Citat:
Citat:
Ja, företag som ständigt söker folk och klagar över kompetensbrist ska man akta sig för, det finns säkerligen många kompetenta potentiella kandidater men det handlar då om att bolaget är för snåla. Aktar mig även för arbetsgivare som lägger ut annonser där de "kan tänka sig såväl någon senior som någon junior" då det ofta leder till att de tror att de ska få en senior person till en junior lön.
Minns själv en rekryterare jag blev kontaktad av för ett par år sedan, vi bokade ett möte och det var en radda grejer som skulle vara uppfyllda som minimikrav för rollen. Jag uppfyllde alla dessa krav och de sa att de var nöjda med intervjun. Efter ett tag återkopplade de dock och sa att de trots allt vill ha någon som var nyexad (då de inte tänkte erbjuda mer än 30 tkr i lön) och att jag har jättebra meriter men är för senior, så de skulle lägga ut annonsen på nytt i väntan på att en nyexad med samma meriter skulle skicka in en ansökan. Höll på att skratta ihjäl mig, de trodde alltså på allvar att de skulle kunna plocka någon direkt från högskolan och att denne skulle ha samma kompetens som mig som var senior vid det tillfället och hade en massa års erfarenhet...