat 2015, första årgången av B8. Otroligt mycket fel på den bilen för att vara så ny som den var då. Var det inte kopplingen som pajade så var det kabel brott i motorn så bilen gick in i felsäkert läge, växellåda som läckte olja. Sen frös förardörren på vintern så man fick klättra in på passagerarsidan, dieselvärmare säger ni då? Jo men hjälpte föga. Inte nog med det, blev på backad 2 gånger på parkeringen. Tror den bilen hade en förbannelse över sig. Gick förvisso väldigt snålt och hade "bara" en värdeminskning på 30k efter 3 år och 5k mil.
Citera
2022-05-24, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
Ja. Och om man tittar på en av världens största kvalitetsundersökningar (som sker årligen) så vann t.ex. BMW i fyra klasser 2021. Nissan tre. Toyota två. Honda ingen. KIA vann fem. VW ingen. Audi ingen.

Jag brukar följa de statistiska sammanställningar som listar bilmärken med lägst skadefrekvens vad gäller maskinskador. Där är det allt som oftast asiatiska bilar som är bäst.
Citera
2022-05-24, 10:46
Medlem
Peugeot 308 från 2016, om man letar efter något att applicera uttrycket "man får vad man betalar för" så är det ett utmärkt exempel. Spolarvätskesystemet har gått sönder varje år, trots att den inte spruckit av kyla. När jag köpte bilen 2020 så var intervallen för kamremsbyte 10 år men året efter så ändrades den till 5 år så nu ska man ut med 10 lax vart 5:e år. Displayen för AC/Stereo med mera tar en minut att gå igång. Varvmätaren sitter åt fel håll.
Citera
2022-05-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Jag brukar följa de statistiska sammanställningar som listar bilmärken med lägst skadefrekvens vad gäller maskinskador. Där är det allt som oftast asiatiska bilar som är bäst.
Ja, det var ju exakt det jag rapporterade (KIA var bäst), dock med förbehållet att det var kvalitén överlag som bedömdes.
Senast redigerad av fettveken 2022-05-24 kl. 18:25.
Citera
2024-06-02, 22:38
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Sämsta bil ni haft?

Vilket är den sämsta bil ni haft?
Märke och modell?
Varför var den dålig?
Vilka lärdomar fick du av den bilen?
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2024-06-02 kl. 23:14.
Citera
2024-06-02, 22:44
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket är den sämsta bil ni haft?
Märke och modell?
Varför var den dålig?
Var lärde er av den bilen?

Fiat Uno i början av 90-talet. Vald till årets bil men rostade sönder på kort tid. Plåten var millimeter tjock/tunn och det fanns inte en chans att fästa plastic padding på det som var kvar.

Rostiga bromsskivor gjorde inte saken bättre.

Pris = ok
Kvalitet = underkänt
Köregenskaper = ok
Utseende = 🤮
Citera
2024-06-02, 22:52
Medlem
prokaryotkungens avatar
Nissan Primera av årsmodell 2003- någonting.
Elektroniken buggade hela tiden, tändningslåset knäppade ur tills jag gjorde en mc Gyver-koppling i det, nycklarna föll sönder, den stannade oförklarligt ibland (gärna på väg mot rondeller) och den kostade evinnerligt mycket i skatt.

Garanterat min sämsta bil, och då gillar jag ändå japanska bilar. Nissan är bara för jävligt.

Jag lärde mig att aldrig mer kolla på en Nissan!
Rolig att köra dock och ganska bra väghållning.
Citera
2024-06-02, 22:57
Medlem
Stenballes avatar
Volvo 343 av 1980 års modell.
Jag var i akut behov av en bil runt 1988 och den var till salu för ett bra pris.
Den skulle ju bara ta mig till jobbet och tillbaka, men allt strulade.
Växellådan, elsystemet, bromsar, framvagn, och motorn var extremt slö, i den mån den alls startade.

Bytte bort den mot en gammal Toyota Starlet efter ett halvår.
Citera
2024-06-02, 23:04
Medlem
Gissar att den här tråden kommer att anses vara en listtråd och därför hamna i papperskorgen, men jag svarar iallafall.

Den sämsta bilen jag någonsin ägt var en Renault Clio av årsmodell 1999. Bilen var 14 år gammal och hade gått 21500 mil när jag köpte den. Jag kommer inte ihåg hur länge det dröjde innan jag gav upp och körde den till skroten, men jag minns att när jag väl skrotade den så hade jag lagt mer än dubbelt så mycket pengar på reservdelar som vad jag gav för bilen. Antalet timmar i garaget vill jag inte ens tänka på.

Lärdomar: Att köpa billigt blir ofta dyrt i längden.
Citera
2024-06-02, 23:04
Medlem
Beaver14s avatar
VW Passat kombi tsi 1,4 (tror jag den hette) biogas 2010.

Om man bortser från allt planerande för tanka bilen så fick jag byta gastanken två gånger. Först återkallade VW den för att originaltankarna rostade. Tre år senare gick den inte igenom besiktningen för det var rost på den nya tanken. VW ville inte betala det bytet, men efter en jävla massa tjafs fick jag till slut rätt (hade kostat mig 20000 annars). Sen införde besiktningen ett jävla meck för att ens få besiktiga den, bilen var tvungen in på verkstad för att blottlägga gastanken och kontrollera rost.

8 år gammal var det stora rostfläckar på bagageluckan och vid hjulhusen.

Jävla skitbil. Lärde mig att hederliga bensin/dieselmotorer är oslagbart.
Senast redigerad av Beaver14 2024-06-02 kl. 23:06.
Citera
2024-06-02, 23:30
Medlem
olasvenssons avatar
VW Polo från 80-talet.

Bilen var klen byggd och skramlade sönder. Det var min första bil. En Polo herrgårdsvagn. Metallic grön med bruna shack mönstrade säten.
Citera
2024-06-02, 23:38
Medlem
jack.danielss avatar
Renault laguna 2002, köpt 2007 nånting för 120 kkr, såld nåt år senare för 60kkr, mitt livs sämsta bilaffär såldes iof mitt under finanskrisen, vilket gjorde att jag fick mitt nyköp kia ceed till ett bra pris 🙌

Kia ceed av den årsmodellen är ett eget kapitel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in