2024-05-26, 01:13
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Du har fortfarende inte klargjort varför universum skulle vara oändligt. Det är ditt eget subjektiva tyckande som säger det.

Enligt konventionell fysik och logik så kan inte universum vara oändligt. Som man förstår det idag så har universum en begränsad ålder och började med att vara litet när big bang skedde och har sedan dess expanderat.

Men det människan vet om oändligheten är inte mycket överhuvudtaget. Precis konventionell fysik och logiskt för oss. Vi trodde också att jorden var platt
Var den det?
Nä!!!
Vi vet inte ens om det var en big bang. Om den var det: var den inte big !
Och det var ingen hög Bang!
Och det är förmodligen så att det är oändligt antal big bang och oändligt antal universum
Det är senaste forsknings rönen av de bästa vetenskap männen. Men ni vet ju såklart mer än dem. Eller hur?
Ja det expanderar
Men om det blir the big chill * vet man ännu inte. Men det är mycket troligt. Eller att vi uppslukas av ett annat större universum. Enligt M Tegmark exempelvis
Citera
2024-05-26, 01:41
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Du har inte förmågan att utvärdera påståendet att det är troligt att vi inte är ensamma.

Vi vet så mycket som att det inte kryssar runt rymdskepp från avancerade civilisationer i vår närhet.

Och du har inte förmågan att att säga att vi är ensamma i universum
Och ni har inte förmågan att säga att rymdskepp inte besökt oss. Hur skulle du kunna veta en sån sak blir i så fall bara taffliga gissningar.

Ang ufon och avancerade farkoster i vår atmosfär och även närmare. Är nånting som utreds mkt noggrant numera av USA och även Kina och Ryssland De tar detta på mycket stort allvar Poliser och militären har sett detta Det finns filmer av det från erfarna stridspiloter och även bevis på radar. Även om man skalar bort 95 procent av observationerna så blir det ändå hundratusentals globalt. Googla på Belgien vågen t ex. I början på 90 talet var det. Höll på länge. Finns autentiskt material i form av filmer, radar, bilder 10 tusentals ögonvittnen. Bland dessa militären och även polis , det belgiska luftförsvaret jagade dessa triangelformade objekt med stridsflygplan Och deras försvarsminister gick ut i television och sa att det här är inte från jorden. Inget land har den här teknologiskt avancerade farkoster som färdas i 50 tusen kilometer i tim. Det finns hur mycket material som helst, Och sen kan du komma med era tomtar och gröna gubbar som ni gillar att snacka om när ni försöker vara rolig.. o inte har några argument osv
Men som inte är ett dugg kul. De som pågick i Belgien t ex var samtidigt 1000 st ca som såg detta när de hovrade över motorvägarna och sken upp så att det såg ut som det var dag fast det var mörkt ute på kvällen. Dessa var också stora vissa var 200 meter stora uppskattade den belgiska militären. Pågick i ett halvår gjorde det. Det är var bara ett exempel Skulle kunna räkna upp många fler hundratals etc. Och sen vad det här är får var o en tro det kan vara osv. Det är bara att börja googla. Men vulgärskeptikerna kommer inte fatta nånting av det För de är heller inte insatta o updaterade. Och det här är inte ens kontroversiellt längre. Det behandlas seriöst runt om i världen. Och det är en realitet. Men vad Vet ingen, men teorier. Och jag har en vän mkt pålitlig och ingen flummare De var i Hälsingland och fiskade på natten vid en sjö. De var fem stycken vuxna. Plötsligt så ser de ett svagt ljus komma emot dem över trädtopparna helt ljudlöst. Och sedan hovrar över dem ca 20 meter ovanför dem Det här var också innan drönarnas tid. Föremålet försvinner men kommer tillbaka De blir extremt rädda Föremålet är ca 25 meter stort o metalliskt. Runt. De åker iväg med bilen, de kommer bara 150 meter Sen hovrar föremålet, farkosten ovanför bilen 10 meter ovanför dem. De gasar på för att komma undan det. Då ser de hur det sicksackar emellan trädtopparna, I månskenet, de pustar ut o åker ca 1 mil, då plötsligt är det ovanför bilen igen. Hovrande o ljudlöst. Och försvinner efter fem minuter. Jag tvivlar inte ett dugg på min vän som är mycket sansad, en jurist utbildad person som aldrig skulle hitta på nåt sånt. Och en av de andra i bilen hade varit yrkesmilitär och mkt trovärdig.
Senast redigerad av DrJoll 2024-05-26 kl. 02:00.
Citera
2024-05-26, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Och du har inte förmågan att att säga att vi är ensamma i universum
Och ni har inte förmågan att säga att rymdskepp inte besökt oss. Hur skulle du kunna veta en sån sak blir i så fall bara taffliga gissningar.

Ang ufon och avancerade farkoster i vår atmosfär och även närmare. Är nånting som utreds mkt noggrant numera av USA och även Kina och Ryssland De tar detta på mycket stort allvar Poliser och militären har sett detta Det finns filmer av det från erfarna stridspiloter och även bevis på radar. Även om man skalar bort 95 procent av observationerna så blir det ändå hundratusentals globalt. Googla på Belgien vågen t ex. I början på 90 talet var det. Höll på länge. Finns autentiskt material i form av filmer, radar, bilder 10 tusentals ögonvittnen. Bland dessa militären och även polis , det belgiska luftförsvaret jagade dessa triangelformade objekt med stridsflygplan Och deras försvarsminister gick ut i television och sa att det här är inte från jorden. Inget land har den här teknologiskt avancerade farkoster som färdas i 50 tusen kilometer i tim. Det finns hur mycket material som helst, Och sen kan du komma med era tomtar och gröna gubbar som ni gillar att snacka om när ni försöker vara rolig.. o inte har några argument osv
Men som inte är ett dugg kul. De som pågick i Belgien t ex var samtidigt 1000 st ca som såg detta när de hovrade över motorvägarna och sken upp så att det såg ut som det var dag fast det var mörkt ute på kvällen. Dessa var också stora vissa var 200 meter stora uppskattade den belgiska militären. Pågick i ett halvår gjorde det. Det är var bara ett exempel Skulle kunna räkna upp många fler hundratals etc. Och sen vad det här är får var o en tro det kan vara osv. Det är bara att börja googla. Men vulgärskeptikerna kommer inte fatta nånting av det För de är heller inte insatta o updaterade. Och det här är inte ens kontroversiellt längre. Det behandlas seriöst runt om i världen. Och det är en realitet. Men vad Vet ingen, men teorier. Och jag har en vän mkt pålitlig och ingen flummare De var i Hälsingland och fiskade på natten vid en sjö. De var fem stycken vuxna. Plötsligt så ser de ett svagt ljus komma emot dem över trädtopparna helt ljudlöst. Och sedan hovrar över dem ca 20 meter ovanför dem Det här var också innan drönarnas tid. Föremålet försvinner men kommer tillbaka De blir extremt rädda Föremålet är ca 25 meter stort o metalliskt. Runt. De åker iväg med bilen, de kommer bara 150 meter Sen hovrar föremålet, farkosten ovanför bilen 10 meter ovanför dem. De gasar på för att komma undan det. Då ser de hur det sicksackar emellan trädtopparna, I månskenet, de pustar ut o åker ca 1 mil, då plötsligt är det ovanför bilen igen. Hovrande o ljudlöst. Och försvinner efter fem minuter. Jag tvivlar inte ett dugg på min vän som är mycket sansad, en jurist utbildad person som aldrig skulle hitta på nåt sånt. Och en av de andra i bilen hade varit yrkesmilitär och mkt trovärdig.

Jag har inte sagt att vi är ensamma ditt mongo. Jag har sagt att bevis för annat liv än det på jorden finns inte.

Diverse oidentifierade flygande saker som man inte vet vad det är är inte något bevis för utomjordiskt liv.
Citera
2024-05-26, 02:13
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att vi är ensamma ditt mongo. Jag har sagt att bevis för annat liv än det på jorden finns inte.

Diverse oidentifierade flygande saker som man inte vet vad det är är inte något bevis för utomjordiskt liv.

Att folk tror på aliens och ufos visar på grov retardism. Liv finns mest troligt, men att det livet skulle bygga farkoster med strålkastare som enbart folk med iq under 70 ser, är mindre troligt.
Citera
2024-05-26, 03:03
Medlem
Citat:
Suddiga bilder! Ha ha

Du avslöjar er själv hur extremt okunnig ni är
Så radar bevis från avancerade stridsflygplan kallar du Suddiga bilder? Och knivskarpa bilder och filmer i tusentals! Av amerikanska ( och över hela världen) militären och polisen!? Från decennier etc, Alltså: DU VET INTE ETT SMACK! Jag har orkar inte skriva mer till någon som tror att det bara finns några suddiga bilder med handkamera. Men tack för underhållningen i alla fall

Jag är ödmjuk och öppen för att ha fel. Visa mig bevisen snälla. Och riktiga bevis, som bevisar intelligent liv som inte är från jorden. Men avundas dig, som verkar leva ett liv med mer spänning än oss andra.
Citera
2024-05-26, 03:22
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboutblanci
Jag är ödmjuk och öppen för att ha fel. Visa mig bevisen snälla. Och riktiga bevis, som bevisar intelligent liv som inte är från jorden. Men avundas dig, som verkar leva ett liv med mer spänning än oss andra.

är du så slö ? om du är det minsta intresserad av ämnet så kan ni googla fram det. jag lovar Det finns hundratals tusen tals olika material och filmer vittnessskildringar och mkt annat som kommer från allmänheten och media och militären och polisen och forskare etc etc.. över hela världen. så kallade vetenskapliga bevis för att det finns intelligent liv på den o den planeten eller galaxen finns så klart inte. men bara därför att vi inte har bevisen innebär detta ej att det inte finns. förmodligen uppstår liv lika naturligt i andra solsystem och galaxer som på jorden. det finns det också vetenskapligt underlag för/ och material att ta del av presenterade av forskare etc, för den som är intresserad av ämnet så klart. ja jag håller med, vi lever i en spännande värld.
Senast redigerad av DrJoll 2024-05-26 kl. 03:33.
Citera
2024-05-26, 05:12
Medlem
Med tanke på Universums storlek och antalet galaxer och planeter lär det finnas mycket liv därute. Livet på jorden kom förmodligen från början ifrån rymden också.
Citera
2024-05-26, 12:19
Medlem
floraflaps avatar
Citat:

De grå - humanoiderna. De är farligast. DET ÄR DOM SOM UTFÖR ALLA IMPLANTATEN OCH DET ÄR OCKSÅ ALLMÄNT KÄNT

RYMDEN ÄR OÄNDLIG. MEDVETANDET ÄR OÄNDLIGT UTOMGJORDINGARNA FINNS I ALLA DESS FORMER DE FLESTA SER EXAKT UT SOM MÄNNISKOR OCH FINNS VID VAR TREDJE STJÄRNA STATISTISKT DE BESÖKER JORDEN SEN 3000 ÅR TILLBAKA GLOBALT SETT ÖKAR NÄRKONTAKT FALLEN MED 45 PROCENT SEN FEM ÅR TILLBAKA OCH IMPLANTATEN MED 35.5 %
Citera
2024-05-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Några hundra miljoner år hit och dit. Allvarligt, stanna upp och fundera över det. Några hundra miljoner år är tiden sedan de första dinosaurierna fanns - tills vi.

Ja, när livet väl satt igång så är det en ganska stor tidsrymd. Men i kosmiska sammanhang så är det ingenting.

Citat:
Det är sant att vi - här på jorden - hittat liv där vi inte trodde det skulle klara sig. Eller även på vindrutan till ISS; om jag minns rätt. Det är ett tecken på hur bra livet anpassar sig. Saltöknar, kokande vatten, under glaciärer, eller inne hos krononofogden.

Ja, men det betyder också att liv troligen kan uppstå och klara sig i långt många fler typer av miljöer (och därmed planeter) än vad vi först trodde var möjligt. Guldlockszonen har blivit större och därmed finns det många fler kandidater för livsvänliga planeter.

Citat:
Men detta gäller liv som *redan* uppstått. Problemet är simpelt, hur uppstod det? Och från allt vi kan se och allt vi vet, har det skett EN enda gång - samma RNA, samma DNA, samma mitochondrier, samma allt. Mer avancerat än en superdator, men där är det - varifrån kom det?

Ja, idag är det väldigt avancerat. Men det tror man väl inte att det var från början? I princip allt komplicerat vi ser i naturen har sitt ursprung i enklare förhållanden. Vad vi vet har det skett en gång, men även om det skulle ha skett fler gånger så har det nya livet troligen blivit utkonkurrerat väldigt snabbt.

Men visst, man kan ju så klart inte ge några direkta siffror eller sannolikhetsberäkningar som verkligen betyder någonting. Men vissa typer av uppskattningar går ju att göra, forskarna famlar ju inte helt i mörkret. Forskningen i abiogenes har väl tagit ganska stora kliv framåt senaste decennierna.
Citera
2024-05-26, 15:49
Medlem
Citat:
[...] men bara därför att vi inte har bevisen innebär detta ej att det inte finns. [...]

Det där är ju ett väldigt märkligt sätt att resonera på. Det är ju en självklarhet att någonting kan existera även om vi inte har bevisat det, men så kan man ju egentligen säga om vad som helst. Det betyder ingenting och klassas som ett argumentationsfel.
Citera
2024-05-26, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av floraflap
De grå - humanoiderna. De är farligast. DET ÄR DOM SOM UTFÖR ALLA IMPLANTATEN OCH DET ÄR OCKSÅ ALLMÄNT KÄNT

RYMDEN ÄR OÄNDLIG. MEDVETANDET ÄR OÄNDLIGT UTOMGJORDINGARNA FINNS I ALLA DESS FORMER DE FLESTA SER EXAKT UT SOM MÄNNISKOR OCH FINNS VID VAR TREDJE STJÄRNA STATISTISKT DE BESÖKER JORDEN SEN 3000 ÅR TILLBAKA GLOBALT SETT ÖKAR NÄRKONTAKT FALLEN MED 45 PROCENT SEN FEM ÅR TILLBAKA OCH IMPLANTATEN MED 35.5 %
Tror du på tomtar och troll också?

"Implantaten"? Jag vet nog vad för substanser du har implanterat dig själv med.

Nä du får fan sluta knarka och klippa dig och skaffa dig ett jobb.
Senast redigerad av larsjohansson 2024-05-26 kl. 19:19.
Citera
2024-05-26, 19:13
Medlem
Intressant frågeställning om universum sprudlar av liv?
Jag är helt öppen för att det finns livsformer på andra planeter än jorden.
Att det finns liv som är intelligent - Ja, varför inte? Sen är det en fråga om hur vi ska definiera intelligens.
Att intelligenta livsformer åker rymdskepp mellan olika galaxer, stjärnor och planeter - mindre troligt.
Att vi skulle besökas av intelligenta livsformer i rymdskepp som inte skulle ta riktig kontakt med oss - förefaller helt otroligt, varför åka för att titta på oss och sen dra vidare utan att ens vinka hej då?

TS skriver "Vi letar radiovågor trots att vi själva bara är i IT tidsålderns början och den mesta informationen vi skickar går i fiberkabel. Vi har ännu inte byggt en gigantisk radiosändare som sänder ut starka signaler i alla riktningar från jorden så varför tror vi att de andra ska sända signaler hit."

Är det någon här som vet hur stark sändningseffekt det krävs för att få iväg en radiovåg ut i rymden?
Tar den bara sig ut genom atmosfären så är det väl inget (förutom himlakroppar) som bromsar dess framfart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in