Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-25, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetimib
Hon återvände inte frivilligt. Polisen röjde hennes skyddade boende så hennes bröder dök upp i Norrland. Hon hade träffat en afghansk man men herrn var sannolikt inte tillräckligt besläktad med henne för att pappan skulle godkänna …
Var har du hört/läst detta? Jag förstår det som att hon återvände för att hon saknade familjen, mor och småsyskonen. Har inte hört något om att polisen råkat röja hennes identitet. Fruktansvärt sorglig händelse.
Citera
2024-05-27, 11:24
Medlem
Orobanches avatar
Sverige hade inte behövt att ta itu med hederskulturen om vi inte tagit emot hela världens analfabeter med sin egen kultur. Och dessutom uppmuntrades alla dessa sköns kulturer av sossarna och resten av den rödgröna röran!
I Sverige idag lever över 240000 unga tjejer och även killar under hederskultur.
Så problemen kommer inte minska bara öka!
Citera
2024-05-27, 13:04
TV4 kallar kvinnan ”Sara”, är hennes identitet fastställd? Pratas om hedersmord med i samma inslag så undrar om de försöker trolla lite med att det kan vara svenskt hedersmord. Med tanke på deras oro över troll och desinformation..
Citera
2024-05-27, 13:06
Medlem
Enligt krimexperten på TV4 ska detta vara ett av de mest hemska mord hon har följt.
Detaljer kommer att släppas med fupen.

Kommer att tänka på mordet på Abbas.
(FB) Hedersmordet på Abbas Rezai i Högsby 2005
Citera
2024-05-27, 13:16
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suicune
Var har du hört/läst detta? Jag förstår det som att hon återvände för att hon saknade familjen, mor och småsyskonen. Har inte hört något om att polisen råkat röja hennes identitet. Fruktansvärt sorglig händelse.
Det var ett nyhetsinslag på Nyhetsmorgon i TV4 nyss.

Skolan slog larm att hon var tvungen att flytta omedelbart så hon inte skulle bli dödad.
Hon levde under stark kontroll med våld och hot.

Hon flyttade tillbaka självmant. Troligen pga av isoleringen, ensamheten och saknade efter familjen.
Troligen har väl familjen lugnat henne med att dom var ok med att hon levde ett friare liv.

Hon hade fått nytt jobb och lägenhet i Kalmar och hann jobba 1 pass innan hon blev mördad.

Det är 3 familjemedlemmar som blev omhäktade i dag, två män, 20-års åldern och 40-års åldern och en kvinna i 40-års åldern.

Det pratas i inslaget om att förundersökningen kommer att chocka folk.
"Therése Cedergren, kriminalreporter TV4 Nyheterna, berättar mer om fallet i spelaren ovan: ”Har chockat mig djupt, fallet har berört mig ända in i själen. Det är en av de värsta jag varit med om”.

Länk till inslaget i TV4 Nyhetsmorgon.
"Sara" hittades mördad i ett vindskydd – tre anhöriga misstänkta för mordet
https://www.tv4play.se/klipp/b93afd4bea97fa196241/video-sara-hittades-mordad-i-ett-vindskydd-tre-anhoriga-misstankta-for-mordet

"Sara" hittades mördad – tre anhöriga misstänkta: ”En av de värsta fallen jag varit med om”
https://www.tv4play.se/klipp/948c17dd4ecd67357f70/video-sara-hittades-mordad-tre-anhoriga-misstankta-en-av-de-varsta-fallen-jag-varit-med-om
Citera
2024-05-27, 13:16
Medlem
Fuckwindowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmPillarn
Mycket folk som hittas döda utomhus på sistone… eller är det bara jag?

Sommaren kom tidigt i år, där har du en anledning.
Citera
2024-05-27, 13:29
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cha-Cha-Boys
TV4 kallar kvinnan ”Sara”, är hennes identitet fastställd? Pratas om hedersmord med i samma inslag så undrar om de försöker trolla lite med att det kan vara svenskt hedersmord. Med tanke på deras oro över troll och desinformation..
Vad tycker du att dom ska kalla henne för? "Sara" är ett neutralt kvinnonamn.
Har du svårt för att backa en sida och läsa häktningsframställan?
https://gofile.io/d/3erWHv

Jag kan servera den åt dig. Det kommer en ny Häktningsframställan i eftermiddag.
Vad tror du? Är dom svenskar?

Häktningsframställan 2024-05-10, sannolika skäl alternativt skälig misstanke Mord 2024-05-03 -- 2024-05-04 Lessebo eller på annan plats i riket, Lessebo kommun
Häktade
Azizi, Noor Bibi 19810908-6705
Odengatan 12 B Lgh 1202, 365 32 LESSEBO
Medborgare i Afghanistan

Azizi, Zafran Aziz 20010706-0394
Trollbackevägen 14 LGH 1101, 393 52 KALMAR
Medborgare i Afghanistan

Azizi, Azizu Rahman 19801014-9758
Stationsgatan 9 B LGH 1103, 365 31 LESSEBO
Medborgare i Afghanistan

Azizi, Azizu Rahman bor i 1 rum och Kokvrå, 32 kvm, men är gift med Azizi, Noor Bibi som bor med 3 barn, 20 år, 18 och 16 år gamla, i en lägenhet på 76 kvm.
Är det ett bostadsbidrag bedrägeri också?
Senast redigerad av Timeout 2024-05-27 kl. 13:40.
Citera
2024-05-27, 13:31
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ja den är fastställd, allt står ju i tråden, även namnen på de häktade i brottsoffret familj.
Hedersmördad pga att familjen från Afghanistan inte klarade av att hon ville leva mer som en svensk.
Citera
2024-05-27, 14:04
Medlem
Q-Trons avatar
"Sara". Det stämmer att det är ett namn som används i Afghanistan, men det är inte alls den vanligaste stavningen. Om man ville vara mer sanningsenlig och inte förvilla tittarna/läsarna så skulle man kanske istället ha kallat henne "Zahra".

Men desinformationskanalen TV4 vill som vanligt få det att framstå som att invandringen aldrig skett, och att det här är något som bara börjat hända i Sverige, så där utan vidare. Plötsligt har Kalle, Jan-Åke, Ebba och Britt-Marie börjat hedersmörda. Jättekonstigt!

Så vansinnigt sjukt.
Citera
2024-05-27, 14:45
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ser inte varför du behöver vara så irriterad och tack för infon. Jag tänkte mest att de aldrig skulle göra tvärtom och välja typ Aisha på Lisa Holm.. men det är uppenbart att du inte förstod min tanke. Ber om ursäkt om jag upprörde dig
Men varför skulle dom använda Aisha på Lisa Holm när vi bor i Sverige???
Ska det vara så svårt att fatta att vi använder svenska namn även om den som ges ett namn i ett reportage är invandrare.

TV4 vill nog inte ha en anmälan på sig och höga böter.
Citera
2024-05-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det var ett nyhetsinslag på Nyhetsmorgon i TV4 nyss.

Skolan slog larm att hon var tvungen att flytta omedelbart så hon inte skulle bli dödad.
Hon levde under stark kontroll med våld och hot.

Hon flyttade tillbaka självmant. Troligen pga av isoleringen, ensamheten och saknade efter familjen.
Troligen har väl familjen lugnat henne med att dom var ok med att hon levde ett friare liv.

Hon hade fått nytt jobb och lägenhet i Kalmar och hann jobba 1 pass innan hon blev mördad.

Det är 3 familjemedlemmar som blev omhäktade i dag, två män, 20-års åldern och 40-års åldern och en kvinna i 40-års åldern.

Det pratas i inslaget om att förundersökningen kommer att chocka folk.
"Therése Cedergren, kriminalreporter TV4 Nyheterna, berättar mer om fallet i spelaren ovan: ”Har chockat mig djupt, fallet har berört mig ända in i själen. Det är en av de värsta jag varit med om”.

Länk till inslaget i TV4 Nyhetsmorgon.
"Sara" hittades mördad i ett vindskydd – tre anhöriga misstänkta för mordet
https://www.tv4play.se/klipp/b93afd4bea97fa196241/video-sara-hittades-mordad-i-ett-vindskydd-tre-anhoriga-misstankta-for-mordet

"Sara" hittades mördad – tre anhöriga misstänkta: ”En av de värsta fallen jag varit med om”
https://www.tv4play.se/klipp/948c17dd4ecd67357f70/video-sara-hittades-mordad-tre-anhoriga-misstankta-en-av-de-varsta-fallen-jag-varit-med-om
Tack!
Citera
2024-05-27, 15:21
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Men varför skulle dom använda Aisha på Lisa Holm när vi bor i Sverige???
Ska det vara så svårt att fatta att vi använder svenska namn även om den som ges ett namn i ett reportage är invandrare.

TV4 vill nog inte ha en anmälan på sig och höga böter.

Vadå för anmälan, och böter för vadå? Därför att man korrekt maskerar en Mohammed med namnet Ahmed istället? Eller en Fatima med namnet Nour? Eller kvinnan i det här fallet med namnet Zahra (istället för det för Afghanistan långt mindre vanliga och därför missvisande Sara)?

"Carl blev brutalt avrättad av Niklas med ett skott i bakhuvudet, efter att Carl och Petter sålt droger på Niklas område i Rissne och Hallonbergen. Niklas har tidigare dömts för våld mot tjänsteman, övergrepp i rättssak, hedersrelaterad misshandel, vapeninnehav och stöld."

Du verkar inte förstå hur medvetet missvisande det här är.

Och när namn från Mellanöstern börjar segla upp som vanligaste namn i vissa områden och städer så börjar ditt resonemang att falla isär mer och mer. Då finns det ännu färre anledningar att maskera med ett svenskt namn.
Senast redigerad av Q-Tron 2024-05-27 kl. 15:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in