2024-05-31, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Hur ser inkomster vs utgifter ut? Sjukpenning? Akassa?

Det generella rådet brukar vara att låta skulderna gå till fogden om dina inkomster inte mäktar med dina utgifter. Finns ingen vits med att betala om du inte kan betala eftersom att problemet bara växer sig större. Lösningen är att skiten går till fogden och en utmätning påbörjas eller en skuldsanering inleds.
Just i dagsläget är det CSN. Jag har inga problem med att låta saker gå vidare men nu handlar det ju om att slå på elen utan att trolla fram 33.000 kronor. Nån sa att det funkar om en utomstående helt enkelt skriver ett nytt avtal på adressen. Så får jag delbetala det andra i min takt.
Men jag kan inte lita på det till hundra procent.
Citera
2024-05-31, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det måste ju vara så att ditt psykiska mående inte räckt till för att fightas får att få
rätt till försörjningsstöd. Har du barnen på heltid ?

har du funderat på att ansöka om " god man" hos kommunen ? Då får han/hon slåss för
din sak i förvaltningsrätten då du inte har förmåga att föra din egen talan.
Det är gratis.
Jag har funderat på detta. Men det gick åt rätt håll. Allt kändes som det skulle bli bra. Tills detta hände. Nu är det avgrund igen.
Citera
2024-05-31, 13:33
Medlem
Det enda som jag kan tänka på är väl att du får kontakta din el-leverantör, försöka förklara din situation, både att du sedan tidigare betalat kapitalbeloppet för att försöka avlösa situationen och att dina inkomster dröjer (du får nog förklara varför inkomsterna dröjer för att dom ska kunna agera). Förklara sedan att du har en depression men att du håller på att få hjälp (om du inte redan är i kontakt med vården så kontakta dom också, det kanske känns extremt onödigt i början men det kommer att hjälpa dig längre fram) att du har barn och försök se om du kan få hjälp med en avbetalningsplan som du lovar att hålla och om detta kanske kan vara tillräckligt för att få tillbaka elen..
Funkar inte det, så är det antingen socialen (du får väl i värsta fall ringa 112 och be om hjälp, dom kanske kan slussa dig till socialjouren eller liknande) eller försöka akut låna från vänner och familj för att kunna få elen tillbaka.

På ett eller annat sätt kommer det att lösa sig! Kanske inte direkt idag, men ett råd är att kontakta o ligga på t.ex socialen, vården eller ta kontakt med någon sorts hjälp/-akutorganisation som kanske både kan dels hjälpa dig att hamna rätt bland myndigheter men även kunna finnas som stöd för dig och kunna guida dig till rätt instanser.
Citera
2024-05-31, 13:37
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistolpiller
Hej!
Jag mår redan skit så vill man håna eller tillrättavisa finns säkert andra trådar.

Min el är avstängd sen i tisdags. Jag har under en viss tid bara betalat kapitalbelopp till mitt elbolag (trots inkassokrav). Denna senaste gången inkom inte den utbetalning jag väntade och jag kunde därmed inte betala kravet och elen stängdes av. Nu kräver inkassobolaget ALLA gamla skulder för att slå på elen. Alltså även räkningar där bara kostnaderna ligger kvar (kapitalbeloppet är på 0 kr).

Får man göra såhär? Jag har ju skrivit under en delgivning där dessa räkningar inte står med. Finns det något jag kan göra i detta läget? Det jag behöver är konkret information och lösningar. Inte ”betala allt” för det kan jag inte. Socialen är inte behjälplig. Någon har nämt att man kan låta andra stå på ett nytt elavtal.

Tack på förhand!

Vad menar du med kapitalbelopp?

Citat:
Du har aldrig haft en depression misstänker jag. Du vet inte överhuvudtaget vad det är du säger.

Men skit samma. Skulden är på 33000. Under lång tid betalade jag bara kapital. Nu vill inkasso ha in allt. Gamla avgifter osv. Själva ”skulden” det gäller ligger på 4300.

Vad menar du att betala in kapital? Det går inte att hjälpa dig om du inte förtydligar vad du menar. Är du ett företag? Skriv så man förstår!
Senast redigerad av Klappasäften 2024-05-31 kl. 13:44.
Citera
2024-05-31, 13:45
Medlem
Citat:
Just i dagsläget är det CSN. Jag har inga problem med att låta saker gå vidare men nu handlar det ju om att slå på elen utan att trolla fram 33.000 kronor. Nån sa att det funkar om en utomstående helt enkelt skriver ett nytt avtal på adressen. Så får jag delbetala det andra i min takt.
Men jag kan inte lita på det till hundra procent.
Är du skyldig elbolaget 33'000 kr? Hur får man en sådan räkning för el i en lägenhet, odlar du hampa? Det är denna räkning du ska fokusera på. Fö så är just bostad och el de två viktigaste räkningarna man har att betala. Du har gjort fel prioriteringar tidigare under lång tid och får nu betala dyrt för det!
Citera
2024-05-31, 13:54
Medlem
Men gud han har betalat beloppet till elbolaget men för sent så det gått till inkasso. Kapitalbelopp är det till elbolaget inkasso avgifter påminnelse avgifter och ränta är något annat det är det han inte betalat.
Citera
2024-05-31, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är du skyldig elbolaget 33'000 kr? Hur får man en sådan räkning för el i en lägenhet, odlar du hampa? Det är denna räkning du ska fokusera på. Fö så är just bostad och el de två viktigaste räkningarna man har att betala. Du har gjort fel prioriteringar tidigare under lång tid och får nu betala dyrt för det!
Snälla kan inte människor som dig LÄSA vad fan man skrivit istället.
Citera
2024-05-31, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vad menar du med kapitalbelopp?

Vad menar du att betala in kapital? Det går inte att hjälpa dig om du inte förtydligar vad du menar. Är du ett företag? Skriv så man förstår!
Du vet alltså på fullaste allvar inte vad ett kapitalbelopp är?

Jag får en räkning från Göteborgs Energi på 352 kr = kapitalbelopp

Räkningen betalas inte. Visma tar över. Det tillkommer förseningsavgift, inkassoavgift=övriga kostnader

T.o.m jag kan detta. Och jag har inte koll på nåt just nu.
Citera
2024-05-31, 14:00
Medlem
Citat:

Räkningen betalas inte. Visma tar över. Det tillkommer förseningsavgift, inkassoavgift=övriga kostnader

Du har inte eller kan dela upp räkningen i olika delar, du ska betala hela beloppet på en gång. Du orsakar själv att du får dyrare räkningar genom att inte betala i tid.
Citera
2024-05-31, 14:00
Medlem
Raytheons avatar
Citat:

Pissluffare som är inne i inkassosvängen är naturligtvis bekanta med det. Vi andra känner inte till det.
Citera
2024-05-31, 14:07
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Du tycker inte att en bostad utan el är ett akutläge? Med barn inblandade? Om du inte tycker det behöver du kolla din hjärna för då är du faktiskt dum i huvudet.

Det har ju liksom inte skett över dagen, utan det här är ju månader av retardism som har fått pågå utan någon som helst försök att lösa situationen från TS håll.
Citera
2024-05-31, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Ok, det kanske har "gått för långt" då?

Hur länge har det gått sen du betala sist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in