2024-05-23, 18:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Många företag gnäller ju om att "det är svårt att få tag i kompetens"... Kan ju finnas ett samband mellan viljan att betala och framgångarna med att rekrytera, skulle jag tro.

Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Det finns ett tydligt svar varför dom gnäller över att man inte hittar kompetent personal idag, företagen betalar inte och då får de inget napp...då ska de inte gnälla heller att det inte finns kompetens anställa.

Ja, företag som ständigt söker folk och klagar över kompetensbrist ska man akta sig för, det finns säkerligen många kompetenta potentiella kandidater men det handlar då om att bolaget är för snåla. Aktar mig även för arbetsgivare som lägger ut annonser där de "kan tänka sig såväl någon senior som någon junior" då det ofta leder till att de tror att de ska få en senior person till en junior lön.

Minns själv en rekryterare jag blev kontaktad av för ett par år sedan, vi bokade ett möte och det var en radda grejer som skulle vara uppfyllda som minimikrav för rollen. Jag uppfyllde alla dessa krav och de sa att de var nöjda med intervjun. Efter ett tag återkopplade de dock och sa att de trots allt vill ha någon som var nyexad (då de inte tänkte erbjuda mer än 30 tkr i lön) och att jag har jättebra meriter men är för senior, så de skulle lägga ut annonsen på nytt i väntan på att en nyexad med samma meriter skulle skicka in en ansökan. Höll på att skratta ihjäl mig, de trodde alltså på allvar att de skulle kunna plocka någon direkt från högskolan och att denne skulle ha samma kompetens som mig som var senior vid det tillfället och hade en massa års erfarenhet...
Citera
2024-05-23, 18:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag hade ett samtal idag med en rekryterare, frågade direkt om löneintervallet och hon ville ringa mig istället, hon presenterade tjänsten och det verkade intressant men sen kom lönen upp och hon bollar frågan tillbaks.

Jag svarade då bara att jag ligger mellan 65-70tkr/mån och då blev det tyst, hon frågar då om var min lägsta gräns är, ja det är mellan 65-70 sa jag igen, man vill ju inte gärna gå ner i lön, men vad pratar vi för nivå du är ute efter frågar jag? de hade tänkt sig runt 57tkr/mån.

Det blev bara ett skratt från min sida och sa att det går inte, jag kan gå ner till 65 men inte en krona mer, fan vad företagen har blivit snåla idag....hur tänker de egentligen om de tror man ska gå ner över 10tkr/mån.

Ja, exakt, det är ju just den situationen jag vill undvika. Därmed bättre att bolaget bara spelar med öppna kort direkt, säg vilket lönespann ni hade tänkt er liksom. Om det låter intressant tar vi det därifrån och kan boka in ett möte och prata mer. Förstår inte logiken kring att försöka slingra sig från en så grundläggande fråga och "lura" kandidaten till ett möte som kanske ändå inte ger något om man står för långt ifrån varandra, då slösar man ju både sin egen och andras tid.
Citera
2024-05-23, 19:06
Det är väl bara för att de aktivt måste söka/rekrytera?
Med största risk behöver de söka 5-10 personer dagligen för att fylla upp deras förväntningar.

Jag har stött på rekrytering som tar illa upp när jag nämner förväntningar på lön. Antagligen för att de själva tjänar mindre.
Citera
2024-05-23, 22:18
Medlem
Vem0ths avatar
Linkedinrekryterare är rena tumören.

"Hej vi har kollat på din profil och ser att du passar utmärkt till en tjänst jag har att erbjuda."

-Vad är tjänsten?

"Det är en tjänst inom Stockholmsområdet".

-Vad för typ av tjänst och vart inom Stockholm?

"Det kräver ansvarstagande både inom avdelningsekonomi och personal, det är inom Stockholmsområdet."

-Platsen är väldigt viktig för mig, kan du inte berätta vart exakt det är?

"Platsen är inom Stockholmsområdet."

-Hej då. Block.
Citera
2024-05-23, 23:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Jag har stött på rekrytering som tar illa upp när jag nämner förväntningar på lön. Antagligen för att de själva tjänar mindre.

Ja, eller för att man sållar bort dem. Det är ju självklart att man bara går vidare och visar fortsatt intresse om lönen framstår som intressant. Men de flesta verkar bli småsura, som sagt händer det även att de slutar svara (moget).
Citera
2024-05-24, 00:04
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Det är också något som jag varit med om. Jag har alltid förstått det som att rekryterare tjänar sin provision först när anställningsavtalet skrivits under, men de kanske också får ut något av att presentera "bra" kandidater, även om de aldrig kommer acceptera lönen som erbjuds? Eller så kanske de tror att kandidaten ska bli så pass förförd under intervjun att han släpper alla krav?

Sen är det inte alltid att det räcker med att stämma av lön innan intervjun heller. Jag har varit på intervjuer där de första framåt slutet, nästan i förbifarten, nämnt att löneanspråket tänker de inte matcha. Känns som en jävligt djärv strategi att försöka rekrytera folk som redan har jobb och locka med en lönesänkning.

Varit med om samma! Svårt att fatta den logiken. Tror du det finns folk som går med på det?
Citera
2024-05-24, 00:38
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Varit med om samma! Svårt att fatta den logiken. Tror du det finns folk som går med på det?

Eller när de kommer när hela processen nästan är färdig och man ska skriva avtal och de erbjuder provanställning, vilket skämt.

Ursäkta, men många kända stora företag är jävla fittor idag med hur man behandlar kandidater, jag sitter själv rätt tryggt med ok lön på 70tkr/mån men när dom fittorna kommer och tro de kan lura mig på 57-59tkr/mån och frågar om jag inte kan ner i lön, nej det kan jag inte, korkade jävlar!...så jävla glad jag fick nytt jobb innan hela arbetsmarknaden gick i förfall förra året, verkar som ingen betalar vettiga pengar längre.

Speciellt också ännu mer sjukt när företaget har ett par miljarder i ren vinst håller på som hästhandlare så kan de dra åt helvete och sluta slösa min tid.

Vi har haft en av världens högsta inflationer, brytpunkten för statlig skatt inte höjdes, sånt tar dom inte heller med i beräkningen.
Senast redigerad av Prodelin 2024-05-24 kl. 00:41.
Citera
2024-05-24, 10:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Eller när de kommer när hela processen nästan är färdig och man ska skriva avtal och de erbjuder provanställning, vilket skämt.

Ja, det är extremt fult, har varit med om det 2 ggr. Ska de prompt erbjuda provanställning ska det naturligtvis skrivas ut i annonsen, så man i god tid kan ta ställning till om det är något man kan hoppa på givet bolån och privatekonomi i övrigt. Blev nej tack i bägge de fallen och bolagen fick söka någon på nytt, med kraftigt ökade rekryteringskostnader då de redan tackat nej till de andra.

Citat:
Vi har haft en av världens högsta inflationer, brytpunkten för statlig skatt inte höjdes, sånt tar dom inte heller med i beräkningen.

Stämmer, ska man byta jobb vill man ju räkna på löneökningen efter skatt (finns såklart ett värde i att kunna söka större bolån med en högre bruttolön men det är främst det man får ut som räknas). Naturligtvis funkar det inte heller att inflationen driver på nominella priser samtidigt som lönerna står stilla hur länge som helst, då tanken är att löntagarna samtidigt ska vara konsumenter och hålla företagen uppe så de inte går i konkurs.
Citera
2024-05-24, 12:35
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, det är extremt fult, har varit med om det 2 ggr. Ska de prompt erbjuda provanställning ska det naturligtvis skrivas ut i annonsen, så man i god tid kan ta ställning till om det är något man kan hoppa på givet bolån och privatekonomi i övrigt. Blev nej tack i bägge de fallen och bolagen fick söka någon på nytt, med kraftigt ökade rekryteringskostnader då de redan tackat nej till de andra.

.

Många är fula i annonserna, speciellt myndigheter för de slingrar sig och försöker baka in att det är egentligen provanställning på ett fult sätt.

Tex skriver dom ofta "Denna tjänst är en tillsvidareanställlning med en inledande provanställning på 6 mån"

Nej...det är ingen tillsvidareanställning om man skriver det är en provanställning
Citera
2024-05-24, 14:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Många är fula i annonserna, speciellt myndigheter för de slingrar sig och försöker baka in att det är egentligen provanställning på ett fult sätt.

Tex skriver dom ofta "Denna tjänst är en tillsvidareanställlning med en inledande provanställning på 6 mån"

Nej...det är ingen tillsvidareanställning om man skriver det är en provanställning

Jag vet, det är otyg utan dess like. Tillsvidareanställlning är tillsvidareanställlning och provanställning är provanställning.

Just när det gäller myndigheter är de dock skyldiga att skriva i annonsen om provanställning tillämpas, vilket uppskattas. Privata företag fular sig och skriver tillsvidareanställlning eller inget alls om anställningsform, och avslöjar att det gäller en provis när kontraktet ska skrivas på.
Citera
2024-05-24, 15:20
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag vet, det är otyg utan dess like. Tillsvidareanställlning är tillsvidareanställlning och provanställning är provanställning.

Just när det gäller myndigheter är de dock skyldiga att skriva i annonsen om provanställning tillämpas, vilket uppskattas. Privata företag fular sig och skriver tillsvidareanställlning eller inget alls om anställningsform, och avslöjar att det gäller en provis när kontraktet ska skrivas på.

Exakt och det hade varit välkommet om de angett löneintervall tex för tjänsten i annonsen, tex 600-800,000/år beroende på erfarenhet.
Citera
2024-05-24, 15:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Exakt och det hade varit välkommet om de angett löneintervall tex för tjänsten i annonsen, tex 600-800,000/år beroende på erfarenhet.

Ja, eller i vart fall när man frågar. Känns för mig rätt självklart att man inte går vidare i en process om man inte har någon som helst insyn för att bedöma om jobbet kan intressera en. Och blir svaret nåt i stil med att löneläget är inte bestämt så hoppar jag av direkt, då låter det som en väldigt ogenomtänkt rekrytering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in