2024-05-28, 15:50
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
"Dem där lagarna kan vi inte göra något"

???

Nej. Demonstrativa pronomen (exempelvis ”de här”, ”de där”) har samma form både i subjekt- och objektställning.

»De där äpplena är ruttna.«
»Nu skiter jag i de där idioterna!«
Citera
2024-05-28, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Nej. Demonstrativa pronomen (exempelvis ”de här”, ”de där”) har samma form både i subjekt- och objektställning.

»De där äpplena är ruttna.«
»Nu skiter jag i de där idioterna!«

Turkiska lagarna är "de där".
Citera
2024-05-28, 16:30
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Turkiska lagarna är "de där".

Men formen ”dem där” existerar inte i svenska språket.
Citera
2024-05-28, 21:33
Avslutad
Citat:
Men formen ”dem där” existerar inte i svenska språket.

Korrekt. Alltså har jag rätt.
Citera
2024-05-29, 11:15
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Korrekt. Alltså har jag rätt.

Rätt om vad?

Din ursprungliga fråga löd:
»Turkiet har ju turkiska lagar, dem kan vi inte göra något åt.

De är väl ändå lämpligare där? "De" representerar det finitiva verbet, som ju är det som "vi inte kan göra något åt".«
Den är redan besvarad; det ska vara ”dem”. Och ett demonstrativ pronomen av typen ”dem där” existerar inte.

Punkt slut.
Citera
2024-05-29, 13:47
Avslutad
Citat:
Rätt om vad?

Din ursprungliga fråga löd:
»Turkiet har ju turkiska lagar, dem kan vi inte göra något åt.

De är väl ändå lämpligare där? "De" representerar det finitiva verbet, som ju är det som "vi inte kan göra något åt".«
Den är redan besvarad; det ska vara ”dem”. Och ett demonstrativ pronomen av typen ”dem där” existerar inte.

Punkt slut.

Det KAN konstrueras i en fullständig läsning av det uttryckta. Men jag tänker inte slösa mer tid att förklara det för dig.
Citera
2024-05-29, 14:14
Bannlyst
Citat:
Det KAN konstrueras i en fullständig läsning av det uttryckta. Men jag tänker inte slösa mer tid att förklara det för dig.

Det ska vara dem, som han säger. Det framgår tydligt om man vänder på meningen: vi kan inte göra något åt dem.
Citera
2024-05-29, 15:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det ska vara dem, som han säger. Det framgår tydligt om man vänder på meningen: vi kan inte göra något åt dem.

Har inte sagt att det är fel med dem, men det kan vara de också eftersom allt utpekande kan analyseras som de-satser.
Citera
2024-05-29, 21:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Har inte sagt att det är fel med dem, men det kan vara de också eftersom allt utpekande kan analyseras som de-satser.

Det skulle endast vara korrekt i meningen om man skulle få för sig att se det som att ett "lagarna" är underförstått i meningen:

"Turkiet har ju turkiska lagar, de [lagarna] kan vi inte göra något åt."

Men det är egentligen inte grammatiskt korrekt att skriva "de" utan "lagarna".
Citera
2024-05-29, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det skulle endast vara korrekt i meningen om man skulle få för sig att se det som att ett "lagarna" är underförstått i meningen:

Men det är egentligen inte grammatiskt korrekt att skriva "de" utan "lagarna".

"De" är mer lämpligt oavsett eftersom en utpekning sker.

men givetvis när språkkänslan ska avgöra och båda funkar så tar journalisten den ansträngda vägen.
Citera
2024-05-29, 23:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
"De" är mer lämpligt oavsett eftersom en utpekning sker.

men givetvis när språkkänslan ska avgöra och båda funkar så tar journalisten den ansträngda vägen.

Nej, det har du missuppfattat.

Det går inte att använda "de" som "utpekande" om det inte pekar ut något direkt efter. Det var därför som jag skrev att om man vill använda "de" i den meningen så måste "lagarna" läggas till.

Annars måste det vara så att "dem" är korrekt eftersom "dem" då syftar tillbaka på "turkiska lagar", som i sin tur fungerar som objekt för verbet "göra" i den sista delen av meningen, vilket blir tydligt om man skriver om det till "vi kan inte göra något åt dem", jämfört med "vi kan inte göra något åt de lagarna".
Citera
2024-05-30, 00:03
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Nej, det har du missuppfattat.

Det går inte att använda "de" som "utpekande" om det inte pekar ut något direkt efter. Det var därför som jag skrev att om man vill använda "de" i den meningen så måste "lagarna" läggas till.

Hakparenteser används inte med den innebörden.

Citat:
Annars måste det vara så att "dem" är korrekt eftersom "dem" då syftar tillbaka på "turkiska lagar", som i sin tur fungerar som objekt för verbet "göra" i den sista delen av meningen, vilket blir tydligt om man skriver om det till "vi kan inte göra något åt dem", jämfört med "vi kan inte göra något åt de lagarna".

I uttrycket göra något åt dem är något (eller alternativt hela frasen något åt dem) objekt till göra och dem är objekt (rektion) till åt. Vad dem syftar på är inte relevant vare sig för den grammatiska analysen eller för att dem ska vara den enda korrekta formen, vilket det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in