2024-05-30, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Ryssland har ju haft decennier på sig att invadera Sverige om man hade velat. Hur ökar säkerheten för Sveriges del med NATO-medlemskap och DCA-avtal? Men det kanske bara är säkerheten för Sveriges etablissemang som är tänkt att öka? Så att de kan förvissa sig om en plats i bunkern hos sina liberala överordnade västerut när WWIII brakar loss och USA använder Sverige som slagfält.

De hade decennier på sig att anfalla Ukraina också, men de väntade. Du vet att Ryssland har hotat oss innan vi gick med i NATO och fortsätter att hota oss efter att vi gått med?
Citera
2024-05-30, 15:05
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Jag har i verkliga livet enbart stött på dina åsikter hos folk från Mellanöstern som intensivt hatar USA och skyller allt som gått fel i deras hemländer på USA.

Mina åsikter är mina egna de påverkas inte av vad du tycks tro folk i världen strävar efter.

Tror du alla i Iran stöder sin ledare? Nordkorea skulle absolut inte önska samma levnadsstandard och villkor som i Norge? Medelklassen i kina som skickar sina barn till Europa och nordamerika gör det för att de tycker dessa länder är sämre än Kina?

Har jag sagt att jag tyckte usas krig i Mellanöstern var lyckade eller har jag ens sagt att jag stödjer dem?
Jag är nämligen väldigt skeptisk till mycket av vad USA gör, men trots att jag är kristen så kommer jag aldrig stödja Hamas eller inbilla mig att det finns en ljus framtid om världen domineras av diktaturer och skurkstater som Iran och Ryssland.

Det är ett fåtal länder som stödjer Rysslands krig, trots att de inte infört handelssanktioner.
Men det är inte relevant för vad som är rätt eller fel.
Tror du verkligen att det går att bygga ett framgångsrikt samhälle med den typen av brist på ryggrad du ger exempel på?
Visst måste du också inse att skurkstater som Ryssland kommer köra över dig om du inte står upp för din rätt?

Om inte så rekommenderar jag dig att studera historien då det finns massvis med exempel.

Lyckligtvis så är en majoritet i väst tillräckligt medvetna om vad som står på spel och beredda att hjälpa Ukraina stå emot Rysslands aggression. Givetvis skall Sverige också fortsätta skicka stöd till Ukraina

Det säger ju inte så mycket vad din verklighet består av utan den kan vara väldigt selektiv. Nu är Sverige iofs ett väldigt amerikaniserat och likriktat land. I andra länder i Europa är kritiken mot USA i högerkretsar betydligt mer vanligt förekommande men den verkligheten tycks du inte ha stött på.

Du uppvisar annars hela paletten av liberal enögdhet med epitet mot andra länder som inte delar din fanatiska tro på västs liberala demokratiska lyckorike. Det är alltså ”mainstream talking points” från vilken liberal tyckonom som helst. Således inget som indikerar att du kommit fram till det på egen hand.

Att USA ligger bakom över 200 av de ca 250 krig och konflikter som världen haft efter WWII och haft ihjäl 20-30 miljoner människor ruskar du förstås bara av dig. Jag gissar att du inte heller bryr dig om sånt som Wolfowitzdoktrinen eller Brzezinskis ”The Grand Chessboard” med uttalade mål om amerikanskt världsherravälde och att ta kontroll över Ryssland med sina naturresurser. Men jag kan lova att Ryssland och Kina bryr sig.

För Europa att sätta sig i USAs knä och göra Ryssland till fiende är totalt huvudlöst. USA är en konkurrent till Europa och definitivt ingen vän. Vilket borde ha bevisats genom Nordstreamsprängningarna. Ryssland är däremot ett grannland och ett komplement till Europa, inte en konkurrent.
Citera
2024-05-30, 15:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Exakt samma ord som för 50 år sen, patetiskt!
Så när tror du Ryssen anfaller oss?
Om inget har hänt på 50-60 år så menar du typ år 2050 eller?
Ska jag ge dig ett datum eller vafan är det frågan om?

Förstår du inte att beroende på världsutvecklingen så finns det en potentiell risk att Ryssland kan inom en framtid lägga Gotland i beslag. Är detta så jävla svårt att begripa?

Som sagt, tror du att Ryssland genomför övningar för landstigning på främmande öar för att det är roligt?

Citat:
Varför ett barnsligt argument, skulle väl vara den största uppoffringen för såna som dig att offra allt och åka till fronten!?
Eller vill du bara att alla andra ska göra det åt dig som en riktig svenne?
Trams
Citera
2024-05-30, 15:11
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
De hade decennier på sig att anfalla Ukraina också, men de väntade. Du vet att Ryssland har hotat oss innan vi gick med i NATO och fortsätter att hota oss efter att vi gått med?

Så varför väntade Ryssland så länge då? Du och jag drar nog helt olika slutsatser. USA och Sverige(som är en fjantminiatyrversion av USA) påminner om den där enerverande retstickan på skolgården. En liten typ som en dag får på truten av en stor kille och börjar snyfta om hur elak och aggressiv den store killen är. Om man inte vill känna sig hotad av Ryssland så kan man exempelvis undvika att bedriva signalspaning för amerikansk räkning mot Ryssland.
Citera
2024-05-30, 15:15
Medlem
Citat:
Så varför väntade Ryssland så länge då? Du och jag drar nog helt olika slutsatser. USA och Sverige(som är en fjantminiatyrversion av USA) påminner om den där enerverande retstickan på skolgården. En liten typ som en dag får på truten av en stor kille och börjar snyfta om hur elak och aggressiv den store killen är. Om man inte vill känna sig hotad av Ryssland så kan man exempelvis undvika att bedriva signalspaning för amerikansk räkning mot Ryssland.

Jag vet inte, jag har inte tillgång till Kremls hemligheter. har du?
Citera
2024-05-30, 15:26
Medlem
Citat:
Det säger ju inte så mycket vad din verklighet består av utan den kan vara väldigt selektiv. Nu är Sverige iofs ett väldigt amerikaniserat och likriktat land. I andra länder i Europa är kritiken mot USA i högerkretsar betydligt mer vanligt förekommande men den verkligheten tycks du inte ha stött på.

Du uppvisar annars hela paletten av liberal enögdhet med epitet mot andra länder som inte delar din fanatiska tro på västs liberala demokratiska lyckorike. Det är alltså ”mainstream talking points” från vilken liberal tyckonom som helst. Således inget som indikerar att du kommit fram till det på egen hand.

Att USA ligger bakom över 200 av de ca 250 krig och konflikter som världen haft efter WWII och haft ihjäl 20-30 miljoner människor ruskar du förstås bara av dig. Jag gissar att du inte heller bryr dig om sånt som Wolfowitzdoktrinen eller Brzezinskis ”The Grand Chessboard” med uttalade mål om amerikanskt världsherravälde och att ta kontroll över Ryssland med sina naturresurser. Men jag kan lova att Ryssland och Kina bryr sig.

För Europa att sätta sig i USAs knä och göra Ryssland till fiende är totalt huvudlöst. USA är en konkurrent till Europa och definitivt ingen vän. Vilket borde ha bevisats genom Nordstreamsprängningarna. Ryssland är däremot ett grannland och ett komplement till Europa, inte en konkurrent.

Det var ingen som gjorde Ryssland till fiende i väst, det skötte Ryssland utmärkt själva.
Hela efterkrigstiden dominerades av det kalla kriget mellan öst och väst.
Nu har den gamla KGB officern Putin ökat temperaturen i konflikten men vi lurar oss själva om vi tror den tog slut efter sovjets fall.

Dina siffror är enbart korrekta om man ser på historien helt enögt och skyller allt på USA.
Nej de har inte dödat 30 miljoner, men jag förstår att du tillhör de som anser att talibaner IS och andra grupperingar är helt oskyldiga tom för de dödsoffer de själva orsakar.
Allt är USAs fel!

Det faktum att du hyser dessa åsikter och ändå lever och åtnjuter frukterna av västerländskt välstånd visar bara hur principlös du är.

Du har faktiskt en poäng i att Ryssland borde ha räknats in i västvärlden och borde varit nära allierade med Västeuropa. Men tyvärr är det ryska folket kuvat och har aldrig rest sig från sina diktatorer likt de europeiska folken gjorde. Ryssland gick från tsarriket till kommunisterna och nu Putins diktatur.
Folket är helt enkelt så kuvat att de inte förmår resa sig och därmed kommer säker Putin ersättas av en ny envåldshärskare.
Citera
2024-05-30, 15:27
Medlem
Citat:

Citat:

Det liberala demokratiska lyckliga riket är en mätbar storhet. World Happiness Report 2023 visar att Ryssland är det sjuttionde lyckligaste landet av 130 uppmätta länder - det vill säga Ryssland är inte ett land som producerar ett lyckligt folk, och därför är det förståeligt att befolkningen i inget land vill hamna under ryskt slaveri:

https://happiness-report.s3.amazonaws.com/2023/WHR+23.pdf
Citera
2024-05-30, 15:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Va? Ingen vill ha med Ryssland att göra. En oförutsägbar och inkonsekvent kleptokrati där hela samhällsapparaten är genomsyrad av korruption.
Citera
2024-05-30, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ska jag ge dig ett datum eller vafan är det frågan om?

Förstår du inte att beroende på världsutvecklingen så finns det en potentiell risk att Ryssland kan inom en framtid lägga Gotland i beslag. Är detta så jävla svårt att begripa?

Som sagt, tror du att Ryssland genomför övningar för landstigning på främmande öar för att det är roligt?

Trams

Att det är så jäkla svårt för dig att förstå att Ryssen INTE skulle väntat tills vi gick med i Nato innan de ska ta över Gotland, nu blir det ett anfall mot Nato som det inte varit innan.

Så du tycker att dessa människor som åker till fronten och offrar sina liv är tramsiga, där ser man!

Ja du är ju jävligt säker på att Ryssen inte kommer nästa vecka, och inte heller dom senaste 50-60 åren heller där folk sagt samma sak som du om Gotland.
Så varför väntar dem?
Citera
2024-05-30, 15:53
Medlem
Citat:
Vilken sanslös paranoia. Ryssland har aldrig haft något intresse av att invadera Sverige och Finland. Inte Ukraina heller för den delen. Men den här totala bristen på förståelse för och kunskaper om ryskt säkerhetstänkande kan dessvärre bli självuppfyllande. Beter man sig hotfullt åt baserat på en fiktiv hotbild från en motståndare så kan den senare bli ett faktiskt hot.

Har du "missat" att rysslands herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, faktiskt ägnar sig åt att invader, ockupera, annektera och föra anfallskrig mot fredliga grannländer. Hur får du ihop detta obestridliga faktum med ditt påstående att "ryssland har aldrig haft något intresse av att invadera"?

Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Om landet varit medlem hade den psykotiske dvärgen i kreml knappast invadera, ockupera, annektera och föra anfallskrig mot det. Varför tror du att Sverige och Finland blivit medlemmar i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?

Frågan är VARFÖR den psykotiske dvärgen i kreml blir "provocerad", känner sig "hotad", och "tvungen" att föra anfallskrig mot suveräna stater som går med i, eller ens antyder en önskan att gå med i, FÖRSVARS allianser? Låg det i farans riktning att Ukraina (som medlem i försvarsalliansen NATO eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna (globohomojudenazidödsknarkar) militär för det fall putain INTE hade genomfört sin tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion"?
Citera
2024-05-30, 16:01
Medlem
Citat:
Det relevanta är att typ 85% av världen betraktar Ryssland som vilken handelspartner och samtalspart som helst.

Du sitter fast i en filterbubbla och inbillar dig att hela världen vill ha västs liberala paradis. Dessutom blundar du för allt krig och elände USA under lång tid stått för. Att USA spenderade 20 år och tusentals miljarder på att ersätta talibaner med talibaner i Afghanistan är verkligen inget att skryta om.

Det nya multipolära världsordningen är redan på väg att implementeras och i den finns ingen plats för USA som hegemon. Jag är förövrigt europé. Vad är du själv? En omskuren från Guds utvalda folk kanske?

Ja kamrat! Större delen av världen (i.e. de eminenta länderna vitryssland, nord korea, eritrea och syrien (i.e. putains sycophanter som INTE röstade för att den psykotiske dvärgen i kreml genast skall upphöra med sitt anfallskrig) "betraktar ryssland som vilken handelspartner och samtalspart som helst"!

De 141 länder tycker att den psykotiske dvärgen i kreml skall avsluta sitt illegala anfallskrig mot Ukraina räknas egentligen inte!

https://news.un.org/en/story/2022/03/1113152
Citera
2024-05-30, 16:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Att det är så jäkla svårt för dig att förstå att Ryssen INTE skulle väntat tills vi gick med i Nato innan de ska ta över Gotland, nu blir det ett anfall mot Nato som det inte varit innan.
Men jag skriver ju för bövelen att Sverige varit med i Baltops sedan 1993 tillsammans med Nato. De har övat mot en aggression i Östersjön. Ryssland har inte haft förmågan att ta Gotland. Begriper du inte eller vill du inte förstå?

Hade Sverige aldrig övat och att Ryssland hade haft samma förmåga som Sovjetunionen på sin tid så hade risken varit mycket mycket större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in