Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-27, 20:56
Medlem
Ett litet citat från senaste artikeln hos Smålandsposten. Övriga artikeln nämner bara bakgrundshistorian.

Citat:
Omhäktningsförhandlingarna hölls bakom stängda dörrar. Samtliga tre misstänkta, två män och en kvinna, som nu varit häktade i drygt två veckor fortsätter att neka till att ha någonting med den 22-åriga kvinnans död att göra.
Men tingsrätten fastslog att trion fortfarande är på sannolika skäl misstänkta för mord och grovt gravfridsbrott. Åtal ska enligt domstolens beslut vara väckt den 10 juni, men åklagaren kommer att vara tvungen att begära flera ytterligare åtalsförlängningar innan mordutredningen är klar.
https://www.smp.se/vaxjo/misstankta-slaktingarna-till-22-ariga-mordoffret-i-lessebo-gor-inga-medgivanden/
Citera
2024-05-27, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Ett litet citat från senaste artikeln hos Smålandsposten. Övriga artikeln nämner bara bakgrundshistorian.

https://www.smp.se/vaxjo/misstankta-slaktingarna-till-22-ariga-mordoffret-i-lessebo-gor-inga-medgivanden/
Tackar för informationen!
Citera
2024-05-28, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det var ett nyhetsinslag på Nyhetsmorgon i TV4 nyss.

Skolan slog larm att hon var tvungen att flytta omedelbart så hon inte skulle bli dödad.
Hon levde under stark kontroll med våld och hot.

Hon flyttade tillbaka självmant. Troligen pga av isoleringen, ensamheten och saknade efter familjen.
Troligen har väl familjen lugnat henne med att dom var ok med att hon levde ett friare liv.

Hon hade fått nytt jobb och lägenhet i Kalmar och hann jobba 1 pass innan hon blev mördad.

Det är 3 familjemedlemmar som blev omhäktade i dag, två män, 20-års åldern och 40-års åldern och en kvinna i 40-års åldern.

Det pratas i inslaget om att förundersökningen kommer att chocka folk.
"Therése Cedergren, kriminalreporter TV4 Nyheterna, berättar mer om fallet i spelaren ovan: ”Har chockat mig djupt, fallet har berört mig ända in i själen. Det är en av de värsta jag varit med om”.

Länk till inslaget i TV4 Nyhetsmorgon.
"Sara" hittades mördad i ett vindskydd – tre anhöriga misstänkta för mordet
https://www.tv4play.se/klipp/b93afd4bea97fa196241/video-sara-hittades-mordad-i-ett-vindskydd-tre-anhoriga-misstankta-for-mordet

"Sara" hittades mördad – tre anhöriga misstänkta: ”En av de värsta fallen jag varit med om”
https://www.tv4play.se/klipp/948c17dd4ecd67357f70/video-sara-hittades-mordad-tre-anhoriga-misstankta-en-av-de-varsta-fallen-jag-varit-med-om

Så vidrigt! Man undrar o vill inte ens tänka på vad de gjort mot henne stackaren som jobbade för att skaffa sig ett självständigt liv när hon utrycker sig så
Citera
2024-06-01, 20:29
Medlem
Ingen inloggning pga SVT:

Citat:
Vänner som känt den mördade 22-åringen i många år säger att det framför allt var en familjemedlem som utsatte henne för våld och hot, och att den personen också utnyttjade henne ekonomiskt. Men de anser inte att det låg något hedersmotiv bakom.

– Han tvingade henne att ha flera jobb och tog sen alla hennes pengar, säger en vän till SVT Småland.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/oklart-motiv-bakom-mordet-i-lessebo-motstridiga-vittnesmal-om-hedersmotiv
Citera
2024-06-02, 12:52
Medlem
Citat:
Ingen inloggning pga SVT:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/oklart-motiv-bakom-mordet-i-lessebo-motstridiga-vittnesmal-om-hedersmotiv
Med tanke på att de är tre häktade lutar det ändå mot hedersmord anser jag, att pojkvännen var från samma land behöver inte betyda nåt då det ju finns olika grupperingar inom landet. Han kan i familjens ögon setts sim en dålig muslim. Psykopat är man ju som tillägg, när man kan ta livet av sin familjemedlem, så det ena utesluter ju inte det andra.
Citera
2024-06-02, 21:04
Medlem
Låter bara motsägelsefullt att någon tvingar någon att ge sig ut för att jobba om det gäller hedersmotiv. Då brukar det snarast vara att låsa in någon så de inte tar sig ut alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Suicune
Med tanke på att de är tre häktade lutar det ändå mot hedersmord anser jag, att pojkvännen var från samma land behöver inte betyda nåt då det ju finns olika grupperingar inom landet. Han kan i familjens ögon setts sim en dålig muslim. Psykopat är man ju som tillägg, när man kan ta livet av sin familjemedlem, så det ena utesluter ju inte det andra.
Citera
2024-06-14, 12:20
Medlem
Zyxel04s avatar
En väldigt tråkig historia.... hemskt att detta har hänt.

Jag har i grunden en negativ människosyn... jag tror att gemene man är lättpåverkad av normer, trender och "kultur". Men samtidigt... att döda en människa? Borde det ändå inte finnas lite empati? Eller rejäla skuldkänslor i alla fall.

För en semi-filosof likt mig är det "intressant" att hon valde att flytta tillbaka till Lessebo från Norrland, på frivillig basis.

Jag kom att tänka på en bild som jag har sett en gång... På bilden ser man en fånge som är inuti en fängelsecell. Fången får välja mellan bröd... och en nyckel... nyckeln gör att han kan bli fri.

Det noterbara är att fången väljer brödet, och inte nyckeln.

"Grejen" med bilden är att visa att människor söker trygghet och är rädda för det "okända". Om man bara har vissa grundläggande behov tillfredsställda så kan man acceptera en fortsatt dålig situation eftersom det inger en form av trygghet. Man är rädd för det okända, även om det skulle kunna leda till något bättre.

Kanske skulle de kunna appliceras på flickan i denna situationen.
Citera
2024-06-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyxel04
En väldigt tråkig historia.... hemskt att detta har hänt.

Jag har i grunden en negativ människosyn... jag tror att gemene man är lättpåverkad av normer, trender och "kultur". Men samtidigt... att döda en människa? Borde det ändå inte finnas lite empati? Eller rejäla skuldkänslor i alla fall.

För en semi-filosof likt mig är det "intressant" att hon valde att flytta tillbaka till Lessebo från Norrland, på frivillig basis.

Jag kom att tänka på en bild som jag har sett en gång... På bilden ser man en fånge som är inuti en fängelsecell. Fången får välja mellan bröd... och en nyckel... nyckeln gör att han kan bli fri.

Det noterbara är att fången väljer brödet, och inte nyckeln.

"Grejen" med bilden är att visa att människor söker trygghet och är rädda för det "okända". Om man bara har vissa grundläggande behov tillfredsställda så kan man acceptera en fortsatt dålig situation eftersom det inger en form av trygghet. Man är rädd för det okända, även om det skulle kunna leda till något bättre.

Kanske skulle de kunna appliceras på flickan i denna situationen.

Tack för inspelet. Det kan också förklara varför vissa följer rörelser ledda av maktfullkomliga (män som oftast). Trump, Hitler, Orban osv. Deras retorik handlar aldrig om en okänd framtid, utan alltid om att gå tillbaka till något som de redan kan referera till. Ex Trumps slogan: Make Amerika Great AGAIN (refr till ett bättre förflutet).
Citera
2024-06-19, 22:10
Medlem
Artikeln är längre men detta är det viktigaste:
Citat:
"Sara polisanmälde familjemedlemmar för hedersförtryck och olaga hot. Kammaråklagare Anna Mårtensson ledde förundersökningen. När den lades ned i december skickade åklagarmyndigheten ett brev till hennes gamla adress i Lessebo. Det brevet innehöll inte några uppgifter om Saras nya adress.

Men åklagaren tyckte ändå att det var olämpligt att de skickat brevet dit så att familjen fick kännedom om anmälan. Rutinerna har ändrats efter detta uppger åklagaren för Nyheterna.

I januari började kvinnans familj söka upp Sara på orten där hon hölls gömd.

– Sara kontaktar en person i sin familj utan att röja var hon är och får då bekräftat att det är ett hemskickat brev, från polisen där hennes skyddade folkbokföring, nya namn och personnummer finns med så familjen hittar henne. Det gjorde att Sara gav upp och inte hade något val än att återförenas med sin familj."
https://www.tv4.se/artikel/Sc2u41Ft4APdHU1OIHIvj/sara-hittades-doed-i-vindskydd-kan-ha-moerdats-efter-polisens-miss?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared_link
Citera
2024-06-20, 07:25
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Artikeln är längre men detta är det viktigaste: https://www.tv4.se/artikel/Sc2u41Ft4APdHU1OIHIvj/sara-hittades-doed-i-vindskydd-kan-ha-moerdats-efter-polisens-miss?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared_link
De skriver också att en förundersökning rörande brott mot tystnadsplikten har inletts.
Citera
2024-06-27, 09:45
Medlem
Timeouts avatar
Nya uppgifterna om mordet i Lessebo: ”Hedersproblematik”
Publicerad 26 jun 2024 kl 21.19

De två män och den kvinna som sitter häktade är från samma familj och släktingar till 22-åringen, och i en personutredning konstaterar nu Kriminalvården att ”det föreligger en hedersproblematik i familjen”.
I utredningen framgår det att socialtjänsten har tagit emot flera orosanmälningar, och i sina utredningar fått bilden av ”en familjesituation med hedersförtryck utifrån våld, hot och tydliga begränsningar kring vad man inte får göra som kvinna”.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/nya-uppgifterna-om-mordet-i-lessebo-hedersproblematik/
Citera
2024-06-27, 12:27
Medlem
Pungpuckels avatar
Från en hedersmans perspektiv och en kvinna med heder, (eller hederskvinna kanske man säger..)
Så måste det vara en kollosal stress att leva i ett land utan trygga välbekanta sharialagar.

Då kanske det inte är så dumt att flytta hem till Afghanistan ändå, stenåldersfolk mår ju ändå bäst med andra ifrån samma tidsperiod.

Visst, jag förstår att det är välfärdsmumma som ligger i fatet och lockar, men är det verkligen heder?
Socpengarna har väl ändå kommit ifrån allt som kan kallas Haram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in