2024-05-23, 07:51
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, det är möjligt, har tänkt samma tanke. Fast det visar sig ofta röra sig om riktiga jobb, de har en annons och söker någon som kan börja snarast. Men det ska vara sådant hemlighetsmakeri där man inte får någon insyn i processen, usch.

Om det verkligen finns ett jobb bakom så är de livrädda att den potentiella kandidaten ska luska fram var jobbet är, för att sedan ta direktkontakt med företaget. Därav hemlighetsmakeriet.
Citera
2024-05-23, 07:59
Medlem
feemaxxxs avatar
Sedan får man tänka på att det finns två typer av dessa rekryterare:

1. Headhunter som på uppdrag söker en lämplig person för anställning hos uppdragsgivaren.

2. Rekryterare för en personaluthyrningsfirma som vill anställa dig och sälja i dig hos ett företag.

När det kommer till löneförhandling så kan inte 1:an inte direkt förhandla då de inte är förhandlingspartner. Men de brukar ändå ha ett humm var lönerna ligger.
Citera
2024-05-23, 09:03
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Man skulle ju kunna ge ett minimikrav som enbart uppfylls om du slipper flytta, slipper pendla och får fast anställning med något intressant där du kan utvecklas etc. Typ "allt du säger från och med nu har potential att höja mitt lönekrav"
Citera
2024-05-23, 10:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Om det verkligen finns ett jobb bakom så är de livrädda att den potentiella kandidaten ska luska fram var jobbet är, för att sedan ta direktkontakt med företaget. Därav hemlighetsmakeriet.

Nja, det gäller tjänster där de bistår ett bolag och delar med sig av såväl företagsnamn som aktuell rollbeskrivning. Kan även vara en intern rekryterare från själva bolaget som hör av sig.
Citera
2024-05-23, 10:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Sedan får man tänka på att det finns två typer av dessa rekryterare:

1. Headhunter som på uppdrag söker en lämplig person för anställning hos uppdragsgivaren.

2. Rekryterare för en personaluthyrningsfirma som vill anställa dig och sälja i dig hos ett företag.

När det kommer till löneförhandling så kan inte 1:an inte direkt förhandla då de inte är förhandlingspartner. Men de brukar ändå ha ett humm var lönerna ligger.

Ja, exakt, det är det jag tycker man kan förvänta sig. Det rör sig som sagt om denna typ av kontakter.
Citera
2024-05-23, 12:23
Medlem
du har gått på scam.
Citera
2024-05-23, 13:14
Medlem
GregerMedeltids avatar
Det är också något som jag varit med om. Jag har alltid förstått det som att rekryterare tjänar sin provision först när anställningsavtalet skrivits under, men de kanske också får ut något av att presentera "bra" kandidater, även om de aldrig kommer acceptera lönen som erbjuds? Eller så kanske de tror att kandidaten ska bli så pass förförd under intervjun att han släpper alla krav?

Sen är det inte alltid att det räcker med att stämma av lön innan intervjun heller. Jag har varit på intervjuer där de första framåt slutet, nästan i förbifarten, nämnt att löneanspråket tänker de inte matcha. Känns som en jävligt djärv strategi att försöka rekrytera folk som redan har jobb och locka med en lönesänkning.
Citera
2024-05-23, 13:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Det är också något som jag varit med om. Jag har alltid förstått det som att rekryterare tjänar sin provision först när anställningsavtalet skrivits under, men de kanske också får ut något av att presentera "bra" kandidater, även om de aldrig kommer acceptera lönen som erbjuds? Eller så kanske de tror att kandidaten ska bli så pass förförd under intervjun att han släpper alla krav?

Sen är det inte alltid att det räcker med att stämma av lön innan intervjun heller. Jag har varit på intervjuer där de första framåt slutet, nästan i förbifarten, nämnt att löneanspråket tänker de inte matcha. Känns som en jävligt djärv strategi att försöka rekrytera folk som redan har jobb och locka med en lönesänkning.

Ja, eller att de vill presentera ett sample av kandidater till arbetsgivaren/uppdragsgivaren för att visa att de gjort ett bra jobb under första steget i rekryteringen. Dvs. om de sållar hårdare (inkluderat att bara släppa fram de som har löneanspråk som kan tänkas matcha budgeten) så blir urvalet mindre. En rekryterare kanske därmed vill visa sig duktig och presentera 10 kandidater för arbetsgivaren när det egentligen bara är 1-3 av dessa som är realistiska för tjänsten givet var budgeten ligger.

Oavsett tycker jag det är oseriöst att slösa tid om man kanske ändå inte är intresserad, rekryterarna hetsar som sagt att boka in möten och telefonsamtal så fort man frågar om lönen. Och då börjar man lägga ned en massa tid som kanske ändå är bortkastad om den tänkta lönen är för låg. Tycker även det är fult att inte ge insyn i processen, och att hålla folk på tråden i hopp om att de ska bli intresserade även om lönen inte är den bästa. Därav att jag direkt frågar om lön numera, är det en seriös rekryterare som inte vill slösa sin tid och som har ett potentiellt erbjudande som är realistiskt att hoppa på tror jag inte de försöker slingra sig om den frågan dyker upp direkt. Att man inte kan nämna en slutsiffra förstår jag såklart, utan mer ett spann.
Citera
2024-05-23, 16:04
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag har varit på intervjuer där de första framåt slutet, nästan i förbifarten, nämnt att löneanspråket tänker de inte matcha. Känns som en jävligt djärv strategi att försöka rekrytera folk som redan har jobb och locka med en lönesänkning.

Metoden verkar vara ganska vanlig, så jag antar att den fungerar. I annat fall hade folk slutat med beteendet.
Av dom som jag har hört som fått skambud har dock samtliga tackat nej. Men om en av 10 tackar ja så kan man ju spara en del del stålar på den lönen. Eller så kör dom på med skambud tills någon tackar ja, det får ta den tid det tar. Många företag gnäller ju om att "det är svårt att få tag i kompetens"... Kan ju finnas ett samband mellan viljan att betala och framgångarna med att rekrytera, skulle jag tro.
Citera
2024-05-23, 17:24
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, exakt, och då ligger ju bollen på dig att svara på vad du tänkt dig i lön, vilket var min fråga till rekryteraren. Säger man en siffra är man ju låst och kan inte föreslå ett nytt bud om det visade sig finnas ytterligare förhandlingsutrymme. Dessutom, om jag själv inte är aktiv och söker jobb har jag ju inget konkret löneanspråk. Det är ju de som sökt upp mig och har satt en budget, så det blir enklare om de själva lägger korten på bordet bara.

Jag har också börjat tröttna på att spela med i detta larv. Därav att jag numera frågar om lön direkt, framförallt innan vi bokar in en intervju. Tiden när jag kunde sitta och babbla i en timme för att sedan få höra att lönen var för låg är liksom förbi.

Jag är fortfarande ung men känner mig också för gammal för detta trams, man märker dock snabbt skillnad mellan seriösa och oseriösa rekryterare. Har haft kontakt med seriösa rekryterare och då var det ljusårs skillnad, fokus låg på kompetens och vad jag kan tänkas bidra med och inte det där virriga HR-snacket där man som du säger penetrerar ett CV sönder och samman och försöker hitta fel.

Jag hade ett samtal idag med en rekryterare, frågade direkt om löneintervallet och hon ville ringa mig istället, hon presenterade tjänsten och det verkade intressant men sen kom lönen upp och hon bollar frågan tillbaks.

Jag svarade då bara att jag ligger mellan 65-70tkr/mån och då blev det tyst, hon frågar då om var min lägsta gräns är, ja det är mellan 65-70 sa jag igen, man vill ju inte gärna gå ner i lön, men vad pratar vi för nivå du är ute efter frågar jag? de hade tänkt sig runt 57tkr/mån.

Det blev bara ett skratt från min sida och sa att det går inte, jag kan gå ner till 65 men inte en krona mer, fan vad företagen har blivit snåla idag....hur tänker de egentligen om de tror man ska gå ner över 10tkr/mån.
Senast redigerad av Prodelin 2024-05-23 kl. 17:28.
Citera
2024-05-23, 17:27
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Metoden verkar vara ganska vanlig, så jag antar att den fungerar. I annat fall hade folk slutat med beteendet.
Av dom som jag har hört som fått skambud har dock samtliga tackat nej. Men om en av 10 tackar ja så kan man ju spara en del del stålar på den lönen. Eller så kör dom på med skambud tills någon tackar ja, det får ta den tid det tar. Många företag gnäller ju om att "det är svårt att få tag i kompetens"... Kan ju finnas ett samband mellan viljan att betala och framgångarna med att rekrytera, skulle jag tro.

Det finns ett tydligt svar varför dom gnäller över att man inte hittar kompetent personal idag, företagen betalar inte och då får de inget napp...då ska de inte gnälla heller att det inte finns kompetens anställa.
Citera
2024-05-23, 17:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Av dom som jag har hört som fått skambud har dock samtliga tackat nej. Men om en av 10 tackar ja så kan man ju spara en del del stålar på den lönen. Eller så kör dom på med skambud tills någon tackar ja, det får ta den tid det tar.

Är ju dock en otroligt dålig strategi om man vill få folk som stannar kvar, då en person som går in på en sämre lön än sin tidigare lär vilja byta så fort möjlighet finns. Och det är dyrt att lära upp personen och sedan rekrytera en ny, så tror inte just den strategin är normen då företag trots allt värderar folk som stannar en tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in