Citat:
Ursprungligen postat av
Congelado
Tror på din teori också vi är helt enkelt annorlunda till naturen det är orimligt att vi ska behöva jobba 8h fem dagar i veckan kombinerat med annan stress vardagen innebär och relationer innebär.
Hur jag når min väg ur ekorrhjulet där jag får styra mig själv och inte vara en stressad slav åt staten och kapitalet funderar man över. Men det är sjukt att vi har samma förväntningar på oss som dom som ej sitter med dessa problem.
Kan bara hålla med dig, det är fullt orimligt att utgå ifrån att någon med adhd/add ska klara att jobba 40h utifrån samma förutsättningar som neurolootypiska.
Jag har kämpat i hela min vuxna liv för att stå ut och känt mig sämst när det gång på gång kraschat på arbetsplatser för att jag helt enkelt aldrig orkat i längden.
Har nu ätit Concerta i ett år och trodde det skulle bli räddningen på nuvarande arbete.
Kraschade för några veckor sen. Medicinen höjer min koncentration något men likt förbannat ska alla intrycken processen när dagen är avslutad och medicinen gått ur. All min energi går åt på ett arbete och sen finns bara ork att vänta på nästa arbetsdag..
Nu har jag bestämt mig för att inte försöka igen. Tror inte jag orkar fortsätta leva om jag bara ska upp på hästen igen för återigen kasta mig mot avgrunden. Jag ska kämpa för att bli sjukskriven, iaf deltid, en lång period, förhoppningsvis resten av mitt liv.
Jag tänker leva ett enkelt liv och fokusera på att slippa allt det där som tar sönder mig i längden och jag vet att den glädjen och lättnaden är så mycket större än en bra lön och ekonomiska möjligheter. Fick materlialismen, fuck överflöd. Jag vill bara ha en lugn plats att leva på. Bort från den stora massan vars sätt att leva bara får mig att vilja slippa.
Jag har alltid jämfört mig med andra och gång på gång känt mig sämst för att jag inte har samma ork som dem, inte klarar av att stoppa huvudet i sanden och bara göra saker. Men jag har sakta börjat inse, det är inte mig det är fel på, det är alla dem som bara väljer att spela efter samhällets sjuka spelregler utan att ens fundera på det orimliga i det..
Vi behöver inte leva som samhället lärt oss, vi behöver inte all skit som vi lurats att tro att vi behöver. Vi behöver inte slita ut våra kroppar och själar för någon skulle. Inte för en arbetsgivare, inte för oss vår egen. Hur kan vi ha lurats till att vilja jobba livet ur oss för skit vi inte behöver framför att tillbringa tid med de vi älskar i en miljö vi mår bra i?
Att arbeta 40h/vecka är inte rimligt för någon. Att göra det med en NPF-diagnos är galenskap