Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Du sade inte det, GAT, men med tanke på sammanhanget och trådens ämne, så är det en rimlig slutsats att dra (precis som Adlib* gjorde).
Om det inte är brottmål så är det väl antingen tvistemål, vilket de flesta aldrig hamnar i, eller förvaltningsmål, vilket är lite vanligare, men ändå ovanligt.
Även om det handlar om alla sorters domar så är det ändå väldigt ovanliga folk du känner om du beställer ut domar "i princip varje dag," heh, om du inte med "folk jag känner" syftar på typ "Släkt, vänner, alla i mitt kvarter, alla klasskamrater från barndomen..." o.s.v.

Det beror på vilka kretsar man umgås i. Jag fick mer eller mindre frilanstjänst som researcher på Acta Publica/Sirén tack vare att jag också begär ut allt möjligt på allt och alla i min närhet för att försäkra mig om saker och ting (det är ett av flera skäl). Martin Fredriksson brukade alltid säga: "du kan aldrig ha för mycket information om någon som en dag kan bli din ovän". Sedan jobbar ju Martin med att skapa sig ovänner på grund av politiskt oliktänkande framför faktiska oförrätter, och det är också det som gör att jag föraktar honom -- på ett personligt plan, alltså.
Men även om jag avskyr fanskapet numera, är det svårt att förneka att han har rätt där. Särskilt effektivt (eller förödande, beroende på vem du frågar ...) blir dessa verktyg i ett socialt ängsligt samhälle som Sverige, där varenda liten avvikelse tisslas och tasslas om och utgör grund till social utfrysning och dylikt.
Men i grund och botten är heller inte påståendet om att det i slutändan är myndigheterna som står ansvariga för att göra just myndighetsdokument som rör människors privatliv tillgängliga. Deras närmast uttalade strävan att motarbeta den digitala utvecklingen och fortsätta ägna sig åt snigelpost framför e-post var ett faktum redan när tingsrätterna började leverera domar digitalt någonstans omkring 2005-2006 (om jag inte minns helt fel).
Är jag ensam om att tro att det hade sett annorlunda ut om brottet förtal hade hört under allmänt åtal? När det väl bestämdes att så inte skulle vara fallet fanns givetvis inte lika många möjligheter att just förtala medmänniskor som det gör idag. Även om internet bara varit den fluga vissa förutspådde att det skulle bli, och informationen om ens privatliv ligger i en värld som är parallell med den "vanliga världen", är förtal illa nog.
Men nu får det ju som bekant allvarliga påföljder för vissa utsatta både rent socialt men också yrkesmässigt -- och inte bara på lokal nivå, som jag kan tänka mig var fallet på den tiden folk ägnade sig åt att sätta upp gamla hederliga "Din granne är pedofil"-lappar i trapphus, typ ...