Flashback bygger pepparkakshus!
2025-02-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Två veckor efter avslutad rättegång brukar en dom komma.
Jag gissar på livstid för bror och pappa. Mamman är lite svårare, men hon kommer inte undan.
Blir det verkligen livstid tror du?
Förloppet var inte utdraget enligt brodern. De verkar inte heller planeratt något vidare noggrant. Tveksamt om det blir livstid även om man kan önska det. Skulle tro att de får runt 15 år.
Läste på en hemsida:
Enligt paragrafen ska som skäl för livstids fängelse särskilt beaktas om gärningen föregåtts av noggrann planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös. Paragrafen fick sin nuvarande lydelse genom en lagändring som trädde i kraft den 1 januari 2020.
Citera
2025-02-17, 14:50
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutsigsnorre
Förloppet var inte utdraget enligt brodern. De verkar inte heller planeratt något vidare noggrant. Tveksamt om det blir livstid även om man kan önska det. Skulle tro att de får runt 15 år.
Läste på en hemsida:
Enligt paragrafen ska som skäl för livstids fängelse särskilt beaktas om gärningen föregåtts av noggrann planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös. Paragrafen fick sin nuvarande lydelse genom en lagändring som trädde i kraft den 1 januari 2020.
Hedersmord döms hårdare.
Försvårande att hon inte var trygg med närstående.
Inköp av tändarvätska visar på planerat.
Utan hedersmord så hade jag inte varit så säker på livstid, men nu tror jag på det. Självklart är det något jag önskar nu när vi ändå måste ha dem kvar. Jag är dock orolig för lägre straff. Hur det än blir så lär ju någon överklaga till Hovrätten.
Brodern har ju suttit på rättspsyk ett tag, men det blir nog en fängelsedom för honom.
Efter lagändringen så döms livstid oftare.
Citera
2025-02-17, 16:17
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutsigsnorre
Läste på en hemsida:

Bla bla bla...
Det här mordet är i allra högsta grad planerat!
IQ-befriade brodern, äckelmamman och den väldigt IQ-befriade pappan fick reda på vart dottern var och hon blev kallblodigt mördad direkt!
Avarterna tände sen eld på hennes kropp, människor som ska vara hennes trygghet!

Det kommer att bli ramaskri om det inte blir livstid för alla tre.
Så jävla vidriga avarter, dom ska ut från Sverige!
Men deras (gratis) försvarsadvokater hittar säkert förmildrande omständigheter för svinen..brukar bli så.
Sveriges förfall har aldrig gått så snabbt som nu!
Citera
2025-02-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Bla bla bla...
IQ-befriade brodern, äckelmamman och den väldigt IQ-befriade pappan fick reda på vart dottern var och hon blev kallblodigt mördad direkt!
Avarterna tände sen eld på hennes kropp, människor som ska vara hennes trygghet!

Men deras (gratis) försvarsadvokater hittar säkert förmildrande omständigheter för svinen..brukar bli så.

Håller med dej, Hedersmord och planerat bör ge livstid och livstids utvisning vid avtjänat straff, allt annat är ett hån mot rättvisan, men som du själv skriver så lär väl deras advokater hitta på några förmildrande omständigheter.

Ja fy fan vad detta land har förfallit.
Citera
2025-02-17, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Bla bla bla...

Jag hoppas de också anser det. Du har rätt i det du säger med tändvätskan. Det visar såklart på planering.
Hoppas de får livstid allihopa. Och att mamman blir knullad haram-ramadan-style i fängelset.
Citera
2025-02-17, 21:16
Medlem
Citat:
Kort efter Shahidas död chattar en av de övriga fem bröderna med hennes make i Tyskland, om vad som pågår i familjen.
”Min pappa lurade henne...”, skriver brodern bland annat i chatten.
Brodern är uppenbart rädd. Skriver att deras pappa uppmanat dem att inte säga ett ord till polisen. Han berättar också att hans mamma, pappa och bror verkar stressade. Och att han sett dem bränna kläder.
”Vad har jag att leva för längre, mina föräldrar och min bror har dödat min syster”, skriver han i chatten och fortsätter:
”Om de gjorde så mot min syster, vad skulle stoppa dem från att göra samma sak mot mig”.
https://www.expressen.se/premium/krim/22-ariga-shahidas-make-hon-litade-pa-sin-mamma/
Citera
2025-02-18, 19:25
Avstängd
Elm17s avatar
”När polisen hemlighet lyssnar av föräldrarnas telefoner hörs de bland annat säga till varandra:

- Smutsen är borta. Nu är smutsen död.”

https://www.expressen.se/premium/krim/22-ariga-shahidas-make-hon-litade-pa-sin-mamma/

Om deras egna dotter. Otroligt.
”Fredens religion” var det, ja.
Senast redigerad av Elm17 2025-02-18 kl. 19:32.
Citera
2025-02-19, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
”När polisen hemlighet lyssnar av föräldrarnas telefoner hörs de bland annat säga till varandra:

- Smutsen är borta. Nu är smutsen död.”

Om deras egna dotter. Otroligt.
”Fredens religion” var det, ja.
Fredens religion var det, ja. Du verksr vara nägot inkompetent och värligt okunnig må jag säga. Hederskulturen, som det kallas, har med KULTUR att göra, vad som är skamsligt inom kulturen, inte vad som är olagligt inom religionen. Detta är två helt avskilda kategorier. Hoppas att du blev något mer klokare.
Citera
2025-02-19, 14:41
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Fredens religion var det, ja. Du verksr vara nägot inkompetent och värligt okunnig må jag säga. Hederskulturen, som det kallas, har med KULTUR att göra, vad som är skamsligt inom kulturen, inte vad som är olagligt inom religionen. Detta är två helt avskilda kategorier. Hoppas att du blev något mer klokare.

Ah ok, ”fredens religion” som sagt.

Save me the bs.
Citera
2025-02-19, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Media rapporterar att mamman lurat hem dottern, stämmer det med fup?
Skulle inte vilja påstå att det media menar stämmer överens med det som framgått ii. FUP. Finns ingenting utredningen som antyder på att mamman "lurat" hem dottern, varken samtal eller sms chattar ...

Sahidas egna historia var att hennes bror Munir hade besökt henne men detta visade sig under utredningen att det inte stämde. Hon påstod även att myndigheter hade röjt hennes plats som även visade sig inte stämma. Utan hon hade själv berättat för sina bröder var hon befann sig.
Citera
2025-02-19, 22:04
Medlem
Det finns hederskultur inom alla religioner. Dags nollor som du lär dig det: https://kvartal.se/artiklar/hederskultur-under-radarn/

Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Ah ok, ”fredens religion” som sagt.

Save me the bs.
Citera
2025-02-27, 16:47
Medlem
Familjen var alltså från Afghanistan, men varför är det pakistanskt flagga vi ser på offret Shahidas begravningsplats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in