Citat:
Ursprungligen postat av
Wrossmol
Du blandar ihop två olika saker här.
Att ett glas spontant hoppar ihop igen är ett exempel på en extremt osannolik mikrofysikalisk process som bryter mot vår vardagliga erfarenhet av entropi. Det är inte samma sak som att liv inte kan uppstå.
Livets uppkomst handlar om kemiska reaktioner i öppna system under lång tid, med konstant energiinsats (t ex. från solen, vulkaner, havsventiler). Det är inte bara slumpmässiga skärvor som ska pusslas ihop på en millisekund, utan självorganiserande molekyler som kan stabilisera sig, reproducera sig och selekteras naturligt. Evolutionen är just den statistiska “förstärkaren” som gör att det osannolika blir oundvikligt över miljarder år.
Entropilagen säger att entropin ökar i isolerade system. Jorden och andra potentiella livsplatser är inte alls isolerade , de badar i energi. Därför är jämförelsen med ditt kristallglas helt felaktigt.
Så slutsats: Att glas inte hoppar ihop igen motbevisar inte att universum kan inhysa liv, på fler ställen än jorden. Det visar bara att du har dragit en slarvig analogi.
Så nej, du får nog vässa ditt argument. Eller kanske strunta i detta, men i så fall har du ju inte i den här tråden att göra.
Nu känner jag mig kränkt!
Tror du att jag kom med ett nyjordskreationistiskt argument mot evolutionsteorin?? Dvs om det extremt osannolika i att t ex ett fullständigt mänskligt DNA skulle bli till genom en slumpmässig krock mellan miljardtals nukleotider? Så gick det naturligtvis inte till, och NEJ, jag tillhör absolut inte det lägret. Evolutionsteorins
survival of the fittest genom naturligt urval är en oerhört kraftfull mekanism, som inte bara fungerar för att förändra redan existerande liv, utan även används för att lösa teknologiska problem med s k genetiska algoritmer. OCH som även har föreslagits som en fysikalisk mekanism för att välja ut just de fundamentala naturlagar som vi har för elementarpartiklar (olika idéer av Holger Bech Nielsen resp av Lee Smolin).
Nej, mitt exempel är enbart till för att demonstrera att ditt påstående "Möjligt = statistiskt rimligt" är felaktigt. För det är det ju.
Om vårt universum (eller multiversum) är oändligt stort, måste allt som är
fysikaliskt möjligt hända iaf någonstans, även om sannolikheten för det är försvinnande liten. Men med tillräckligt liten sannolikhet kan det vara så ovanligt att det bara händer en gång i en hel galax, eller t o m bara en gång i hela det observerbara universum. Hur sannolik är uppkomsten till liv? Sanningen är ju att vi inte vet så länge vi bara har jorden som exempel. Om det senaste marsfyndet faktiskt visar på att det har funnits liv där, så ändrar det bevisläget, speciellt om det kunde visas att detta liv har uppstått oberoende av jordens. Undrar dock om detta öht kan göras. Det är ju inte så att de har hittat ens bara en liten del av ett DNA, så vad ska man jämföra med?