• 1
  • 2
2024-05-22, 16:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Blir numera väldigt ofta kontaktad av rekryterare på Linkedin, som skriver nåt meddelande om en tjänst som de tror passar och skickar sina kontaktuppgifter.

Då det verkligen är många som skickar meddelanden av denna typ vill jag spara både min och rekryterarens tid och frågar då om lön direkt, innan ett samtal/möte. Givetvis inte på ett klumpigt sätt, utan väver in förfrågan om vad lönen kan tänkas ligga på i ett meddelande där jag även frågar om t.ex. bolagets förväntningar på erfarenhet, preferenser på kandidaten osv. och där jag typ avslutar med en fråga om vad lönespannet ligger på (ungefärligt såklart).

Får då ofta besvärade meddelanden tillbaka där rekryteraren brukar skriva att vi kan ju ta ett "förutsättningslöst möte" och prata om rollen, vilket jag självklart inte har tid med. Dels då jag redan har ett jobb att sköta (och inte ens är ute och söker jobb aktivt), dels då många rekryterare hör av sig. Tycker även att det spar bådas tid att redan direkt stämma av lönespannet, sedan blir det ju självklart en diskussion om en slutlig siffra i slutet av en process. När jag då förklarar läget, att jag tycker det är bra att stämma av lön tidigt, vänder de tillbaka frågan och frågar vad mitt löneanspråk är. Vilket inte alls var fokus, då ligger ju bollen hos mig.

När jag då igen brukar fråga vad de hade tänkt sig, har det hänt att rekryteraren inte svarar därefter, vilket jag tycker är väldigt oseriöst.

Har ni varit med om något liknande?
Citera
2024-05-22, 17:17
Medlem
feemaxxxs avatar
Många av rekryterarna kontaktar ”kandidater” utan att ha ett jobb att förmedla. Se vill ha ditt CV, ett kort snack med dig och lägga in dig i databasen över kandidater. Sedan söker de uppdrag och kan direkt förmedla kandidater.
Jag tröttnade rätt snabbt, och började svara ”tack för intresset, om vi ska gå vidare så var vänlig att skicka arbetsbeskrivning, arbetsort och förväntat lönespann.
Citera
2024-05-22, 18:29
Medlem
grungewhores avatar
LinkedIn är tupperwareförsäljning i Dressmannkostym, med ett tonläge som gör att vilken Skarskård som helst framstår som genier på skådespeleri.

Jag skulle se att bli kontaktad där som en rejäl varningsklocka.
Citera
2024-05-22, 19:05
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
LinkedIn är tupperwareförsäljning i Dressmannkostym, med ett tonläge som gör att vilken Skarskård som helst framstår som genier på skådespeleri.

Jag skulle se att bli kontaktad där som en rejäl varningsklocka.

Jag har blivit kontaktad där av seriösa headhunters rätt många gånger. 25-30% har varit seriösa.
De som är seriösa brukar skriva första gången vad det rör sig om, typ
"Vår klient, en större tillverkare av chassi-komponenter söker just nu en inköpare till deras kontor i Västervik. Din profil passar in bra och jag undrar om du har intresse"

Oseriösa "jag kom över och såg din profil och den ser jättebra ut, du kan väl skicka ditt CV och betyg, så hör vi av oss."
Citera
2024-05-22, 19:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag har blivit kontaktad där av seriösa headhunters rätt många gånger. 25-30% har varit seriösa.
De som är seriösa brukar skriva första gången vad det rör sig om, typ
"Vår klient, en större tillverkare av chassi-komponenter söker just nu en inköpare till deras kontor i Västervik. Din profil passar in bra och jag undrar om du har intresse"

Oseriösa "jag kom över och såg din profil och den ser jättebra ut, du kan väl skicka ditt CV och betyg, så hör vi av oss."

Det är dock av den förstnämnda typen som inte vill prata om lön.
Citera
2024-05-22, 22:19
Medlem
tnems avatar
Varit med om att de säger att det inte finns något tänkt lönespann.
Men när man själv tvingas ge ett lönespann så finns det helt plötsligt i vartfall ett tak på lönen de tänkt. Då har det diffat en bra bit mellan deras max och mitt minimum.
Lönen är för mig ett enkelt sätt att se om det är kvalificerade uppgifter man förväntas göra.
Citera
2024-05-22, 22:20
Medlem
Prodelins avatar
Jag tycker inte om detta fula spel hela näringskedjan inom rekrytering sysslar med att jag tröttnat helt enkelt på att spela med.

Om man frågar vilket löneintervall dom sagt och de bollar tillbaka frågan vad jag förväntar mig så blir det helt fel, det är så klart de satt en budget vad de avser betala, vad är problemet liksom? att spela fulspel för att dom tror de ska tjäna en hacka på att man lägger sig lägre än vad de hade förväntat sig.

Jag tacka senast idag nej till ett jobb då jag tyckte rekryteraren var virrig och bara fokusera på datum för mina anställningar.....orkar inte med sån skit, dom ser CV, dom ser vad jag kan, sluta spela fula spel om att försöka hitta fel hos kandidaten för att trycka dit en, det bygger man inte förtroende med och jag är för gammal för sån skit, slösa inte min tid.
Citera
2024-05-22, 22:24
Medlem
LeifD2s avatar
Det finns ingen verklig tjänst. Det de håller på med är kandidatfiske. Dom vill ha så mycket uppgifter om dig som möjligt, så att dom kan visa upp för potentiella kunder att "jodå, vi har massor av fina kandidater i vår databas". Eventuellt kan dom sälja uppgifterna till någon.
Bäst att bara säga "Tack för visat intresse, men jag är inte intresserad." Är man på jakt efter jobb kan man försöka nysta i om det finns något konkret erbjudande bakom. Ibland gör det det. Och har man redan bra jobb så måste ju lönesnacket upp på en gång, annars är det bara slöseri med tid.
Citera
2024-05-22, 22:24
Medlem
Vänd på det och säg att du förväntar dig en lön på 110k+ (eller vad du tänker dig) och fråga om det stämmer med vad arbetsgivaren tänkt sig. Kan vara värt ett försök.
Citera
2024-05-22, 23:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Varit med om att de säger att det inte finns något tänkt lönespann.
Men när man själv tvingas ge ett lönespann så finns det helt plötsligt i vartfall ett tak på lönen de tänkt. Då har det diffat en bra bit mellan deras max och mitt minimum.
Lönen är för mig ett enkelt sätt att se om det är kvalificerade uppgifter man förväntas göra.

Självklart är det fullkomligt orimligt om det inte skulle finnas något tänkt lönespann, de måste väl ha en budget? Eller kan budgeten för lönen ligga nånstans mellan 0 kr och 1 miljon i timmen?

Fruktansvärt oseriöst att inte spela med öppna kort direkt, då slösar man ju både sin egen och kandidaternas tid. Och jag har knappast tid att sitta och snacka i en timme om alla mina detaljer i CV:et för att sedan i slutet av intervjun få höra att jag ligger för högt i lön.
Citera
2024-05-22, 23:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag tycker inte om detta fula spel hela näringskedjan inom rekrytering sysslar med att jag tröttnat helt enkelt på att spela med.

Om man frågar vilket löneintervall dom sagt och de bollar tillbaka frågan vad jag förväntar mig så blir det helt fel, det är så klart de satt en budget vad de avser betala, vad är problemet liksom? att spela fulspel för att dom tror de ska tjäna en hacka på att man lägger sig lägre än vad de hade förväntat sig.

Ja, exakt, och då ligger ju bollen på dig att svara på vad du tänkt dig i lön, vilket var min fråga till rekryteraren. Säger man en siffra är man ju låst och kan inte föreslå ett nytt bud om det visade sig finnas ytterligare förhandlingsutrymme. Dessutom, om jag själv inte är aktiv och söker jobb har jag ju inget konkret löneanspråk. Det är ju de som sökt upp mig och har satt en budget, så det blir enklare om de själva lägger korten på bordet bara.

Jag har också börjat tröttna på att spela med i detta larv. Därav att jag numera frågar om lön direkt, framförallt innan vi bokar in en intervju. Tiden när jag kunde sitta och babbla i en timme för att sedan få höra att lönen var för låg är liksom förbi.

Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag tacka senast idag nej till ett jobb då jag tyckte rekryteraren var virrig och bara fokusera på datum för mina anställningar.....orkar inte med sån skit, dom ser CV, dom ser vad jag kan, sluta spela fula spel om att försöka hitta fel hos kandidaten för att trycka dit en, det bygger man inte förtroende med och jag är för gammal för sån skit, slösa inte min tid.

Jag är fortfarande ung men känner mig också för gammal för detta trams, man märker dock snabbt skillnad mellan seriösa och oseriösa rekryterare. Har haft kontakt med seriösa rekryterare och då var det ljusårs skillnad, fokus låg på kompetens och vad jag kan tänkas bidra med och inte det där virriga HR-snacket där man som du säger penetrerar ett CV sönder och samman och försöker hitta fel.
Citera
2024-05-22, 23:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det finns ingen verklig tjänst. Det de håller på med är kandidatfiske. Dom vill ha så mycket uppgifter om dig som möjligt, så att dom kan visa upp för potentiella kunder att "jodå, vi har massor av fina kandidater i vår databas". Eventuellt kan dom sälja uppgifterna till någon.
Bäst att bara säga "Tack för visat intresse, men jag är inte intresserad." Är man på jakt efter jobb kan man försöka nysta i om det finns något konkret erbjudande bakom. Ibland gör det det. Och har man redan bra jobb så måste ju lönesnacket upp på en gång, annars är det bara slöseri med tid.

Ja, det är möjligt, har tänkt samma tanke. Fast det visar sig ofta röra sig om riktiga jobb, de har en annons och söker någon som kan börja snarast. Men det ska vara sådant hemlighetsmakeri där man inte får någon insyn i processen, usch.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in