2024-05-30, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Det är enkelt för dig att ha en filosofisk inställning till det som sker i Ukraina, här där du sitter tryggt i Sverige långt från krigets fasor. Vi andra fattar att:
1) "Handla med ryssland för att få fred"-strategin är misslyckad, och det är ingen mening att sluta avtal med någon som ändå inte kommer hålla dem.
2) Risken för kärnvapenkrig är exakt 0. ryska eliten har sina barn i väst, och betydande tillgångar utomlands. Snacket om att använda Bomben är just maskirovka ägnad åt hemmapubliken.
3) Enda hoppet att få slut på det mänskliga lidandet i Ukraina, och putins groteska köttkvarn, är att ge Ukraina de medel de behöver för att slå snabbt, och slå hårt.

Som sagt, ditt perspektiv som fredsskadad svensk är en lyx Ukraina inte kan tillåta sig.

Om jag ska svara så anser jag att dagens situation går tillbaka på hur väst hanterade Ryssland efter sovjetunionens fall. Istället för att som med många andra post-sovjetiska länder knyta upp dem i den västerländska sfären lämnades Ryssland i stort sett åt sitt öde. Befolkningen där svalt och hade det otroligt jävligt. Väst brydde sig inte ett skit. Efter fyllot Jeltsin kom så Putin till makten. En gammal KGB-agent med viss sovjetnostalgi. Hade väst agerat smartare och knutit Ryssland närmare när det landet stod på knä och var helt utfattigt och härjat efter sovjetunionens upplösning, då skulle läget vara så annorlunda nu. Men linjen har typ hela tiden varit att "ha ha" nu går det åt helvete med Ryssland.

Att det skulle bli så att en stark man skulle framträda och att en revanschistisk nationalism skulle blomstra, det känns igen. Lite det som hände i Tyskland då man besegrat nationen i första världskriget, lade alla krigsskadestånd på landet, sen fick de ekonomisk kris och så blev det ljuva tider för en bitter veteran med liten mustach som deltagit i första världskriget. Finns en hel del paralleller att dra mellan behandlingen av Tyskland efter 1:a världskriget och västs förhållningssätt till Ryssland efter sovjetunionens fall faktiskt. Det hade inte behövt bli så här...
Senast redigerad av R4D4 2024-05-30 kl. 18:34.
Citera
2024-05-30, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Vet du om det förändrats sedan kriget började? Och i så fall i vilket avseende?
Jag fick hals över huvud ta mig därifrån i mars-22, det fanns inga tecken i januari-22 på att situationen skulle förändras.
Utan att gå in i detalj så jobbade jag med produktionsrationalisering i rysk industri och flera av de företag jag jobbade med har dragit ner, eller t.o.m upphört med sin kärnproduktion.

Orsaken är det inte finns arbetskraft i kombination med krigsekonomin vilket till många ryssapologeters triumferande tolkas som att ” Rysslands arbetslöshet är noll”.

Som vi alla kan se har allting i Ryssland blivit än mer eländigt, de höga räntorna i kombination med den höga realinflationen påverkar den gemene ryssen väldigt hårt.
Citera
2024-05-30, 18:36
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Försök argumentera som du gör med en forskare inom ekonomi vid LU. Garanterar dig att du hade blivit utskrattad!
Men du hade säkert kallat en forskare för mupp eller sagt "Goddag yxskaft" till honom

Angående Rysslands importsubstitution så funkar det inte nåt vidare i längre perspektiv

https://www.gisreportsonline.com/r/import-substitution/

Du får samma erbjudande av mig att debattera ekonomi i tråden jag länkade till. Importsubstitution är en protektionistisk åtgärd. Liberala frihandelsvurmare hatar så klart sånt. Men det finns väldigt stora nackdelar med globalisering och outsourcing också. Vilket väst blivit varse när deras vapenlager åderlåtits och det visat sig att deras industriella infrastruktur krympt ihop som en koreansk minidong i 10-gradigt vatten.
Citera
2024-05-30, 18:38
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Om jag ska vara så anser jag att dagens situation går tillbaka på hur väst hanterade Ryssland efter sovjetunionens fall. Istället för att som med många andra post-sovjetiska länder knyta upp dem i den västerländska sfären lämnades Ryssland i stort sett åt sitt öde. Befolkningen där svalt och hade det otroligt jävligt. Väst brydde sig inte ett skit. Efter fyllot Jeltsin kom så Putin till makten. En gammal KGB-agent med viss sovjetnostalgi. Hade väst agerat smartare och knutit Ryssland närmare när det landet stod på knä och vart helt utfattigt och härjat efter sovjetunionens upplösning, då skulle läget vara så annorlunda nu. Men linjen har typ hela tiden varit att "ha ha" nu går det åt helvete med Ryssland.

Att de skulle då skulle bli så att en stark man skulle framträda och att en revanschistisk nationalism skulle blomstra, det känns igen. Lite det som hände i Tyskland då man besegrat nationen i första världskriget, lade alla krigsskadestånd på landet, sen fick de ekonomisk kris och så blev det ljuva tider för en bitter veteran med liten mustach som deltagit i första världskriget. Finns en hel del paralleller att dra mellan behandlingen av Tyskland efter 1:a världskriget och västs förhållningssätt till Ryssland efter sovjetunionens fall faktiskt. Det hade inte behövt bli så här...
Tycker du drar för långa paraleller med Tyskland.
Ryssland fick visst hjälp men grundproblemet är dom själva och deras kultur som dom inte vill göra sig av med.

Problemet förvärras av patetiska fantasier om att rössijja minsann är en stormakt som ska agera som på 17-1800 talet enligt en stor del av befolkningen, utrota grannländer och expandera sitt territorium..

Så dom får väl så vad dom skördar , det finns faktiskt ett slags rättvisa och " karma " i hur nationer mår och har det.
Citera
2024-05-30, 18:39
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ja, men det är inget som resten kommer gå med på utom möjligen slovenien och ungern. Därav så har de visat att de inte vill bli en del av Europa. De spelar inte på samma vilkor som resten utav oss.

Nä, naturligtvis ville ingen gå med på de villkoren. Men det fattade ju inte Putin.
Citera
2024-05-30, 18:40
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Hahahaha. jag förstår nu din nivå när du pekar på din livs bedrift....

Lycka till vatnik, men det är inte "otur och putins 5d schak" som gör att ryssland går åt helvete, och har kört fast mot europas fattigaste land....

Det låter inte som att du vill fortsätta med en saklig debatt. Så du får väl fortsätta med fantasier om ryzzzmongoler i golfbilar som snart besegras av den stolta ukrainska armén som av någon outgrundlig anledning panikretirerar just nu.
Citera
2024-05-30, 18:44
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det låter inte som att du vill fortsätta med en saklig debatt. Så du får väl fortsätta med fantasier om ryzzzmongoler i golfbilar som snart besegras av den stolta ukrainska armén som av någon outgrundlig anledning panikretirerar just nu.
Finns ju ganska mycket filmat med ryzzar i golfbilar så det är knappast fantasier 😄
Citera
2024-05-30, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Tycker du drar för långa paraleller med Tyskland.
Ryssland fick visst hjälp men grundproblemet är dom själva och deras kultur som dom inte vill göra sig av med.

Problemet förvärras av patetiska fantasier om att rössijja minsann är en stormakt som ska agera som på 17-1800 talet enligt en stor del av befolkningen, utrota grannländer och expandera sitt territorium..

Så dom får väl så vad dom skördar , det finns faktiskt ett slags rättvisa och " karma " i hur nationer mår och har det.

Ja, men de där expansionistiska drömmarna, det är ju en del av den här förutsägbara revanchistiska nationalismen. Därför jag säger att Putin är nostalgiker. Han pratar så ofta om vilken katastrof Sovjetunionens fall var geopolitiskt. Det där handlar om att han såg att Ryssland innan Sovjetunionens fall var en kärnstat. Efter en perifer randstat som exploaterades ganska hänsynslöst, medan befolkningen typ svalt och söp ihjäl sig. Sådana förhållanden i ett land, de skapar sådana ledare och sådana ideologier. Hade väst satsat på Ryssland, hjälpt dem och inte tittat på utvecklingen med skadeglädje, då hade Ryssland kanske kunnat utvecklas till en ganska bra liberal demokrati. Nu blev det istället så att Ryssland utvecklats i en allt mer auktoritär inriktning med en stark man och en mer och mer nationalistisk ideologi.
Citera
2024-05-30, 18:46
Medlem
Citat:
Jag behöver inte tro något eftersom jag vet. Det gör inte du. Man kan åka till de fattigare delarna av östra Ryssland och det ser ändå inte ut som den nidbild du ger. Varenda större stad i Ryssland är oändligt mycket fräschare än de i väst. Städer i väst börjar alltmer likna och lukta som soptippar. I Ryssland finns inget sånt.
Jisses! Du är dum på riktigt! Du har alltså aldrig varit i Ryssland och hänvisar till Tucker Carlsons reportage om Ryssland där misären aldrig visades eller att en för honom billig matkasse kostade en rysk månadslön.

Jag tror att tråddeltagarna har väldigt klart för sig att du gör Ryssland och dess regim till åtlöje så lycka till med ditt fortsatta desinformationsarbete med att dra ner den ryska regimen ytterligare.
Det leder ingen vart.
Vad tror du att du kommer att uppnå med dina lögnaktiga inlägg?
Citera
2024-05-30, 18:47
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Du får samma erbjudande av mig att debattera ekonomi i tråden jag länkade till. Importsubstitution är en protektionistisk åtgärd. Liberala frihandelsvurmare hatar så klart sånt. Men det finns väldigt stora nackdelar med globalisering och outsourcing också. Vilket väst blivit varse när deras vapenlager åderlåtits och det visat sig att deras industriella infrastruktur krympt ihop som en koreansk minidong i 10-gradigt vatten.
Det är ot men du tänker om ekonomi som nån från 1800-talet typ.

Det primärar skälet till våra problem
med främst ammunitionstillverkning är att vi inte ens i vår vildaste fantasi kunde tänja oss att ryzzland kunde bete sig som Hitler pä 1930-talet...

Vi riktade in oss på välfärd och folks livskvalité....

Men det innebär inte att vi inte KAN köra över er om vi måste, och det måste vi tydligen. ert jävla pack.
Citera
2024-05-30, 18:52
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag fick hals över huvud ta mig därifrån i mars-22, det fanns inga tecken i januari-22 på att situationen skulle förändras.
Utan att gå in i detalj så jobbade jag med produktionsrationalisering i rysk industri och flera av de företag jag jobbade med har dragit ner, eller t.o.m upphört med sin kärnproduktion.

Orsaken är det inte finns arbetskraft i kombination med krigsekonomin vilket till många ryssapologeters triumferande tolkas som att ” Rysslands arbetslöshet är noll”.

Som vi alla kan se har allting i Ryssland blivit än mer eländigt, de höga räntorna i kombination med den höga realinflationen påverkar den gemene ryssen väldigt hårt.

Okej, tack för ditt svar!

Tänkte senare om du hade kontakter kvar där som berättat för dig hur deras liv och samhället förändrats.
Citera
2024-05-30, 18:57
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Ha ha, tack! Jo, chefen brukar uppskatta att jag jämför honom med Hitler. Det har du helt rätt i!
Miljoners miljoner som tycker det så han kommer bli överlycklig när du berättar det 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in