Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-31, 10:17
Medlem
Hej!
Jag mår redan skit så vill man håna eller tillrättavisa finns säkert andra trådar.

Min el är avstängd sen i tisdags. Jag har under en viss tid bara betalat kapitalbelopp till mitt elbolag (trots inkassokrav). Denna senaste gången inkom inte den utbetalning jag väntade och jag kunde därmed inte betala kravet och elen stängdes av. Nu kräver inkassobolaget ALLA gamla skulder för att slå på elen. Alltså även räkningar där bara kostnaderna ligger kvar (kapitalbeloppet är på 0 kr).

Får man göra såhär? Jag har ju skrivit under en delgivning där dessa räkningar inte står med. Finns det något jag kan göra i detta läget? Det jag behöver är konkret information och lösningar. Inte ”betala allt” för det kan jag inte. Socialen är inte behjälplig. Någon har nämt att man kan låta andra stå på ett nytt elavtal.

Tack på förhand!
Citera
2024-05-31, 10:20
Medlem
Aakkes avatar
Kommunicera med ditt elbolag, kom överens med de hur du ska betala av skulden.
Citera
2024-05-31, 10:24
Citat:
Ursprungligen postat av Pistolpiller
Hej!
Jag mår redan skit så vill man håna eller tillrättavisa finns säkert andra trådar.

Min el är avstängd sen i tisdags. Jag har under en viss tid bara betalat kapitalbelopp till mitt elbolag (trots inkassokrav). Denna senaste gången inkom inte den utbetalning jag väntade och jag kunde därmed inte betala kravet och elen stängdes av. Nu kräver inkassobolaget ALLA gamla skulder för att slå på elen. Alltså även räkningar där bara kostnaderna ligger kvar (kapitalbeloppet är på 0 kr).

Får man göra såhär? Jag har ju skrivit under en delgivning där dessa räkningar inte står med. Finns det något jag kan göra i detta läget? Det jag behöver är konkret information och lösningar. Inte ”betala allt” för det kan jag inte. Socialen är inte behjälplig. Någon har nämt att man kan låta andra stå på ett nytt elavtal.

Tack på förhand!

Har för mig att om det finns barn under 8 år i hushållet så får de inte stänga av t.ex ström och vatten hur som helst. I annat fall så är det nog "om du ska använda ström så får du betala för det" som gäller.
Citera
2024-05-31, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Kommunicera med ditt elbolag, kom överens med de hur du ska betala av skulden.
Jag har försökt. Två vänner har försökt. Inget hjälper.
Citera
2024-05-31, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Har för mig att om det finns barn under 8 år i hushållet så får de inte stänga av t.ex ström och vatten hur som helst. I annat fall så är det nog "om du ska använda ström så får du betala för det" som gäller.
Tydligen går det då jag har barn och den är avstängd.
Citera
2024-05-31, 11:54
Citat:

Ok, det kanske har "gått för långt" då?
Citera
2024-05-31, 12:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand!

När det gått så långt som att elen är avstängd och barn påverkas så måste socialtjänsten agera. Det är bara att boka ett akutmöte.
Citera
2024-05-31, 12:22
Medlem
Citat:
För att jag har depression? Vad fan vet jag.
Det jag vet är att man inte får hjälp i akutlägen i Sverige 2024. Folk som sitter hemma med sin bag in box och entrecote tror bara det.
Hur är obetalda räkningar ett akutläge?
Citera
2024-05-31, 12:27
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
För att jag har depression? Vad fan vet jag.
Det jag vet är att man inte får hjälp i akutlägen i Sverige 2024. Folk som sitter hemma med sin bag in box och entrecote tror bara det.

Kan du typ få hjälp från kyrkan? Vet en del som fått hjälp med räkningar där.
Citera
2024-05-31, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
Hur är obetalda räkningar ett akutläge?
Du tycker inte att en bostad utan el är ett akutläge? Med barn inblandade? Om du inte tycker det behöver du kolla din hjärna för då är du faktiskt dum i huvudet.
Citera
2024-05-31, 12:30
Medlem
Citat:

Om du blir nekad stöd att få elen påslagen så bryter din soss sekreterare mot
socialtjänstlagen. Dom är skyldiga att göra en s.k. nödprövning.

Samt innan elbolaget stänger ev elen måste dom skicka in ett meddelande till soss om du har barn
och soss skall då kontakta dej för att förhöra sej vad som gått fel.

Om du blir nekad, överklaga.
Citera
2024-05-31, 12:35
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:

Barnen måste vara skrivna och bo hos dig för att det ska räknas.
Vilket barnen tydligen inte gör enligt tidigare inlägg.

Citat:
(FB) Få ihop matpengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in