2024-05-30, 19:40
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Ja, jag har förstått att ni blekfeta chipstuttade wannabe-Rambos i NAFO-klubben ogillar att höra andra åsikter än era egna. Hur många städer i Ryssland har du varit i? Har du ens varit i några städer förresten? Du kanske aldrig varit utanför byfåneby där du föddes? Grejen med din sort är att ni allihop låter likadant så det är uppenbart att ni fått era uppfattningar om Ryssland från annat håll. Men ni har haft fel om precis allt vad gäller Ryssland i 10 år. Börjar inte det bli lite jobbigt? Särskilt senaste året. För 1 år sen kvittrade ni i kör anförda av er guru överstelöjefjant pajaskiwi att Ukrainas motoffensiv skulle driva ryssarna från inte bara Donbass utan även Krim.
Jag har varit i 30 typ, städer och på landsbygden så håll truten!
Citera
2024-05-30, 19:43
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Grejen ær att Scholtz var tyst, varken bekræftade eller dementerade...medans det var Macron som talade om "grønt ljus".

Så, juryn ær lite ute..om hur Scholtz (Tyskland) ser på saken.

Tyskarna tar alltid rygg på jänkarna, så om Scholz tvekar beror det bara på att USA själva tvekar. USA själva verkar vilja ha säkerhetsgarantier från högre makter innan de går vidare.

Det mesta pekar på att USA inom kort lyssnar på Anthony Blinken och ger grönt ljus. Nja räcker inte. Då kommer även Gripen bli aktuell igen.
Citera
2024-05-30, 19:50
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag kan direkt säga att du snackar skit. Du har aldrig varit i Ryssland och du vet garanterat ingen som varit där heller. Ditt dissande av Tucker Carlson som ”Kremlmegafon” avslöjar dig som kretin. Men det finns gott om reportage av andra västjournalister inifrån Ryssland som bevisar att du bara sprider ignorant dynga. Gnid dina chipstuttar och svettas fram hur mycket russofobiskt som helst. Du saknar all trovärdighet.
Hur mycket har du rest i Ryssland?
Citera
2024-05-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ja, jag har förstått att ni blekfeta chipstuttade wannabe-Rambos i NAFO-klubben ogillar att höra andra åsikter än era egna. Hur många städer i Ryssland har du varit i? Har du ens varit i några städer förresten? Du kanske aldrig varit utanför byfåneby där du föddes? Grejen med din sort är att ni allihop låter likadant så det är uppenbart att ni fått era uppfattningar om Ryssland från annat håll. Men ni har haft fel om precis allt vad gäller Ryssland i 10 år. Börjar inte det bli lite jobbigt? Särskilt senaste året. För 1 år sen kvittrade ni i kör anförda av er guru överstelöjefjant pajaskiwi att Ukrainas motoffensiv skulle driva ryssarna från inte bara Donbass utan även Krim.
Det har ju visat sig att du aldrig har varit i Ryssland, du hänvisar ju till Tucker Carlsons resereportage.
Då du med all önskvärd tydlighet visar att du är ingenting annat än en Kremlmegafon kan du kanske nöja dig med att du lever i förnekelse (eller är uppmanad?)

Du gör en större tjänst åt Kreml om du lägger ner dina lögnaktiga inlägg. Överlåt åt oss övriga att bedöma sanningshalten i dina rekommendationer om att titta på T Carlsons resereportage…
(Carlsons reportage om hur fantastiskt välordnat och billigt det är i Moskva).

Vad är det som får dig att tro att att du skriver till ryssar i Ryssland?
Citera
2024-05-30, 19:52
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Om jag ska svara så anser jag att dagens situation går tillbaka på hur väst hanterade Ryssland efter sovjetunionens fall. Istället för att som med många andra post-sovjetiska länder knyta upp dem i den västerländska sfären lämnades Ryssland i stort sett åt sitt öde. Befolkningen där svalt och hade det otroligt jävligt. Väst brydde sig inte ett skit. Efter fyllot Jeltsin kom så Putin till makten. En gammal KGB-agent med viss sovjetnostalgi. Hade väst agerat smartare och knutit Ryssland närmare när det landet stod på knä och var helt utfattigt och härjat efter sovjetunionens upplösning, då skulle läget vara så annorlunda nu. Men linjen har typ hela tiden varit att "ha ha" nu går det åt helvete med Ryssland.

Att det skulle bli så att en stark man skulle framträda och att en revanschistisk nationalism skulle blomstra, det känns igen. Lite det som hände i Tyskland då man besegrat nationen i första världskriget, lade alla krigsskadestånd på landet, sen fick de ekonomisk kris och så blev det ljuva tider för en bitter veteran med liten mustach som deltagit i första världskriget. Finns en hel del paralleller att dra mellan behandlingen av Tyskland efter 1:a världskriget och västs förhållningssätt till Ryssland efter sovjetunionens fall faktiskt. Det hade inte behövt bli så här...

Nja. Jag hävdar inte att det inte finns saker västvärlden skulle kunna gjort annorlunda men de som är ansvariga för hur Ryssland utvecklats är deras egna ledare inte alla andra. Dessutom gjorde faktiskt västvärlden väldigt mycket.

Efter att Soviet föll hjälpte västvärlden Ryssland att privatisera och öppna upp marknaden. Detta resulterade i att enorma mängder av västerländska företag startade verksamhet i Ryssland. T.ex. har den olje- och gasindustri som kollapsade efter Soviets fall till stor del kommit igång igen med hjälp av västerländska företag. Och enormt stora och vinstgivande avtal av försäljning av detta just främst till Västeuropa undertecknades.

Ekonomin var förvisso skakig i början och gick tillbaka de första åren, men gick efter några åt bättre och nådde nivåer den aldrig varit i närheten av tidigare. Dock kom inte detta alltid de vanliga ryssarna till del utan hamnade främst hos en liten klick oligarker. I andra delar av östra Europa spreds pengarna över befolkningen och investerades i projekt som genererade tillväxt istället för lyxyachter och slott på franska Rivieran.

Men vad skulle västvärlden göra åt det, tvinga ryssarna att genomföra olika politiska reformer mot deras vilja? De ryska ledare hade aldrig i livet accepterat om västvärlden hade försökt tvingat på dem en viss politik. Det fanns, och finns fortfarande, en stor nationalistisk stolthet och en bild av Ryssland och dess ärorika historia som hade omöjliggjort alla sådana försök.

Eller tänker du att västvärlden skulle pumpat in biljonbelopp i något slags u-landsstöd? (Som sannolikt bara hade slutat i händerna på några oligarker ändå.)
Citera
2024-05-30, 19:56
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Jo, autarki och merkantilism är gamla beprövade idéer. Det är liksom grejen. Globalisering är inte det utan ett experiment som förutsätter att ALLA länder ger upp sin nationella självständighet. Tror du förresten att massiv skuldackumulation är ett hållbart sätt att bygga sin välfärd på? För det har väst sysslat med sen nästan 50 år tillbaka. Gissa nu vilka länder som inte gjort det? En ledtråd är att det är samma länder som inte globaliserat ihjäl sig och nästintill förintat sin industriella infrastruktur.
Haha, jag är inte intresserad av nån slags byfåne-föreläsning om ekonomi från dig så lägg ner.
Citera
2024-05-30, 19:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Lite lök och ved räcker inte långt. Bara en tidsfråga innan den här ryskan behöver prostituera sig för att överleva, likt många andra ryss-kor i putins ryssland. Besökte Beijing för någon månad sedan, och det är helt sjukt vad stället drällde av ryska prostituerade som verkar vara beredd att göra vadsomhelst för att få lite Yuan av Chang och gänget.
Jag var i Istanbul för en 15- 20 år sedan i stadsdelen Beyoğlu. Vidrigt vad många ryska hallickar och ryska prostituerade det var där och häckade på kvällarna och nätterna. Jag vet inte om de riktade sig till ryska turister eller kåta turkar.
Kvinnor verkar vara en framgångsrik exportinkomst för ryssland i mellanöstern. Stackars tjejer.
Pga av kriget blir dom garanterat en ännu större exportvara för pissryssland. Fy fan.
Citera
2024-05-30, 19:58
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:

Säkert varit eller åkt förbi fler ställen än du men en del runt främst St Petersburg och Moskva!
Citera
2024-05-30, 19:59
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Det kvittar var jag hävdar att jag varit. Därför hänvisar jag till västjournalister som sänt reportage från Ryssland. Men för er i putlerhatarklubben så kvittar ju det också för alla i väst som beskriver Ryssland på ett positivt sätt blir enligt er ”putinister” eller ”Kremlmegafoner”. Jag antar att det enda som biter på er i slutändan är det bistra nederlag som väntar er i alla avseenden.
Finns likheter mellan Hitler och Putin, du har inte förmågan att förstå vad Putin kan stilla till med. Därför gillar vi helt enkelt inte Putin och Syltryggarna i Kreml.
Citera
2024-05-30, 20:09
Medlem
Citat:
Jo, autarki och merkantilism är gamla beprövade idéer. Det är liksom grejen. Globalisering är inte det utan ett experiment som förutsätter att ALLA länder ger upp sin nationella självständighet. Tror du förresten att massiv skuldackumulation är ett hållbart sätt att bygga sin välfärd på? För det har väst sysslat med sen nästan 50 år tillbaka. Gissa nu vilka länder som inte gjort det? En ledtråd är att det är samma länder som inte globaliserat ihjäl sig och nästintill förintat sin industriella infrastruktur.

Ryssland är ett av länderna som gjort det. Så vad vill du ha sagt med det?
Citera
2024-05-30, 20:11
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ja jäklar Smartass vad smart du är, naturligtvis borde alla länder tömma sina tillgångar och satsa dem i en industri vars produktion går upp i rök!

Alla länder borde satsa på produktion som förstörs, då blir ju marknaden aldrig mättad och BNP ökar lavinartat! Ungefär som Rysslands!

Du är nog inte så korkad som jag tidigare insinuerade.

Få se nu. Den ryska försvarsindustrin står för typ 6% av Rysslands BNP. Så din poäng är…tja?
Citera
2024-05-30, 20:12
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jo, det har jag om än såklart begränsat, jag jobbade mer med företagen än anställda om än att jag ibland kom i närmare kontakt med anställda.

Ryssar ute i landet är generellt väldigt gästvänliga och generösa men möjligheterna att kontakta omvärlden minskar.
Politik är för de flesta en ickefråga bara man har rovor och vodka på bordet men det som stör är räntor och inflation, det har förändrats.

Jag har inte hört att någon är rädd för inkallelse men med tanke på att många av de företag jag arbetade med är krigsdrabbade så är det förmodligen ”locket på”.

Däremot har jag god koll på många företags styrsystem, de är 100% västbaserade så där kommer det att komma stora problem framöver. Siemens är nog den största leverantören så det är många företag som kommer att hamna i skiten. Kina kan inte rädda ryssarna över en natt.

Okej, tack än en gång för ett intressant svar!

Ang styrsystem kom jag att tänka på Konstsntin i https://m.youtube.com/@INSIDERUSSIA som också jobbat med det. Vad jag förstått främst med större inköp av styrsystem för infrastruktur såsom el, vvs mm. Han har berättat att de uteslutande kommer från västvärlden och oftast finns öht ingen inhemsk tillverkning alls kvar få den inte klarade konkurrensen från företsgen i Västvärlden. (Men ibland fanns tydligen kinesiska produkter som inte funkade, eller funkade dåligt.) Och det är kanske det vi ser nu, alltså att prylarna böjar lägga av allt mer. Jag misstänker att det ser likadant ut även i andra branscher.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in