Citat:
Ursprungligen postat av
Zyxel04
En väldigt tråkig historia.... hemskt att detta har hänt.
Jag har i grunden en negativ människosyn... jag tror att gemene man är lättpåverkad av normer, trender och "kultur". Men samtidigt... att döda en människa? Borde det ändå inte finnas lite empati? Eller rejäla skuldkänslor i alla fall.
För en semi-filosof likt mig är det "intressant" att hon valde att flytta tillbaka till Lessebo från Norrland, på frivillig basis.
Jag kom att tänka på en bild som jag har sett en gång... På bilden ser man en fånge som är inuti en fängelsecell. Fången får välja mellan bröd... och en nyckel... nyckeln gör att han kan bli fri.
Det noterbara är att fången väljer brödet, och inte nyckeln.
"Grejen" med bilden är att visa att människor söker trygghet och är rädda för det "okända". Om man bara har vissa grundläggande behov tillfredsställda så kan man acceptera en fortsatt dålig situation eftersom det inger en form av trygghet. Man är rädd för det okända, även om det skulle kunna leda till något bättre.
Kanske skulle de kunna appliceras på flickan i denna situationen.
Tack för inspelet. Det kan också förklara varför vissa följer rörelser ledda av maktfullkomliga (män som oftast). Trump, Hitler, Orban osv. Deras retorik handlar aldrig om en okänd framtid, utan alltid om att gå tillbaka till något som de redan kan referera till. Ex Trumps slogan: Make Amerika Great AGAIN (refr till ett bättre förflutet).