2024-06-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threetuz
Jag antar att ''straffrabatten'' du talar om är kopplad till den särskilda utskrivningsprövningen som ska göras av läkare på rättspsyk. Utgångspunkten är väl ändå att ''du ska sitta här tills en kunnig bedömer att du inte längre är störd'', och att domstolen därför ej kan ge tidsbestämt straff. Jag förstår dock inte vad du menar med att det finns vissa som döms till rättspsyk som senare får fängelse? Menar du att TR och HovR gör olika bedömningar eller menar du att typ kriminalvården gör en annan bedömning än domstolen? Hänger inte riktigt med.

Japp, vissa blir utskrivna 3-5 år kanske, även för mord, brottet spelar ingen roll utan andra faktorer spelar in. A exakt, rättspsykiatrisk vård rekommenderas men dömer ändå fängelse.

Hovrätten för Västra Sverige river upp underinstansens avgörande och dömer en 40-årig man till 18 års fängelse istället för rättspsykiatrisk vård för mord.
Till skillnad från tingsrätten anser hovrätten att mannen har ett begränsat vårdbehov samt att detta kan tillgodoses av Kriminalvården.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/rattspsykiatrisk-vard-blev-18-ars-fangelse-i-hovratten/

Dömd till rättspsykiatrisk vård anses frisk – släpps ändå inte
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/domd-till-rattspsykiatrisk-vard-anses-frisk-slapps-anda-inte/
Citera
2024-06-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draculea
Du kommer återfalla ganska snart, som alla andra inom RPV.
Droger, alkohol är största boven för dig.

Hörde jag skål?
Citera
2024-06-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
Japp, vissa blir utskrivna 3-5 år kanske, även för mord, brottet spelar ingen roll utan andra faktorer spelar in. A exakt, rättspsykiatrisk vård rekommenderas men dömer ändå fängelse.

Hovrätten för Västra Sverige river upp underinstansens avgörande och dömer en 40-årig man till 18 års fängelse istället för rättspsykiatrisk vård för mord.
Till skillnad från tingsrätten anser hovrätten att mannen har ett begränsat vårdbehov samt att detta kan tillgodoses av Kriminalvården.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/rattspsykiatrisk-vard-blev-18-ars-fangelse-i-hovratten/

Dömd till rättspsykiatrisk vård anses frisk – släpps ändå inte
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/domd-till-rattspsykiatrisk-vard-anses-frisk-slapps-anda-inte/

Jag fattar! Ja det verkar vara knepigt hur man ska bedöma om en person är ''tillräckligt störd'' för rättspsyk. Tyckte personligen den bedömningen verkar svår och relativt godtycklig när jag läste om det. Borde egentligen vara svårt att motivera att man går på en annan linje än den som rekommenderas av rättsläkare.
Citera
2024-06-02, 21:44
Medlem
Citat:
Hörde jag skål?

Är det så att du har missbruksproblem och därför befinner dig i denna situation i livet rekommenderar jag varmt NA. Det är aldrig för sent att kämpa för tillfrisknad.
Citera
2024-06-02, 21:45
Medlem
Citat:
Jag fattar! Ja det verkar vara knepigt hur man ska bedöma om en person är ''tillräckligt störd'' för rättspsyk. Tyckte personligen den bedömningen verkar svår och relativt godtycklig när jag läste om det. Borde egentligen vara svårt att motivera att man går på en annan linje än den som rekommenderas av rättsläkare.

Du kan vara tillräckligt störd men ändå dömas till fängelse, vilket jag menar, säger allt om fängelse i allmänhet, det är mycket psykiskt störda på fängelser, t.om. dementa gubbar som går in i fel cell och lägger sig och sover där!

Det är svårt ja.
Citera
2024-06-02, 21:47
Medlem
Citat:
Är det så att du har missbruksproblem och därför befinner dig i denna situation i livet rekommenderar jag varmt NA. Det är aldrig för sent att kämpa för tillfrisknad.

Nä då, men jag törstar efter en bärs efter 3 år inne, är de så konstigt?

Sett intagna dricka handsprit så sugna dom varit på att bli fulla.

Jag kan dock vänta tills jag är definitivt utskriven (eller får tillstånd att dricka).
Citera
2024-06-02, 21:51
Medlem
Citat:
Du kan vara tillräckligt störd men ändå dömas till fängelse, vilket jag menar, säger allt om fängelse i allmänhet, det är mycket psykiskt störda på fängelser, t.om. dementa gubbar som går in i fel cell och lägger sig och sover där!

Det är svårt ja.

Ja jag har förstått att situationen i svenska fängelser till stor del är ohållbar med dubbelbeläggning osv. Mycket som ej fungerar och kriminalvården har inte tillräckligt med resurser. Jag är av tron att fängelser måste fungera som en rehabiliterande institution. De intagna måste ges en chans att bli en resurs i samhället och skapa en tillvaro som de faktiskt mår bra av att befinna sig i. Det är nog endast sånt som skulle motivera människor att klippa banden med kriminaliteten.
Citera
2024-06-02, 21:52
Medlem
Citat:
Nä då, men jag törstar efter en bärs efter 3 år inne, är de så konstigt?

Sett intagna dricka handsprit så sugna dom varit på att bli fulla.

Jag kan dock vänta tills jag är definitivt utskriven (eller får tillstånd att dricka).

Haha nejdå, alla vill inte bli straight edge och det är ok.
Citera
2024-06-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Exakt min känsla också. Jag sätter inga större summor på att TS klarar följa den raka vägen framöver. Noterar även den föraktfulla attityden till enklare arbeten - "svabba toaletter" - nej tack. VD? Ja tack. TS verkar helt frånkopplad verkligheten. Fy fan för den dryga jävla attityden.

Vill du sätta en summa på att jag inte klarar följa den raka vägen, så kan jag sätta på att jag klarar att följa den raka vägen, så har vi en vadslagning.

Precisera raka vägen och hur lång tid bara, tackar inte nej till några extra lax.

Vi kan väl be en admin hålla cashen.
Citera
2024-06-02, 22:02
Medlem
jessewn372s avatar
Citat:
Vill du sätta en summa på att jag inte klarar följa den raka vägen, så kan jag sätta på att jag klarar att följa den raka vägen, så har vi en vadslagning.

Precisera raka vägen och hur lång tid bara, tackar inte nej till några extra lax.

Vi kan väl be en admin hålla cashen.

Att jag ska behöva precisera raka vägen är lite odd men ok: Se till att bli självförsörjande. Gör inget kriminellt. Håll dig medvetet borta från substanser och relationer som hittills visat sig dåliga. Ta ansvar för dina gärningar och gör inget mot andra som du inte vill de ska göra mot dig. Ta ansvar för din hälsa och ät/sov/träna så att du håller dig i fysisk och mental god form.

Hur länge? Vi är på olika planeter du och jag... resten av livet självfallet. Det handlar om att byta riktning i livet, inte skärpa till sig ett tag.
Citera
2024-06-02, 22:04
Medlem
Extinctionists avatar
Varför insisterar du så mycket på att du ska dricka?
Citera
2024-06-02, 22:08
Medlem
jessewn372s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Men att du inte själv då börjar svabba toaletter för 0 kr/månad om du tycker att andra ska behöva leva på det sättet, eller är du en sån där fin människa som tycker att alla ska vara slavar utom dig själv då naturligtvis?

0 kr/mån?? "Slavar"? Är det så du ser på vägen till att bli självförsörjande?
För övrigt är jag en sådan fin människa som har månadslön (=löneslav?) och jag har torkat min beskärda del av bajs på äldreboenden. För en symbolisk lön. En vän till mig är lokalvårdare på en skola och svabbar således toaletter. Aldrig har jag hört honom klaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in