2024-05-29, 14:31
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Åk till Ukraina och strid om tycker så! Jag vill inte ha krig! Och att tro att Ukraina som har varit splittrat i sekler kan bli ett enat land efter tio år av inbördeskrig och rysk ockupation är befängt!

Jag månar om de 68% Ukrainska flyktingarna i Donbass.
De vill tillhöra Ukraina och de vill ha sin hem tillbaka.
Tycker du inte det är rimligt att kvinnor och barn ska få leva i sina hem, utan att bli skjutna av ryska soldater?
Nu tvingas de komma till Sverige, långt ifrån sina kompisar och släktingar. Det är otryggt!
Citera
2024-05-29, 14:34
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Du har rätt att det inte finns någon ursäkt till att ta till våld och att invadera länder men att kalla det "oprovocerat" måste man ju vara väldigt enögd för att ens lyckas tro på själv, det har varit en ganska lång väg av fortsatta eskalerande provokationer att dunka upp NATO-baser närmare och närmare Rysslands gräns och precis som USA inte tolererade Sovjetiska missiler på Kuba på 60-talet utan ser det som ett "existientiellt hot" så gör Ryssland självklart samma bedömning när man försöker få in Ukraina i NATO och dessutom planerar att placera kärnvapen där.

Om dessutom NATO-chefen Stollenberg själv påstår att orsaken till Rysslands aggressioner handlar om NATOs expansion och att de lätt kunnat undvikas genom att man höll sig till tidigare avtal så kanske det är en ganska bra källa till den faktiska orsaken. Det saknades ju inte försök till diplomati från ryskt håll men i vanlig arrogant stil så avfärdades alla sådana försök prompt, antar du inte såg videon jag länkade? det stora hyckleriet belyses väl på 2 minuter. Vad jag ser så finns det även en massa NATO-styrkor på Ukrainskt territorium också som dessutom deltar i krigandet, vad har de där att göra om man inte är medlem?

PS. Kan du skriva ett inlägg utan att använda ordet "rysstroll" när folk inte helt okritiskt rapar upp den senaste västmediepropagandan tror du? verkar väldigt svårt. Men enligt vissa är ju världen totalt svartvit, några är onda och några är goda, och är du inte med oss så är du mot oss!

"Man" försöker inte få in Ukraina i NATO - Ukraina vill själva gå med i NATO(!)

Hur kommer det sig att alla östländer som frigjorde sig från sovjetunionens skräckvälde så snabbt det bara gick anslöt sig till NATO och EU tror du? Har du några tankar om det?

Rysk "diplomati" och erbjudanden om "diskussioner" och "överenskommelser" har ju dessvärre visat sig inte vara vatten värda - de används enbart i syfte att vilseleda och för stunden lugna situationen tills man har byggt upp och mobiliserat tillräckliga styrkor att med våld erövra det man tycker sig ha rätt till.

Det visar sig till exempel väldigt tydligt i den bombastiska retoriken i den statskontrollerade ryska televisionen med krigshetsare som Solovyov och Simonyan - inte mycket prat om diskussioner och diplomati där inte.

Rysstroll är för övrigt ett alldeles adekvat uttryck på personer som du som, antingen mot bättre vetande eller mot betalning (osäkert vilket som är värst), helt oförblommerat sprider kremls propaganda och relativiserar och försöker rättfärdiga väskbajsarens och hans likars avskyvärda övergrepp.
Senast redigerad av JohannesSnajdare 2024-05-29 kl. 14:42.
Citera
2024-05-29, 14:36
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Nej, jag älskar Sverige och vill att alla människor ska leva i fred och frihet och få bestämma sitt eget öde. Men jag saknar Sverige som det var innan 1990. Sedan har det tyvärr gått utför på grund av idiotiska beslut både när det gäller privatiseringar, byråkratisering i offentlig sektor pga New Public Management, migration, finanspolitik och säkerhetspolitik.

Håller med. Gäller för Ukraina också.
Folkrätten och FN-stadgarna, som du vet.
Citera
2024-05-29, 14:39
Medlem
fendadens avatar
Fortsätter det på detta sätt kommer vi snart tillhandahålla amerikanska taktiska kärnvapen på Gotland.

Just varför Sverige har denna kollektiva dödslängtan är en filosofisk fråga - jag skulle se det som att man påskyndar en utbredd dödsdyrkan och folklig självutrotning som redan varit igång länge genom t.ex. massinvandring, minskat inhemskt barnafödande på grund av "klimatet", grundlagsfäst abort, HBTQ-kulten, sekularism.

Det känns närmast lockande att i så fall snarare låta Ryssland göra rent hus med Sverige, än att vi långsamt ska dansa denna djävulens dans mot klippkanten som oundvikligen väntar.
Citera
2024-05-29, 14:40
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Varför lever du i fantasin??
Vad får dig att tro (om du nu inte tror 100% på propagandan..) att Ryssland skulle attackera andra länder??

Kom nu inte farande med "ryzztroll" och allt möjligt rent barnsligt, utan ge nu en logisk förklaring till ditt påstående.

Kan ni inte bestämma er.
Kommer Ryssland att invadera oss, eller inte?

Ska vi behålla våra vapen för att försvara oss när Ryssland invaderar?
Eller ska vi skicka våra vapen till Ukraina, så de kan försvara sig, för Ryssland kommer inte invadera oss.

Ni på den sidan måste bestämma er för vilket manus ni ska köra efter.
Överlägg och återkom.
Frågor på det?
Citera
2024-05-29, 14:42
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Vi skulle bara hjälpt till att ena Ukraina. Efter Minsk-avtalet försökte faktiskt Ryssland det. Men EU gjorde inget för att övertyga Ukraina att genomföra det.

https://www.themoscowtimes.com/2015/05/25/death-of-novorossia-why-kremlin-abandoned-ukraine-separatist-project-a46849

Kan vi inte backa till 1991 och 1994.
Du vet avtal om olika saker, såsom internationellt erkända gränser och vi släpper våra kärnvapen mot att ni respekterar oss.
Varför ska vi fram till 2015??
Vi kan väl stoppa 2008, om inte annat, också.

Eller vad tror du?
Citera
2024-05-29, 14:46
Medlem
NoFreeLunchs avatar
Citat:
När du säger Ukraina, vilket Ukraina menar du? Landet är splittrat!

Kriget borde stoppats i sin linda genom att låta Donetsk och Luhansk folkomrösta i FNs regi om de ville tillhöra Ukraina, Ryssland eller bli autonoma.

Det var detta Elon Musk föreslog och om det genomförts hade det troligtvis sparat nära 100 000 liv.

https://x.com/elonmusk/status/1576969255031296000

Tror han även har rätt med de följande två inläggen:

Pierre Schori skrev igår:
https://www.dn.se/insandare/lat-sakpolitik-styra-din-rost-i-stallet-for-partibindning/

Skulle gärna rösta på ett parti som inser att Ukraina nu är totalt polariserat och därför OFRÅNKOMLIGEN kommer att delas i två delar. De som propagerar för att fortsätta pumpa in dyra vapen och tro att Ryssland kommer att kapitulera utan att först använda sina kärnvapen känner inte den ryska mentaliteten. Men jag hittar inget parti som manar till fred.

Partiet Nyans var det enda jag hittade. Så det kan faktiskt hända att de får min röst av just den anledningen.
Citera
2024-05-29, 14:48
Medlem
löls avatar
Västs förfall inklusive Sveriges har börjat för 30 år sedan.
Varför sluta nu tänker jag. Våra ledare gör ett bra jobb. Lika bra att köra till vägens ände

När Ukraina kriget är slut står vi inför den växande interna konflikten som ingen tagit tag i.
Resan är redan köpt och det är en enkel resa för oss. Tyvärr
Citera
2024-05-29, 14:56
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Jo men men problemet var ju att inte Ukraina var enat. Vilken sida skulle bestämma? I och med Maidan-revolutionen tog västukrainska nationalister makten och ville riva upp språklagen som erkände ryskan, östukrainarnas modersmål, som officiellt språk. Läs gärna denna artikel som ger en bra bild av Ukrainas interna problem och splittring:

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/3jP8mX/monstruost-hyckleri-om-ukraina

Jag försvarar absolut inte Putins anfallskrig som strider både mot internationell rätt och ingångna bilaterala avtal. Sverige ska i sin säkerhetspolitik fokusera på Sveriges egen egen säkerhet. Sveriges agerande har ur detta perspektiv varit säkerhetspolitisk idioti.

I demokratier är det majoriteten som bestämmer, mellan valen.
Ny majoritet och det är andra som bestämmer fram till nästa val.
Inom internationellt erkända gränser, agerar ett land i egna frågor.
Finns något att klaga på, lyfter man dessa frågor till internationella organisationer. Ex FN.

Finns någon officiell rapport missförhållanden i östra Ukraina. Folkmord ex?
Citera
2024-05-29, 15:03
Medlem
Area55s avatar
[quote]
Skulle gärna rösta på ett parti som inser att Ukraina nu är totalt polariserat och därför OFRÅNKOMLIGEN kommer att delas i två delar. De som propagerar för att fortsätta pumpa in dyra vapen och tro att Ryssland kommer att kapitulera utan att först använda sina kärnvapen känner inte den ryska mentaliteten. Men jag hittar inget parti som manar till fred.

Om ryssland inte får vinna, vad kommer att hända då?
Om ryssland får vinna, då blir allt bra?

Om Ukraina som land gick till folkomröstning, skulle Ryssland acceptera detta?
De som inte vill leva i ett Ukraina, de kan få flytthjälp, till Ryssland?
Ska de delar av Ukraina som gavs bort till Ryssland, omfattas av en omröstning? De kanske vill tillhöra Ukraina/EU?

Manar inte Putin till fred? Har han inte tankar om att befolkningen i Ukraina kan få bestämma om de ska få leva eller inte?
Citera
2024-05-29, 15:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Fortsätter det på detta sätt kommer vi snart tillhandahålla amerikanska taktiska kärnvapen på Gotland.
Varför?

Det finns inga skäl i världen att placera några taktiska kärnvapen på Gotland. Det bestånd av taktiska kärnvapen som USA tidigare har placerat runt om Europa var för att stoppa ett eventuellt sovjetisk överraskningsangrepp. Innan man kunde få över tillräckligt med amerikansk styrka för att stoppa attacken. Detta på 60-talet.

Vem fan har en tanke på att placera taktiska kärnvapen nu?

Du borde sluta med att publicera dumheter för det är bara ren nonsens det du skriver ovan.
Citera
2024-05-29, 15:31
Medlem
Citat:
Både Sveriges och Putins uttalande skrämmer mig. Vi hade bara för två år sedan principen att aldrig exportera vapen till krigförande länder. Nu ger vi bort bort vapen i ett proxy-krig med Ryssland. Vi har samma dåliga självbevarelsedrift som Ukraina. Om man har en aggressiv björn som granne är det väldigt otaktiskt att provocera den.

Men för helvete, Ukraina är inte ett krigförande land. De försvarar sig mot Rysslands invasionskrig. Skärpning för fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in