Citat:
Ursprungligen postat av
Congelado
Vad ska man göra med sin ADHD-diagnos hantera den jag vet inte själv?
Hur lyckas leva med lidandet? Jag har inte lyckats hitintills och oklart om jag kommer orka mer av denna stress samhället utsätter mig för.
Börja med t. ex. denna
TED-talk och förlikas med det faktum att allas livssituationer är unika, men alla som diagnostiseras sent går igenom samma sorts "WTF nu då".
Citat:
Ursprungligen postat av
Congelado
Känner även att det är ytterst lite fokus på mig och mitt mående dom jävlarna på psykiatrin vill bara kasta tjack på mig så jag kan fortsätta jobba och betala skatt jag är en slav inte en människa.
Det är du som måste fokusera på dig själv. Förmyndarsamhället kan bara ta beslut för omyndiga, ej för vuxna. Det är inget (ful-)"Tjack" man pratar om här, please: derivat som till exempel Metylfenidat
är inte samma sak som att ta Affe i folkparken. Släpp det där. Som vuxen måste du be din utskrivande läkare få gå igenom olika doser och olika varianter (Adderall och Concerta upplevs enligt många helt olika) och tänk på att nästan ALLA andra faktorer (fysisk aktivitet, diet, sömnmönster, stressnivå, bruk av andra rusmedel) påverkar vilket utslag de ger.
Och det är långt ifrån alla som behöver bli permanent "beroende" av mediciner - för en stor andel räcker det med att ha en burk tillgänglig, precis som vissa har antihistaminer tillgängliga ifall de känner att kroppen
i perioder behöver den hjälpen.
Med hänsyn till hur du skriver: Fråga dig själv om du inte även ska be om utredning för autism, eftersom dessa ofta är överlappande till olika grad. :-)