2024-06-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Hur funkar det med egen bostad när man sitter på rättspsyk?
Om man har en bostad när man åker in, får man då hjälp med hyran eller mister man bostaden?

Hur funkar det då när man kommer ut ifall man inte har någon bostad?
Eller släpps man ut på gatan med ett stort lycka till?

När jag häktades i flera månader åkte mina grejer i lägenheten in i ett förråd. För jag hade sagt upp lägenheten. Så dom betalade flyttstäd, men jag betalade obetalda hyror i efterhand. Deal vi hade.

Om du har nåt bidrag, socialbidrag täcker dom hyran, om du har bidrag hos FK som ger bostadstillägg, så täcks hyran, så i teorin kan du ha bostad. Det är dock mycket svårt att bibehålla en lägenhet medans du sitter.

Ingen kommer ut utan bostad, de står i lagen man måste ha ordnade förhållanden att komma ut till. De innebär bl.a. att dom fixar bostad via kommunen t.ex.

Fängelse släpps man ut "ha de gott", så får man slagga hos polare tills man hittat lägenhet typ. Rättspsyk kan du dock, få sitta extra tid, tills dom fixat lägenhet till dig.

På gott å ont som man säger.
Citera
2024-06-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Arbetsgivaren behöver inte veta din bakgrund men Af måste för att bevilja stöd. Jobbade med handläggning av stöd för några som suttit inne.

Men börja med att skriva in dig. Kan du göra redan nu tror jag. Lycka till

Ska testa de där, nystartjobb. Låter bra.
Citera
2024-06-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
Ska testa de där, nystartjobb. Låter bra.

Men är inte nystartsjobb där arbetsgivaren utnyttjar dig som gratis arbetskraft, jag menar företagssvinen får ju betalt för att dom ska "anställa" dig, kommer du inte flippa då?

Det skulle nämligen jag göra, jag skulle såga av huvudet på företagssvinet och spela fotboll med hans skalle tills polisen kommer och hämtar mig.
Citera
2024-06-02, 20:32
Medlem
Citat:
Kan tänka mig att bli VD, däremot. Annars lockar de kriminella tyvärr.
Citat:
Nä, jag har varit stabil rätt länge så.

Då får vi hoppas att du får en VD-post när du söker hos Arbetsförmedlingen.
Citera
2024-06-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Då får vi hoppas att du får en VD-post när du söker hos Arbetsförmedlingen.

VD för Criminal Enterprises LTD.
Citera
2024-06-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Men är inte nystartsjobb där arbetsgivaren utnyttjar dig som gratis arbetskraft, jag menar företagssvinen får ju betalt för att dom ska "anställa" dig, kommer du inte flippa då?

Det skulle nämligen jag göra, jag skulle såga av huvudet på företagssvinet och spela fotboll med hans skalle tills polisen kommer och hämtar mig.

Vettefan, ska testa vad de är.
Citera
2024-06-02, 20:43
Medlem
jessewn372s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Nej, det är inte svårt. Erkänn för dig själv att du vill inte. Du vill festa och skratta med dina polare. Sedan kommer baksmällan, men det är en annan dag. ”Det ska nog ordna sig”, typ. När du säger att du vill göra ditt bästa är det bara godhetssignalering. Inget äkta som kommer inifrån. Lusten till bärsen med polarna är äkta!

Exakt min känsla också. Jag sätter inga större summor på att TS klarar följa den raka vägen framöver. Noterar även den föraktfulla attityden till enklare arbeten - "svabba toaletter" - nej tack. VD? Ja tack. TS verkar helt frånkopplad verkligheten. Fy fan för den dryga jävla attityden.
Citera
2024-06-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Exakt min känsla också. Jag sätter inga större summor på att TS klarar följa den raka vägen framöver. Noterar även den föraktfulla attityden till enklare arbeten - "svabba toaletter" - nej tack. VD? Ja tack. TS verkar helt frånkopplad verkligheten. Fy fan för den dryga jävla attityden.

Men att du inte själv då börjar svabba toaletter för 0 kr/månad om du tycker att andra ska behöva leva på det sättet, eller är du en sån där fin människa som tycker att alla ska vara slavar utom dig själv då naturligtvis?
Citera
2024-06-02, 21:05
Medlem
Citat:
Tjena

Ska mucka från rättspsyk där jag suttit 3 år nu, ej min första volta. Fälldes för lite våldsbrott och hot.

Va ska man tänka på? Man sitter rätt tajt.

Vad var avgörande för att du fick sitta på rättspsyk och ej fängelse? Är uppriktigt intresserad. Nyss studerat straffrätt och min uppfattning från studierna är att det inte nödvändigtvis krävs en ''grövre diagnos'' (t.ex. schizofreni), utan att vanligare diagnoser fast i allvarligare grad kan räcka för att rättspsyk bedöms som det rimligare alternativet. Dock känns det som att det irl är stramare och att man nästan endast i undantagsfall sätter människor på rättspsyk trots att de har grova diagnoser.
Citera
2024-06-02, 21:16
Medlem
Draculeas avatar
Du kommer återfalla ganska snart, som alla andra inom RPV.
Droger, alkohol är största boven för dig.
Citera
2024-06-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threetuz
Vad var avgörande för att du fick sitta på rättspsyk och ej fängelse? Är uppriktigt intresserad. Nyss studerat straffrätt och min uppfattning från studierna är att det inte nödvändigtvis krävs en ''grövre diagnos'' (t.ex. schizofreni), utan att vanligare diagnoser fast i allvarligare grad kan räcka för att rättspsyk bedöms som det rimligare alternativet. Dock känns det som att det irl är stramare och att man nästan endast i undantagsfall sätter människor på rättspsyk trots att de har grova diagnoser.

Först liten P7 på häktet - de bestämde sig för en större då. Aldrig hänt förut, alltid varit ganska raka vägen till kåken annars.

Många faktorer bidrog faktiskt svårt att urskilja en. Jag var rätt brottsaktiv, jag gjorde rätt mycket. Svårt att säga. Dom fick nog.

Finns dom som dömts till rättspsykiatrisk vård som i stället fått fängelse i domstolen.
Finns dom som dömts till rättspsykiatrisk vård, blivit friska, och är fortfarande inlåsta på rättspsyk.

Finns mördare som kommer ut på 3 år(rättspsyk) straffrabatt deluxe.
Finns småbrottslingar som kommer ut på 20 år(rättspsyk) straffhöjning deluxe.
Citera
2024-06-02, 21:36
Medlem
Citat:
Först liten P7 på häktet - de bestämde sig för en större då. Aldrig hänt förut, alltid varit ganska raka vägen till kåken annars.

Många faktorer bidrog faktiskt svårt att urskilja en. Jag var rätt brottsaktiv, jag gjorde rätt mycket. Svårt att säga. Dom fick nog.

Finns dom som dömts till rättspsykiatrisk vård som i stället fått fängelse i domstolen.
Finns dom som dömts till rättspsykiatrisk vård, blivit friska, och är fortfarande inlåsta på rättspsyk.

Finns mördare som kommer ut på 3 år(rättspsyk) straffrabatt deluxe.
Finns småbrottslingar som kommer ut på 20 år(rättspsyk) straffhöjning deluxe.

Jag antar att ''straffrabatten'' du talar om är kopplad till den särskilda utskrivningsprövningen som ska göras av läkare på rättspsyk. Utgångspunkten är väl ändå att ''du ska sitta här tills en kunnig bedömer att du inte längre är störd'', och att domstolen därför ej kan ge tidsbestämt straff. Jag förstår dock inte vad du menar med att det finns vissa som döms till rättspsyk som senare får fängelse? Menar du att TR och HovR gör olika bedömningar eller menar du att typ kriminalvården gör en annan bedömning än domstolen? Hänger inte riktigt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in