Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Ja, exakt, och då ligger ju bollen på dig att svara på vad du tänkt dig i lön, vilket var min fråga till rekryteraren. Säger man en siffra är man ju låst och kan inte föreslå ett nytt bud om det visade sig finnas ytterligare förhandlingsutrymme. Dessutom, om jag själv inte är aktiv och söker jobb har jag ju inget konkret löneanspråk. Det är ju de som sökt upp mig och har satt en budget, så det blir enklare om de själva lägger korten på bordet bara.
Jag har också börjat tröttna på att spela med i detta larv. Därav att jag numera frågar om lön direkt, framförallt innan vi bokar in en intervju. Tiden när jag kunde sitta och babbla i en timme för att sedan få höra att lönen var för låg är liksom förbi.
Jag är fortfarande ung men känner mig också för gammal för detta trams, man märker dock snabbt skillnad mellan seriösa och oseriösa rekryterare. Har haft kontakt med seriösa rekryterare och då var det ljusårs skillnad, fokus låg på kompetens och vad jag kan tänkas bidra med och inte det där virriga HR-snacket där man som du säger penetrerar ett CV sönder och samman och försöker hitta fel.
Jag hade ett samtal idag med en rekryterare, frågade direkt om löneintervallet och hon ville ringa mig istället, hon presenterade tjänsten och det verkade intressant men sen kom lönen upp och hon bollar frågan tillbaks.
Jag svarade då bara att jag ligger mellan 65-70tkr/mån och då blev det tyst, hon frågar då om var min lägsta gräns är, ja det är mellan 65-70 sa jag igen, man vill ju inte gärna gå ner i lön, men vad pratar vi för nivå du är ute efter frågar jag? de hade tänkt sig runt 57tkr/mån.
Det blev bara ett skratt från min sida och sa att det går inte, jag kan gå ner till 65 men inte en krona mer, fan vad företagen har blivit snåla idag....hur tänker de egentligen om de tror man ska gå ner över 10tkr/mån.