2024-05-24, 19:41
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Vi vet t ex att livet här på jorden uppstod nästan direkt när förhållandena tillät det.

Några hundra miljoner år hit och dit. Allvarligt, stanna upp och fundera över det. Några hundra miljoner år är tiden sedan de första dinosaurierna fanns - tills vi.

Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Vi vet också att livet är mycket mer anpassningsbart än vad vi först trodde och vi har hittat det i en mängd hostila miljöer vi tidigare inte trodde var möjligt.

Sen har man, så vitt jag förstår, flertalet fungerande hypoteser för många av stadierna i det tidiga livets utveckling, man vet bara inte vilken av flertalet möjliga vägar som verkligen skedde. Det är vad jag läst och uppfattat om saken men jag kan så klart ha fel.

Det är sant att vi - här på jorden - hittat liv där vi inte trodde det skulle klara sig. Eller även på vindrutan till ISS; om jag minns rätt. Det är ett tecken på hur bra livet anpassar sig. Saltöknar, kokande vatten, under glaciärer, eller inne hos krononofogden.

Men detta gäller liv som *redan* uppstått. Problemet är simpelt, hur uppstod det? Och från allt vi kan se och allt vi vet, har det skett EN enda gång - samma RNA, samma DNA, samma mitochondrier, samma allt. Mer avancerat än en superdator, men där är det - varifrån kom det?
Citera
2024-05-24, 22:16
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det e just det där resonemanget som är fel! "Ok jag vet inte om det finns, men du vet inte att det inte finns så håll käft!"

Det är så INTE vetenskapligt att man får ont i magen.

Wow, en sån otroligt otrevlig ton! Kanske blir så när man inte längre har några bra argument.

( ni skriver, sätter citat tecken från Ok till håll käft, men det är ju era ord , som dock ej finns i original inlägget)
Senast redigerad av nofjun 2024-05-24 kl. 23:11.
Citera
2024-05-24, 22:32
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PumpTroll
Min gamle fysiklärare sa att universum är oändligt, det borde väl även innebära att möjligheterna att finna liv också är oändliga.

Helt sant,
din gamle fysiklärare var smart.
Citera
2024-05-25, 12:38
Medlem
Citat:
Magkänsla, inte vetenskap. Jag önskar oxo att det vore som du skriver, men utan några som helst belägg för det, så nej.

Och att använda nån slags "men det e så många planeter ju!" är inte värt nåt i en diskussion, eftersom vi inte har en aning om hur liv uppstår. Det kanske e simpelt, eller så är det så fantastiskt svårt att man måste fundera om nån sån s.k gud petat i vår utveckling.

Men eftersom vi inte har en aning, så är tvärsäkra påståenden om att det finns liv annorstädes just bara obildade.

Med tanke på att vi finns och att det finns 300 000 000 000 000 000 000 000 stjärnor i det synbara universum, organiska molekyler är en naturlig form och sannolikheten för att det finns liv i rymden utöver oss är 100% skulle jag säga men för din skull kan vi säga 99.99999999899999999999% chans för liv.

Vi finns som bevisar förutsättningarna för liv.

Det är obildat att påstå att liv inte finns i rymden, du finns.

Du ska inte tro att du är speciell.
Senast redigerad av xlxerox 2024-05-25 kl. 12:44.
Citera
2024-05-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Fundera på ett universum utan avstånd och tid. Fundera länge. Har du mental kapacitet kommer det gå upp ett Liljeholmen helt plötsligt. En form av uppenbarelse och insikt. Lite skrämmande men samtidigt ger det ett otroligt lugn när man inser hur det hänger ihop.

Inget som kan förklaras med matematik, eller andra vetenskapliga verktyg.

Du kan inte snacka om att något har en oändlig utsträckning när du tar bort avstånd.

Du låter mer som en pårökt flummare än någon som har förstått någonting.
Citera
2024-05-25, 16:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Du kan inte snacka om att något har en oändlig utsträckning när du tar bort avstånd.

Du låter mer som en pårökt flummare än någon som har förstått någonting.

Well, använder aldrig nedsättande åsikter om andra skribenter. Men, gör eventuellt ett undantag framgent.

Använder inte droger, det är att utvecklas till en loser.

Det fetade, vad säger att oändligheten har något med avstånd att göra?

För de med klent intellekt verkar det logiskt att det finns ett avstånd i en oändlig rymd.
Citera
2024-05-25, 17:12
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Det är obildat att påstå att liv inte finns i rymden, du finns.

Du ska inte tro att du är speciell.
Jag har inte påstått att liv inte finns, jag hävdar dock envist att vi saknar bevis för liv nånstans utanför jorden. Sen kan vi diskutera anledningarna till det, eller hur livet uppstod - jag föredrar det, före självutnämnda profeter som försöker påstå att dom minsann *vet* att det finns liv överallt. För finns det här, så finns det där, säger inte barnramsan så?

Sluta tvärsäkert påstå nånting det saknas minsta bevis för, är det för mycket att begära? Jag skulle oxo gilla om det fanns liv överallt - det ger en chans att intelligent liv faktiskt skulle uppstå nånstans, vilket det imo ännu inte har.
Citera
2024-05-25, 17:14
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
För de med klent intellekt verkar det logiskt att det finns ett avstånd i en oändlig rymd.

Well, det gör det. Det enda som saknas i en oändlig rymd är gränser. Men ett kilometerlångt streck är fortfarande kilometerlångt.

Och ett streck som startar HÄR, kan inte vara oändligt. Om det finns en startpunkt, så finns det en slutpunkt.

Så avstånd finns, oavsett ditt eller mitt klena intellekt.
Citera
2024-05-25, 17:16
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nofjun
Wow, en sån otroligt otrevlig ton! Kanske blir så när man inte längre har några bra argument
Det var argumentet, och det var inte otrevligt - men det var ett skarpt tramp på skiten man läser hela tiden. "Du kan inte bevisa att det inte finns liv överallt!".

Inte riktigt halmgubbe men i samma kvarter - det är inte upp till vetenskapare att komma med negativa bevis, det är upp till den som påstår nåt att bevisa.

Att den sura karamellen ogillas av dig har ingenting med trevlighet eller inte att göra, det är basal fakta.
Citera
2024-05-25, 17:23
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Det var argumentet, och det var inte otrevligt - men det var ett skarpt tramp på skiten man läser hela tiden. "Du kan inte bevisa att det inte finns liv överallt!".

Inte riktigt halmgubbe men i samma kvarter - det är inte upp till vetenskapare att komma med negativa bevis, det är upp till den som påstår nåt att bevisa.

Att den sura karamellen ogillas av dig har ingenting med trevlighet eller inte att göra, det är basal fakta.

Okej fortsätt då o trampa i skiten om du mår så bra av det. När ni inte längre har några vettiga argument och utan källa osv. Nä du har också krav på att kunna bevisa er ståndpunkt i det ni driver. Annars är det bara svagt och har noll relevans.
Senast redigerad av nofjun 2024-05-25 kl. 17:25.
Citera
2024-05-25, 17:41
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nofjun
Okej fortsätt då o trampa i skiten om du mår så bra av det. När ni inte längre har några vettiga argument och utan källa osv. Nä du har också krav på att kunna bevisa er ståndpunkt i det ni driver. Annars är det bara svagt och har noll relevans.
Men hur kan du envisas med att påstå att den som säger "det finns inga bevis för liv utanför jorden" inte har några argument? Ingen källa? Vi har ALLA källor som finns för det. Och argumentet är, som sagt, den som påstår nåt har att bevisa det. Vi påstår inte att det inte finns liv, vi refuterar alla som säger "klart det finns liv, för att <valfri halvreligiös anledning>".

Har du verkligen ingenting i det där tomrummet under studenthatten - om du nu fick leka med en?
Citera
2024-05-25, 17:44
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Well, det gör det. Det enda som saknas i en oändlig rymd är gränser. Men ett kilometerlångt streck är fortfarande kilometerlångt.

Och ett streck som startar HÄR, kan inte vara oändligt. Om det finns en startpunkt, så finns det en slutpunkt.

Så avstånd finns, oavsett ditt eller mitt klena intellekt.

Oändligheten har ingen början eller slut. Det är för människan svårt förstå vad det egentligen innebär. Vår hjärna är alltför begränsad för att bergripa vad det egentligen innebär. Du säger : 1 kilometer, Vad fanns då innan 1 kilometer. Om du säger ingenting, vad är i så fall ingenting? Rymden är oändlig. Det finns förmodligen ett oändligt antal big bang också. Och ett oändligt antal universum. Allt pågår i en oändlig cykel. Utan början och slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in