Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2024-05-30, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling
ja och var låg den?
Namnet på platsen står nämnt många gånger i tråden, prova söka på LOPRA eller US7? Att det är i Lindesbergs-trakten står till och med på Wikipedia. Sjön som du är inne på är rätt spår vad jag vet.

Jag har aldrig varit på platsen själv så jag vet inte med säkerhet var inslaget låg och än mindre hur man kommer in nuförtiden, men ett tips när man letar inslag är Riksantikvarieämbetets tjänst Fornsök; terränglutningskartan är väldigt bra för att få syn på inslag. Ibland är de väldigt uppenbara, ibland ganska diskreta, det beror dels på hur stort inslaget är eller var men också på hur ambitiösa FortV var när de plomberade. Jag tror jag har listat ut var inslaget var men jag har ju inte varit där och kollat som sagt.

Nu ska jag inte skedmata dig mer, du får forska lite själv om du är intresserad.
Senast redigerad av mdatot 2024-05-30 kl. 00:18.
Citera
2024-05-30, 06:48
Medlem
strandkant; inte sjökant

Citat:
Ursprungligen postat av mdatot
Namnet på platsen står nämnt många gånger i tråden, prova söka på LOPRA eller US7? Att det är i Lindesbergs-trakten står till och med på Wikipedia. Sjön som du är inne på är rätt spår vad jag vet.

Jag har aldrig varit på platsen själv så jag vet inte med säkerhet var inslaget låg och än mindre hur man kommer in nuförtiden, men ett tips när man letar inslag är Riksantikvarieämbetets tjänst Fornsök; terränglutningskartan är väldigt bra för att få syn på inslag. Ibland är de väldigt uppenbara, ibland ganska diskreta, det beror dels på hur stort inslaget är eller var men också på hur ambitiösa FortV var när de plomberade. Jag tror jag har listat ut var inslaget var men jag har ju inte varit där och kollat som sagt.

Nu ska jag inte skedmata dig mer, du får forska lite själv om du är intresserad.

Vad är rutnätet i strandkanten? Fiskodling?
Senast redigerad av Arbetshandling 2024-05-30 kl. 07:19. Anledning: strandkant; inte sjökant
Citera
2024-05-30, 11:54
Medlem
Citat:
Vad är rutnätet i strandkanten? Fiskodling?
Ingen aning, jag har som sagt inte varit där. Verkar för litet för att vara fiskodling dock. Bäcken söder om sjön är ju naturreservat också, så lite fri spekulation är att det kan ha nåt med miljöövervakning att göra.

Jag tror att anläggningen låg i höjden omedelbart öster om sjön och det jag tror var inslaget går att ana på terränglutningskartan. Men jag kan ha fel.
Senast redigerad av mdatot 2024-05-30 kl. 11:56.
Citera
2024-05-30, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mdatot

Jag tror att anläggningen låg i höjden omedelbart öster om sjön och det jag tror var inslaget går att ana på terränglutningskartan. Men jag kan ha fel.

Korrekt. Jag menar detta var en av de två sändarannexen till kri us7. Den andra var en ovanjordbunker på nordsidan om ölsjön.
Citera
2024-05-30, 13:46
Medlem
Står tillräckligt mycket info på nätet ang HS 07, relativt lätt att hitta om man vet vad man letar efter. Dessutom är anläggningen plomberad med 40cm betong sedan februari.

kanske dags att hålla oss till ämnet.
Citera
2024-05-30, 13:52
Medlem
Citat:
Ursäkta min förvirring. Men ... filmen på youtube som visar personer som gräver sig in i en anläggning som ser stor ut är detta ställe som du varit på?

Många pekar ut trakten kring sjön som inte är så stor som aktuellt område.

Plutonens video ”S02E1” är mycket riktigt HS, även den anläggningen jag besökt.

Dock så har dem fler videor, som är relaterat till ämnet
Citera
2024-05-31, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampthy
Plutonens video ”S02E1” är mycket riktigt HS, även den anläggningen jag besökt.

Dock så har dem fler videor, som är relaterat till ämnet

Avser du HS krig eller fred?
Citera
2024-05-31, 08:41
Medlem
Citat:
Står tillräckligt mycket info på nätet ang HS 07, relativt lätt att hitta om man vet vad man letar efter. Dessutom är anläggningen plomberad med 40cm betong sedan februari.

kanske dags att hålla oss till ämnet.

Vi har ju aldrig hållit oss till ämnet tidigare så varför börja nu haha!
Skämt åsido (!) du har rätt
Ämnet är ju svårt och ingen av oss vill avslöja något som kan skada rikets säkerhet
Citera
2024-05-31, 20:15
Medlem
Citat:
Vi har ju aldrig hållit oss till ämnet tidigare så varför börja nu haha!
Skämt åsido (!) du har rätt
Ämnet är ju svårt och ingen av oss vill avslöja något som kan skada rikets säkerhet

Dom har ju dock ej besökt någon aktiv anl, annexet lades ner och plomberades 2016?

Funderar lite på hur det resoneras ang deras ena video. I och med att att de två andra annexen är i bruk. Känns lite riskabelt att öppna upp, anläggningarna är förmodligen utformade liknande varandra.
Citera
2024-06-02, 10:33
Medlem
Citat:
Dom har ju dock ej besökt någon aktiv anl, annexet lades ner och plomberades 2016?

Funderar lite på hur det resoneras ang deras ena video. I och med att att de två andra annexen är i bruk. Känns lite riskabelt att öppna upp, anläggningarna är förmodligen utformade liknande varandra.
Antar att du menar annexet till RB80 som plomberades runt 2016 och öppnades upp av Plutonen för en bra video. Vi har alltid varit bra på att bygga bergrum men ser ingen risk då precis allt redan är känt. Hur det ser ut invändigt, när allt röjts ut, ger vissa ledtrådar men egentligen inget relevant.

Kapacitet etc. vet vi ju redan. Är man intresserad tar man sig lagligt ändra fram till de nuvarande två annexen och kan där se vilka antenner som finns. Precis samma scenario som våra radaranläggningar. De kan detaljstuderas på plats helt lagligt och varenda liten detalj om prestanda finns redan online.
Citera
2024-06-03, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckHamas
Antar att du menar annexet till RB80 som plomberades runt 2016 och öppnades upp av Plutonen för en bra video. Vi har alltid varit bra på att bygga bergrum men ser ingen risk då precis allt redan är känt. Hur det ser ut invändigt, när allt röjts ut, ger vissa ledtrådar men egentligen inget relevant.

Kapacitet etc. vet vi ju redan. Är man intresserad tar man sig lagligt ändra fram till de nuvarande två annexen och kan där se vilka antenner som finns. Precis samma scenario som våra radaranläggningar. De kan detaljstuderas på plats helt lagligt och varenda liten detalj om prestanda finns redan online.

Bra beskrivning.
Citera
2024-06-04, 08:59
Medlem
Citat:
Bra beskrivning.

Vi kanske skall tala litet om elefanten i rummet?
Några personer har ju dömts till fängelse.
Av respekt för rikets säkerhet och av ren självbevarelsedrift skall vi inte yppa sådant som gör oss till brottslingar.
Egentligen är det ju bara 1 - 4 personer som i denna tråd pekat ut en eller flera platser och därmed objekt.
Alla vi andra är ju "oskyldiga".
Men - du som arbetar i offentlig sektor bör överväga att antingen upphöra med intresset eller tala med närmaste chef.
Det finns personer som har förlorat sina "säkerhetsklareringar".
Där vill du inte hamna.
Vad är det då som vi kan diskutera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in