2024-05-31, 14:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är hyfsat vanligt att stöta på älg där jag bor, så rädd för älg är jag definitivt inte.
Nu var det ju män som skulle leka pangpang och då är det avlivning som blir oavsett.
Men självklart att hade det gått att frakta eller driva tillbaka älgarna till skogen. Det är typ det man får göra om man har dem i trädgården och inte vill ha dem där.

Inte heller älgar ser människor som byten mao.

Så agerar du i mötet med en älg
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KnpLqy/sa-agerar-du-i-motet-med-en-alg

I likhet med 99,9 % av männen.
Citera
2024-05-31, 14:57
Medlem
https://x.com/Hartes_Geld/status/1796487511029764549
ny fråga skulle du hellre vilja ha en manlig polis som stoppar brott en dussin tjejer som tittar på
Citera
2024-05-31, 15:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Se gärna denna dialog - du pekar riktigt ut precis samma fenomen. Det finns inget resonemang att föra, för kvinnor vill inte resonera, de vill känna och förväntar sig sedan att verkligheten ska fungera därefter. Jag har egentligen inga problem med det, men det är också det som förklarar varför kvinnor ständigt går bet i alla sina försök att lösa världsliga problem. Dvs, de har en ansats att agera i världen, och den blir helt fel på grund av att de agerar utifrån sin känsla istället för fakta, men de tycker samtidigt att det är mäns fel om män ifrågasätter agerandet (i stil med "du ska inte komma här och säga hur världen fungerar").
Citera
2024-05-31, 15:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Du har rätt i att det är sällsynt med kannibaler - de finns dock och i Sverige är det fler män som käkat på kvinnor de sista femtio åren än det är björnar som gjort det.
Eller .. vi vet ju inte ens om björnen åt på henne faktiskt.
Citera
2024-05-31, 15:11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Det är hyfsat vanligt att stöta på älg där jag bor, så rädd för älg är jag definitivt inte.
Nu var det ju män som skulle leka pangpang och då är det avlivning som blir oavsett.
Men självklart att hade det gått att frakta eller driva tillbaka älgarna till skogen. Det är typ det man får göra om man har dem i trädgården och inte vill ha dem där.

Inte heller älgar ser människor som byten mao.

Så agerar du i mötet med en älg
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KnpLqy/sa-agerar-du-i-motet-med-en-alg
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Ett av problemen med den här diskussionen är att vissa kvinnor verkar förutsätta att mannen är någon form av våldsam och sadistisk sexualbrottsling, medan björnen tydligen är den fredligaste av björnar, som inte vill människan något illa.

De talar gärna om statistik när det gäller mängden kvinnor som skadats av män kontra björnar. När man då talar om mängden skadade per möte, med tanke på hur många män kvinnor möter varje dag kontra björnar, så är statistik plötsligt inte intressant längre.

De talar också gärna om att det bara är x antal kvinnor som skadats av björnar på y år. När man då påpekar att hundar eller hästar också skadat fler kvinnor än björnar med de parametrarna, så skulle de då välja en björn hellre än en häst eller en hund... då är plötsligt statistik inte intressant längre.

Det är inte, och var aldrig, en seriöst menad fråga. Frågan var en metod för att uttrycka kvinnors känslor angående män, och det hot män kan utgöra för dem.

Sen ska vi inte heller förminska kvinnor för mycket. Faktum är att det finns mängder av kvinnor som också seriöst svarat att det är klart de väljer en man framför en björn.

Dessutom så är frågan ett uppenbart västerländskt fenomen. När kvinnor från t.ex. Afrika eller Asien svarar så svarar de i stort sett alltid något i stil med "Öh, en man, såklart. Björnar är ju livsfarliga! Vad är det här för löjlig fråga???"

Men eftersom de västerländska kvinnor som svarar björn på frågan i stort sett alltid är rasister och kulturimperialister, så låtsas de helt enkelt inte om detta.
Citera
2024-05-31, 15:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du har rätt i att det är sällsynt med kannibaler - de finns dock och i Sverige är det fler män som käkat på kvinnor de sista femtio åren än det är björnar som gjort det.
Eller .. vi vet ju inte ens om björnen åt på henne faktiskt.

Alltså du är tamejfan sjuk :-)
Citera
2024-05-31, 15:19
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Men eftersom de västerländska kvinnor som svarar björn på frågan i stort sett alltid är rasister och kulturimperialister, så låtsas de helt enkelt inte om detta.

Som sagt, det mest kärnfulla här, och det som blivit så otrolig tydligt hos västerländska kvinnor, är att de väljer det uppenbart sämsta alternativet (och det behöver inte ens gälla den här tramsiga frågan), vilket låter dem bli offer i alla scenarion:

1) Björnen ger sig på kvinnan = det är männens fel att kvinnan lider, för hon hade inte behövt välja björnen om inte män var så onda

2) En man förklarar för henne att björnen statistiskt är det sämre valet = det är männens fel att kvinnan lider, hade män slutat försöka tvinga kvinnor att vara på ett visst sätt så hade allting varit bra

3) En man hindrar henne rent fysiskt från att välja björnen = det är männens fel att kvinnan lider, om hon bara hade fått göra sina egna livsval och varit fri så hade det varit bra

Det många kvinnor inte förstår är att de i och med denna trasiga, cirkulära (icke-)logik förslavar sig själva fortsatt under män.
Citera
2024-05-31, 15:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Som sagt, det mest kärnfulla här, och det som blivit så otrolig tydligt hos västerländska kvinnor, är att de väljer det uppenbart sämsta alternativet (och det behöver inte ens gälla den här tramsiga frågan), vilket låter dem bli offer i alla scenarion:

1) Björnen ger sig på kvinnan = det är männens fel att kvinnan lider, för hon hade inte behövt välja björnen om inte män var så onda

2) En man förklarar för henne att björnen statistiskt är det sämre valet = det är männens fel att kvinnan lider, hade män slutat försöka tvinga kvinnor att vara på ett visst sätt så hade allting varit bra

3) En man hindrar henne rent fysiskt från att välja björnen = det är männens fel att kvinnan lider, om hon bara hade fått göra sina egna livsval och varit fri så hade det varit bra

Det många kvinnor inte förstår är att de i och med denna trasiga, cirkulära (icke-)logik förslavar sig själva fortsatt under män.
Tänk vad rart att du lyckades få ihop ännu ett inlägg där du tror att män vet mer om kvinnors villkor än kvinnor själva gör.

Är jag överraskad.
Nej inte ett dugg
Citera
2024-05-31, 15:26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Tänk vad rart att du lyckades få ihop ännu ett inlägg där du tror att män vet mer om kvinnors villkor än kvinnor själva gör.

Är jag överraskad.
Nej inte ett dugg
Det är lite talande att majoriteten av dina inlägg handlar mer om att försöka förolämpa män, än om att faktiskt försöka föra en diskussion.
Citera
2024-05-31, 15:29
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:

Är jag överraskad.
Nej inte ett dugg

Jag vet inte varför du kallar det rart, du har en riktigt tramsig attityd i inlägg efter inlägg och det blir liksom bara pannkaka av nästan alla dialoger man försöker föra med dig.

Välkommen att diskutera och resonera med mig, men jag orkar inte den här typen av trams och har ingen lust att falla till nivån att börja kalla saker för rart, gulligt, skriva om vem som är överraskad över vad eller diskutera dig eller mig som person över huvud taget. Det är beklämmande för mig att vissa skribenter ofta gör det till personlig polemik istället för att diskutera sakligt.
Citera
2024-05-31, 15:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag vet inte varför du kallar det rart, du har en riktigt tramsig attityd i inlägg efter inlägg och det blir liksom bara pannkaka av nästan alla dialoger man försöker föra med dig.
Det är sant, det var inte ett helt genomtänkt ordval eftersom rart kan betyda sällsynt - och det är ju sannerligen inte. Det är mer regel än undantag.

Citat:
Välkommen att diskutera och resonera med mig, men jag orkar inte den här typen av trams och har ingen lust att falla till nivån att börja kalla saker för rart, gulligt, skriva om vem som är överraskad över vad eller diskutera dig eller mig som person över huvud taget. Det är beklämmande för mig att vissa skribenter ofta gör det till personlig polemik istället för att diskutera sakligt.
Du är inte intresserad av en diskussion och därför går det inte att föra en diskussion med dig i det här ämnet.
Du är intresserad av att berätta för kvinnor vad kvinnor skall tänka och vilka överväganden de skall göra - för att du tycker de är logiska utifrån ditt manliga perspektiv.
De är inte det.

Jag har en motfråga.
Tycker du att det är ett riskfritt beteende om en kvinna stämmer träff med en främmande man från nätet och möter upp honom på en isolerad plats?
Är då din statistiska beräkning relevant för de risker hon utsätter sig för?
Skulle du rekommendera det för din dotter, partner, syster, mamma?
Citera
2024-05-31, 15:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Det är sant, det var inte ett helt genomtänkt ordval eftersom rart kan betyda sällsynt - och det är ju sannerligen inte. Det är mer regel än undantag.
Försök att inte vara så barnslig.

Citat:
Du är inte intresserad av en diskussion och därför går det inte att föra en diskussion med dig i det här ämnet.
Du är intresserad av att berätta för kvinnor vad kvinnor skall tänka och vilka överväganden de skall göra - för att du tycker de är logiska utifrån ditt manliga perspektiv.
De är inte det.
...skriver du, medan du talar om för en man hur han tänker och varför det är fel.

Gatan är enkelriktad, tydligen.

Citat:
Jag har en motfråga.
Tycker du att det är ett riskfritt beteende om en kvinna stämmer träff med en främmande man från nätet och möter upp honom på en isolerad plats?
Nej.

Citat:
Är då din statistiska beräkning relevant för de risker hon utsätter sig för?
Ja.

Citat:
Skulle du rekommendera det för din dotter, partner, syster, mamma?
Nej, men hellre det än att hoppa in till björnarna på Skansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in