2024-06-02, 07:30
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimension-skugga
Kommer väl ihåg när detta hände! Bodde precis intill skogen vid tiden för detta, kommer ihåg att det var flera som hörde skrik och liv i skogen den aktuella natten...

Citat:
Har hela min uppväxt bott på först norra kolarestigen och sen fornminnesvägen, vid tiden för detta bodde vi på norra kolarestigen och hade baksidan mot skogen.---

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Intressant ur flera aspekter. Det har ju officiellt framkommit att det var bara "Hanna" som hörde bråket. Många här i tråden har ju tyckt att det är konstigt att inte fler hörde något denna varma sommarnatt, när många fortfarande borde ha varit uppe/ute och när många borde ha sovit med öppet fönster, till exempel. (Nu är det dock ingen garanti att folk vaknar om de sover med öppet fönster, särskilt inte om de bor bara några hus upp i området. Hanna satt ju först inne i sitt hus och sov och hörde inget - hon hörde bråket först när hon kom ut med sin hund.) Jag för min del har ju ansett det självklart att många fler än "Hanna" måste ha hört något. I och med Dimensions inlägg får vi det bekräftat. Detta betyder då att antingen har många fler hört bråket men valt att inte träda fram eller så har många fler hört bråket och faktiskt kontaktat polisen - men att detta inte har kommit ut till allmän kännedom.

Vi vet ju också att det fanns en kvinna på Lockeruds-området som också hörde gälla kvinnoskrik, och då är det självklart att det finns många, många fler som också hörde skriken från Kohagen. Jag undrar dock hur många det var som hörde bråket men inte kontaktade polisen, bland annat med den pissiga "ursäkten" att "jag vill inte bli inblandad".

Jag betvivlar inte en sekund utan att Dimension talar sanning, och därmed får vi "Hannas" berättelse verifierad som också sann - en gång för alla!

Noterade dimension-skuggas inlägg för första gången idag, ett inlägg som lätt tappas bort.

Jag delar Ugglans slutsats att detta stödjer Hanna.

Jag vill tillägga att husen i villaområdet ofta har ett garage mellan bostadsdelen och skogen. Husen på Norra Kolarestigen, där dimension-skugga säger sig ha bott, har tvärtom en fasad mot skogen vilket väsentligt underlättar för ljud att tränga in.

Att dimension-skugga säger att polisen inte knackade dörr i området är bedrövligt och också i linje med Gatstens uppgift att kvinnan som sett en bil köra där tidigare på natten inte berättat det för polisen.
Citera
2024-06-02, 07:32
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Vi är ju ändå några som gått ut med våra vittnesmål. Dock anonymnt här. Än så länge.

Okej, då har jag i denna mastodonttråd missat detta. Om du vill kan du väl tala om var i tråden jag kan läsa ett inlägg typ ”jag vet att hon kom ut från Statt tillsammans med ”XX” för jag stod där då och de gick förbi mig bort över torget”.

Dimension-skugga var ju uppenbarligen med där och då i periferin. Intressanta minnesbilder, och intressant att höra att tydligen fler än ”Hanna” hörde skrik och oljud denna natt.

Men tyvärr: Min bild är att det i huvudsak är osäkra andra- och tredjehandsuppgifter, rykten och rena spekulationer bla, nu blandas i en salig röra av trådmedlemar som inte var med vid tidpunkten. T ex Ugglan och IB03 har ett stort engagemang, och det är lovvärt, men både de och tråden som helhet saknar de förstahandsuppgifter som skulle behövas för att nå till lösningen. Det handlar t ex om uppgifter kring Helenas liv och leverne. Vi är ett par stycken som efterlyser sådant. Det har hittills inte gett något och min gissning är att det heller inte kommer att göra det. Denna tragiska händelse verkar efter över 30 år fortfarande vara ett så djupt sår och förbundet med så mycket ryktesspridning och anklagelser att ingen som har förstahandsuppgifter vågar komma fram.

En annan fråga: hur är uppmärksamheten kring detta i dag, bland mariestadbor i allmänhet? Är det fortfarande på agendan eller har det fallit ner i minnets källare och reducerats till en tragisk händelse som skedde för länge sedan, som aldrig kommer att få sin lösning.
Senast redigerad av RFT 2024-06-02 kl. 07:39.
Citera
2024-06-02, 10:56
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Noterade dimension-skuggas inlägg för första gången idag, ett inlägg som lätt tappas bort.

Jag delar Ugglans slutsats att detta stödjer Hanna.

Jag vill tillägga att husen i villaområdet ofta har ett garage mellan bostadsdelen och skogen. Husen på Norra Kolarestigen, där dimension-skugga säger sig ha bott, har tvärtom en fasad mot skogen vilket väsentligt underlättar för ljud att tränga in.

Att dimension-skugga säger att polisen inte knackade dörr i området är bedrövligt och också i linje med Gatstens uppgift att kvinnan som sett en bil köra där tidigare på natten inte berättat det för polisen.

Nu finns det ju fler inlägg från dimension-skugga som lätt tappas bort.

Citat:
Minns bara då det hände att det var flera som sades ha hört skrik/oljud/bråk från området, jag personligen hörde inte någonting..

Citat:
Nej jag har inte personligen pratat med någon som säger sej ha hört ljuden, har heller ej namn på någon heller... vet inte när jag fick höra om det, känns som det var dagen efter då det hänt men är längesen.. fick höra det av en släkting först på telefon, senare av grannar och i samma veva att det var fler som hört skrik vid skogen.. ja fyndplatsen är ju extremt nära hemmet
Citera
2024-06-02, 15:11
Medlem
RFTs avatar
Tråkigt att Dimension-skugga inte är förstahandsvittne.
Citera
2024-06-02, 15:30
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Tråkigt att Dimension-skugga inte är förstahandsvittne.

Jag betvivlar inte att flera kan ha hört skrik och liv i skogen den aktuella natten, men det Dimension-skugga uppger är i bästa fall bara tredjehandsuppgifter.
Citera
2024-06-02, 17:07
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag betvivlar inte att flera kan ha hört skrik och liv i skogen den aktuella natten, men det Dimension-skugga uppger är i bästa fall bara tredjehandsuppgifter.

Och det är ju tråkigt. och precis som du skriver; det är fullt möjligt att flera personer har hört tumultet; men vi vet fortfarande inte till 100% om det hade med Helena att göra, starka misstankar kan vi ha i och med att hennes tillhörigheter hittades där.
Citera
2024-06-02, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Då får du förklara vilken teknisk bevisning som hittats i kohagen vilken inte kunnat placeras dit i efterhand den natten?
Än en ggn jag säger inte att det är så men möjligheten finns att Helena kom hem. Tråden har ju ett stort problem med att den låst sej fast av vissa skribenter och allt som inte passar dessa individer (två) är skräp. Men fallet är fortfarande olöst över 30 senare så att ngt viktigt missat eller inte stämmer i utredningen är ytterst troligt.

Ja, det ar korrekt att saker kan ha planteras efterat. Mojligt, ja. Men sannolikhetslagen och bevisen som samlats in, inkluderat tillhorigheter och dacksspar (teknisk bevisning), pekar ju overvaldigande mot den enklaste och mest troliga losningen, namligen att detta ar brottsplatsen. Om det hade gjorts en ordentlig brottsplatsundersokning fran forsta borjan sa hade detta nog varit lost ganska kvickt. Det ar annu ett jattemisstag av inkompetenta lokalsnutar.

Och ja, jag haller aterigen med dig. Faktumet att detta inte klarades upp kvickt ar fortfarande ofattbart efter over 30 ar. Att nagot inte stammer i utredningen ar valdigt troligt, eftersom man fortsatter forsoka skicka personer i finkan som sedan visar sig inte ha nagot med saken att gora. Istallet for att borja fran HA's perspektiv och matcha det mot garningsmannaprofiler och den tekniska bevisningen sa har det blivit en rattsskandal.
Citera
2024-06-02, 18:00
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Istallet for att borja fran HA's perspektiv och matcha det mot garningsmannaprofiler och den tekniska bevisningen sa har det blivit en rattsskandal.

VET vi att polisen inte kartlade Helenas förehavanden, umgänge etc?
Citera
2024-06-02, 18:15
Medlem
Citat:
VET vi att polisen inte kartlade Helenas förehavanden, umgänge etc?

Mycket bra fraga. Det kan vi har i traden naturligtvis inte med sakerhet veta, svaret pa fragan finns tyvarr nog bara i utredningsmaterialet. Om FUP nagonsin blir offentligt sa skulle det vara mycket intressant lasning.
Senast redigerad av MrConwell 2024-06-02 kl. 18:19.
Citera
2024-06-02, 22:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson

Det finns två nivåer i det här: Dels att polisen uppenbarligen inte knackade dörr i just det området, dels att folk inte självmant hörde av sig. Det var därför som jag gav Peter Thylén uppgiften om vittnet på Norra Kolarestigen.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-02 kl. 22:19.
Citera
2024-06-02, 22:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Och det är ju tråkigt. och precis som du skriver; det är fullt möjligt att flera personer har hört tumultet; men vi vet fortfarande inte till 100% om det hade med Helena att göra, starka misstankar kan vi ha i och med att hennes tillhörigheter hittades där.

Men inga andra har hört av sig och sagt att det kan ha varit de som var högljudda. Precis på samma sätt som ingen annan kvinna har hört av sig - vare sig 1992 eller senare - och sagt att det skulle ha kunnat vara hon som gick på över bron strax efter 02:00 med byxor som starkt påminde om Helenas.

ALLT pekar på att Helena gick över bron med KM. ALLT pekar på att överfallet skedde i Kohagen. Det finns INGENTING som pekar på något annat.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-02 kl. 22:44.
Citera
2024-06-03, 00:34
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men inga andra har hört av sig och sagt att det kan ha varit de som var högljudda. Precis på samma sätt som ingen annan kvinna har hört av sig - vare sig 1992 eller senare - och sagt att det skulle ha kunnat vara hon som gick på över bron strax efter 02:00 med byxor som starkt påminde om Helenas.

ALLT pekar på att Helena gick över bron med KM. ALLT pekar på att överfallet skedde i Kohagen. Det finns INGENTING som pekar på något annat.

Ja. Det ramlar på plats så här och alla kan se det.

Allting passar ju ihop , och det blir inte något krystat och konstigt med att förklara detta, då vi har kända avgörande detaljer och omständigheter att bygga denna kedja med -från Stadts stängning till Bron. KM säger själv att de lämnar Stadt tillsammans och enligt han så skiljs de åt på trappen.

Polisen var ju ej intresserad alls av KM tills förrän 1998 då man hittade detta brovittnets utsago från 1992, där de av mannen på brons signalement som ledde in dem på KM. Man tittade då in på honom och fann konstigheter i vad han sagt i förhör från 1992 "att han knappt varit i närheten av Helena under kvällen", att han sagt att han varit hemma tidigare än han i själva verket var. Han har även inget alibi från i alla fall 2:15-3.30. Minnesbilder säger han dock att han har under denna lucka, men det är inget som kan bekräftas av andra säger han...

Om vi skulle leka med tanken ändå att KM inte var den som gick med Helena och han har heller inget som helst att dölja heller, så måste vi hitta en helt annan förklaring till varför det ser ut som det gör för han ovan här och då har jag ändå inte tagit med allt heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in