2024-05-13, 07:37
Medlem
FarmerJohns avatar
Jag klarade mig utan glasögon i 70 år, men för tre år sedan tog gråstarren över och Aleris ögonklinik konstaterade att ett linsbyte var nödvändigt. Regionen betalade för en standardlins medan jag lade till knappt 50 000 kronor för trifokala linser för att slippa läsglasögon.
Enligt Aleris optiker ger standardlinsen något skarpare syn på längre avstånd och föredras därför av en del jägare. För min del spelar det ingen roll eftersom jag alltid skjuter med kikarsikte och helst inte på längre håll än cirka 120 meter.
Från optikerns noggranna undersökning tar det bara någon vecka till operationen. Den går väldigt snabbt och jag var inte speciellt nervös eftersom jag var ivrig att få den gjord. I det andra ögat tog inte bedövningen ordentligt men det gör ändå inte särskilt ont och det går som sagt snabbt. Man kan naturligtvis säga till så skvätter de på mer bedövningsvätska.
Glöm inte att ta med solglasögon. Man är duktigt ljuskänslig efter operationen. Jag trodde att jag skulle tvingas ta taxi hem med vit käpp men på fredagen en vecka före midsommar gick jag lätt vinglande ner till Centralen och tog pendeltåget hem. Lördagen tillbringade jag hemma med fällda persienner men på söndagen spelade jag golf i strålande solsken utan bekymmer. Bortsett från svingen alltså.
Eftersom den dyrare trifokala linsen är uppbyggd av cirklar för olika avstånd blir en bieffekt att det kring exempelvis gatljus och billyktor bildas flera koncentriska haloringar. I bästa fall ger gatljusen lite julstämning, i värsta fall kan billyktorna bli rejält irriterande när man möter flera bilar på rad en mörk och regnig novemberkväll. Det förklarades vid första undersökningen så det var ingen överraskning för mig.
Jag gjorde operationen på Sabbatsberg i Stockholm. Kanske inte den mysigaste miljön med DDR-stämning i kassa och mottagning. Efteråt gick det undan. Här är en lapp med de ögondroppar du ska hämta ut, tack och adjö och varsågod nästa. Kirurgen var gapig och skrikig och svår att förstå, men han var uppenbarligen skicklig eftersom jag inte har haft några som helst besvär efteråt.
Optikerna var däremot jättetrevliga. Vid båda uppföljningsbesöken konstaterade de att jag nu har 130 procent av normalsyn och då kan man ju inte vara annat än nöjd.
Citera
2024-05-14, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarmerJohn
Jag klarade mig utan glasögon i 70 år, men för tre år sedan tog gråstarren över och Aleris ögonklinik konstaterade att ett linsbyte var nödvändigt. Regionen betalade för en standardlins medan jag lade till knappt 50 000 kronor för trifokala linser för att slippa läsglasögon.
Enligt Aleris optiker ger standardlinsen något skarpare syn på längre avstånd och föredras därför av en del jägare. För min del spelar det ingen roll eftersom jag alltid skjuter med kikarsikte och helst inte på längre håll än cirka 120 meter.
Från optikerns noggranna undersökning tar det bara någon vecka till operationen. Den går väldigt snabbt och jag var inte speciellt nervös eftersom jag var ivrig att få den gjord. I det andra ögat tog inte bedövningen ordentligt men det gör ändå inte särskilt ont och det går som sagt snabbt. Man kan naturligtvis säga till så skvätter de på mer bedövningsvätska.
Glöm inte att ta med solglasögon. Man är duktigt ljuskänslig efter operationen. Jag trodde att jag skulle tvingas ta taxi hem med vit käpp men på fredagen en vecka före midsommar gick jag lätt vinglande ner till Centralen och tog pendeltåget hem. Lördagen tillbringade jag hemma med fällda persienner men på söndagen spelade jag golf i strålande solsken utan bekymmer. Bortsett från svingen alltså.
Eftersom den dyrare trifokala linsen är uppbyggd av cirklar för olika avstånd blir en bieffekt att det kring exempelvis gatljus och billyktor bildas flera koncentriska haloringar. I bästa fall ger gatljusen lite julstämning, i värsta fall kan billyktorna bli rejält irriterande när man möter flera bilar på rad en mörk och regnig novemberkväll. Det förklarades vid första undersökningen så det var ingen överraskning för mig.
Jag gjorde operationen på Sabbatsberg i Stockholm. Kanske inte den mysigaste miljön med DDR-stämning i kassa och mottagning. Efteråt gick det undan. Här är en lapp med de ögondroppar du ska hämta ut, tack och adjö och varsågod nästa. Kirurgen var gapig och skrikig och svår att förstå, men han var uppenbarligen skicklig eftersom jag inte har haft några som helst besvär efteråt.
Optikerna var däremot jättetrevliga. Vid båda uppföljningsbesöken konstaterade de att jag nu har 130 procent av normalsyn och då kan man ju inte vara annat än nöjd.

Har några frågor som jag hoppas att du kan svara på. Själv har jag fått gråstarr på ett öga. Det är ännu inte så pass dåligt att optikern vill skriva remiss till ögonkliniken. Men jag har även privat vårdförsäkring och ska se om det inte går att ta det den vägen.

Men jag har några frågor och hoppas att du kan svara på dessa.

Jag antar att du opererade bägge ögonen?
Hade du gråstarr i bägge ögonen?
Opererade man bägge ögonen samtidigt?
När det gällde biverkningar kände du av något, dvs halo osv och hur fort gick det över?

Halo brukar man ju kunna se runt punktbelysning. Men jag misstänker att det kan vara en fördel att operera på våren när det är ljusare då får ju hjärna en längre tid att vänja sig vid de nya linserna. Punktbelysning brukar man ju se mer under hösten och vintern.
Citera
2024-05-15, 11:59
Medlem
FarmerJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Men jag har några frågor och hoppas att du kan svara på dessa.
Jag antar att du opererade bägge ögonen?
Hade du gråstarr i bägge ögonen?
Opererade man bägge ögonen samtidigt?
När det gällde biverkningar kände du av något, dvs halo osv och hur fort gick det över?

Jag hade starr i båda ögonen, och båda opererades samtidigt.
Haloeffekten vid punktljus i mörker är lika stark i idag, tre år efter operationen. Jag antar att man få leva med den livet ut. Med tanke på hur lyckad operationen blev är det ett litet bekymmer.
Citera
2024-05-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarmerJohn
Jag hade starr i båda ögonen, och båda opererades samtidigt.
Haloeffekten vid punktljus i mörker är lika stark i idag, tre år efter operationen. Jag antar att man få leva med den livet ut. Med tanke på hur lyckad operationen blev är det ett litet bekymmer.

Haloeffekten är det som oroar mig minst. På grund av mina brytningsfel så har jag redan idag en haloeffekt.
Citera
2024-06-01, 10:30
Medlem
zlikyrs avatar
Gjorde för 9 dagar sedan en korrigerande operation efter att mitt synfel kommit tillbaka. Fortfarande väldigt svårt att läsa text på dator/mobil och ser allmänt sämre än innan operationen. Hur lång tid brukar det ta att få sin "slutgiltiga" syn? Förra operationen vill jag minnas att jag kunde läsa text på skärm vid den här tiden, så man blir ju lite fundersam!
Citera
2024-06-29, 23:44
Medlem
Funderar på en linsbytesoperation (RLE) på proforma, memira eller capio.

Har någon erfarenhet att dela med sig om ovanstående aktörer och om ni generellt är nöjda med ingreppet?
Citera
2024-10-10, 00:11
Medlem
Gjorde NoCut hos Vårda för några år sedan.
Har bra syn men jag har ljusringar/halos. Det är störande på kvällen när man kör bil.
Kan man göra något åt det?

Skärde som sagt inte i ögonen med NoCut
Citera
2024-10-22, 21:37
Medlem
rondellhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlikyr
Gjorde för 9 dagar sedan en korrigerande operation efter att mitt synfel kommit tillbaka. Fortfarande väldigt svårt att läsa text på dator/mobil och ser allmänt sämre än innan operationen. Hur lång tid brukar det ta att få sin "slutgiltiga" syn? Förra operationen vill jag minnas att jag kunde läsa text på skärm vid den här tiden, så man blir ju lite fundersam!

Är synen bättre nu ?
Citera
2024-11-05, 14:58
Medlem
Gjorde en NoCut hos Vårda för en vecka sedan i Malmö, rekommenderar det verkligen än sålänge.

Första 2 dagarna var hemska, Vårda skickar med några superduper smärtstillande droppar men fick förklarat av de efter operationen att de helst inte ska användas (förlänger läkningen tydligen). Slängde de direkt när jag kom hem innan bedövningen gått ur i soptunnan då jag inte var intresserad av förlängd läkning Gud vad jag ångrade mig när bedövningen väl släppte. Kändes som någon stod med en sticksåg rakt in i globerna på en...

Rekommenderar dock en kall handduk om ni funderar på NoCut, det var det enda som fick mig att kunna sova de första dagarna. Tog bort mycket av smärtan på något sätt. Annars bara vanliga biverkningar: lite torra ögon, halos när det är mörkt ute osv. Men inget som inte bör bli bättre med tiden

Fick förövrigt en riktigt schysst läkare som körde lasern på mig. Han höll igång om att feminismen gått för långt i världen etc. medan lasern gick på högvarv och man själv låg där med Stesolid i systemet
Citera
2024-12-23, 18:17
Medlem
Tillflyktens avatar
Vad är skillnaden mellan typ Memira och Lirema? Den senare verkar ju nästan ha halva priset i jämförelse generellt sett.

Är det rekommenderat att betala extra för att få 5 - 10 års garanti. Om man ser det statistiskt sett. Hur ofta behövs kompletterande operationer?
Citera
2025-02-14, 08:11
Medlem
cetniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillflykten
Vad är skillnaden mellan typ Memira och Lirema? Den senare verkar ju nästan ha halva priset i jämförelse generellt sett.

Är det rekommenderat att betala extra för att få 5 - 10 års garanti. Om man ser det statistiskt sett. Hur ofta behövs kompletterande operationer?

Undrar också vad skillnaden är?!
Citera
2025-03-03, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Gjorde NoCut hos Vårda för några år sedan.
Har bra syn men jag har ljusringar/halos. Det är störande på kvällen när man kör bil.
Kan man göra något åt det?

Skärde som sagt inte i ögonen med NoCut

Har bokad tid hos Vårda och de varnade för Halo-effekt men det är just för att jag har väldigt stora pupiller normalt så får jag även Halo-effekt ibland på kvällen av starka sken. Något jag i flera år trodde var en släng av astigmatism. Så frågan är då om jag opererar mig när jag redan ibland kan få Halo-effekt om den skulle bli ännu värre efter en operation.
Vad jag fattat det som kan man inte göra något åt det. Men är bekymrad ifall det skulle bli värre efter en operation.
Hade du någon Halo-effekt öht innan operationen?
Senast redigerad av Detenklalivet 2025-03-03 kl. 20:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in