Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BevinLee
Är det såhär på riktigt alltså?! Säljer dom sina döttrar för denna (skit) summa till en ny afgan för att dom ska kunna komma hit o leva på bidrag?
Ja, tyvärr! Socialtjänsten är medvetna om detta och detta problem är ingen nyhet för dem. Däremot är det inget som vare sig S eller socialtjänsten vill "problematisera" för pengar och medborgarskap är något som blattarna vill kapitalisera på.

Däremot så har ju möjligheten att komma hit till Sverige genom giftermål blivit något svårare då man har vissa krav, men om man verkligen nekar om vederbörande "Försörj*nings*krav - Den person som du ska bo med i Sverige måste kunna försörja er båda. Han eller hon ska också ha en bostad av tillräcklig storlek och standard som ni kan bo tillsammans i när du flyttar till Sverige."

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo.html
Citera
2024-05-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mo2196
killen var också från samma land, inte svensk👍🏼 men pappan hade en annan åsikt 💰
Det finns olika folk i Afghanistan, dels hazarer, som vi sett här i landet bla i form av "ensamkommande afghaner" som som kom hit i stort antal vid år 2015.
Hazarer utmärker sig ofta genom deras östasiatiska utseende, som härstammar från deras mongoliska gener.
Det andra folkslaget är pashtuner, de har hög svansföring och de anser sig vara mycket bättre än hazarerna. Det händer att pashtuner och hazarer fattar tycke för varandra och vill gifta sig, vilket kan leda till konflikter och hedersmord.
Citera
2024-05-17, 18:56
Medlem
Är alla tre misstänkta för modet? Det låter långsökt. Eller tar de in alla tre och misstänker en av dom?
Citera
2024-05-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Är alla tre misstänkta för modet? Det låter långsökt. Eller tar de in alla tre och misstänker en av dom?
Vad menar du skulle vara långsökt? De är alla tre misstänkta för mordet.
Citera
2024-05-17, 19:41
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
De sitter alla tre häktade misstänkta för mord och grovt gravfridsbrott. Står på häktningsframställan vad de är misstänkta för.
Se häktningsframställan här.
https://gofile.io/d/3erWHv

I Sverige finns begreppet i samförstånd begångna brott man kan åtals och dömas för.
Medgärningsmannaskap innebär att två eller flera individer går samman och utför en brottslig gärning gemensamt. Det kan exempelvis handla om att ett gäng misshandlar ett offer eller begår ett rån tillsammans.
Ofta åtalas individerna för att ”tillsammans och i samförstånd” begått brottet.
Citera
2024-05-18, 01:36
Medlem
Att familj från dessa extremistiska kulturer kan bli så sexuellt upphetsade och avundsjuka på vad dottern utforskar i sitt liv så att de måste mörda henne. Hur kränkt kan man känna sig egentligen?! "Hon förstör familjens heder!" Hahaha är den bättre nu då? Ofattbart!
Citera
2024-05-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det finns olika folk i Afghanistan, dels hazarer, som vi sett här i landet bla i form av "ensamkommande afghaner" som som kom hit i stort antal vid år 2015.
Hazarer utmärker sig ofta genom deras östasiatiska utseende, som härstammar från deras mongoliska gener.
Det andra folkslaget är pashtuner, de har hög svansföring och de anser sig vara mycket bättre än hazarerna. Det händer att pashtuner och hazarer fattar tycke för varandra och vill gifta sig, vilket kan leda till konflikter och hedersmord.

Du förstod inte min poäng, pappan ville att hon skulle gifta sig med en man hon aldrig träffat (i Afghanistan) för att först tjäna pengar på det (business) å andra sidan, den andra killen vi pratade om bodde i ett annat europeiskt land vilket betyder om hon flyttade för att bo någon annanstans skulle pappan inte längre ha kontroll över hennes 💰💵. Ville bara förtydliga att killen inte var svensk utan från samma land samma klan samma allt.
Citera
2024-05-20, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mo2196
Du förstod inte min poäng, pappan ville att hon skulle gifta sig med en man hon aldrig träffat (i Afghanistan) för att först tjäna pengar på det (business) å andra sidan, den andra killen vi pratade om bodde i ett annat europeiskt land vilket betyder om hon flyttade för att bo någon annanstans skulle pappan inte längre ha kontroll över hennes 💰💵. Ville bara förtydliga att killen inte var svensk utan från samma land samma klan samma allt.
Det fanns väl ingen poäng i ditt förra inlägg, du skrev bara att hon och killen var från samma land och att pappan motsatte sig det hela. Inget mer.
Citera
2024-05-21, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det fanns väl ingen poäng i ditt förra inlägg, du skrev bara att hon och killen var från samma land och att pappan motsatte sig det hela. Inget mer.

Du kom med en irrelevant förklaring om olika folk i Afghanistan.. det handlar inte om det … pappan hade redan lovat att gifta bort henne till någon annan för att han skulle få pengar från det,, och inte för att den andra killen inte var från samma etniska/folkgrupp! Mitt svar var från början till personen som sa att killen var svensk då min poäng var att rätta informationen👍🏼
Citera
2024-05-21, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massooddon
"Hon förstör familjens heder!" Hahaha är den bättre nu då? Ofattbart!
Jag menar inte på något vis att jag begriper mig på dessa kulturer, jag vet att jag verkligen inte gör det. Men jag menar att jag med det jag ändå vet inte kan utesluta att hedern är inte bara återställd utan rentav stärkt. Varför de här kulturerna fungerar som de gör vet jag inte men jag är helt säker på en sak. Jag har inte lust att ta ansvar för att vare sig begripa eller acceptera dem och varför så många ser dem som värda att rädda eller ens ha något att göra med övergår mitt förstånd.
Citera
2024-05-24, 11:56
Medlem
Citat:
Polisens huvudspår blev snabbt att det handlade om ett hedersrelaterat mord. Smålandsposten har tidigare berättat att kvinnan som mördades bytt både för- och efternamn och att hon i mars folkbokförde sig på adressen i Norrbotten där hon var skriven vid mordet.
Men kvinnan flyttade till Norrbotten redan i höstas och började i oktober ett halvårs provanställning inom vården. Kontraktet med kommunen undertecknade kvinnan med sitt nya namn.
Den 22-åriga kvinnan beskrivs som vänlig, arbetsam och välanpassad i det svenska samhället. Hon hade enligt samstämmiga uppgifter framtidsplaner om att vidareutbilda sig inom vårdyrket och har även berättat om en pojkvän i Tyskland och att hon ville flytta dit.
https://www.smp.se/vaxjo/mordad-kvinna-berattade-om-pojkvan-i-tyskland-kan-vara-ett-av-motiven-till-dadet/
Citera
2024-05-25, 15:30
Medlem
Ezetimibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
väldigt tragiskt men också ofattbart att man har skyddad identitet och sedan återvänder frivilligt. Hoppas fler i samma sits tänker en och två gånger i framtiden och liknande fall kan undvikas!

Hon återvände inte frivilligt. Polisen röjde hennes skyddade boende så hennes bröder dök upp i Norrland. Hon hade träffat en afghansk man men herrn var sannolikt inte tillräckligt besläktad med henne för att pappan skulle godkänna …
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in