2024-06-01, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Skulle det inte kunna vara så att en av de naturkrafter vi känner till kan ligga bakom de effekter vi ser?
Magnetism och elektricitet med positiv och negativ laddning förklara väl allt, utan teorier utöver det vi observerar.

Oavsett jordens form.
Prova på en planka. En planka funkar inte med magnetism, inte heller med elektriska laddningar. Likväl trillar den mot marken. Kul va?
Citera
2024-06-01, 22:55
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Varför skulle det vara det? Är det magnetism och elektricitet som gör att flygtiden söder om ekvatorn, t.ex. Sydney - Johannesburg matchar perfekt med att jorden är en sfär? Är det magnetism och elektricitet som gör att solen är uppe 17 timmar i dygnet i Ushuaia den 23 december? Om så är fallet måste du kunna förklara det och inte bara slänga ut påståenden som låter trevligt, om inte någon annanstans så i alla fall i plattjordmiljöerna.

Nej gravitation har inget med flygtid att göra.
Var just det jag ville veta vad ni tänker om, rund, platt eller trasselsudd.
Citera
2024-06-01, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Prova på en planka. En planka funkar inte med magnetism, inte heller med elektriska laddningar. Likväl trillar den mot marken. Kul va?

Magneter går väl ändå mot gravitationen?
Se svar nedan å om elektricitet.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2024-06-01 kl. 23:01.
Citera
2024-06-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur skulle det kunna förklara ens något? Tyngden är proportionellt mot massan - inte mot vare sig magnetism eller elektricitet.

Vi känner till gravitation. Och har så gjort i hundratals år.

Vi kan observera gravitation.

Ja det har jag inte sagt nåt om att du inte vet om gravitation.
Har du vetat om nåt du haft fel om nån gång?

Men du kan ju få saker att sväva med elektricitet, saker borde kunna dra sig mot en positivt laddad jord?
Citera
2024-06-01, 23:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja det har jag inte sagt nåt om att du inte vet om gravitation.

Men du kan ju få saker att sväva med elektricitet, saker borde kunna dra sig mot en positivt laddad jord?
Magnetiska metaller såsom järn dras mot laddade magneter ja men har du tänkt på att saker som inte är magnetisk också faller mot jorden? Magnetismen drar ju dessutom mot norr och söder snarare än nedåt. En kompassnål t ex riktar in sig mot norr och söder.
Citera
2024-06-01, 23:50
Medlem
Citat:
Magneter går väl ändå mot gravitationen?
Se svar nedan å om elektricitet.
Ursäkta mig för denna rant. Jag sa planka, TRÄ ditt miffo. Hur i hela harnaka ska TRÄ vara magnetiskt? Nej, du är helt ute och cyklar på vatten. Går det bra? Tänk igen för fasen!
Citera
2024-06-01, 23:51
Medlem
Citat:
Magnetism och elektricitet med positiv och negativ laddning förklara väl allt, .

Förklarar allt?

Hur räknar du ut spännkraften i en hissvajer om maxvikten är 1000kg?

Citat:

Nej. Det beror på att jag kan särskilja på att tro (ha ett hum om) och faktisk kunskap (veta).

Jag är inte snubben som påstår att jag vet saker när jag inte riktigt har koll. Känner du till forskningsresultaten av Dunning-Kruger?

Citat:

Nej du kan inte få en porslinskopp att sväva med hjälp av elektricitet. Trots detta har den en tyngd som dessutom är direkt proportionell mot dess massa.

Hur förklarar du det?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-06-01 kl. 23:59.
Citera
2024-06-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Magnetiska metaller såsom järn dras mot laddade magneter ja men har du tänkt på att saker som inte är magnetisk också faller mot jorden? Magnetismen drar ju dessutom mot norr och söder snarare än nedåt. En kompassnål t ex riktar in sig mot norr och söder.

ja, men du kan använda magnetism till att trotsa gravitation iaf..

Men effekten gravitation ser vi pga den elektriska laddningen i etern/luften/och marken.

Det är väl snarare så än Q= dj-1^3 .
Citera
2024-06-02, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Ursäkta mig för denna rant. Jag sa planka, TRÄ ditt miffo. Hur i hela harnaka ska TRÄ vara magnetiskt? Nej, du är helt ute och cyklar på vatten. Går det bra? Tänk igen för fasen!

Vad är det jag ska tänka på? Om du tror vi bor på en planka e det första gången jag hört den teorin.

När har jag sagt att trä är magnetiskt?

Allt är elektriskt men måste ju blanda in magnetism eftersom de reagerar på varandra och får hela det här systemet att fungera.

Magnetismen skulle man kunna säga får elektricitet att flöda rätt så det kommer tillbaks till en punkt efter mött motstånd i magnetiska vågor.
Så rör sig etern.

Och gravitation är en effekt av en positiv elektrisk laddning i jorden och en negativ ovan.
Citera
2024-06-02, 09:12
Medlem
Citat:
Förklarar allt?

Hur räknar du ut spännkraften i en hissvajer om maxvikten är 1000kg?

Nej. Det beror på att jag kan särskilja på att tro (ha ett hum om) och faktisk kunskap (veta).

Jag är inte snubben som påstår att jag vet saker när jag inte riktigt har koll. Känner du till forskningsresultaten av Dunning-Kruger?

Nej du kan inte få en porslinskopp att sväva med hjälp av elektricitet. Trots detta har den en tyngd som dessutom är direkt proportionell mot dess massa.

Hur förklarar du det?

Fatade 1. Med nåt matematisk mänksligt påfund säkert.

fetade 2. https://www.youtube.com/watch?v=uavylcFj4GA
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2024-06-02 kl. 09:18.
Citera
2024-06-02, 09:26
Medlem
Citat:
Och gravitation är en effekt av en positiv elektrisk laddning i jorden och en negativ ovan.

Objekt har en tyngd även fast det inte finns något elektriskt fält eller laddning. Och storleken på tyngden avgörs av objektets massa och inte dess laddning.

Så nej, din tes är fel.
Citera
2024-06-02, 09:32
Medlem
Citat:
Objekt har en tyngd även fast det inte finns något elektriskt fält eller laddning. Och storleken på tyngden avgörs av objektets massa och inte dess laddning.

Så nej, din tes är fel.

Du kan skapa ett elektriskt fält genom att gnugga en ballong i ditt hår, sen kandu samla partiklar från marken med den laddningen och gå hem med en skitig ballong.
Det måste betyda något.

Och tyngd ja, gravitation? Innehåller en sten tyngd utan gravitation?
Om tyngd är det som beskrivs när nåt dras nedåt med gravitationen kan väl lika gärna elektricitet vara det som orsakar effekten gravitation.

Hjärtslag är en elektrisk impuls, signaler till hjärnan osv.
Jag tror vi måste involvera detta eller vara motsträviga bara.

Det gör ju inte jorden platt dock. Det kanske är så att jag försöker rädda den runda jorden med att förklara det på detta sätt ist så slipper plattjordare störa sig på den absurda tanken om en okänd kraft med enbart ett namn. Som det bara gjorts mekaniska experiment för att bevisa.
Och ingen blir klokare av nå klot eller pendlar som bildar energi när de pendlar eller sätts fast på materia baserad på vibrationer.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2024-06-02 kl. 09:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in