2024-06-01, 05:40
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du tror alltså att "bevisningen" kommer inte att räcka till för en fällande dom?

Du tror kanske rentutav på Am*ns uppgifter om att han förvarade saker åt gängkriminella i S*gas lägenhet?

Nej det tror jag inte. Personligen tror jag att Am*n är skyldig, dock tror jag inte att "bevisningen" och/eller indicierna håller eller räcker. Därför tror jag att han kommer att frias, trots ett bra jobb av åklagaren.
Citera
2024-06-01, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abuja
Angående det med Nycklar påstår Åklagaren att MGM hade tillgång till ett par Nycklar. Åklagaren bygger detta påstående på vad Sagas mamma har lämnat för uppgifter. Mamman säger att MGM har haft Nycklar till lägenheten och porten.

Problematiken som påstår här är att det inte finns några bevis alls som verkligen tyder på att MGM har haft tillgång till dessa Nycklar.
Polisen hittade Nycklarna i Sagas lgh inte hos Am*n. Detta blir ett problem eftersom att det blir ord mot ord och inga glasklara bevis alls mot MGM.

MGM är inte skriven på några Nycklar alls, dem hittades inte hos honom varken i hans hus samt i hans bil. Detta är bara ett utav de flera brister som finns i denna undersökning.
Personligen anser jag att bortsett från hans Religion och hudfärg så finns det inga bevis alls mot MGM, som sagt det är bara ett utav flera brister.

Nu har Sagas mamma berättat att A helt plötsligt kunde dyka upp i lgh när hon var hemma hos Saga, alltså hade han nyckel/tagg.

Den som står på lgh-kontraktet kvitterar ut ett antal nycklar från fastighetsägaren (ingen annan).
Alltså är det Saga som väljer vem hon vill ska få förtroendet att nyttja dessa.

Nu är det här ett gammalt hus, kan tänka mig att dörren till lgh måste låsas/låsas upp med nyckel (därav upplåst dörr när Sagas mamma kom till lgh och fann sin dotter).
Förmodligen lämnade A nyckel/tagg i en låda innan han gick därifrån efter utfört dåd.
Jag har för mig att han i något förhör sagt att han hade haft en nyckel men "tappat bort den... febr?).

Nåväl, nu förkunnas domen väldigt snabbt (bara 2,5 arbetsdagar), efter avslutad rättegång.
För mig tyder det på att A blir fortsatt inlåst... och att vi får vänta på ett avgörande i nästa instans.
Senast redigerad av Kattentufsan 2024-06-01 kl. 05:51.
Citera
2024-06-01, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Snabba ryck.
Domen kommer redan på onsdag nästa vecka enligt meddelande från Örebro tingsrätt.

https://www.domstol.se/orebro-tingsratt/nyheter/2024/05/dom-i-mal-om-mord-pa-kungsgatan--36-b-i-orebro-den-28-29-april-2023/

Har aldrig varit med om att en dom kommer redan efter 5 dagar i ett såhär stort fall, har du?
Citera
2024-06-01, 06:52
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Har aldrig varit med om att en dom kommer redan efter 5 dagar i ett såhär stort fall, har du?

Nej, det har jag faktiskt inte hört förut.
Det har hänt att domstolen uttalar sig i ansvarsfrågan kort efter rättegången.
Det vanliga är att de bara ger besked om fortsatt häktning.
Citera
2024-06-01, 08:43
Medlem
För mig som har läst fup tyder alla bevis att Amin är mördaren. Han var den enda som hade motiv nog för att utföra en sådan handling. Att dom faller redan på onsdag känns väldigt märkligt och snabbt jobbat. Det känns som att domen är redan bestämd och att nu ska denna formuleras mån-tis.
Citera
2024-06-01, 09:10
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow

Praxis är att domen kommer 2 veckor efter sista rättegångsdagen, om det inte ska göras en (stor) sinnesundersökning. Vid slutet av sista rättegångsdagen brukar också meddelas om den misstänkte skall vara fri eller kvarvara i häkte under dessa 2 veckor. Fri = Domstolen har redan bestämt sig för att den misstänkte är oskyldig eller ska ha ett straff som är lägre än den tid personen redan suttit häktad.
Citera
2024-06-01, 09:56
Medlem
Citat:
Jag brukar inte tillbringa så mycket tid här inne men jag vill påpeka att det inte finns så mycket folk här som har nån vett i skallen överhuvudtaget alls.

Jag är inte på någon sida alls, jag anser däremot att det saknas rättvisa här i denna tråd. Det finns flera aspekter som tyder på att MGM är oskyldig som ni väljer att strunta i.
Detta borde vara så rättvist som möjligt, först o främst att saga och hennes familj får sin rättvisa vilket är en självklarhet och att fängsla den rätta gärningsmannen och inte någon annan.
Men samtidigt också att den tilltalade ska få rättvisa och inte vara dömd i förhand samtidigt så finns det ett flertal tecken som tyder på att han är oskyldig fast än ni kanske inte vill påpeka det. Den enda som verkar inte ha nån vett i skallen i denna tråd är lawnmoverman2011. 👍

Du skriver i ett inlägg från 16/5 kl 22.05: "Det enda jag är säker på att Am-n är oskyldig och han kommer att få sin frihet".

Om du är säker på att han är oskyldig tipsar jag dig att gå till polisen per omg och berätta vad du VET.

Ps Din sista mening håller jag med dig om (Den enda som verkar inte ha nån vett i skallen i denna tråd är lawnmoverman2011). Ds
Citera
2024-06-01, 13:23
Medlem
Jag ber om ursäkt, menade inte att Laawnmoverman2011 inte har nån vett i skallen menade dock tvärtom han är den enda i denna tråd
Citera
2024-06-01, 13:33
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt, menade inte att Laawnmoverman2011 inte har nån vett i skallen menade dock tvärtom han är den enda i denna tråd

På Onsdag nästa vecka kommer du att få mera att be om ursäkt för.
Mördaren fälls i domstolen och din favorit konstateras ha sågspån i huvudet.
Citera
2024-06-01, 13:40
Medlem
En så stor och tung rättsprocess som denna har inte tidigare setts på nära på länge i Örebro, där domen avkunnades inom två och en halv dag vilket är helt vansinnigt.

Jag känner att domaren agerar känslomässigt. Det verkar som att domaren redan hade fattat ett beslut innan hela utredningen var avslutad. Hans beslut kommer att bli orättvist och ensidigt.

Om domen går till HR finns det stora chanser att den blir MGM blir friad.
Det verkar som att åklagaren kommer att förlora även om han MGM blir dömd nu i tingsrätten
Citera
2024-06-01, 13:52
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
En så stor och tung rättsprocess som denna har inte tidigare setts på nära på länge i Örebro, där domen avkunnades inom två och en halv dag vilket är helt vansinnigt.

Jag känner att domaren agerar känslomässigt. Det verkar som att domaren redan hade fattat ett beslut innan hela utredningen var avslutad. Hans beslut kommer att bli orättvist och ensidigt.

Det verkar som att åklagaren kommer att förlora även om han MGM blir dömd nu i tingsrätten

Så det är enbart domaren som bestämmer utgången? Det var nytt. Berätta mera om rättsprocessen.
Citera
2024-06-01, 15:03
Medlem
Citat:

Vad jag förstår, lite sunt förnuft, så först efter att utredningen är ”avslutad” eller åtminstone tillräckligt med bevis finns väcks åtal. Först då kopplas in domare och nämndemän som ska döma i målet. Så domaren kan ej ha bestämt sig i förväg… jag har även för mig att fup brukar ej läsas av de som ska döma, det är ovanligt. Utan det som framkommer under rättegången är det som de går efter. Men det är väl olika från fall till fall kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in