• 4
  • 5
2025-01-26, 16:20
Medlem
Kämpendahls avatar
Kan någon förklara för en boomer hur det här med Linkedin fungerar egentligen? Då jag är grymt nöjd med mitt jobb så har jag valt att inte vara aktiv på Linkedin för att slippa oönskade kontakter.

Är det så att ni har en profil på Linkedin med era meriter och så hör så kallade "rekryterare" av sig? Låt mig gissa, det rör sig om nyutexade HR-människor med en genomsnittsålder på 25 år som inte har en aning om hur arbetslivet fungerar och så tar de kontakt med er mest för att "samla på sig" kontakter om de eventuellt skulle hitta en arbetsgivare som kan vara intresserade av er. De verkar inte kunna eller förstå något om vad ni jobbar med, vad er marknadsmässiga lön ligger på och sannolikt har de inte ens en uppdragsgivare till er. Det verkar smart att sätta ribban direkt om de inte kan säga något om ungefärlig lön eller vad tänkt arbetsgivare har för förväntningar. Typ "återkom när du har något konkret att erbjuda".

Gissningsvis letar nio av tio personal till bemanning.
Citera
2025-01-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Kan någon förklara för en boomer hur det här med Linkedin fungerar egentligen? Då jag är grymt nöjd med mitt jobb så har jag valt att inte vara aktiv på Linkedin för att slippa oönskade kontakter.

Är det så att ni har en profil på Linkedin med era meriter och så hör så kallade "rekryterare" av sig? Låt mig gissa, det rör sig om nyutexade HR-människor med en genomsnittsålder på 25 år som inte har en aning om hur arbetslivet fungerar och så tar de kontakt med er mest för att "samla på sig" kontakter om de eventuellt skulle hitta en arbetsgivare som kan vara intresserade av er. De verkar inte kunna eller förstå något om vad ni jobbar med, vad er marknadsmässiga lön ligger på och sannolikt har de inte ens en uppdragsgivare till er. Det verkar smart att sätta ribban direkt om de inte kan säga något om ungefärlig lön eller vad tänkt arbetsgivare har för förväntningar. Typ "återkom när du har något konkret att erbjuda".

Gissningsvis letar nio av tio personal till bemanning.

I grund och botten ja, det är så Linkedin fungerar. Är man inte rekryterare eller jobbsökande finns det kanske inte jättestora anledningar att vara jätteaktiv på Linkedin.

När det kommer till Linkedin, det finns många sådana personer som du beskriver som "nyexade HR-människor". Samtidigt finns det också väldigt många rekryterare som är rena "försäljare": de säljer en person till ett företag som behöver en viss kompetens som är svår att få tag på, ganska ofta ett avopp som gått ut till många rekryterare: first come, first serve. Ganska ofta är det inget annat än copy/paste meddelanden som rekryterarna skickar ut och hoppas att någon svarar helt enkelt.

Vad gäller lönefrågan, Ett nytt EU-direktiv är även på gång där företag är tvungna att berätta löneintervallet redan i jobbannonsen och en del företag har redan börjat med detta. Jag skulle vilja påstå att det också har och göra med din egna erfarenhet och kompetens - Ganska ofta är de transparanta med vad de har för löneintervall att erbjuda. Slöseri med tid att gå genom en lång process och sen faller det på lönefrågan.
Senast redigerad av Grannendarborta 2025-01-26 kl. 19:37.
Citera
2025-01-28, 19:01
Medlem
Kaenkelberries avatar
LinkedIn kan vara oerhört effektivt - dels för själva nätverkandet i sig men även för att sticka ut bland alla andra.
Gällande frågeställningen i tråden så är rekryteraren nästan helt ovetandes om vad rollen inbegriper och därigenom blir en lönediskussion ganska så meningslös- rekryteraren är bara ett först s”grovt” filter.
De agerar oftast som en ren ”Gatekeeper” för att sålla ut alla kandidater som inte är relevanta för tjänsten.
Så se till komma bortom rekryteraren så effektivt så möjligt.
Det finns också flera sajter där man kan kolla löne-statistiken för en specifik roll- exvis Glassdoor
Citera
2025-02-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Blir numera väldigt ofta kontaktad av rekryterare på Linkedin, som skriver nåt meddelande om en tjänst som de tror passar och skickar sina kontaktuppgifter.

Då det verkligen är många som skickar meddelanden av denna typ vill jag spara både min och rekryterarens tid och frågar då om lön direkt, innan ett samtal/möte. Givetvis inte på ett klumpigt sätt, utan väver in förfrågan om vad lönen kan tänkas ligga på i ett meddelande där jag även frågar om t.ex. bolagets förväntningar på erfarenhet, preferenser på kandidaten osv. och där jag typ avslutar med en fråga om vad lönespannet ligger på (ungefärligt såklart).

Får då ofta besvärade meddelanden tillbaka där rekryteraren brukar skriva att vi kan ju ta ett "förutsättningslöst möte" och prata om rollen, vilket jag självklart inte har tid med. Dels då jag redan har ett jobb att sköta (och inte ens är ute och söker jobb aktivt), dels då många rekryterare hör av sig. Tycker även att det spar bådas tid att redan direkt stämma av lönespannet, sedan blir det ju självklart en diskussion om en slutlig siffra i slutet av en process. När jag då förklarar läget, att jag tycker det är bra att stämma av lön tidigt, vänder de tillbaka frågan och frågar vad mitt löneanspråk är. Vilket inte alls var fokus, då ligger ju bollen hos mig.

När jag då igen brukar fråga vad de hade tänkt sig, har det hänt att rekryteraren inte svarar därefter, vilket jag tycker är väldigt oseriöst.

Har ni varit med om något liknande?

Du kan ju alltid skriv - tjänar det här idag - vill dina uppdragsgivare vara med
Citera
2025-03-15, 20:58
Medlem
two-norms avatar
Jag var på en intervju för några år sedan. Intervjun gick bra och i slutet så undrade de om jag hade några frågor. Jag frågade om löneintervall men de svarade att de inte gav ut det fören senare i processen vilket jag accepterade. Innan vi avslutade intervjun så fick jag då frågan vad jag hade för löneanspråk. Jag frågade då om de tänkte berätta löneintervallet om jag berättade mitt löneanspråk. Det ville de självklart inte. Jag förklarade då att jag inte tänkte visa mina kort om inte de visade sina.

Några dagar senare fick jag ett samtal där de sa att jag gått vidare till nästa steg om jag ville berätta mitt löneanspråk. Jag tacka därefter för mig.
Citera
2025-03-15, 21:49
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
Jag var på en intervju för några år sedan. Intervjun gick bra och i slutet så undrade de om jag hade några frågor. Jag frågade om löneintervall men de svarade att de inte gav ut det fören senare i processen vilket jag accepterade. Innan vi avslutade intervjun så fick jag då frågan vad jag hade för löneanspråk. Jag frågade då om de tänkte berätta löneintervallet om jag berättade mitt löneanspråk. Det ville de självklart inte. Jag förklarade då att jag inte tänkte visa mina kort om inte de visade sina.

Några dagar senare fick jag ett samtal där de sa att jag gått vidare till nästa steg om jag ville berätta mitt löneanspråk. Jag tacka därefter för mig.
Det var en märklig och nonchalant inställning. Vet du inte hur mycket du vill tjäna.
Citera
2025-03-16, 10:18
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det var en märklig och nonchalant inställning. Vet du inte hur mycket du vill tjäna.
Det var mer en fråga om att jag inte ville slösa tid på massa intervjuer om de inte ville berätta lönespannet
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in