2024-05-25, 17:48
  #253
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Oändligheten har ingen början eller slut. Det är för människan svårt förstå vad det egentligen innebär. Vår hjärna är alltför begränsad för att bergripa vad det egentligen innebär. Du säger : 1 kilometer, Vad fanns då innan 1 kilometer. Om du säger ingenting, vad är i så fall ingenting? Rymden är oändlig. Det finns förmodligen ett oändligt antal big bang också. Och ett oändligt antal universum. Allt pågår i en oändlig cykel. Utan början och slut.
Nu vet jag att jag inte borde svarat, du pratar inte fysik, matematik eller logik. Du pratar .. öl? För ingenting ovan har med vetenskap att göra.
Citera
2024-05-25, 17:49
  #254
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Men hur kan du envisas med att påstå att den som säger "det finns inga bevis för liv utanför jorden" inte har några argument? Ingen källa? Vi har ALLA källor som finns för det. Och argumentet är, som sagt, den som påstår nåt har att bevisa det. Vi påstår inte att det inte finns liv, vi refuterar alla som säger "klart det finns liv, för att <valfri halvreligiös anledning>".

Har du verkligen ingenting i det där tomrummet under studenthatten - om du nu fick leka med en?

Du har tydligen inga bevis och heller inga källor uppenbarligen. Enormt klent!Att liv uppstår här på jorden och på andra ställen i universum har inget med religion att göra.
Citera
2024-05-25, 17:52
  #255
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nu vet jag att jag inte borde svarat, du pratar inte fysik, matematik eller logik. Du pratar .. öl? För ingenting ovan har med vetenskap att göra.

Du har dock inga vetenskapliga hållpunkter och bevis whatsoever. Trist för dig Men sant.
Citera
2024-05-25, 17:58
  #256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag har inte påstått att liv inte finns, jag hävdar dock envist att vi saknar bevis för liv nånstans utanför jorden. Sen kan vi diskutera anledningarna till det, eller hur livet uppstod - jag föredrar det, före självutnämnda profeter som försöker påstå att dom minsann *vet* att det finns liv överallt. För finns det här, så finns det där, säger inte barnramsan så?

Sluta tvärsäkert påstå nånting det saknas minsta bevis för, är det för mycket att begära? Jag skulle oxo gilla om det fanns liv överallt - det ger en chans att intelligent liv faktiskt skulle uppstå nånstans, vilket det imo ännu inte har.

Åsnor brukar hävda att månlandningen inte har skett, att trump inte förlorade valet och att putin är en demokratisk ledare, för att de inte sett det med motsatta med sina egna ögon.

Det finns en vetenskaplig princip occams razor, vi finns alltså finns det andra. Du har ett resonemang från de förståndshandikappade trump-supportrarna, har du inte sett det så finns det inte.

Sannolikheten i det oändliga universum är lika oändlig för liv, sannolikheten att det inte finns liv är obefintlig, men sådant förstår inte du.
Citera
2024-05-25, 18:09
  #257
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Det finns en vetenskaplig princip occams razor, vi finns alltså finns det andra. Du har ett resonemang från de förståndshandikappade trump-supportrarna, har du inte sett det så finns det inte.

Sannolikheten i det oändliga universum är lika oändlig för liv, sannolikheten att det inte finns liv är obefintlig, men sådant förstår inte du.

Allt du bevisar är att du förkastar den vetenskapliga modellen. Nu förstår jag inte hur trump kom in, han är knappast en förespråkare för den vetenskapliga modellen och har på ett helt annat forum att göra.

Men, återigen. Den som påstår nåt har att bevisa det.

Om du påstår att det finns liv utanför jorden, bevisa det. Ingenting vi har idag stöder din ståndpunkt, så det är magkänsla eller religion. Inte har det med Occams Razor att göra, som enbart säger "av alla tänkbara förklaringar är den enklaste normalt den korrekta".

Här finns inget att förklara. De som påstår att liv "absolut förekommer utanför jorden" har att bevisa det, och det finns exakt noll bevis för det. Så enkelt är det.
Citera
2024-05-25, 18:10
  #258
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Men hur kan du envisas med att påstå att den som säger "det finns inga bevis för liv utanför jorden" inte har några argument? Ingen källa? Vi har ALLA källor som finns för det. Och argumentet är, som sagt, den som påstår nåt har att bevisa det. Vi påstår inte att det inte finns liv, vi refuterar alla som säger "klart det finns liv, för att <valfri halvreligiös anledning>".

Har du verkligen ingenting i det där tomrummet under studenthatten - om du nu fick leka med en?

Om du inte kan bevisa eller framföra några vettiga argument, källor i det ni bedriver Så innebär det att vad ni skriver o säger är av utan relevans och värde. Ta exempelvis i en domstol, där är ju båda sidor tvungna å lägga fram argument och bevis och annat. Så även i en diskussion råder precis samma sak. Du kan liksom inte sätta er själv i diskussionen som någon okunnig envåldshärskare. Tyvärr, så funkar det inte.
Citera
2024-05-25, 18:17
  #259
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nofjun
Om du inte kan bevisa eller framföra några vettiga argument, källor i det ni bedriver Så innebär det att vad ni skriver o säger är av utan relevans och värde. Ta exempelvis i en domstol, där är ju båda sidor tvungna å lägga fram argument och bevis och annat. Så även i en diskussion råder precis samma sak. Du kan liksom inte sätta er själv i diskussionen som någon okunnig envåldshärskare. Tyvärr, så funkar det inte.
Nu tror jag du inte förstår vad du pratar om.

Så här är det: Vi har bevis för liv på ett ställe - jorden. Vi har inga som helst bevis för liv nån annanstans.

Då kommer den en massa nötter in o säger "klart det finns liv överallt, för <diverse anledningar>".

Ingen av <diverse anledningar> är vetenskaplig, eftersom då hade vi vetat att det finns liv lite varstans, utan det är hobbymatematik (med 300 miljardet kvintiljoner planeter är det självklart det finns liv), eller religion (om liv skapades här så ska vi minsann inte tro vi är unika utan då gjordes det överallt), eller andra anledningar (liv skapades direkt efter jorden bildades, så då måste det skett överallt) - ett påstående som f.ö är felaktigt.

Det jag gjort är att sänka förväntnigarna genom realism. Det ÄR inte vetenskap att tycka att det borde vara som man vill och påstå det som nån slags sanning. Det ÄR inte vetenskap att snurra till det så att de som säger "det finns inga bevis för liv utanför jorden", måste ange sina källor? Det ÄR inte vetenskap att helt ignorera logik och påstå "det finns liv överallt för jag känner att det är så".

Dessa kategorier har varit det jag svarat på senaste två dygnen. Det tar slut nu. Ni är så långt borta från vetenskap, folkvett, logik eller utbildning att jag blir ledsen, inte på er men på era lärare eller föräldrar. Tanken på att det är ni som kommer driva nästa generation ..
Citera
2024-05-25, 18:22
  #260
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Allt du bevisar är att du förkastar den vetenskapliga modellen. Nu förstår jag inte hur trump kom in, han är knappast en förespråkare för den vetenskapliga modellen och har på ett helt annat forum att göra.

Men, återigen. Den som påstår nåt har att bevisa det.

Om du påstår att det finns liv utanför jorden, bevisa det. Ingenting vi har idag stöder din ståndpunkt, så det är magkänsla eller religion. Inte har det med Occams Razor att göra, som enbart säger "av alla tänkbara förklaringar är den enklaste normalt den korrekta".

Här finns inget att förklara. De som påstår att liv "absolut förekommer utanför jorden" har att bevisa det, och det finns exakt noll bevis för det. Så enkelt är det.

Exakt samma sak. Du påstår ju att det inte finns liv utanför vårt solsystem. PÅSTÅR!!
I så fall ska du bevisa detta.
Citera
2024-05-25, 18:24
  #261
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nu tror jag du inte förstår vad du pratar om.

Så här är det: Vi har bevis för liv på ett ställe - jorden. Vi har inga som helst bevis för liv nån annanstans.

Då kommer den en massa nötter in o säger "klart det finns liv överallt, för <diverse anledningar>".

Ingen av <diverse anledningar> är vetenskaplig, eftersom då hade vi vetat att det finns liv lite varstans, utan det är hobbymatematik (med 300 miljardet kvintiljoner planeter är det självklart det finns liv), eller religion (om liv skapades här så ska vi minsann inte tro vi är unika utan då gjordes det överallt), eller andra anledningar (liv skapades direkt efter jorden bildades, så då måste det skett överallt) - ett påstående som f.ö är felaktigt.

Det jag gjort är att sänka förväntnigarna genom realism. Det ÄR inte vetenskap att tycka att det borde vara som man vill och påstå det som nån slags sanning. Det ÄR inte vetenskap att snurra till det så att de som säger "det finns inga bevis för liv utanför jorden", måste ange sina källor? Det ÄR inte vetenskap att helt ignorera logik och påstå "det finns liv överallt för jag känner att det är så".

Dessa kategorier har varit det jag svarat på senaste två dygnen. Det tar slut nu. Ni är så långt borta från vetenskap, folkvett, logik eller utbildning att jag blir ledsen, inte på er men på era lärare eller föräldrar. Tanken på att det är ni som kommer driva nästa generation ..

Jag vet exakt vad jag pratar om.
Men inte du. Sorry!
Citera
2024-05-25, 18:34
  #262
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nu tror jag du inte förstår vad du pratar om.

Så här är det: Vi har bevis för liv på ett ställe - jorden. Vi har inga som helst bevis för liv nån annanstans.

Då kommer den en massa nötter in o säger "klart det finns liv överallt, för <diverse anledningar>".

Ingen av <diverse anledningar> är vetenskaplig, eftersom då hade vi vetat att det finns liv lite varstans, utan det är hobbymatematik (med 300 miljardet kvintiljoner planeter är det självklart det finns liv), eller religion (om liv skapades här så ska vi minsann inte tro vi är unika utan då gjordes det överallt), eller andra anledningar (liv skapades direkt efter jorden bildades, så då måste det skett överallt) - ett påstående som f.ö är felaktigt.

Det jag gjort är att sänka förväntnigarna genom realism. Det ÄR inte vetenskap att tycka att det borde vara som man vill och påstå det som nån slags sanning. Det ÄR inte vetenskap att snurra till det så att de som säger "det finns inga bevis för liv utanför jorden", måste ange sina källor? Det ÄR inte vetenskap att helt ignorera logik och påstå "det finns liv överallt för jag känner att det är så".

Dessa kategorier har varit det jag svarat på senaste två dygnen. Det tar slut nu. Ni är så långt borta från vetenskap, folkvett, logik eller utbildning att jag blir ledsen, inte på er men på era lärare eller föräldrar. Tanken på att det är ni som kommer driva nästa generation ..

Exakt, allt det du säger här är per definition helt ologiskt och okunnigt. Och helt befriat från källor.
Det är så långt ifrån vetenskap man kan komma.
Citera
2024-05-25, 21:56
  #263
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Oändligheten har ingen början eller slut. Det är för människan svårt förstå vad det egentligen innebär. Vår hjärna är alltför begränsad för att bergripa vad det egentligen innebär. Du säger : 1 kilometer, Vad fanns då innan 1 kilometer. Om du säger ingenting, vad är i så fall ingenting? Rymden är oändlig. Det finns förmodligen ett oändligt antal big bang också. Och ett oändligt antal universum. Allt pågår i en oändlig cykel. Utan början och slut.

Använda meter, kilometer eller Ljusår ( tid och avstånd ) för definiera universums oändlighet är uppåt väggarna. Det som krävs är en ny storhet för den definitionen. Fundera noga så kan det komma en tanke kring vad storheten består av.
Citera
2024-05-25, 22:22
  #264
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Använda meter, kilometer eller Ljusår ( tid och avstånd ) för definiera universums oändlighet är uppåt väggarna. Det som krävs är en ny storhet för den definitionen. Fundera noga så kan det komma en tanke kring vad storheten består av.

Ja precis, hen skrev ju en kilometer och att den kilometern började där och sen var slut efter en kilometer,( du ser inlägget hens om du scrollar bakåt litegrann) och går ju inte att precis som du säger prata om kilometer osv när man pratar om oändligheten.
__________________
Senast redigerad av DrJoll 2024-05-25 kl. 22:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in