2024-05-28, 17:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Vrdelst r vl att ta i, men det r alla gnger bttre med HR i form av vrig trivsel om du bor med vettiga grannar. Att rligen f frgan om man kan tnkas vara med i styrelsen, stddagar etc r jag mycket glad att slippa (ca 35 medlemmar i frra freningen). Bor man i en mycket stor frening lr man slippa det mesta av det frutom att sjlv behva rusta upp sitt egna stlle varefter det slits.

Citat:
Ursprungligen postat av s7L45Bw724FO
Svrt att rationalisera, ja.

Bostadsrtt r en vrdels boendeform fr de flesta. Nstan alla hade trivts bttre i en hyresrtt, med marknadshyra.

Nr man jmfr bostadsformer s mste man komma ihg att ta med i ekvationen att hyresrtt r ett boende med service. En bostadsrtt mste man investera en massa tid och pengar i.

Dessutom s frvaltas hyresfastigheter av proffs, och med en helt annan lngsiktighet.

Problemet r ju att en marknadshyra skulle vara mycket hg och att det d i slutndan rinner ut s mycket pengar att det r en bttre affr att kpa. Givetvis r frgan var break-even gr fr kapitalkostnaden p insatsen, dvs. vad man kan f fr alternativavkastning p annat hll. Skulle det vara marknadshyra skulle man i bttre omrden ha bra grannar men betala dyrt. Hyr man som det ser ut idag s fr man oftast en lgenhet i ett mindre attraktivt omrde samt riskerar att ha stkiga grannar.
Citera
2024-05-28, 17:23
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Det finns massivs med mark, men det som stter kppar i hjulen r verpriset p mark + regleringar.
Citera
2024-05-28, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
ven p denna punkt varierar det oerhrt mycket mellan olika hus. I ett ldre hus (50-60-tal och bakt) r det vanligen ingen risk fr strre hjningar d freningen ger marken och har haft lng tid p sig att betala av lnen, vid nyproduktion r det risk att avgiften hjs med mnga tusen i ett svep.

Det dr hller jag inte alls med om. Jttemnga ombildade freningar i gamla hus som har hga ln, och ngra ven vrre n nyproduktion (10-15K/m2). Sedan finns sklart de med lg eller ingen belning.
Citera
2024-05-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaskhdjkahdjadh
nytt utbudsrekord

all time high p 50000

Visar vilken bra fart det r p marknaden Vrstmning och nya prisrekord vntar. Vi ser att det lite kapitalstarkare segmentet r urstarkt, samtidigt som smre objekt r iskalla. Som sig br.
Citera
2024-05-28, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Visar vilken bra fart det r p marknaden Vrstmning och nya prisrekord vntar. Vi ser att det lite kapitalstarkare segmentet r urstarkt, samtidigt som smre objekt r iskalla. Som sig br.

visar nog mer p att svenskar emigrerar bort hrifrn p ldre dagar
Citera
2024-05-28, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Problemet r ju att en marknadshyra skulle vara mycket hg och att det d i slutndan rinner ut s mycket pengar att det r en bttre affr att kpa. Givetvis r frgan var break-even gr fr kapitalkostnaden p insatsen, dvs. vad man kan f fr alternativavkastning p annat hll. Skulle det vara marknadshyra skulle man i bttre omrden ha bra grannar men betala dyrt. Hyr man som det ser ut idag s fr man oftast en lgenhet i ett mindre attraktivt omrde samt riskerar att ha stkiga grannar.
Kostnaden fr att bo i bostadsrtt r hg, fullt jmfrbar med en marknadshyra. Frutom att de flesta redan lgger stora summor p rntor och renoveringar, s erstter bostadsrtten ofta det direkta sparandet. Det r en bra affr om marknaden gr upp, men inte annars.

Du har givetvis rtt i att bostadsrtt r det bsta tillgngliga alternativet i Sverige, men det hade varit helt verlgset med en ppen hyresmarknad. Vi skulle ha ett hemnet precis som idag, men det skulle st "25 tkr/mnad" p den dr bostadsrtten istllet fr tio miljoner + avgift. Det r en stabil kostnad och mycket enklare fr gemene man att gra en hushllsbudget och anpassa boendet efter plnboken.
Citera
2024-05-28, 18:10
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Det r bara i Sverige som hyresrtter r vrdelsa. Det r p grund av hyresregleringen. En fast prissttning gr det helt meningslst med hgkvalitativa hyresrtter.

Det enda som framgr i rsredovisningen r det ekonomiska lget. De flesta fattar nd inget av den, och bryr sig inte om amorteringsfria ln, avskrivningar, m.m.

Jag har suttit i flera styrelser i innerstaden och det r vilda vstern. Det enda folk bryr sig om r lgsta mjliga avgift just nu, fr att kunna slja dyrt.

Det r s gott som omjligt att kasta ut ngon ur en bostadsrttsfrening, om du inte begr upprepade brott i din bostad.
Nja, det gr ju blixtsnabbt att utesluta en medlem som har sin lgenhet som knarkarkvart. HR inte s.

"Det enda som framgr", i rsredovisningen framgr allt och jag har betydligt bttre koll via den p min frenings ekonomi n jag har p min egen.

En bra styrelse ignorerar "nu mste vi ha lgsta mnadsavgift" eftersom det kommer surt eftert om man inte renoverar, inte lgger undan pengar till att byta stammar osv. Jag har bott i 5 olika BR, alla ledda av ekonomer, chefer, och liknande. Kanske att du borde kpa en lite dyrare BR?

Den som kper BR utan att kunna lsa en rsredovisning, minimum det pyttelilla kapitlet om belning, rntor, renovering, fr skylla sig sjlv. Siffrorna finns ju dr, ppet p ntet.

Jag skulle t.ex aldrig kpa en BR med mer ln n 3000 kr per kvm eller med stambyte eller hissbyte inom 5 r.
Senast redigerad av ManicToo 2024-05-28 kl. 18:13.
Citera
2024-05-28, 18:12
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Kostnaden fr att bo i bostadsrtt r hg, fullt jmfrbar med en marknadshyra. Frutom att de flesta redan lgger stora summor p rntor och renoveringar, s erstter bostadsrtten ofta det direkta sparandet. Det r en bra affr om marknaden gr upp, men inte annars.

Du har givetvis rtt i att bostadsrtt r det bsta tillgngliga alternativet i Sverige, men det hade varit helt verlgset med en ppen hyresmarknad. Vi skulle ha ett hemnet precis som idag, men det skulle st "25 tkr/mnad" p den dr bostadsrtten istllet fr tio miljoner + avgift. Det r en stabil kostnad och mycket enklare fr gemene man att gra en hushllsbudget och anpassa boendet efter plnboken.
Nej nej nej. Alla som kpt BR i Sverige 1994-2020 har tjnat pengar p sin bostad. De som kpt 2017 eller senare, eller nytt, kan ha en kostnad men den r inte brkdelen av vad en hyra r.

Alla som bott i HR senaste 20 ren r utfattiga. Alla som bott i BR r rika. Alla som gt HR och hyrt ut har blivit rika.

Utver detta s bor det troligen sktsammare och trevligare folk i BR eftersom de bevisligen kan spara ihop pengar. Men jag har aldrig provat HR och kanske har ni ocks mysiga grannar som r tysta efter kl 21.
Citera
2024-05-28, 18:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det dr hller jag inte alls med om. Jttemnga ombildade freningar i gamla hus som har hga ln, och ngra ven vrre n nyproduktion (10-15K/m2). Sedan finns sklart de med lg eller ingen belning.

Ombildade freningar r vl ett undantag, men generellt r det lg risk i ldre hus och hg i nyproduktion.
Citera
2024-05-28, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Nej nej nej. Alla som kpt BR i Sverige 1994-2020 har tjnat pengar p sin bostad. De som kpt 2017 eller senare, eller nytt, kan ha en kostnad men den r inte brkdelen av vad en hyra r.

Alla som bott i HR senaste 20 ren r utfattiga. Alla som bott i BR r rika. Alla som gt HR och hyrt ut har blivit rika.

Utver detta s bor det troligen sktsammare och trevligare folk i BR eftersom de bevisligen kan spara ihop pengar. Men jag har aldrig provat HR och kanske har ni ocks mysiga grannar som r tysta efter kl 21.
S boende i en BR etta i Mrsta r rik och boende i HR vning vid Djurgrdsbron r utfattig?
Citera
2024-05-28, 18:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Jo, jag hller sklart med om att bostadsrtt r problematisk, d det r ett mellanting mellan en egen fastighet och en hyresrtt. Du betalar fr att f hyra bostaden p lng sikt men kper inte sjlva bostaden, men str samtidigt sjlv fr frbttringstgrder i bostaden. Hade det funnits en strre marknad fr hyresrtter som marknadsprisstts (samt dr ksystem inte tillts, dvs. man byter hyresrtt nr man ska ha bostad och fr inte paxa en bostad fr att man sttt i kn sedan 30-40 r) s hade det varit en bttre lsning, s hade man i Sverige frr och har fortfarande i mnga lnder. Det r ju egentligen hyressystemet dr ker tillts som har lett till dagens katastrofala bostadssituation, d alla yngre generationer tvingas att kpa pga. att feta boomers sitter tryggt i trevliga bostder med lg hyra.

andra sidan kan man nog anta att marknaden fortstter g upp (om n frhoppningsvis i en lugnare takt n de senaste 20-30 ren) just pga. att det inte finns ngra utsikter fr att ndra p reglerna.
Citera
2024-05-28, 18:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
S boende i en BR etta i Mrsta r rik och boende i HR vning vid Djurgrdsbron r utfattig?

Du jmfr ju pplen och pron. Det fr vara motsvarande objekt sett till yta och omrde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in