2025-03-02, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Tycker mig ha märkt att uttrycket "gå för", i betydelsen att "försöka uppnå", har blivit vanligare på sista tiden.

Nu senast i en artikel i Expressen:

"Det jag sa för över 2 år sedan var att Ukraina borde gå för fred eller lida allvarliga förluster utan resultat."

Originaltexten är inte, som man kan tro, "go for peace", utan "seek peace". Inte ens Google Translate översätter detta till "gå för", utan "söka".

Har även hört det i sportsammanhang - "han går för guld". Tydligen ska Håkan Hellström ha nån ny singel som heter "Gå för glory" också.

Stör mig på detta uttryck, då det i mina öron låter extremt lamt och som att den som säger det inte orkat tänka utan bara direktöversatt det engelska "go for" rakt av, skitsamma om folk fattar eller inte.

Är detta ett nytt uttryck? Tycker inte jag kunde hitta något som tyder på att det använts såhär förrän nyligen?

Vad tycker ni om uttrycket?
Ja, det komner ju säkert från "go for (it)".
En väldigt löjlig amerikanisering, antagligen från samna sällskap som gav oss "managera".
Citera
2025-03-04, 01:45
Medlem
jymdjakets avatar
Ungar som säger "be lajk". Vad är det för fel på det gamla hederliga svenska "ba"?
Citera
2025-03-04, 15:38
Medlem
Limma skinkbits avatar
När folk säger "Att man inte kan få ha nånting i fred" som kommentar på att någon exempelvis har fått sin cykel stulen.
Grejen är ju den att nästan alla faktiskt får ha nästan allting i fred. Om min cykel skulle bli snodd så har jag ändå fått ha alla mina andra grejer i fred.

Lite samma sak med "Att folk inte kan skilja på mitt och ditt". Jodå, det kan de säkert men de skiter ju i det. Nog vet tjuvfan att grejerna i det där källarförrådet inte alls är hans, men han skiter i det och tar dem ändå.
Citera
2025-03-08, 09:22
Medlem
evertduvets avatar
”Smaklig spis” - får mig att tappa matlusten
Citera
2025-03-08, 10:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig
Samma sak med "Ta höjd för", som i alla fall jag hörde för första gången i samband med coronapandemin och Tegnell. Det är säkert vanligt bland läkare att säga så men efter coronapandemin så har det nästan missbrukats i alla möjliga sammanhang.
Det har förekommit i minst tjugo år i företagsvärlden. Uttrycket kommer från seglarvärlden, och många svenska företagsledare gillar ju att segla.
Citera
2025-03-08, 11:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Vi är bara två perdonal här idag.
-WTF?
Citera
2025-03-08, 11:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Var beställer du ägg till frukost? Är du på hotell får du hålla till godo med de ägg de lägger ut till förtäring. Precis som redan påpekats finns det naturligtvis samma storleksvariation på ägg i Sverige som i Nederländerna och annorstädes. Det står på paketen vilken storlek äggen har (XL, L, M och S). Unghönor lägger små ägg och äldre hönor lägger större ägg. Stora äldre hönor lägger de största äggen.

Bra och initierat inlägg!
Var får man beställa ägg till frukost?
Samma som när Mat Tina säger att man ska be sin slaktare om ditt och datt! Vem fan har kontakt med en slaktare när de köper kött?
Citera
2025-03-08, 11:50
Medlem
Hogerfotads avatar
Ja men du då
Citera
2025-03-08, 11:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Ungar som säger "be lajk". Vad är det för fel på det gamla hederliga svenska "ba"?

Jag stör mig på "lajka", ett liknande uttryck.
Lajka var en sovjetisk rymdhund, inte ett uttryck som "baarnen" numera tonåringar har rätt att förfoga över..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lajka
Citera
2025-03-10, 16:53
Medlem
Jag avskyr orden "rövhatt" och "luffare" (nya innebörden enligt 00-talister)

-Rövhatt används ofta att de som anser sig lite för fina för att säga idiot eller dåre.

-Luffare används numer ofta av invandrare eller WT i syfte att håna någon.

Dessutom har jag enormt svårt för vuxna män som använder emojin där en apa (eller är det en björn?) håller för ögonen. Tydligen används den med avsikten: "den är charmig och används ofta för att mjuka upp tonen i meddelanden."

Fy fan.
Citera
2025-03-10, 16:58
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
När folk säger "Att man inte kan få ha nånting i fred" som kommentar på att någon exempelvis har fått sin cykel stulen.
Grejen är ju den att nästan alla faktiskt får ha nästan allting i fred. Om min cykel skulle bli snodd så har jag ändå fått ha alla mina andra grejer i fred.

Lite samma sak med "Att folk inte kan skilja på mitt och ditt". Jodå, det kan de säkert men de skiter ju i det. Nog vet tjuvfan att grejerna i det där källarförrådet inte alls är hans, men han skiter i det och tar dem ändå.

Låter liknande "det här var det värsta" eller typ "det här är det värsta som hänt mig", fast det i princip måste hänt värre saker.
Citera
2025-03-10, 17:07
Medlem
Kom på ytterligare ett ord som smygit sig in på managementnivån på mitt bolag. Som vanligt i dessa sammanhang så smittar nyord av sig och termen slängs nu omkring i alla möjliga möten man tvingas genomlida.

Det gäller ordet krispig med olika böjningar.

Används t.ex. så här: "Företaget behöver vara tydligare här, vi behöver krispa till inledningen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in