2024-05-31, 07:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Jaså, de man ser som sålda ligger inte på de nivåerna. Varför budade de inte upp denna till 8.5m då?

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-ostermalm-stockholms-kommun-oxenstiernsgatan-31-3106363541352002016

Eller under 10m men med 500kr/mån i avgift:

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-ostermalm-stockholms-kommun-majorsgatan-6-2531450500345994872

Sen ligger en trea på Östermalm på 110-130k/kvm, Gärdet dock betydligt lägre. Dina vänner verkar vara lite puckade.

Hans vänner är inte totala analfabeter som du som inte förstår skillnaden mellan betong och sekelskifte.

Alla som bor i stan vill ha balkong. Lägger du till balkong till en lgh får du lägga på 10-20% direkt.

Ditt första objekt är ett sketet 50-tals hus och går inte att ta på allvar.

Det andra objektet hade gått för 1.5-2msek till med en schysst balkong
Citera
2024-05-31, 07:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
dEt äR KAOZ på budgivningarna:

https://www.booli.se/annons/5348686

Sekelskifte, trea Östermalm, bud +6.7%

Priserna har stått sig väl på ÖM genom hela "krisen" så det verkar inte ha hänt något särskilt just där.

Nej snart är priserna säkert nere på de 85k i snitt för innerstan som du förutspådde för något år sen
Citera
2024-05-31, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du måste förstå att du svarar en total bostadsanalfabet. Dviking ser ingen skillnad på BV i hemskt 70-tals hus och TV i sekelskifte i bästa läge. I hans värld är det samma sak.

I hans värld är den länkade bostaden exakt samma som denna;

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-ostermalm-stockholms-kommun-karlaplan-18-4439292103317900991

Ser exakt samma sak som du fö. Fina sekelskiftslägenheter i bra läge med starka föreningar är det fullstänsigt kaos på just nu. Folk beter sig som för 2 år sen igen
Jo men att man åker på ett objekt som saluförs som Östermalm och hamnar långt ute åt helvete på Gärdet är väl ändå lite falsk marknadsföring.
Citera
2024-05-31, 08:46
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Hans vänner är inte totala analfabeter som du som inte förstår skillnaden mellan betong och sekelskifte.

Alla som bor i stan vill ha balkong. Lägger du till balkong till en lgh får du lägga på 10-20% direkt.

Ditt första objekt är ett sketet 50-tals hus och går inte att ta på allvar.

Det andra objektet hade gått för 1.5-2msek till med en schysst balkong

Du borde väl berätta det för dem istället för mig? Jag letar inte sekelskifte med balkong, bra planlösning och låg avgift på ÖM bästa gata för 100k/kvm och blir sen förvånad när de säljs för 130k+.
Citera
2024-05-31, 08:54
Medlem
Citat:
Nu var knappast det poängen här.

De visste värder och ladd upp den för 157k per kvm direkt.

Dvikings ökenobjekt gick för 106k per kvm

Du skrev att du såg samma sak som honom, det fetade. Men det objektet passade inte på beskrivning.
Du har alltså fel, något du inte klarar av att greppa, fast du har faktafel i nästan varje inlägg du gör.

Du gör alltid detta. Säger att X, Y och Z gäller. Drar upp ett exempel där X och Y inte gäller och sedan påstår du att då ändå har rätt för Z gäller. Det är så himla tröttsamt.
Citera
2024-05-31, 09:17
Medlem
Så i teorin har mitt hus (som snart ska ut på marknaden) ökat med 5,6% i maj om man ska tro på Hemnets statistik?
8500000 x 0,057= 484.000 kr.
Det är en bra månadspeng. Nu håller vi tummarna för 5% till fram till augusti så gör jag mig en miljon över sommaren😁
Senast redigerad av MannenP 2024-05-31 kl. 09:22.
Citera
2024-05-31, 09:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jo men att man åker på ett objekt som saluförs som Östermalm och hamnar långt ute åt helvete på Gärdet är väl ändå lite falsk marknadsföring.
Iofs heter Östermalm egentligen Ladugårdslandet och var i huvudsak ett militärt kasern och övningsområde samt odlingslotter. Men dåtida fastighetsentreprenörer lobbade in ett nytt lite fiinare namn på området.
Citera
2024-05-31, 09:35
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Finns inga registrerade försäljningar på hemnet senaste 6 månaderna med 38%+ prisökningar

Läskunnig? Jag skrev att en stor förändring sker nu jämfört med för bara några månader sen. Bud-race, prisökningar och avslut som händer nu i syns oftast inte i statistiken förrän efter sommaren.

Vet du ens hur en bostadsförsäljning går till?
Citera
2024-05-31, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Läskunnig? Jag skrev att en stor förändring sker nu jämfört med för bara några månader sen. Bud-race, prisökningar och avslut som händer nu i syns oftast inte i statistiken förrän efter sommaren.

Så länge budgivningen är offentligt så registeras den av booli mer eller mindre direkt.

Här är de lägenheter som budats upp mest i maj på Östermalm
https://www.booli.se/sok/slutpriser?areaIds=115348&minSoldDate=2024-05-01&sort=priceDiffPct

Detta ser väll ut att stämma överrens med det du skriver
https://www.booli.se/annons/5335578

Men det var enda fallet som passar in vad jag kan se.
Senast redigerad av trickget 2024-05-31 kl. 09:41.
Citera
2024-05-31, 09:48
Medlem
Citat:

Verkar som du inte vet vad du skriver?

Citat:
Har vänner som letar lägenhet i Stockholm. Typ treor på 70-80 kvadrat på Östermalm, möjligen Gärdet. På kort tid har intresset exploderat. En jävla massa folk på visningarna (i början av året kom det någon enstaka). Mäklarna stöddiga som fan. Objekt som annonseras för åtta mille har ofta sålts för elva tolv utan att folk ens hunnit komma med bud.

Hemnet har inte månaders fördröjning när det kommer till att publicera slutpriser på bostadsrätter
Citera
2024-05-31, 10:08
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
¨Nästan bara`New York. ha ha. Vad betyder 'nästan bara`?

'De flesta utanför', vilka då?

Du måste göra bättre ifrån dig än så där

Har Beverly Hills hyrestak? Ja det har de
https://beverlyhillscourier.com/2022/07/10/rent-stabilization-commission-recommends-8-rent-increase-cap/
Så fint att du via googling hittat att de fattiga i Beverly Hills inte kan få mer än 8% i hyreshöjning i år. Medianhyran är f.ö. $5000 = 50.000 kr i månadshyra och likheten med Sverige är slående.
Citera
2024-05-31, 10:11
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Yes, och utöver detta blir ju betalningen till banken (såväl ränta som amortering) mindre kännbar över tid pga. inflationen. Även om man inte skulle amortera alls och betala samma belopp varje månad så är ju betalningen till banken baserad på det initiala beloppet för bostaden, som ju blir relativt mindre ju längre tiden går. En hyra inflationsjusteras däremot.
Man kan väl lägga till att en stor procent FB-användare felaktigt anser att amortering, som är ett sparande, är en månadskostnad.
(FB) Är amortering och sparande samma sak?
Nej. Om jag betalar av min lägenhet 4mkr under 20 år så har jag sparat 4 mkr. Inte haft 4 mkr i hyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in