2024-04-20, 02:34
Medlem
Kenpos avatar
Man hör numera ofta "Jamen..." eller "Nämen..." i början på svar på frågor, utan någon vidare motivering.
Citera
2024-05-23, 13:34
Medlem
-GGs avatar
När folk skriver "de" när de avser "det".

Hur svårt är det att lägga till ett "t".

Det ser mycket illa ut.
Citera
2024-05-23, 18:30
Medlem
HasseBanans avatar
Folk som skriver MEN med stora bokstäver, t.ex för att göra något undantag för det de skrev i föregående mening. "Jag tycker si och så, MEN..."

Medelålders kvinnor som använder uttrycken "big no-no" och "dealbreaker" i trådar som rör dating t.ex, för att framstå som lite mer "färska".
Citera
2024-06-06, 18:44
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
När folk skriver "de" när de avser "det".

Hur svårt är det att lägga till ett "t".

Det ser mycket illa ut.
Många kortar ner det ännu mer och skriver bara "d" istället för "det". På samma sätt kortar man ner "är" till endast "e". Ser inte heller bra ut.

d e fett keff asså!
Citera
2024-06-06, 18:55
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Många kortar ner det ännu mer och skriver bara "d" istället för "det". På samma sätt kortar man ner "är" till endast "e". Ser inte heller bra ut.

d e fett keff asså!
Ja, att förkorta ner det till de, tyder på att man inte har särskilt höga studieskulder...
Fast i dessa tider kan väl snart vem som helst skaffa sig en professur, utan ens kunna stava ordentligt, om man bara accepterar den rätta värdegrunden.
Alla förstår väl att de är en subjektsform av dem.
Senast redigerad av Rimbert 2024-06-06 kl. 19:07.
Citera
2024-06-07, 11:08
Medlem
"Han/hon tillhör en av de främsta/största/finaste si och så" är en hopplös anakolut, men tyvärr ganska vanlig i media numera. "en av" ska givetvis inte vara med, även om folk gärna tror det.
Citera
2024-06-07, 12:26
Avslutad
Den drygaste slutklämmen i svenska språket "frågor på det?".
Fy fan vad jag hatar det uttrycket.
Citera
2024-06-08, 01:42
Medlem
jymdjakets avatar
Har svårt för "spaning". Ser framför mig Boxer-Robert-fejs och kvinnliga radioanställda med äckligt i-uttal när jag hör det.
Citera
2024-06-08, 01:49
Medlem
Custom_mades avatar
Ogillade grovt när min naprapat inte ville säga rumpan, utan använde ordet "sätesmuskeln".

Ett ord jag hörde för första och sista gången hos naprapaten. För övrigt sista och första gången jag gick till en naprapat.

ARSLE, RÖV, RUMPA... Finns ju fler ord för röva än vi kan behöva liksom!
Citera
2024-06-08, 02:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Ogillade grovt när min naprapat inte ville säga rumpan, utan använde ordet "sätesmuskeln".

Ett ord jag hörde för första och sista gången hos naprapaten. För övrigt sista och första gången jag gick till en naprapat.

ARSLE, RÖV, RUMPA... Finns ju fler ord för röva än vi kan behöva liksom!

Skinkorna sa den senaste som masserade mig. "Sätesmuskeln" låter som ur en film från 1961.
Citera
2024-06-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Skinkorna sa den senaste som masserade mig. "Sätesmuskeln" låter som ur en film från 1961.
Sätesmuskeln är den korrekta benämningen. Skinkor, rumpa, röv etc är att betrrakta som barnspråk.
Citera
2024-06-08, 12:33
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
"Han/hon tillhör en av de främsta/största/finaste si och så" är en hopplös anakolut, men tyvärr ganska vanlig i media numera. "en av" ska givetvis inte vara med, även om folk gärna tror det.

Till och med vanligtvis välformulerade Åsa Linderborg skriver så numera. Från en krönika som kom i veckan:

Citat:
Spökplumpen, för den som inte minns honom, tillhör en av Disneys läskigaste skurkar, eftersom han är smartare än alla andra och därför väldigt sällan åker fast.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/zAr0gO/asa-linderborg-som-att-bli-knullkompis-med-spokplumpen

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in