Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Skulle inte vilja säga att jag har enorm dödsångest, det var den rubriken jag kom på för stunden. Men jag tänker ofta på döden. Likt dig, om jag förstod din post rätt, så verkar jag ha mycket otur med generna, om det är något att gå efter (dvs att släktingar dör som flugor). De som sparar hårdast är de som inte gått på pumpen, rent generellt. Rimligtvis så borde dödsfall som inträffar gång efter annan påverka en på ett undermedvetet sätt.
Så kan det absolut vara. Har flera kollegor som dött helt oväntat, dvs bara segnat ihop och dött, utan någon känd sjukdom sen innan, och några som gått bort i cancer. Även om det procentuellt är få, så nör det börjar närma sig två-siffrigt så är man inte oberörd.
Så för några år sen tog jag en del av pensionssparet, tömde mina sparkonton och köpte min drömbil, det har jag inte ångrat.
De sista 10 åren innan pension är barnen utflyttade och våra levnadskostnader sjunker drastiskt, då kan jag spara till pensionen utan att behöva leva snålt (även om jag kör matlådor, men det hade jag nog gjort även om jag vann några miljoner)
Nu lägger vi pengarna på andra saker medans barnen bor hemma, som lätt-mc åt dem, då hojintresse finns i hela familjen. Sparar lite, men det är mest symboliskt.