Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-28, 19:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vilka vittnen menar du har sett den verkliga GM gå bakom LOP?

Är det NFs granskade ögon SE som påhittad mördare är livrädd för på mordnatten?

AB? som bara såg mördarens grovt stickade och upprullade mössa kanske?
SE kunde inte veta vilka som eventuellt sett honom (som GM) gå bakom paret Palme, däremot hade han levererat en förklaring i förebyggande syfte "så var ju jag klädd" (till RB) och att "signalementet om en man i mörk rock kunde gälla honom själv" (till polisen).
Citera
2024-05-28, 19:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
SE kunde inte veta vilka som eventuellt sett honom (som GM) gå bakom paret Palme, däremot hade han levererat en förklaring i förebyggande syfte "så var ju jag klädd" (till RB) och att "signalementet om en man i mörk rock kunde gälla honom själv" (till polisen).

Hela det påhittet känns väl bara verklighetsfrånvänt? Vad skulle hända om någon såg den påhittade mördaren SE när han sköt OP?

Inget mordplatsvittne placerar SE på mordplatsen varken före eller när skotten faller.
Citera
2024-05-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ja efter Idre var det underförstått att språngmarschen var orsaken till en möjlig förväxling. Däremot när han pratade med RB dagen efter mordet verkar det som han vill ge sken av att han var förväxlad innan svängen in i gränden. Han skulle ju rätta till signalementet "så var ju jag klädd så jag sprang efter dem för att tala om för dem att det var fel". Ingen referens till något Supervittne här alltså. Här får man istället anta att förväxlingen skulle skett när han gått bakom makarna Palme på Sveavägen.

Man kanske bör vara mer kritisk till RB om vad SE sa.

Ska vi ha samma måttstock som när vi tittar på HO förhör?

Dvs det har gått 3 månader efter händelsen.
Citera
2024-05-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hela det påhittet känns väl bara verklighetsfrånvänt? Vad skulle hända om någon såg den påhittade mördaren SE när han sköt OP?

Jag tycker du är fjantig dom måste hålla på med återkommande förminskade epitet dagarna i ända.

Är det inte TP så är det nått annat som ska förlöjligas.

Varför kan du inte visa respekt för att andra har SE som misstänkt GM?

Vill du bli hatad? Är det därför du skriver här?

Varför kan du inte vara saklig. Skriv GM-SE.

Det är väldigt få nya som kommer in och diskuterar här.

Vi vet vad du tycker.

Det blir väldigt tjatigt och du förstör tråden.

Är det ditt syfte med dina inlägg?
Citera
2024-05-28, 21:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Lägger han inte till saker så är får man ju påstå att detta vittne helt pekar ut honom på detaljnivå
Det beror väl på vad man menar med detaljnivå. Ålder, längd, hår, kroppsform osv är ju inte nämnt. Rätt väsentliga saker. Det är ju enbart kläderna som beskrivs.

Men visst. Tycker du rock, keps och stålbågade glasögon är en beskrivning som pekar ut honom på detaljnivå så visst.
Citera
2024-05-28, 21:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Jag menar alltså att det är påhittat/överdrivet att en och samma person uppgett allt det här på mordplatsen som han påstår. Troligen har han plockat stålbågade glasögon från media och införlivat det i sitt supervittne.

Jag tycker att det är ganska uppenbart att han konstruerat eller byggt på det här supervittnet utifrån olika beståndsdelar. Men det kan bygga på en faktisk person som han hörde säga en viss del av allt detta på mordplatsen.

Misstänker att vi har lite olika grundinställning till SE bara. Jag menar att han har bränt sin trovärdighet i och med vissa påståenden och att det därför inte går att lita på honom eller ens se det som sannolikt att han är sanningsenlig. Men jag tycker ändå att det är så gott som klarlagt att han är oskyldig.
Det är klart att det är möjligt. Jag tar inte ställning i vilken version som är rätt eller troligast. Det är för spekulativt. Jag har inga problem med att han ljuger och förstärker. Det finns tydliga tecken på att han gör.

Jag har dock till skillnad från många andra inga problem med att han också kan tala sanning, även om det kanske är lite förfinat. Att SE ljuger och hittar på om exakt allt har blivit lite av en sanning trots att vi omöjligt kan veta.

Jag väljer att tro på de delar han får stöd för. Tex att han varit framme och på något vis varit inblandad i livräddningsförsöket och att han utbytt information med LP. De delarna har rätt kraftigt stöd.

Just supervittnet och förväxlingen är väl faktiskt den del som har minst stöd av hans uppgifter och som luktar mest av osanning.
Senast redigerad av Faderlig 2024-05-28 kl. 21:45.
Citera
2024-05-28, 21:56
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är klart att det är möjligt. Jag tar inte ställning i vilken version som är rätt eller troligast. Det är för spekulativt. Jag har inga problem med att han ljuger och förstärker. Det finns tydliga tecken på att han gör.

Jag har dock till skillnad från många andra inga problem med att han också kan tala sanning, även om det kanske är lite förfinat. Att SE ljuger och hittar på om exakt allt har blivit lite av en sanning trots att vi omöjligt kan veta.

Jag väljer att tro på de delar han får stöd för. Tex att han varit framme och på något vis varit inblandad i livräddningsförsöket och att han utbytt information med LP. De delarna har rätt kraftigt stöd.

Just supervittnet och förväxlingen är väl faktiskt den del som har minst stöd av hans uppgifter och som luktar mest av osanning.

Håller med om mycket. Tror jag skrev ett lite oförsiktigt inlägg tidigare idag där jag antydde att han ljuger om allt. Det jag menade var mer att det finns en genomgående trend av att han förstärker. Men det finns sanningar också och jag tror att många skulle bli förvånade av hur mycket han säger som faktiskt har någon slags faktagrund.

Tror bara inte att han hade några som helst problem med att medvetet överdriva i valda lägen, och att man inte behöver söka långsökta förklaringar till att han själv upplevde det som sant. Det finns lite för många sådana episoder med honom för att han rimligen skulle ha en självbild av att han genomgående varit sanningsenlig.
Citera
2024-05-28, 22:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Man kanske bör vara mer kritisk till RB om vad SE sa.

Ska vi ha samma måttstock som när vi tittar på HO förhör?

Dvs det har gått 3 månader efter händelsen.
Det är sant även om just RB ger intryck av att vara en noggrann och nästan pedantisk herre som verkligen anstränger sig för att det ska bli så rätt som möjligt med alla detaljer, bara en sådan sak som att kolla mot fröken ur. Förgäves dock eftersom Engström struntade i att lämna den tid RB grävt fram på sin lediga tid.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-05-28 kl. 22:14.
Citera
2024-05-28, 22:20
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det är sant även om just RB ger intryck av att vara en noggrann och nästan pedantisk herre som verkligen anstränger sig för att det ska bli så rätt som möjligt med alla detaljer, bara en sådan sak som att kolla mot fröken ur. Förgäves dock eftersom Engström struntade i att lämna den tid RB grävt fram på sin lediga tid.
Han är också rätt dålig på att förklara saker om delen med klockan är rätt återgiven.

Det är rätt många som fastnat där och inte helt fattar vad han menar.
Citera
2024-05-29, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det beror väl på vad man menar med detaljnivå. Ålder, längd, hår, kroppsform osv är ju inte nämnt. Rätt väsentliga saker. Det är ju enbart kläderna som beskrivs.

Men visst. Tycker du rock, keps och stålbågade glasögon är en beskrivning som pekar ut honom på detaljnivå så visst.

Hur många fanns på Sveavägen med rock , keps, stålbågade glasögon och handledsväska?

Är väl rätt tydligt att om detta vittne finns och sagt detta så är det märkligt...

Redan märkligt att dessa signalement träffar Engström så bra
Citera
2024-05-29, 02:10
Medlem
Ankias avatar
Jag förstår inte:
Gärningsmannen flyr efter skotten in i Tunnelgatan enligt flera samstämmiga vittnen.
Stig Engström säger i förhör den 10 mars att han ser att blod kommer ur munnen på offret som ligger på marken och att det sitter 2 yngre personer och en äldre kvinna vid hans sida. Detta är ju Anna Hage, Stefan Glantz och Lisbet Palme.
Hur kan Stig Engström ha sett detta om han som förmodad gärningsman flytt in i Tunnelgatan strax efter skotten?
Citera
2024-05-29, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
Jag förstår inte:
Gärningsmannen flyr efter skotten in i Tunnelgatan enligt flera samstämmiga vittnen.
Stig Engström säger i förhör den 10 mars att han ser att blod kommer ur munnen på offret som ligger på marken och att det sitter 2 yngre personer och en äldre kvinna vid hans sida. Detta är ju Anna Hage, Stefan Glantz och Lisbet Palme.
Hur kan Stig Engström ha sett detta om han som förmodad gärningsman flytt in i Tunnelgatan strax efter skotten?

1. Blod ur munnen kom det ur munnen direkt efter dådet. Var han perplex ett par sekunder efter skott 2 som snuddade LP, kan han ha sett blodet hur munnen som GM.

2. AH, KJ och SG skrevs det om i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in