2024-05-30, 12:47
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Den länken har 0 trovärdighet inga referenser eller talutskrift eller ljudfiler...

Jag länkade till den mest kända citatsajten som finns. Imponerande att du lyckades skämma ut dig än mer.
Citera
2024-05-30, 12:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Så ditt argument för att vi ska skicka vapen och pengar är för att de behöver det, det är ditt svar,,,,ja man kräks verkligen!
Ska vi göra det för övriga länder i världen likväl, för att de behöver det?
Är det svårt att förstå att Ryssland även hotar vår säkerhet?

Citat:
Varför är det vårt intresse att slå ut Ryssen? Utöver din egna rädsla över att Ryssland ska simmar över och ta Gotland nästa vecka menar jag.
Jag råkar ha en bättre framförhållning än en vecka i min verklighetsuppfattning.

Citat:
Har inget emot att du skickar allt du äger eller åker ner och krigar mot Sveriges stora hot Ryssen!
Du har sagt det några ggr nu och det är fortfarande ett barnsligt argument.
Citera
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Som länken visade så är inte stödet för Rysslands krig stort även om de flesta länder inte har infört sanktioner.

Vad är din poäng? Menar du att du enbart följer alla andra utan egen åsikt eller uppfattning?

Men jag förstår att du med en bakgrund utanför Europa är så blind av att allt är den store satan USAs fel.

Talibaner, IS, med flera har ingen skuld själva utan är offer mot det elaka USA.
Gud förbjuder att någon tar ansvar för sina handlingar och för situationen de är i.
Snart kommer du väl med hänvisningar till slaveriet också.

Men nej det var inte väst som uppfann slaveriet men det var väst som avskaffade det.

Det finns ingen framtid i det nakna våld Ryssland nu använder, det bästa för Sverige som är en självklar del i västvärlden är att använda så stora resurser vi kan för att se till att Ryssland inte kan segra i Ukraina.

Det relevanta är att typ 85% av världen betraktar Ryssland som vilken handelspartner och samtalspart som helst.

Du sitter fast i en filterbubbla och inbillar dig att hela världen vill ha västs liberala paradis. Dessutom blundar du för allt krig och elände USA under lång tid stått för. Att USA spenderade 20 år och tusentals miljarder på att ersätta talibaner med talibaner i Afghanistan är verkligen inget att skryta om.

Det nya multipolära världsordningen är redan på väg att implementeras och i den finns ingen plats för USA som hegemon. Jag är förövrigt europé. Vad är du själv? En omskuren från Guds utvalda folk kanske?
Citera
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Stormakter har alltid blandat sig i och tyckt de har rätt att intervenera i andra länders inre angelägenheter. USA har gjort det mest och inte bara i sitt närområde: Cuba, Guatemala, Nicaragua, El Salvador, Vietnam, Korea, Iran, Irak, Syrien, Afghanistan och Ukraina. Ryssland har gjort detsamma i Georgien, Afghanistan, Baltikum, Östeuropa, Syrien, Ukraina och Eritrea. USA säger att man strider för demokrati men det handlar om makt. Varför Ryssland och USA blandade sig i Syrien handlade delvis om ryska flottbasen i Tartus. Även försöken att få Ukraina med i EU och att lämna OSS/CIS handlade delvis om att man ville få bort ryssarna från flottbasen i Sevastopol.

Ukraina är ett speciellt fall eftersom landet är splittrat. Krimborna och östra Donbass är till en stor majoritet etniska ryssar om aldrig velat styras från Kiev.

Det bästa hade varit att Ukraina redan 1991 delats in i tre självständiga stater, Ukraina, Krim och Novorossiya. Krim utlovades autonomi men vid första presidentvalet på Krim valde Krim-borna president Mesjkov som gick till val på att verka för en återanslutning till Ryssland. Då gick ukrainska soldater in i Krim, avsatte den folkvalde presidenten, upplöste parlamentet och tog över TV-stationen.

När jag bodde på Krim var misstron mot regeringen i Kiev total och man tyckte EU och USA var hycklare som predikade demokrati och inte protesterade mot Ukrainas maktövertagande. Varför försvarar vi Taiwans rätt till självbestämmande men inte Krims? Man förundrade sig även hur vi kunde stödja ledare som Julia Timosjenko och Viktor Justjenko. De hyllade massmördarna Symon Petiura och Stepan Bandera som ukrainska frihetshjältar man enligt lag inte fick kritisera.

Den mindre nationalistiske presidenten Janukovitj som efterträdde Justjenko var mer populär i de ryskspråkiga delarna. Han försökte länge gå en balansgång mellan EU och Ryssland. De verkliga problemen började när han jagades på flykten vid Maidan-kuppen i Kiev. Att upproret stöddes och delvis orkestrerades av väst framgår av de läckta samtalet mellan USAs statssekreterare Victoria Nuland och USAs ambassadör i Ukraina, Geoffrey Pyatt.

Det är utan tvekan så att Maidan-upproret hade folkligt stöd i västra Ukraina som tidigare tillhörde Polen-Litauen. Liksom Baltikum var de trötta på ryskt inflytande och ville bli en del av Europa. Men på Krim och i de östra delarna av Ukraina tolkades avsättningen av Janukovitj som en konstitutionsvidrig militärkupp mot en folkvald president av fascistiska västukrainska ultranationalister. När det nya ultranationalistiska parlamentet ville riva upp språklagen som gav ryska statusen som officiellt språk vid sidan av ukrainska började inbördeskriget i Donbass och Krim-krisen.

Separatisterna stöddes av Putin som nu såg sin chans att återta Krim och säkra flottbasen i Sevastopol. Medan Krim-borna såg Putin som en befriare såg västmakterna och Kiev-regeringen det som en annektering. Efter Minsk-avtalen fanns ett hopp om fred men de implementerades aldrig. Efter tio år av ukrainskt inbördeskrig där Ryssland stött separatisterna i öst med vapen medan väst stött centralregeringen i Kiev med vapen, tappade Putin både tålamod och besinning och anföll Ukraina.

Det som hänt är en katastrof både för Ukraina, Ryssland och hela världen. Jag är övertygad att inbördeskriget kunde undvikits om vi i väst samarbetat med Ryssland för att ena Ukraina istället för att medvetet dra isär landet. Sveriges enögda agerande i konflikten mellan väst-Ukraina, Krim och Donbass har varit en säkerhetspolitisk katastrof både för Ukraina och oss själva. Det var en komplex konflikt där vi borde agerat medlare istället för agitator.

Finns många exempel på hur länder intervenerat militärt i andra stater i modern tid, men det har då nästan undantagslöst aldrig handlat om några erövringskrig. Dessa militära interventioner har också, med några få undantag, varit totalt misslyckade då de politiska målen inte uppnåtts utan man har snarast lyckats förvärra en redan dålig situation till enorma kostnader, både ekonomiskt och i människoliv.

Finns många ”specialfall” med länder som är ”splittrade” om man med det menar att det finns etniska grupper från grannländer boende i gränsregioner. Är det i dessa fall ”specialfall” acceptabelt, eller till och med önskvärt, om grannländer går in militärt och ”rättar till gränserna” genom att ockupera och annektera dessa gränsregioner?

Det är en fundamental skillnad mellan självständighetskamp och att försöka lägga beslag på andra länders territorium. Det förstnämnda kan ev. både vara önskvärt och acceptabelt, det sistnämnda kan aldrig någonsin accepteras.

Visst kan man, med facit i hand, spekulera i hur Ukraina, Sverige och omvärlden borde agerat för att ev. kunnat förhindra Rysslands angrepp. Men det relevanta är ju hur Sverige och omvärlden ska agera NU. Skall man verka för en eftergiftspolitik där man accepterar Rysslands annektering av ukrainskt territorium? Eller skall man verka för att Ryssland tvingas lämna det ukrainska territorium som de nu ockuperar?
Citera
2024-05-30, 13:08
Medlem
Citat:
Bryr mig precis lika mycket om det som alla länder USA attackerat, inte ett skit med andra ord!
Har inte med oss att göra, punkt!

Med det resonemanget så skulle du alltså inte lyfta ett finger för Finland eller Norge som båda har gräns mot Mordor. Stämmer det?
Citera
2024-05-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Det relevanta är att typ 85% av världen betraktar Ryssland som vilken handelspartner och samtalspart som helst.

Du sitter fast i en filterbubbla och inbillar dig att hela världen vill ha västs liberala paradis. Dessutom blundar du för allt krig och elände USA under lång tid stått för. Att USA spenderade 20 år och tusentals miljarder på att ersätta talibaner med talibaner i Afghanistan är verkligen inget att skryta om.

Det nya multipolära världsordningen är redan på väg att implementeras och i den finns ingen plats för USA som hegemon. Jag är förövrigt europé. Vad är du själv? En omskuren från Guds utvalda folk kanske?

Jag har i verkliga livet enbart stött på dina åsikter hos folk från Mellanöstern som intensivt hatar USA och skyller allt som gått fel i deras hemländer på USA.

Mina åsikter är mina egna de påverkas inte av vad du tycks tro folk i världen strävar efter.

Tror du alla i Iran stöder sin ledare? Nordkorea skulle absolut inte önska samma levnadsstandard och villkor som i Norge? Medelklassen i kina som skickar sina barn till Europa och nordamerika gör det för att de tycker dessa länder är sämre än Kina?

Har jag sagt att jag tyckte usas krig i Mellanöstern var lyckade eller har jag ens sagt att jag stödjer dem?
Jag är nämligen väldigt skeptisk till mycket av vad USA gör, men trots att jag är kristen så kommer jag aldrig stödja Hamas eller inbilla mig att det finns en ljus framtid om världen domineras av diktaturer och skurkstater som Iran och Ryssland.

Det är ett fåtal länder som stödjer Rysslands krig, trots att de inte infört handelssanktioner.
Men det är inte relevant för vad som är rätt eller fel.
Tror du verkligen att det går att bygga ett framgångsrikt samhälle med den typen av brist på ryggrad du ger exempel på?
Visst måste du också inse att skurkstater som Ryssland kommer köra över dig om du inte står upp för din rätt?

Om inte så rekommenderar jag dig att studera historien då det finns massvis med exempel.

Lyckligtvis så är en majoritet i väst tillräckligt medvetna om vad som står på spel och beredda att hjälpa Ukraina stå emot Rysslands aggression. Givetvis skall Sverige också fortsätta skicka stöd till Ukraina
Citera
2024-05-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Med det resonemanget så skulle du alltså inte lyfta ett finger för Finland eller Norge som båda har gräns mot Mordor. Stämmer det?

Nej, våra 5 nordiska länder ska hålla ihop!
Ukraina,,, NEJ!
Citera
2024-05-30, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är det svårt att förstå att Ryssland även hotar vår säkerhet?

Jag råkar ha en bättre framförhållning än en vecka i min verklighetsuppfattning.

Du har sagt det några ggr nu och det är fortfarande ett barnsligt argument.

Exakt samma ord som för 50 år sen, patetiskt!
Så när tror du Ryssen anfaller oss?
Om inget har hänt på 50-60 år så menar du typ år 2050 eller?

Varför ett barnsligt argument, skulle väl vara den största uppoffringen för såna som dig att offra allt och åka till fronten!?
Eller vill du bara att alla andra ska göra det åt dig som en riktig svenne?
Citera
2024-05-30, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, vi är helt överens att Sveriges agerande i Ukraina-frågan är idiotiskt utan självbevarelsedrift.

När jag skrev om Bornholm och Öresund menade jag inte hela kuststräckan utan vattenvägen. I Öresund är det trångt. Om Sverige var neutralt och konflikten inte angår oss har vi valet att låta krigsfartyg passera fredade på svenskt vatten. Om motståndaren skulle angripa dem på svenskt vatten skulle det vara en kränkning av svenskt territorium. Som medlem i NATO har vi inte längre den valmöjligheten utan är skyldiga att stoppa ryska fartyg och låta amerikanska passera om det blir krig mellan Ryssland och USA även om inte konflikten direkt gäller oss.

Detta med khazarjudar förstår jag inte. Jag har själv alla de tre abrahamitiska religionerna i min familj och gillar inte när man försöker skylla alla problem på en viss religion eller en viss etnicitet. Visst finns det kulturella skillnader men det finns bra och dåliga människor oavsett religion och etnicitet.

Du har bra poänger i din TS. Tappa inte koncepten. Naturligtvis är det inte 100% i en religion, etnicitet osv. Är alla ryssar onda? Är alla kineser onda? Är alla i negrer och araber onda? De finns i väst och i Sverige och de håller på att dra in oss och NATO i ett världskrig med Ryssland, Kina, Iran osv. Ukraina förefaller bara vara lockbetet för att "de onda ska starta krig". Samma taktik användes mot tyskar i Polen och när AH till slut gick in för att skydda tyskar så förklarade Polen, Storbritannien och Frankrike Tyskland krig. Vita kristna har dött i hundratusentals och om de får som de vill så kommer miljoner och åter miljoner ytterligare dö. De skiter i vilket eftersom de hatar oss alla. Svenskar som huvudet uppkört i arslet fattar inte. Var inte en av dem.

Citat:
Khazaria is their nationality
Zionism is their political ideology
Communism is their rule of law
Satanism is their religon

Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Citat:
Du målade precis själv upp Ryssland och Kina som hot/syndabockar. Du vet att Hitlers bästa vän var jude va? Även hans läkare var jude. Det fanns hela förband i Wehrmacht som var judiska.

Jag har i upprepade inlägg skrivit khazarjudar. De var inte riktiga judar utan använde judendomen som täckmantel för att utöka sin makt. Många riktiga judar har fattat det. Det är khazarjudarna som drar in Sverige och resten av EU/NATO i ett krig med Ryssland. Khazarjudarna hatar oss allesammans. De hatar ukrainarna också. Hört talas om Holodomor? Medan vi varnar för vad som pågår och vad som riskerar hända så ältar du saker varken jag eller andra sagt. Om jag nu är högerextrem, rasist och antisemit, varför söker jag då inte konflikt med Ryssland, varför hatar jag inte människor i andra länder, varför gör jag skillnad på khazarjudar och semitiska judar? Det vi (jag) säger finns det en röd tråd i, ett stringent samband. Det du rapar upp är plakatpolitik och ologiska argument.

Ryssland invaderar grannländer och hotar alla demokratier – det är fakta och behöver inte diskuteras.

När det gäller judar har de ett värde i propagandasammanhang, eftersom de är lätta att identifiera och sticker ut. Dessutom är de relativt få och kan inte ge motstånd mot våldsorgier, eftersom de är för få. För Hitler kunde judeförföljelse givetvis undvaras om judar hade nyckelpositioner och gynnade Hitler personligen eller Tyskland, men de gemensamma fienderna judarna, som lyckligtvis också fanns i de ockuperade länderna, var av ovärderlig betydelse för propagandan, som behövde en lätt definierbar fiende som kunde får skulden för allt ont i det tyska världsväldet.

I Ukraina är Khazar-judarna också idealiska som syndabockar för allt som stör den ryska imperialismen – de är relativt få och kan inte göra något för att förhindra förföljelse.

Nej.
Citera
2024-05-30, 13:38
Medlem
Citat:
Exakt samma ord som för 50 år sen, patetiskt!
Så när tror du Ryssen anfaller oss?
Om inget har hänt på 50-60 år så menar du typ år 2050 eller?

Varför ett barnsligt argument, skulle väl vara den största uppoffringen för såna som dig att offra allt och åka till fronten!?
Eller vill du bara att alla andra ska göra det åt dig som en riktig svenne?

Dom pysslar redan en psykologisk krigföring, vilket du är ett tydligt exempel på.
Även en hel del cyberattacker kommer från befriaren i öst.
Till det har vi såklart spionage och insamlande av allehanda information.
Citera
2024-05-30, 13:39
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Bra trådstart som tydligt visar att ledande svenska politiker numera agerar 100% som amerikanska neocon-agenter. Det blir smärtsamt uppenbart att man numera skiter fullständigt i Sverige och svenskarnas bästa och bara ser till hur mycket man kan sälja ut landet och utnyttja det som uppmarchområde för fortsatt hets och provokation mot deras "ärkefiende" i öst, ackompanjerad av stenhård mediepropaganda för att vi glatt ska fortsätta hurra medan de sista spillrorna av vår välfärd och våra skattekronor offras på den falska solidaritetens altare. Man försöker nu göra med vårt land vad Ukrainas korrupta regim redan gjort med sitt, offrat det som bondeoffer i oligarkernas proxykrig.

De icke-tänkande människorna och de betalda propagandaspridarna kommer dock självklart fortsätta med sina imbecilla anklagelser om "vatnik", "rysstroll" och fortsätta skrika på sandlådenivå så fort någon som motsätter den officiella tramsberättelsen om den "oprovocerade fullskaliga invasionen" vågar öppna munnen, inget annat är att förvänta sig. Är man intresserad av hur saker och ting egentligen ligger till gör man bäst i att ignorera pajkastning och påhopp och främst leta oberoende och objektiva källor som inte är kontrollerade av varken USA/EU eller Ryssland.
Exakt. Bra TS!
Citera
2024-05-30, 13:42
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Men allt är redan kört iom avtalet med USA. Vi är i vägen mot att borra olja på Nordpolen. Helt naturlig spelplan. Men vi kunde sagt nej. Fast våra förtroendevalda sålde ut oss. Debatten i riksdagen är en teater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in