Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
I andra länder i europa är 60 min pendling till innerstaden helt normalt och okontroversiellt men i Sthlm skys det som sotdöden vilket skribenterna i denna tråd skriver under på.
Ja, det stämmer, stockholmare är extremt kinkiga med resavstånd.
Citerar mig själv från ett av mina tidigare inlägg i tråden, att om en stockholmare bokar en dejt och så visar det sig att dejten bor typ 30 min bort så ställer man in. Alla vill bo mitt i smeten med gångavstånd till jobbet, krogen, gym och affärer mm. och klagar på 30-60 min pendling, därav trycket på innerstadslägenheter. Som du säger så är det inget konstigt att i andra länder bo lite utanför stan och pendla nån timme in till jobbet varje dag.
Sedan finns det ju säkert en faktor kring urbaniseringen här, många folk som växer upp på "landet" upplever att orten inte erbjuder några möjligheter i livet och att man prompt måste flytta till Stockholm. Och dessa personer har ofta bilden av att det är innerstan som is the shit. En infödd stockholmare är medveten om att man kan bo i t.ex. Fruängen eller Axelsberg, det måste inte vara mitt i city.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Den här benägenheten av att flumma runt i X antal år för ungdomar (backpacking osv) som var icke-existerande 1992 talar ju direkt emot att bostadsmarknaden skulle ligga bakom senareläggning av barnafödsel. Om något borde den leda till att ungdomarna slutade flumma och började ta tag i sina liv TIDIGARE inte mycket senare än förr.
Eller så kanske man inser att man bara har den tiden att flumma runt innan man behöver bli "vuxen och tråkig", dvs. satsa på jobb och bostadskarriär. Men det är svårt att gissa utan konkret data att gå på.