2024-05-25, 10:26
Avslutad
Har utrett mig för ADHD på doktorns begäran har fått diagnosen nudå rykande färskt men jag känner mig inte glad av det jag känner mig bitter, känner sorg, att ha fått på svart på vitt slutsats att min hjärna är skadad i grunden frontalloben vilket leder till denna störning som förstör livet och skadar allt. Dessutom är jag lack över hur lång tid det tog för dom jävlarna alltså samhället att inse han har ADHD detta borde förfan vara klappat och klart i tonårsåldern senast inte när man är halvägs till 30 och har gjort saker man ångrar för evigt och blivit kroniskt deprimerad på kuppen känner mig även utbränd. Känner bitterhet, känner sorg, känner depression, känner hat även förvirring.

Ska jag nu alltså börja börja äta lagligt amfetamin plus terapi för att fortsätta springa i hamsterdjulet för att försöka passa in i norm-samhället som inte alls passar min natur? Är det var som blev min lott här i livet?

Jag borde få skadestånd av staten och bli arbetsbefriad mot kontrakt jag får inte föröka mig känner jag rent spontant så inte detta sprider sig vidare har syskonbarn som alla har ADHD vi har uppenbart något fel i generna som leder till problemen. Det är ingen superkraft det är ett lidande bråk med folk du inte känner när du är lack, stress med jobb och pengar, du spenderar för mycket, du har antagligen alkohol och drogproblem redan som tonåring. Relationer skadas av ilska folk blir sårade av dina känslor. Mycket är skadat redan och jag känner mig sliten.

Vad ska man göra med sin ADHD-diagnos hantera den jag vet inte själv? Hur lyckas leva med lidandet? Jag har inte lyckats hitintills och oklart om jag kommer orka mer av denna stress samhället utsätter mig för.

Känner även att det är ytterst lite fokus på mig och mitt mående dom jävlarna på psykiatrin vill bara kasta tjack på mig så jag kan fortsätta jobba och betala skatt jag är en slav inte en människa.
Senast redigerad av Congelado 2024-05-25 kl. 10:32.
Citera
2024-05-25, 11:07
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Ska jag nu alltså börja börja äta lagligt amfetamin plus terapi för att fortsätta springa i hamsterdjulet för att försöka passa in i norm-samhället som inte alls passar min natur?

Ett alternativ är att fimpa sockret helt och hållet, äta riktig mat direkt från naturen och motionera regelbundet. Poof! ADHD gone.
Citera
2024-05-25, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Paleoketovor
Ett alternativ är att fimpa sockret helt och hållet, äta riktig mat direkt från naturen och motionera regelbundet. Poof! ADHD gone.
Har testat keto i ett halvår fimpade sockret inte fan blev min ADHD gone din teori är felaktig.
Citera
2024-05-25, 11:10
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Har testat keto i ett halvår fimpade sockret inte fan blev min ADHD gone din teori är felaktig.

Ställde du även ned glaset? Det vill säga slutade grogga och började jogga?
Citera
2024-05-25, 11:48
Medlem
wes420s avatar
du får se det positiva, du kunde varit bög också, med allt vad det innebär. brrr.
.

du får ta av dig offerkoftan och göra saker för ditt välmående, och så kan du ta hjälp av medicinen ett tag, tills du känner dig stabil. medicinering är sällan livslång, den ska vara tillfällig i allra flesta fall.
Citera
2024-05-25, 11:53
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ställde du även ned glaset? Det vill säga slutade grogga och började jogga?

Vad är din vetenskapliga länkar kring att socker och alkohol orsakar ADHD och att avstå från det i kombination med "riktig mat från naturen" samt motion "botar" ADHD?
Citera
2024-05-25, 12:08
Medlem
bcmbcmbcms avatar
Citat:
Vad ska man göra med sin ADHD-diagnos hantera den jag vet inte själv?
Hur lyckas leva med lidandet? Jag har inte lyckats hitintills och oklart om jag kommer orka mer av denna stress samhället utsätter mig för.

Börja med t. ex. denna TED-talk och förlikas med det faktum att allas livssituationer är unika, men alla som diagnostiseras sent går igenom samma sorts "WTF nu då".

Citat:
Känner även att det är ytterst lite fokus på mig och mitt mående dom jävlarna på psykiatrin vill bara kasta tjack på mig så jag kan fortsätta jobba och betala skatt jag är en slav inte en människa.

Det är du som måste fokusera på dig själv. Förmyndarsamhället kan bara ta beslut för omyndiga, ej för vuxna. Det är inget (ful-)"Tjack" man pratar om här, please: derivat som till exempel Metylfenidat är inte samma sak som att ta Affe i folkparken. Släpp det där. Som vuxen måste du be din utskrivande läkare få gå igenom olika doser och olika varianter (Adderall och Concerta upplevs enligt många helt olika) och tänk på att nästan ALLA andra faktorer (fysisk aktivitet, diet, sömnmönster, stressnivå, bruk av andra rusmedel) påverkar vilket utslag de ger.

Och det är långt ifrån alla som behöver bli permanent "beroende" av mediciner - för en stor andel räcker det med att ha en burk tillgänglig, precis som vissa har antihistaminer tillgängliga ifall de känner att kroppen i perioder behöver den hjälpen.

Med hänsyn till hur du skriver: Fråga dig själv om du inte även ska be om utredning för autism, eftersom dessa ofta är överlappande till olika grad. :-)
Senast redigerad av bcmbcmbcm 2024-05-25 kl. 12:12.
Citera
2024-05-25, 12:33
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Vad är din vetenskapliga länkar kring att socker och alkohol orsakar ADHD och att avstå från det i kombination med "riktig mat från naturen" samt motion "botar" ADHD?

Ultra-Processed Foods and Drinks Consumption Is Associated with Psychosocial Functioning in Adolescents

Nutritional epigenetics: The link between diet, autism, and ADHD

Ultra-Processed Food Intake Is Associated With Attention-Deficit Hyperactivity Disorder In Israeli Children
Citera
2024-05-25, 13:18
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ultra-Processed Foods and Drinks Consumption Is Associated with Psychosocial Functioning in Adolescents

Nutritional epigenetics: The link between diet, autism, and ADHD

Ultra-Processed Food Intake Is Associated With Attention-Deficit Hyperactivity Disorder In Israeli Children

Ingen av studierna påstår att det finns klara bevis.
Därmed vänder jag blad.
Citera
2024-05-25, 13:30
Medlem
GertBennys avatar
ADHD är en hittepå diagnos. Du är antagligen en människa som på stenåldern hade sprungit runt och fixat och donat med allt ifrån morgon till kväll. Så du måste hitta något att kanalisera din energi via/till. Du är inte sjuk, du har bara mycket energi i din hjärna. Folk har klarat sig i hundratusentals år utan att äta kemiskt tjack för att "fungera" i slavsamhället.

Lycka till!
Citera
2024-05-25, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
du får se det positiva, du kunde varit bög också, med allt vad det innebär. brrr.
.

du får ta av dig offerkoftan och göra saker för ditt välmående, och så kan du ta hjälp av medicinen ett tag, tills du känner dig stabil. medicinering är sällan livslång, den ska vara tillfällig i allra flesta fall.
Ser bara mörker kommer bli känslokall av det lagliga tjacket och leva i en bubbla eller gå utan och vara stressad 4 life.

Citat:
Ursprungligen postat av bcmbcmbcm
Börja med t. ex. denna TED-talk och förlikas med det faktum att allas livssituationer är unika, men alla som diagnostiseras sent går igenom samma sorts "WTF nu då".

Det är du som måste fokusera på dig själv. Förmyndarsamhället kan bara ta beslut för omyndiga, ej för vuxna. Det är inget (ful-)"Tjack" man pratar om här, please: derivat som till exempel Metylfenidat är inte samma sak som att ta Affe i folkparken. Släpp det där. Som vuxen måste du be din utskrivande läkare få gå igenom olika doser och olika varianter (Adderall och Concerta upplevs enligt många helt olika) och tänk på att nästan ALLA andra faktorer (fysisk aktivitet, diet, sömnmönster, stressnivå, bruk av andra rusmedel) påverkar vilket utslag de ger.

Och det är långt ifrån alla som behöver bli permanent "beroende" av mediciner - för en stor andel räcker det med att ha en burk tillgänglig, precis som vissa har antihistaminer tillgängliga ifall de känner att kroppen i perioder behöver den hjälpen.

Med hänsyn till hur du skriver: Fråga dig själv om du inte även ska be om utredning för autism, eftersom dessa ofta är överlappande till olika grad. :-)
Förstår inte hur du kan genom mitt skrivspråk påpeka något sådant jag har dyslexi så jag skriver rätt bra efter egen förmåga.

Dom kallade mig "socialt taggig" till en början och introvert där på psykiatrin autism kom inte ens på tal trots att jag påtalade att jag känner mig socialt skev och ensam även när jag är bland människor. Dom tror det har med trauman att göra och försvarsmekanismer.
Citera
2024-05-25, 14:04
Medlem
Jag tror din ADHD gör att du ser på livet på ett mer vaket sätt än neurotypiska. Jag fick en ADD-diagnos vid 35 år, sakta men säkert har jag insett att det inte har varit mig det varit fel på, den jag är, och på det sätt min ADD påverkar mitt sätt att förhålla mig till ekorrhjulet, gör det helt enkelt jävligt svårt att lyckas på samma sätt som andra.

Jag försöker hitta en hållbar väg utanför ekorrhjulet, rekomenderar dig det samma för jag tror aldrig du kan mår bra i det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in