2024-05-19, 17:29
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Intervention var fel term, ja. Tackar för rättelsen. Jag syftade på att han vill att staten ska inkomma med yttrande som stödjer hans ståndpunkt.

Btw, du satte citationstecken runt texten, men glömde att ange källa?

Artikel 10 av GDPR har strängare regler för såna databaser när det inte är myndigheter som har dem:
"Behandling av personuppgifter som rör fällande domar i brottmål och överträdelser eller därmed sammanhängande säkerhetsåtgärder enligt artikel 6.1 får endast utföras under kontroll av myndighet eller då behandling är tillåten enligt unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt, där lämpliga skyddsåtgärder för de registrerades rättigheter och friheter fastställs. Ett fullständigt register över fällande domar i brottmål får endast föras under kontroll av en myndighet."
Staten kan inte komma in med något yttrande det är inte möjligt inom mål som gäller förhandsavgörande. Dessutom måste domstolen begära först att unionens institutioner, organ eller byråer om de ska uttala sig om saken. Detta är bra. läs punkt 38
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020Q0214(01)
Citera
2024-05-19, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Staten kan inte komma in med något yttrande det är inte möjligt inom mål som gäller förhandsavgörande. Dessutom måste domstolen begära först att unionens institutioner, organ eller byråer om de ska uttala sig om saken. Detta är bra. läs punkt 38

The requested document does not exist.
Citera
2024-05-19, 19:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
The requested document does not exist.
Vad var källan till det du satte inom citationstecken ovan, GDPRWarrior? Har du lattjat med AI nu igen?

Din länk är, som Adlib* påpekat, trasig.

Medlemsstaterna har rätt att yttra sig i mål som handlar om en begäran om förhandsavgörande. Däremot kan de inte fritt välja att bli part i målet.

"När begäran om förhandsavgörande har översatts till alla unionens språk av domstolens översättningsdirektorat, ombesörjer kansliet att parterna i målet vid den nationella domstolen, men även samtliga medlemsstater och unionens institutioner, delges begäran om förhandsavgörande. [...] Parterna, medlemsstaterna och institutionerna kan inom två månader inkomma med skriftliga yttranden till Europeiska unionens domstol."
(https://curia.europa.eu/jcms/jcms/Jo2_7024/sv/)
Citera
2024-05-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen

Funkar inte. Får du länken att funka?
Citera
2024-05-19, 19:48
Medlem
Citat:
Funkar inte. Får du länken att funka?

Ja, konstig bugg.

Lägg till symbolen ) efter 1:an i webbadressen
Citera
2024-05-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ja, konstig bugg.

Lägg till symbolen ) efter 1:an i webbadressen

Tack, funka. Men nu minns jag inte längre vad det var jag skulle läsa i dokumentet
Citera
2024-05-19, 19:51
Medlem
Citat:
Tack, funka. Men nu minns jag inte längre vad det var jag skulle läsa i dokumentet

Punkt 38 😂
Citera
2024-05-19, 19:55
Medlem
Citat:
Punkt 38 😂

Ok nu är jag med i matchen. Men pratar vi inte om lite olika saker i tråden nu. Att man inte kan intervenera är en sak, men det finns ju inget hinder för staten att yttra sig. Skulle vara märkligt om staten intervenera och förde Garrapaticas talan i målet
Senast redigerad av Adlibitumadacta 2024-05-19 kl. 19:59.
Citera
2024-05-19, 22:28
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ok nu är jag med i matchen. Men pratar vi inte om lite olika saker i tråden nu. Att man inte kan intervenera är en sak, men det finns ju inget hinder för staten att yttra sig. Skulle vara märkligt om staten intervenera och förde Garrapaticas talan i målet

Staten får inte uttala sig om målet.

De kan tala med media men får inte ingripa i själva målet.

Dessutom får ingen annan göra detta. De enda som får yttra sig på domstolens begäran är vissa institutioner, till exempel EU-parlamentet. Nu tar man en bärs och njuter av showen skål!
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-05-19 kl. 22:33.
Citera
2024-05-19, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Jag förstår hur du tänker, men jag håller inte alls med om att det är relevant. Det är en himla skillnad mellan att aktivt begära handlingar från domstolar om specifika personer där du dessutom behöver personuppgifter mot att genom en enkel google sökning på ditt namn få fram allt
Jag begär ut gratis domar om folk jag känner i princip varje dag, enbart för att jag är nyfiken. Och jag ringer skatteverket med. Inte betalar jag 129 kr till Lexbase? Det är myndigheterna som gör den riktiga skadan här...
Citera
2024-05-20, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Jag begär ut gratis domar om folk jag känner i princip varje dag, enbart för att jag är nyfiken. Och jag ringer skatteverket med. Inte betalar jag 129 kr till Lexbase? Det är myndigheterna som gör den riktiga skadan här...

Då måste du verkligen känna många kriminella. Jag funderar på om inte alla domar kommer vara maskade snart, du kan få ut domar men kommer inte ha en annan om vem domen avser. Det är iaf så jag läser Finlands avgörande.
Citera
2024-05-20, 10:23
Medlem
Citat:
Då måste du verkligen känna många kriminella.
När sa jag att dessa domar är brottmålsdomar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in