2024-05-31, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pistolpiller
Du har aldrig haft en depression misstänker jag. Du vet inte överhuvudtaget vad det är du säger.

Men skit samma. Skulden är på 33000. Under lång tid betalade jag bara kapital. Nu vill inkasso ha in allt. Gamla avgifter osv. Själva ”skulden” det gäller ligger på 4300.

Nej, det får vi vara glada för. Varenda person i detta land som slipper depression, dessa är få.

Men tro mig, de flesta har haft eller har depression vid någon punkt, så där är du inte speciell. Trist ändå, såklart.

Har själv lidit av depression hela livet mer eller mindre. Ett tips i all välmening, du orkar skriva bra och mycket - men istället för att fokusera på, svara på med taggarna utåt då du verkar bli kränkt och om igen. Fokusera på inläggen som genuint vill hjälpa och komma med förslag.

Har du ungar hemma så fortsätt gnata på soc. Lägg energin där istället för att lägga energin på att tjafsa om huruvida folk vet vad depression är eller inte.

Soc! Tjata på dem! Ge inte upp! Du har barn hemma och behöver förstås el.

Annars kanske du får byta elleverantör? Man brukar ofta få öppna nytt sådant även om man skulle ha skulder!

Lycka till.
Citera
2024-05-31, 14:16
Medlem
Citat:
Hej!
Jag mår redan skit så vill man håna eller tillrättavisa finns säkert andra trådar.

Min el är avstängd sen i tisdags. Jag har under en viss tid bara betalat kapitalbelopp till mitt elbolag (trots inkassokrav). Denna senaste gången inkom inte den utbetalning jag väntade och jag kunde därmed inte betala kravet och elen stängdes av. Nu kräver inkassobolaget ALLA gamla skulder för att slå på elen. Alltså även räkningar där bara kostnaderna ligger kvar (kapitalbeloppet är på 0 kr).

Får man göra såhär? Jag har ju skrivit under en delgivning där dessa räkningar inte står med. Finns det något jag kan göra i detta läget? Det jag behöver är konkret information och lösningar. Inte ”betala allt” för det kan jag inte. Socialen är inte behjälplig. Någon har nämt att man kan låta andra stå på ett nytt elavtal.

Tack på förhand!

Har du tur får du avbetalning
Vill dom tjafsa får du betala allt
Citera
2024-05-31, 14:20
Medlem
Soulflowers avatar
Har du balkong?
Köp en dieselgenerator på avbetalning och slanga en bil i din närhet. Kör generatorn en timme om dagen och försök kläm in all elförbrukande aktiviteter till den timmen.
Citera
2024-05-31, 14:25
Medlem
Citat:
Njae det vet jag inte.
Men går jag in på deras sida så är det ju gamla avgifter på sena elskulder dom vill ha in. Alltså inte kapitalbeloppet. För de flesta är nollade. Kan försöka förklara.

Jag fick en delgivning på 4300. Den skulle jag betala i måndags. Mitt bostadsbidrag kom aldrig på natten. Kollade varför, då visar det sig att man måste söka om efter 12 månader och det måste man ha koll på själv. Jag ansöker igen. Men handläggningstid är 3-4 veckor. Jag missar då tidsfristen för elen och den stängs av.

Nu vill Visma ha all annan skit. Alltså gamla inkassokostnader, delgivningskostnader osv från 2021-2023. Det blir sammanlagt 33.000 kronor. Lever man på marginal förstår man varför jag alltid bara betalat kapital till elbolaget. Man får nämligen inte stänga av om det är betalt. Denna gången sket det sig.

Du fick alltså en deal med elbolaget att betala 4300 av totalt 33000 och sumpade den chansen?
Då förstår jag varför du är deprimerad
Citera
2024-05-31, 14:25
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Du vet alltså på fullaste allvar inte vad ett kapitalbelopp är?

Jag får en räkning från Göteborgs Energi på 352 kr = kapitalbelopp

Räkningen betalas inte. Visma tar över. Det tillkommer förseningsavgift, inkassoavgift=övriga kostnader

T.o.m jag kan detta. Och jag har inte koll på nåt just nu.

Det heter endast belopp. Inte kapitalbelopp du är inte ett företag.
Citera
2024-05-31, 14:26
Medlem
Citat:
Du tycker inte att en bostad utan el är ett akutläge? Med barn inblandade? Om du inte tycker det behöver du kolla din hjärna för då är du faktiskt dum i huvudet.
Att dom stänger av elen kan ju knappast komma som ett brev på posten så nej det är fan inget akutläge, hade huset brunnit ned så visst men du har ju bara inte betalat räkningarna. Vem fan är det som är dum i huvudet egentligen?
Citera
2024-05-31, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Pissluffare som är inne i inkassosvängen är naturligtvis bekanta med det. Vi andra känner inte till det.
Det har med allmänbildning att göra din sopa
Citera
2024-05-31, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Men nej det heter kapitalbelopp oavsätt
Citera
2024-05-31, 14:43
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det är sommar och ljust nästan dygnet runt. Inget problem att vara utan el förrän framåt senhösten. Finns livsmedel som håller utan kyl, en liten gasollåga för matlagning. Kan t o m vara småmysigt att gå in i survival mode, man lär sig sätta värde på enkla saker.
Citera
2024-05-31, 14:45
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Det är sommar och ljust nästan dygnet runt. Inget problem att vara utan el förrän framåt senhösten. Finns livsmedel som håller utan kyl, en liten gasollåga för matlagning. Kan t o m vara småmysigt att gå in i survival mode, man lär sig sätta värde på enkla saker.
Aa, testa den med 2 ungar och se var du landar.
Citera
2024-05-31, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Kapital eller kaptalbelopp är gängse uttryck för det som på fakturan ursprungligen uppförts. De kostnader som sedan tillkommit, kravavgift ränta och kanske ansökningsavgift för bf, det är kostnader som påförts då den ursprungliga fakturan förblivit ogulden, helt eller delvis.
Citera
2024-05-31, 14:49
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kapital eller kaptalbelopp är gängse uttryck för det som på fakturan ursprungligen uppförts. De kostnader som sedan tillkommit, kravavgift ränta och kanske ansökningsavgift för bf, det är kostnader som påförts då den ursprungliga fakturan förblivit ogulden, helt eller delvis.

Så det är kostnaden plus ränta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in