2024-05-30, 20:13
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Penibelt är att ledare för ett av världens största länder ändå vill ha mer. Storhetsvansinne i kombination med något komplex belyser båda.

Du vet. Cirkelbevis godkänns inte. Rysslands anfall mot Ukraina hade aldrig målet att utöka territorium.
Citera
2024-05-30, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Återigen ett krigiskt resonemang. Jag vet väl att vi kan klara oss utan Ryssland som handelspartner. Grejen är att jag tror Ryssland kan klara sig ganska bra utan EU som handelspartner med. Det finns gott om andra att handla med i världen för dem och vi är inte heller så betydelsefulla för dem. Men det vore bättre om vi hade handelsutbyte med Ryssland och nära ekonomiska och politiska band. För Ryssland är en del av Europa och hellre än att frukta Ryssland borde vi idealt ha fredliga förbindelser. Handel bidrar till sådana förbindelser. Det som jag pläderar för är ju att skapa ett fredligt Europa. Men alla krigshökar nu vill ju bara återlansera kalla krigs-mentaliteten. Skärma av Europa från allt samarbete med Ryssland och att vi ska bygga upp enorm militär kapacitet, så att vi vid behov kan atombomba sönder landet. Detta om de hotar oss.

Det går liksom inte att nå fram när någon har den inställningen. Jag läser liksom i den här tråden massa invektiv mot ryssjävlar och liknande hela tiden från alla hökar. Det är liksom militarismen och stöveltrampens melodi det där. Det bidrar bara till att antagonisera och trappa upp och göra positionerna oförsonligt låsta. Ytterst känns liksom hökpositionen som att den nästan drömmande verkar i riktning mot ett nytt storskaligt och definitivt krig, gärna med kärnvapen. Det är lite så jag känner då jag läser inlägg i den stilen.

Det är ledsamt att det ska bli så. Det fanns ändå något slags hopp om det här med krig var överspelat efter Sovjetunionens fall. Det verkade som om det fanns en öppning för att inrangera Ryssland i och göra det landet till ett normalt europeiskt land. Jag tror de flesta ryssar faktiskt skulle vilja se en sådan utveckling också. Men nu, nu är det krigsfest. Det är "knäcka ryssen" och allt oförsonligt hat, så man går och blir deprimerad över att snart utlöses väl det där stora kärnvapenkriget som hotar men som många på något vis innerligt tycks längta efter. Tänker på tiden innan första världskriget när jag tänker på situationen nu, hur kriget som företeelse romantiserades och unga män drömde om att få delta i krig. Att sådana känslor liksom susade genom många av de nationer som sedan ingav sig på att bekriga varandra i en otrolig masslakt på unga människor. Lite där tycker jag vi befinner oss nu.

Hade så oerhört mycket mer föredragit att man med diplomati försökte stoppa detta krig, att en plan för Rysslands togs fram i syfte att knyta landet närmare EU istället för att skjuta dem ifrån oss i riktning mot Kina. Jag vet att det inte är värt att skriva något om den här skiten mer, eftersom alla höka ser på detta som en fotbollsmatch och att nu ska de jävlarna få ha ha ha. Så mitt perspektiv förstås liksom inte i den kontexten.

Jag önskar också att vi kunde ha ett lugnt och fredligt förhållande till Ryssland med handelsutbyte och normala relationer, men Ryssland har med all önskvärd tydlighet visat att det inte är möjligt att ha lugna relationer med ryssen.
Citera
2024-05-30, 20:14
Medlem
Men tillbaka till ämnet. Hur går det för vardera sida i bataljen nu?
Citera
2024-05-30, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Ändå är det er sida Ukraina som ständigt viftar med nazisymboler påhejade av allehanda västledare. Finner du inte det en smula penibelt när du ska dra Hitlerkortet?

Gör dom? Vilka då?

Har du missat Ryska Wagner och Rusich?

Wagner: https://en.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group

Rusich: https://en.wikipedia.org/wiki/Rusich_Group
Citera
2024-05-30, 20:17
Medlem
Citat:
Få se nu. Den ryska försvarsindustrin står för typ 6% av Rysslands BNP. Så din poäng är…tja?

De spenderar 35% av alla statliga medel på sin militär. Du tycker det låter som ett vinnande koncept rent ekonomiskt?
Citera
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Du vet. Cirkelbevis godkänns inte. Rysslands anfall mot Ukraina hade aldrig målet att utöka territorium.
Okej !
Citera
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:

Varför annekterade då ryssen de fyra områdena? För att trolla med alla andra?
Citera
2024-05-30, 20:18
Medlem
Citat:

Vad var målet då?
Citera
2024-05-30, 20:22
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vad var målet då?

Ett neutralt och avmilitariserat Ukraina och upprätthållandet av Minskavtalet främst.
Citera
2024-05-30, 20:25
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Okej, tack för ditt svar!

Tänkte senare om du hade kontakter kvar där som berättat för dig hur deras liv och samhället förändrats.
Min Moskva-bekant tvingas leva i landsflykt i på hotell i Kazakstan sen slutet på 2022, eftersom han annars skulle blivit tvångsrekryterad och skickad på enkel biljett till Ukraina: Han är som väl är en av få utbildade som Ryssland överhuvudtaget har och kan fortfarande jobba "hemifrån", trots att duman har genomfört flera åtgärder för att hindra anställda i utlandet från att både överhuvudtaget kunna arbeta eller få betalt!
Baldurs Gate 3 har hjälpt honom att hålla sig någorlunda normal och balanserad nu under våren i situationen han befinner sig i men han ger ibland inblick i Moskva-mentaliteten eller vad som pågår i stats-television där borta, som detta uttalande från en intervju med en anställd på försvarsdepartmentet:
"Many have noted absence of our modern T-14 in forces conducting Special Military Operation. This was done to prevent NATO from finding weaknesses of our mighty tank during combat."

FSB har f.ö. börjat spåra upp och, om så behövs, kidnappa människor som inte vill delta i självmordsoperationen i Ukraina...
https://novayagazeta.eu/articles/2024/04/09/second-russian-man-abducted-in-armenia-over-alleged-draft-dodging-en-news
Second Russian man abducted in Armenia
“Once again, Russian law enforcement officers have violated Armenian law by kidnapping a person on the territory of Armenia and detaining him in an illegal prison. Now, they are trying to transfer him to the Russian Federation”
...och exil-ryssar i angränsande länder har också rapporterat om att ha blivit förföljda av militärklädda agenter som försökt förhöra dem, så min kamrat är rätt noga med användande av VPN:
https://hcav.am/en/statement-37-03-2024/
Russian Federation citizens who found refuge in Armenia have noticed persons dressed in the Russian Federation military uniforms near their residence places, who overtly follow them and seek information as to who resides in apartments they oversee.
Citera
Medlem
Citat:
Ett neutralt och avmilitariserat Ukraina och upprätthållandet av Minskavtalet främst.

Neutral blir man inte om man lyder Moskva. Ryssland håller förövrigt inga avtal och minskavtalet uppfyllde de inte heller. Varför ska Ukraina följa det om inte Ryssland själva gör det? Varför bröt Ryssen sina avtal man hade innan 2014?
Citera
Medlem
Citat:
Ok. Så vi ska köra en kålsupartävling om vilken sida som är mest ”nazistisk” alltså? Men observera att det inte är jag som viftat med Hitlerkortet utan din sida. Kanske borde ni lägga ned den typen av retorik? Särskilt efter att fylle-Boris i UK nyligen stått och viftat med en SS-flagga i brittiska parlamentet tillsammans med ett gäng nazis från Azov. You couldn’t even make that shit up.

Ryssar är ju självklart mest nazister, de är ju nazisternas gamla allierade som tillsammans drog ifånf ww2 genom att invardera Poland.

och frågar man ryssar och ukrainare, så är det ju givet vilka som har svårast för judar....
Men det hade du ju vetat om du läst tråden istället för att lyssna på sexualförbrytaren (dömda och fängslade)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in